Jump to content

Kuplan venttiilien säädössä ongelma


Recommended Posts

Joo elikkä potilaana 1600cc kupla, ja moottori vuodelta 1972. 

Ongelma alkoi työntötankojen suojaputkien vaihtamisen ja muiden huoltojen(tiivisteitä yms pientä) jälkeen, tietysti venojen välykset säädettiin ja hetken kuulosti normaalilta, kunnes alkoi taas naputus. Otettiin uudestaan venakoppa auki ja yksi välyksistä heittää jonkin verran, eli vaikka säätää niin sitten kun käynnistää niin välys muuttuu?. Kenelläkään ideoita mitä kannattaisi tehdä? 

Link to comment

Venttiilin varrenpää/säätöruuvi kulunut kupille tai nostin/nokka kulunut. tarkista ennen venttiilin pää jos kulunut niin niinhin lash cap hatut päihin ja samanpaksuiset prikat keinuvivuston pukkien alle ja taas toimii. Ittellä tullut vastaan venttiileitä moottoreissa jotka jousenpäästä oikaistu koneella ja karkaisu lähtenyt niin puolen tunnin käytön jälkeen jo äänet koveneet,kupeilla nämäkin tullet kuntoon.

 

 

Link to comment
18 minutes ago, Tutkija said:

Jos nokkalaakeri on niin kulunnut et vaikuttaa venttiilinsäätöihin on kyllä jo moottorinkunnostuksen aika silloin.

Mulla on ollut 20 vuotta hankaluuksia venttiilien säädöissä. Nyt keväällä purin koneen ja ilmeni että nostajat heiluivat todella väljinä pesissään. Myöhemmin huomasin myös että nokka oli 0.25 alimittaan hiottu mutta pyöri vakiolaakereissa...

  • Like 1
Link to comment

Ei varsinaisesti liity kysymykseen. Mutta väli kysymyksenä, hommasin tämmöset venttiilien säätöruuvit.

 

Pallopäätä kun pyörittelee tulee vastaan yksi sivu jossa on tasainen kohta. Tämä ilmeisesti venttiilin vartta vasten ja sitten säätö? 

 

Nyt ovat moottoriöljyssä likoomassa ennen asennusta. 

 

http://aircooled.fi/tuote/285/venttiilin-saatoruuvi-pallopainen-8mm-scat

 

 

IMG-20190611-WA0004.jpeg

IMG-20190611-WA0008.jpeg

Link to comment
4 hours ago, Paussi11 said:

Ei varsinaisesti liity kysymykseen. Mutta väli kysymyksenä, hommasin tämmöset venttiilien säätöruuvit.

 

Pallopäätä kun pyörittelee tulee vastaan yksi sivu jossa on tasainen kohta. Tämä ilmeisesti venttiilin vartta vasten ja sitten säätö? 

 

 

Kyllä

Link to comment
21 hours ago, Heinrichvon93 said:

Kenelläkään ideoita mitä kannattaisi tehdä? 

Tarkastaa keinuvipuakselin momentit.  Ainakin mä oon kerran onnistunut jättämään toisen mutterin sormikireyteen ja tulos oli just tuo että ei saanu säätöjä kohdalleen.

Link to comment
On ‎6‎/‎12‎/‎2019 at 3:57 PM, Paussi11 said:

Ei varsinaisesti liity kysymykseen. Mutta väli kysymyksenä, hommasin tämmöset venttiilien säätöruuvit.

 

Pallopäätä kun pyörittelee tulee vastaan yksi sivu jossa on tasainen kohta. Tämä ilmeisesti venttiilin vartta vasten ja sitten säätö? 

 

Nyt ovat moottoriöljyssä likoomassa ennen asennusta. 

 

http://aircooled.fi/tuote/285/venttiilin-saatoruuvi-pallopainen-8mm-scat

 

 

IMG-20190611-WA0004.jpeg

IMG-20190611-WA0008.jpeg

 

Link to comment
On ‎6‎/‎12‎/‎2019 at 9:06 AM, multanen said:

Mulla on ollut 20 vuotta hankaluuksia venttiilien säädöissä. Nyt keväällä purin koneen ja ilmeni että nostajat heiluivat todella väljinä pesissään. Myöhemmin huomasin myös että nokka oli 0.25 alimittaan hiottu mutta pyöri vakiolaakereissa...

 

Keiteleen Koneesta löytyy tuollaiset nokkalaakerit ja monta muutakin erikoiskokoa. Ei ne venttiilin päät kulu yhden käynnistyksen aikana, joten joku osa ei ole paikoillaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...