Jump to content

Valuraudan jyrsintä


Recommended Posts

Koneistajat hoi!

 

interwebin mukaan valurautaa pystyisi jotenkuten työstämään yläjyrsimellä ja jollakin terällä. No nyt on tuo terä hukassa, eli millasella terällä sitä jyrsitään ja millasella kierrosluvulla? Netti kertoo että pienellä ja yläjyrsin kiertää niin perkeleesti joten meneekö ihan reisille?

Link to comment

Terve

Kyllähän sitä valurautaa koneistetaan ihan "vingulla" ja vingun kovametalli terillä....ja silloin kyllä kierroksia saattaa olla jopa 10--20 000 , mutta jos kyseessä on joku ihan hallittu koneistaminen niin silloin pitäis koneen ja kappaleen pysyä hyvin hallitusti keskenään paikoillaan....avaa vähän mitä olet koneistamassa?

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

just toi videon tapaus, tollaset pikku syvennykset venttiileiltä sylinteriin asti. Toi videon jamppa käyttää jotain kiveä mutta luulisi että joku karbiditerä tms. olis parempi. Muutama milli pois, olikohan jotain 2-4mm.

 

Haulla ford flathead block reliev

Edited by Simon Templar
Link to comment

https://www.ikh.fi/fi/kovametalliviila-b-12-7x25-z6-mir948

 

Pyörivä viila otsaleikkuulla jos aiot yläjyrsimellä tehdä, syvennys ensin lieriön mallisella ja nurkkien pyöristys palloterällä.

Leikkuuöljyä reilusti, hyvä ohjari lohkon päälle jota pitkin leikata. Useana ohuena siivuna materiaalia pois kunnes syvyys sopiva.

Ovat melko "ottavia" nuo terät, lähtee helposti koko jyrsin laukkaan. Paksun alumiinilevyn reunoja joskus yläjyrsimellä pyöristänyt,

portaaton nopeuden säätö olisi hyvä olla. Toivottavasti koneessasi on myös 6mm kara normaalin 8mm lisäksi, terien löytäminen helpompaa

ja halvempaa

 

Link to comment

Tosta videon reliev-jyrsinnästä ei ole mitään hyötyä lättäpään palotilassa. puristukset kyllä saat kyllä laskettua.

Jos imuventtiilit on kovinkin syvällä tiivistepinnasta, niin suora reitti seetiltä porauksen reunaan kannattaa vähän

loivasti pyöristää ihan käsivingulla niin ettei ihan mennä poraukseen asti.

Pakopuoli toimii riittävän hyvin ilman reliivausta.

Tätä mieltä olen touhuttuani +15v Harley bigtwin lättäpäiden kanssa ja seurattuani mitä lättäpäämiehet

touhuaa ympäri maailmaa. Pistä energiasi ja rahasi kansiin= palotilan muoto niin että palotilasta vain vähän ulottuu

männän päälle (squish alue iso)

Link to comment

WP:lle kiitos vinkistä, tommonen taitaa olla jo.

 

 

No hot rod kirjallisuus ei tue tuota non-hipyn väitettä kuin pakopuolen osalta. Eli pakopuolelle ei tartteis tehdä vättämättä mitään mutta imuille kyllä. Puristuksia tulee lisää kansilla ja kasvaneella porauksella. Toi reliev on tehty joihinkn jo tehtaalla ja pussihousumiehethän vannoo tehtään tytön tuotosten nimeen, kuulemma.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...