Jump to content

öljynlämpö ei toimi


Recommended Posts

Noniin kaikki sähköveijarit.. 

Mittaukset tehty avusteisena ku eihän siitä mitää meinanut tulla mittään.. Mutta mitä nuo tulokset nyt mulle kertoo..

Mittari säädetty sinne ohjeiden mukaan 20k Öhmille.. tuloksia:

Mittatikkuanturi: 0.80 öhmiä

Öljypohjaanturi: 1.50 öhmiä

 

Mitä noista nyt kostuu.. 

Edited by Urbantoy
Link to comment
  • 2 weeks later...

Jos mittarille menävässä johdossa tai liitoksissa on vastusta, niin sekin telee virhettä. Tärkein kai tietää, että on heitto. Sitten sen voi huomioida. Itse olen ajatellut niin, ettei noi tarkat numerot niin tärkeitä ole kuin seurata kehitystä. Jos lämmöt rupeaa nousemaan "normaalista", niin sitten täytyy reakoida.

 

Minäkin innostuin mittailemaan lämpötiloja, kun tuntuu minullakin mittari näyttävän liian pieniä lukemia. Totesin, että öljynpainekellon paikkaan laitettu anturi näytti ainakin 10 astetta viileämpää kuin kampikammion pinnasta mitattu lämpötila . Minulla on ulkoinen suodatin lakasuojan sisällä. Sillä matkaa öljyt varmaan jäähtyy jonkinverran, joka voi selittää tuota.

  • Like 1
Link to comment

Nyt ajettu jonkun verran ajoa DWLään ja takas sekä muuta hupia ja Aatsipoppaa mittaili lämpöjä laserilla pitemmällä retkellä Joinsuuhun, mittatikkuanturi näytti sitä 90, lohkon lämpö oli satakaks, eli mullakin heittää kympin ala suuntaan mittarissa..

Ei rupee enää ähräileen ton mittarin kanssa, mulle riittää ku tiedän suurinpiirtein missä menee lämpötila.. Eli jos pljon yli mun mittarin 90 menee yli sitten ähräillään parkissa, satku on kummiskin ihan soppeli lämpö mitä viisaammat moottorimiehet sanonu.. 

Edited by Urbantoy
Link to comment
On 6/15/2019 at 6:41 PM, UltraVW said:

Ostin toisen anturin öljynpainekellon paikkaan adapterilla. Äsken testaus ja kiehuvalla vedellä ja mittari huijaa 10c  eli kun vesi kiehuu näyttää mittari 90c. Saako/pystyykö näitä kalibroimaan jossain jotenkin?

Öljykellon reijästä öljynlämmön mittaaminen ei anna kovin luotettavaa tulosta.

Link to comment
1 hour ago, Marko said:

Öljykellon reijästä öljynlämmön mittaaminen ei anna kovin luotettavaa tulosta.

Mikä on parempi paikka mitata öljyn lämpötilaa?

Siinämielessä ei ole luotettava paikka, että tuon kohdan jälkeen öljy kiertää vielä jäähdyttimen kautta. Jos haluaa mitata kampikammion lämpötilaa, niin siihen tarkoituksee löytyy varmaan parempiakin paikkoja.

Link to comment
3 hours ago, x-pj said:

Mikä on parempi paikka mitata öljyn lämpötilaa?

Siinämielessä ei ole luotettava paikka, että tuon kohdan jälkeen öljy kiertää vielä jäähdyttimen kautta. Jos haluaa mitata kampikammion lämpötilaa, niin siihen tarkoituksee löytyy varmaan parempiakin paikkoja.

 

Mulla on hihniksen puoleinen paineventtiilin tulppa korvattu VDO.n anturilla. Anturi siis tehty tuohon kohtaan ettei mikään sisäpuolella muutu.

Se näyttää hyvin.

 

Tuon lisäksi kun on kannenlämpömittari, niin näkee kuormalla missä mennään.

Link to comment
2 minutes ago, Pedalpusher said:

 

Mulla on hihniksen puoleinen paineventtiilin tulppa korvattu VDO.n anturilla. Anturi siis tehty tuohon kohtaan ettei mikään sisäpuolella muutu.

Se näyttää hyvin.

 

Tuon lisäksi kun on kannenlämpömittari, niin näkee kuormalla missä mennään.

Varmasti hyvä paikka mitata moottorin lämpötilaa, mutta se ei kerro voiteluun menevän öljyn lämpötilaa.

Ei mielestäni ole kauheasti väliä sillä missä aunturi on kunhan ymmärtää minkä lämpötilaa se mittaa.

 

Minun kokemuksen mukaan kannen lämpötila parhaiten kertoo mitä moottorissa tapahtuu. Kansissa se öljy lämpiää. Ainakin minulle ensin lähtee kannen lämmöt nousemaan ja öljyn lämpö seurasi viiveellä. Sama myös toiseen suuntaan.

