Jump to content

Laturi ongelmia


Recommended Posts

Elikkäs 12V tasavirtalaturi kyseessä ja moottoriremontin jälkeen kummallisesti laturin valo palaa, vaikka laturille ei ole muuta tehty kun hiilet vaihdettu.

Akusta mitattu moottorin käydessä 12.6V ja lukema ei nouse kierroksia nostettaessa. 

Pitäisikö laturin pyöriä kun akulta maadotetaan laturin runko ja annetaan 12V D+ liittimelle? Tämä on kokeiltu, eikä pyörinyt eli onko laturi entinen?

Link to comment
5 hours ago, Kemin Karavaanari said:

Pitäisi pyöriä virtaa antaessa. Olisiko hiiliä vaihtaessa hyppylanka katkennut tai alkanut ottamaan runkoon.

 

Mittaa vielä paljonko laturi antaa ulos laturista mitattuna, jos se onkin ulkoinen lataussäädin joka on mennyt rikki.

 

Tasavirtasen pitäisi latailla n. 14 V

Meinaatko hyppylangalla laturin sisällä meneviä kahta piuhaa?

Link to comment
13 minutes ago, Koso said:

Meinaatko hyppylangalla laturin sisällä meneviä kahta piuhaa?

 

Muistaakseni siinä hiilien lähellä on sellaiset kohtuu paksut piuhat laturin sisällä. Juuri ja juuri niitä pääsee näpelöimään hiilien aukoista.

 

Mutta mittaa tosiaan mitä antaa suoraan laturin navoista ja jos enemmän kuin akulta niin ulkoinen lataussäädin lienee kaput.

Link to comment
21 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

 

Muistaakseni siinä hiilien lähellä on sellaiset kohtuu paksut piuhat laturin sisällä. Juuri ja juuri niitä pääsee näpelöimään hiilien aukoista.

 

Mutta mittaa tosiaan mitä antaa suoraan laturin navoista ja jos enemmän kuin akulta niin ulkoinen lataussäädin lienee kaput.

Mielestäni ei näkynyt muita piuhoja kun hiilien omat ja 2 piuhaa D+ ja DF liittimiltä. Mutta joo laitan laturin takas kiinni ja ilmottelen tulokset myöhemmin

Link to comment
1 hour ago, Koso said:

Polarisointi on kokeiltu eikä pyörinyt.

Mulla oli joskus yhden tasavirtasen kanssa sellainen että piti auto käynnissä antaa useaan otteeseen että lähti toimimaan oikein.

Link to comment

Minulla oli myös yksi laturi, joka ei lähtenyt aluksi itsestään pyörimään, mutta kun antoi kädellä pyöräyttämällä vauhtia, niin sen jälkeen pyöri itsestään. Seuraavalla yrittämällä lähti pyörimään ilman alkuvauhtia.

Link to comment
  • 10 months later...

Lainataan vanhaa topiccia...

 

Koneena 1600, 12V ja tasavirtalaturi. Autolla kun ajaa 5-10km niin latauksen merkkivalo syttyy. Jos sammuttaa ja käynnistää minuutin päästä, valo sammuu. Jos kuitenkin jatkaa ajamista, valo ei enää sammu vaikka olisi sammutettuna kuinka kauan. Vaihdoin säätimen, sama homma jatkuu, 5-10km ja valo syttyy -> vika ei säätimessä. Katsoin hiilet, näytti hyvältä, ei palaneelta. Onko ideoita mistä vikaa kannattaa etsiä?

Link to comment

Tasavirtalaturissa oon törmännyt siihen vikaan että hiiliä pitävät jouset on kuoleentunut eikä hiilet ota sinne ankkuriin ku lämpee, yhteen taivuttelin jousia ja rupespa lataileen, mutta se olikin semmonen seppäkorjaus.. tai mulla korjaantu sillä..

uudet jouset tilailin ku kerkesin

Link to comment

Lataako auto ennen valon ensimmäistä syttymistä, siis onko mitattu lataus.

 

Itse painin yhden 12V tasalaturin kanssa vaikka kuinka kun ei ladannut oikein. Lopuksi kasasin kolmesta laturista mittaamalla todetun parhaan ankkurin ja käämit, porakoneella pyörittäen hion kollektorin puhtaaksi, putsasin kaikki kontaktit sisäänajoin hiilet ja testasin että laturi pyörii myös moottorina ja silti ei kunnollista latausta. Ostin uuden elektronisen säätimen ja sekään ei auttanut. Lopuksi sitten tajusin tehdä laturin polarisoinnin auton ollessa käynnissä ja sen jälkeen ongelma poistui.

Link to comment
  • 4 months later...
On 4/20/2020 at 11:06 AM, Tanhis said:

Lataako auto ennen valon ensimmäistä syttymistä, siis onko mitattu lataus.

 

Itse painin yhden 12V tasalaturin kanssa vaikka kuinka kun ei ladannut oikein. Lopuksi kasasin kolmesta laturista mittaamalla todetun parhaan ankkurin ja käämit, porakoneella pyörittäen hion kollektorin puhtaaksi, putsasin kaikki kontaktit sisäänajoin hiilet ja testasin että laturi pyörii myös moottorina ja silti ei kunnollista latausta. Ostin uuden elektronisen säätimen ja sekään ei auttanut. Lopuksi sitten tajusin tehdä laturin polarisoinnin auton ollessa käynnissä ja sen jälkeen ongelma poistui.

