Jump to content

Kupla ja vetokoukku


Recommended Posts

Sen verran tuntuu olevan koukut nykyään haluttuja tai harvinaisia ettei ostettavaksi meinaa löytyä. Aloin nyt sitten miettimään josko "itse" koukun rakentaisi. Käytännössä siis itse suunnittelisi, korkeintaan kasaan höplälleen täppäilisi ja sitten osaavilla hitsuuttaisi kasaan. Itse tehdyn laillisuuspuolesta en aivan nyt tiedä saako vielä tehdä, mutta on noita ainakin kaikenlaisia viritelmiä liikenteessä. Päheinhän olisi kun suunnittelisi koukun jonkun toisen automallin irroitettavan koukun pohjalta niin ei aina töröttäisi sitten nuppi takalistossa.

 

Goolailin tuossa ja tehdastekoisia ja kylmän raudan kyläseppien tekemiä tuntuu olevan useita eri malleja Kupliin. Osassa menee pitkät raudat takapenkin tietämille mistä pultataan pohjaan ja matkalta tuetaan moottorinsarviin, jotkut puskurin rautoihin ja jotkut pitäisi pultata jopa itse puskuriin.

 

Sitten on myös palkkipuskuriseen ainakin ollut mallia mikä pultataan vain puskurin rautoihin ja tästä nyt kaipaisin ideoita, kuvia ja tietoja, että mihin kohtaan nämä on tarkelleen tulleet kiinni ja minkälaisilla raudoilla? Googlella löytyi tuollainen liitteenä oleva kuva minkä muistan joskus täällä foorumillakin nähneeni (kiitos kuvaajalle), taisi silloin olla vieläpä myynnissä. Onko palkkipuskurisen hanuri sen verran tukevampi, että tuollainen voidaan turvallisesti kiinnittää vain puskurin rautoihin vai kuuluuko sarjaan rimpulat viritykset?

vetokoukku.jpg

Link to comment

Tän foorumin juttuja kun lukee oman koukun tekemisestä, niin se on niin laitonta että karhuryhmä tulee sen ruuvaamaan irti jos siittä julkisesti jotain menee sanomaan. Totuus kumminkin taitaa olla se että vasta johonkin ~'90-> eteenpäin autoihin tarvitaan tyyppihyväksyttyjä koukkuja. 

 

Mutta tosiaan jos pystäriin koukkua rupeat itse väsäämään niin hommassa ei ole mitään järkeä kun tosiaan uusia saa sopuhintaan kaupasta ja käytettyjä pyörii aika paljon myynnissä. Ja jos ei ole suoraan myynnissä juuri nyt, niin ostetaan ilmoituksella luulisi löytyvän.

 

Mitä koukkujen kestävyyteen tulee niin pystäri tosiaan jonkun verran tukevampi takapäästään vahvempien ja leveämpien puskurirautojen takia ja varmaan pienemmällä koneluukun aukollakin on jotain tekemistä asian kanssa. Mutta silti ainahan se koukku on tukevampi jos sen saa kiinnitettyä myös vääntösauvaputkeen. Mutta jos perässä on joku mini kärry niin eiköhän pelkkä puskurirauta kiinnitys riitä vallanmainiosti jos ei auto ole takapäästään mätä.

Link to comment

Just kävin yhden vetokoukun pystärikuplaan tontille hakemassa.

On sellanen mikä tulee puskurinrautoihin kiinnni.

Kyllä noita on tarjolla ei kannata omaa aikaa ruveta noitten värkkäämiseen  tärväämään

Link to comment

Ok, eli parempi siis yrittää löytää jostain valmiskoukku. Olen vain tässä puolisen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti seurannut Tori.fi ja palstan myyntiosiota eikä ole tullut koukkuja vastaan, lie olen vain vähän puusilimä 😄

 

Uutta en raaskisi ihan vielä ostaa. 350€ hintaisena mielestäni vähän hintava kun uudempiin vehkeisiin löytää kuitenkin jopa alle 200€ uusia koukkusettejä.

Link to comment
  • 1 month later...

Heikki Naapurin kanssa (Imatra/Laikko) on ollut puhetta koukkujen valmistuksesta jo yli vuosikymmenen verran. Ei ole vaikea asia. Yhteiset ystävämme vinkannevat Heikille tarpeesta, MIGi kuumaksi vaan. Asiallista työtä, suosittelen!

 

Link to comment
On 7/6/2019 at 7:29 PM, nalle85 said:

Mulle tulossa tämä testiin. Tampereella voi käydä kattoo heti ku koukku perillä. Kiinnostuneet voi tulla teivaalantie 7 vilkasee. Tämän siis gdw ottanu uustuotantoon. Hintaa tais jäädä 250€ per koukku. Ja halvemmalla voin saada jos enemmän kiinnostuneita. 

2079-manual (1).pdf 1.07 MB · 0 downloads

 

Itseasiassa itsekin tein juuri perjantaina ratkaisun tämän meidän koukkupuutteen kanssa tilaamalla samaisen koukun. Toki lompakon päällehän tuo kävi ja minun tuurilla hinta oli vähän vielä korkeampi kuin tuo 250€, mutta toivottavasti nyt tulee hyvä  kampe mikä istuu paikalleen tai on edes helposti muokattavissa käypäiseksi.

Link to comment
  • 3 years later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...