Link to comment

No niin taas lenkki heitetty, lämmöt nousi 90c tai siis mittarin mukaan 80c ja anturi öljykellon paikassa. Sitten testaus pihassa öljytikkuanturilla ja sama tulos ja kolmanneksi testaus tikun reiästä ns.kinkkumittarilla joka näyyttää oiken 100c kiehuvalla vedellä, sen tulos 93c. 

  • Like 2
Link to comment

Mutta tämän topikin se alkuperäinen kysymys tais sitten jäädä selviämättä: Miksi se öljypohja-anturi ei toimi siellä, eikä varsinkaan sen CSP:n öljypohjan kanssa missä on sille anturille paikka.. Koska mittari toimii.. Mulla ei ole oikein mahkuja sitä tutkailla koska se öljypohja on tontitetussa jo liiskautunut sen verran että vaatii pirraa että saa sen pois sieltä, puhettakaan siitä että sen anturin sais vidduun sieltä..

 

EDIT: eikö sen öpohjankautta pitäs tulla se maadotus, Miks se ei maadota sitä anturia sitten, johtuuko se siitä ku se on kusiliinia pohja, ei anna maatotusta sitten.

Sen verran pehmosta mujua on että kuudesta mutterin reiästä kolemeen takimmaiseen vaan saa saa hylsyn ku liiskautunut ajansaatossa, ei se uutenakaan toiminut pätkän vertaa

Edited by Urbantoy
Link to comment
9 hours ago, Urbantoy said:

Mutta tämän topikin se alkuperäinen kysymys tais sitten jäädä selviämättä: Miksi se öljypohja-anturi ei toimi siellä, eikä varsinkaan sen CSP:n öljypohjan kanssa missä on sille anturille paikka.. Koska mittari toimii.. Mulla ei ole oikein mahkuja sitä tutkailla koska se öljypohja on tontitetussa jo liiskautunut sen verran että vaatii pirraa että saa sen pois sieltä, puhettakaan siitä että sen anturin sais vidduun sieltä..

 

EDIT: eikö sen öpohjankautta pitäs tulla se maadotus, Miks se ei maadota sitä anturia sitten, johtuuko se siitä ku se on kusiliinia pohja, ei anna maatotusta sitten.

Sen verran pehmosta mujua on että kuudesta mutterin reiästä kolemeen takimmaiseen vaan saa saa hylsyn ku liiskautunut ajansaatossa, ei se uutenakaan toiminut pätkän vertaa

 

Oli se itselläkin samalla anturilla sama juttu, öljypohjassa juuri ja juuri viisari värähti ja muualla sitten värähti. Kai sielä ilmanvirtaus jäähdyttää sitä anturia niin kovasti tai jotain, emmätiä mutta näin ajattelin.

Link to comment
On 6/18/2019 at 2:23 PM, x-pj said:

Mikä on parempi paikka mitata öljyn lämpötilaa?

Siinämielessä ei ole luotettava paikka, että tuon kohdan jälkeen öljy kiertää vielä jäähdyttimen kautta. Jos haluaa mitata kampikammion lämpötilaa, niin siihen tarkoituksee löytyy varmaan parempiakin paikkoja.

Jossakin missä se on virtaavassa öljyssä ei päättyvässä öljykanavassa. 

 

Link to comment
On 6/18/2019 at 2:05 PM, UltraVW said:

 

Joo ei varmaan mutta parempi sekin kuin öljypohjasta joka ei näytä mitään, siis mun tapauksessa?

Kato yleismittarilla että öljypohja maadottuu auton runkoon niin toimii muuten ei. Tarvittaessa lisä maapiuha sopivaan paikkaan. Eihän siellä ole kuin lämpötilan mukaan muuttuva vastus ja jos vastus ei näytä mitään niin kontakti puuttuu.

Link to comment
7 minutes ago, x-pj said:

Öljykello on virtaavssa kanavassa, mutta kerro se parempi paikka?

Se kohta missä öljykello on kanavassa on seisovaa öljyä, sillä kohtaa kanavaa se öljy ei vaihdu riittävästi kun on kanavan päättyvässä sivuhaarassa. Kyllä mä laittaisin sen sinne öljypohjaan tai jos on full flow niin heti pumpun jälkeen.

Link to comment
1 hour ago, Marko said:

Se kohta missä öljykello on kanavassa on seisovaa öljyä, sillä kohtaa kanavaa se öljy ei vaihdu riittävästi kun on kanavan päättyvässä sivuhaarassa. Kyllä mä laittaisin sen sinne öljypohjaan tai jos on full flow niin heti pumpun jälkeen.

Öljykello on siinä kanavassa josta kaikki öljy menee sisään moottoriin, joko suoraan pumpulta tai ff-kierron jälkeen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...