 

Mites tuo polarisointi tehdään käynnissä olevaan moottoriin?

Link to comment
9 hours ago, aki said:

 

Mites tuo polarisointi tehdään käynnissä olevaan moottoriin?

En mä nyt enää tarkkaa muista kun kaivoin vinkin jostain sambalta ja se toimi, Hyppyjohdolla +12 kumminkin toin laturille koneen ollessa käynnissä.

Link to comment
  • 8 months later...

Tätäkin ketjua tankkasin moneen kertaan, eikä ongelma meinannut ratketa. Laturi pyöri hyvin, kun sille antoi virtaa. Latausvalo vain jatkoi palamistaan joka kerta, kun käynnistin moottorin.
Olin jo katselemassa uusia latureita netistä, kun tallikaveri pölähti paikalle. Hän kertoi omasta Porsche-traktoristaan, jonka laturin ongelmien syyksi paljastui maalaus, joka ehkäisi laturin rungon maadoittumisen. Tähänkin moottoriin on tullut vähän väriä laitettua, joten tein kytkennän kuvan mukaisella tavalla ja laitoin käyntiin. Valo sammui heti.
Eli siis vaikka laturiin tulee kaksi piuhaa, sen ei saa antaa hämätä. Laturin pitää olla maadoitettuna rungostaan.
Nyt pitää vain tehdä vähän paremmin kyydissä pysyvä maadoitus, maaleja kun en viitsi ruveta rapsuttelemaan pois.
2c0f72dd19c7bddbe26626547a604c2d.jpg

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment

Tässä ei ole ollut minulla, ja tämän laturin kanssa on pärjätty jo 7 kesää ongelmitta ilman maadoituspiuhaa. Nyt vaihtui kone, mutta laturi pysyi samana.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Luultavasti se on siinä ollut jossain vaiheessa, mutta ei minulla siis ainakaan, ja tämä on ollut minulla ajossa vuodesta 2014.
Laitoin tuon kuvan lähinnä siksi, että muutkin laturiongelmien kanssa painivat huomaisivat tarkistaa maadoituksen.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
2 hours ago, x-pj said:

Ei ole minunkaan latureissa maajohtoa. Onko vaihtovirtalaturissa edes paikkaa maajohdolle?

 

Joissakin kuplissa tuo on ollut, kannattanee katsoa johtosarjaa tarkemmin jos vaikka katkennut tms.

 

Vaihtovirtalaturissa ei ole paikkaa maalle...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ongelmat sen kuin jatkuvat taas laturin valon kanssa. Itellä säädin sano itsensä irti ja akku ylilatautui oikein kunnolla ja työnsi nesteet pihalle. Nyt uusi säädin paikallaan, mutta laturin valo palaa eikä suostu enään käymään tyhjäkäyntiä. Voiko olla että viallinen säädin on saanut jotain muuta tuhottua vaikka laturista, vaikka lataa normaalisti mutta ei siis tyhjäkäyntiä käy. Potilaassa siis 12V tasavirta. 

Link to comment
1 hour ago, Koso said:

Ongelmat sen kuin jatkuvat taas laturin valon kanssa. Itellä säädin sano itsensä irti ja akku ylilatautui oikein kunnolla ja työnsi nesteet pihalle. Nyt uusi säädin paikallaan, mutta laturin valo palaa eikä suostu enään käymään tyhjäkäyntiä. Voiko olla että viallinen säädin on saanut jotain muuta tuhottua vaikka laturista, vaikka lataa normaalisti mutta ei siis tyhjäkäyntiä käy. Potilaassa siis 12V tasavirta. 

Vaihdoitko akun? Ylilataus voi rikkoa akun eikä se ota enää virtaa vastaan. Laturin tuottama ylijännite ei mene pelkästään akulle, vaan kaikki sähkölaitteet toimivat ylijännitteellä. Joten voi siellä muutakin mennä rikki. Tyhjäkäyntiongelma voi johtua tyhjäkäyntisolenoidista. Se toiminta on helppo testata. Kytkee virran päälle ja nyppää solenoidille menevän piuhan irti jolloin solenoidin pitäisi naksahtaa ja uudelleen naksahtaa kun kytkee johdon takaisin.

Link to comment
12 minutes ago, x-pj said:

Vaihdoitko akun? Ylilataus voi rikkoa akun eikä se ota enää virtaa vastaan. Laturin tuottama ylijännite ei mene pelkästään akulle, vaan kaikki sähkölaitteet toimivat ylijännitteellä. Joten voi siellä muutakin mennä rikki. Tyhjäkäyntiongelma voi johtua tyhjäkäyntisolenoidista. Se toiminta on helppo testata. Kytkee virran päälle ja nyppää solenoidille menevän piuhan irti jolloin solenoidin pitäisi naksahtaa ja uudelleen naksahtaa kun kytkee johdon takaisin.

Just uusin akun ja kokeiltu myös toisella akulla. Kaasarina toimii yksittäinen 44 weberi joten ei johdu siitäkään. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...