Jump to content

Verohallo Kastenwagen kleinbussiksi


Recommended Posts

Terve.

 

Verohallinto on mun mielestäni väärässä, tässä tapauksessa.

 

Mulla on pallokeula bussi -78 työn alla. Juuri nyt bussi on pakettiautona rekisterissä, eli 3 henk. paku.

 

Joku on aikoina sahanut ikkunareikiä takaan ja pistänyt ikkunoita siihen. Joku isompi veroeroa oli 70 luvulla, sen takia moneet tekivät näin.

 

Olen hakenut hyvät takapenkit ja suunitelmassa on tietysti rekisteröidä kleinbussiksi, eli 1+8.

 

Soitin tänään autoveroneuvjalle, kysyin mitä veroa ja kuin paljon pitää maksaa kun muutoskatsastan pakuautoni henkilöautoksi.

 

Neuvoja toisessa päässä sanoi että pitää arvioida auton arvoa ja siitä summasta otetaan 25% ja se tekee se summa mitä mun täytyy maksaa. Selvitin pari kertaa uudestaan hänen kanssa mistä oli kyse ja mitä tarkoitin, koska olin varma että se ei ymmärsi mitä tarkoitin. On se kyllä selvä että suomea on mun toinen kieli mutta kyllä se kaikki kohteet ymmärsi kuitenkin.

 

Otin esimerkki ja sanoin että auton arvo on jotain 5000€. ”Tarkoitatko että otan 25% siitä summasta ja mun täytyy maksa verot jos haluan muuttaa autoa pakettiautosta henkilöautoksi?”

”Kyllä” sanoi. ”Eli 1250€ jos auton arvo olisi 5000€?” ”Kyllä.”

 

Mä oon jostain kuullut että sama juttu on monille maksanut pari kymppiä. 

Auto onhan 41 vuotta vanha ja kaikki.

 

Mitä tämä neuvjoa ei ole huomannut? Pallokeulabussin arvo voihan olla 100 - 10000€?

 

Onko teillä esimerkkejä tästä tai tietääkö joku miten tämä pitää mennä? 

 

Auto kohta maalaamoon ja tämä saatanan neuvjoa otti kyllä fiilikset pois. 😞

 

Auta mua nyt.

 

Kiitos!

MassiW

85060D6B-FAEA-422C-ACC1-1BD01FA21692.jpeg

Link to comment

Itse muutoskatsastin oma paketti Kastenin ,-76, sen suuremmin kyselemättä 2+3+3 henkilöautoksi ja jäin odottamaan veropäätöstä. Odottelin n.150€ laskua. Kysyin muutaman kuukauden päästä päätöksen perään ja lopulta sain 0€ veropäätöksen. Ohessa suora lainaus veropäätöksestä:
Kyseisestä muutoksesta ei tule autoveroseuraamuksia, koska varmuutta ajoneuvon muutosta edeltävästä verotuksellisesta tilasta ei ole saatu. Ajoneuvon omamassa on rekisteritietojen mukaan 1365 kg, eikä ajoneuvon rekisteritiedoissa ole mainintaa tavaratilan tilavuudesta tai autoverovapaudesta

Konttorilla oltiin muutenkin positiivisella asenteella liikkeellä. Penkkien kiinnitys ainoastaan kiinnosti ja vielä varoittivat ettei muutoskatsastukseen tullessa ole turvavöitä takapenkeissä kiinni. Vuosikatsastuksessa asia ei kiinnosta enää ketään.
fc635d0bbbee12275e06f35b5c4ea6b4.jpg

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Link to comment

No tuohan kuullostaa hyvältä.

 

Mä lähen muutoskatsastamaan ja jos joku ihme veropäätös tulisi otan yhteyttä sulle, toivon että sun kautta saan esimerkki miten tämä prosessi on ennen toiminut.

 

Jees, tietysti pitää laittaa penkit kunnolla kiinni. Itse laitan vanhat linjaautosta penkit missä on rullavyöt. Yksi niistä lukitsee huonosti joskus, niin jätän ne kaikki pois katsastuksessa. 

 

Kiitos! 👍

MassiW

Link to comment
2 hours ago, mahti said:

Itse muutoskatsastin oma paketti Kastenin ,-76, sen suuremmin kyselemättä 2+3+3 henkilöautoksi ja jäin odottamaan veropäätöstä. Odottelin n.150€ laskua. Kysyin muutaman kuukauden päästä päätöksen perään ja lopulta sain 0€ veropäätöksen. Ohessa suora lainaus veropäätöksestä:
Kyseisestä muutoksesta ei tule autoveroseuraamuksia, koska varmuutta ajoneuvon muutosta edeltävästä verotuksellisesta tilasta ei ole saatu. Ajoneuvon omamassa on rekisteritietojen mukaan 1365 kg, eikä ajoneuvon rekisteritiedoissa ole mainintaa tavaratilan tilavuudesta tai autoverovapaudesta

Konttorilla oltiin muutenkin positiivisella asenteella liikkeellä. Penkkien kiinnitys ainoastaan kiinnosti ja vielä varoittivat ettei muutoskatsastukseen tullessa ole turvavöitä takapenkeissä kiinni. Vuosikatsastuksessa asia ei kiinnosta enää ketään.
fc635d0bbbee12275e06f35b5c4ea6b4.jpg

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
 

Onkohän tämä ollut Postin ns. lajitteluauto? Niissä muistaakseni pääsi tavaratilaan etupenkkien välistä, takana oli lajittelupöytä. Rekisteröity kuitenkin pakuksi 80-lätkän kera.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...