Jump to content

Helpoin tapa mitata auraukset yksin?


Recommended Posts

 Juu entäpä lähempänä HKI keskustaa, osaako joku vianor tms. näitä vanhoihin volkkareihin tehdä jota voi suositella?
Pari vuotta sitten Roihupellon autokorjaamolla oli Kuplaan ihan koneelta löytyvät arvot, ei tarvinnut käyttää mukana viemiäni lukuja manuaalisesti. Tuota pajaa on tullut viimeisten kymmenen vuoden aikana käytettyä erilaisten autojen huoltoon ja korjaukseen, ja aina olen saanut hyvää palvelua. Kokeneita asentajia, jotka löytävät viat muutenkin kuin vain vikakoodeja tuijottamalla, ja jos huomaavat, että menee liian spesifiksi, sanovat suoraan.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...
On 4/26/2019 at 4:43 PM, Unkki said:

Pari vuotta sitten Roihupellon autokorjaamolla oli Kuplaan ihan koneelta löytyvät arvot, ei tarvinnut käyttää mukana viemiäni lukuja manuaalisesti. Tuota pajaa on tullut viimeisten kymmenen vuoden aikana käytettyä erilaisten autojen huoltoon ja korjaukseen, ja aina olen saanut hyvää palvelua. Kokeneita asentajia, jotka löytävät viat muutenkin kuin vain vikakoodeja tuijottamalla, ja jos huomaavat, että menee liian spesifiksi, sanovat suoraan.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
 

 

Aika varattu, kiitos vinkistä

  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...
53 minutes ago, Art_Zi said:

Helpoimmaksi työkaluksi löytyi loppujen lopuksi tämä.

 

https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKSIDE-Waterpas-met-laser/p100258822

 

Samaan lopputlukoseen pääsin tuolla Lidlin kikottimella ja tuolla itse tehdyllä työkalulla. Lidlin kikotin oli vain paljon nopeampi ja helpompi 🙂

 

 

Voisitko vähän enemmän valaista, miten tolla aurausta mitataan. En nyt heti keksi.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Juutuupissa oli video missä hemmo laittoi kaksi ohutta narua tiukalle neljän autopukin varaan. Narut tuli pyörännapojen korkeudelle yhtä etäälle jokaisesta keskiöstä, jotain 7 senttä tms. eli sen verran kauas ettei osu autoon (mitatessa tieteskin otettava huomioon raidevälin ero edessä-takana tms. jos on). Tönärin hännällä mittasi etäisyydet.

Kun narut menee yli perästä ja keulasta niin voi tehdä jonkinlaisen nelipyöräsuuntauksenkin. Esim. auraukset mittaamalla tönärin hännällä matka naruun vanteen etu- ja takareunasta.

Taidan kokeilla jollain autolla, tuntuu että tuo saattaisi toimia.

 

Link to comment

Mä oon tuolla narusysteemillä säädelly. Tein jappi putkesta tankot auton eteen ja taakse jossa on lankojen kiinnitykset niin on narut aina yhtä leveällä. tarkasti vaan säättää narut siten että on samalla akselilla molemmilla puolilla saman verran lanka pyörän navasta irti niin näkee kulku kulmankin. 

 

Rahamiehetkin vissiin säätää naruilla...

align1.jpg?resize=750,410&ssl=1

  • Like 1
Link to comment
36 minutes ago, multanen said:

Juutuupissa oli video missä hemmo laittoi kaksi ohutta narua tiukalle neljän autopukin varaan. Narut tuli pyörännapojen korkeudelle yhtä etäälle jokaisesta keskiöstä, jotain 7 senttä tms. eli sen verran kauas ettei osu autoon (mitatessa tieteskin otettava huomioon raidevälin ero edessä-takana tms. jos on). Tönärin hännällä mittasi etäisyydet.

Kun narut menee yli perästä ja keulasta niin voi tehdä jonkinlaisen nelipyöräsuuntauksenkin. Esim. auraukset mittaamalla tönärin hännällä matka naruun vanteen etu- ja takareunasta.

Taidan kokeilla jollain autolla, tuntuu että tuo saattaisi toimia.

 

Tätä konstia kokeilin itekki mutta koin helpommaks tuon laaserin....itelä tuntu kokoajan että tönäri ossuu naruun ja antaa periks ja ei näin ollen oo tarkka mittaus...

Enkä myöskään alkanu mittaileen raidevälieroa eessä ja takana...

Edited by Art_Zi
Link to comment
  • 9 months later...
On 10/8/2019 at 10:20 AM, KimmoH said:

Onko näitä lasereita Lidlin hyllyissä suomessa ? Keväällä just tällaisia halpoja laservatupasseja metsästin mutta silloin ei löytynyt mistään 😞 

 

Tänään näytti olevan Lidlissä taas tarjolla.

  • Like 1
Link to comment

Itsellä 2kpl 4m 40x40mm alumiiniputkia ja ne olen vetänyt vingoilla kiinni vanteisiin ja mitannut heti puskurin edestä ja sitten putkien päästä. Aina on olleen kulmat kohdallaan! Ei maksa hirveästi ja helppo säilyttää jossain katon rajassa parin naulan päällä 🙂

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...