Jump to content

Sea-Lapland, Karavaanarin korkeakattonen junis


Recommended Posts

19 minutes ago, Kharon said:

Toisaalta taas 20W on vain 1,7A ja kun hintaeroa on 500 euroa, niin sillä ostaa pari hupiakkua enemmän ja jää vielä rahaa käteenkin. Tilaa toki kuluu ja painoa tulee lisää, mutta euroja menee vähemmän.  Mikä sitten onkaan se tärkein asia, sehän sen ratkaisee viime kädessä.

Laatu ainakin mulle, en ole vielä vertaillut noita mitä tässä on mainittu, F, D ja W

Link to comment

Nää erivalmistajien kaapit pitäisi oikeasti saada rinnakkain että vois vertailla todellista sähkönkulutusta. Tuolla Taloon.comin kaapilla pärjää varmaan puskaparkissa pari yötä heittämällä hupiakun voimin. Jos pidempään pitää olla poissa valtakunnanverkosta, niin sitten aurinkopaneelia vain katolle. Rohraumin katolla paneelit on puolet lähempänä aurinkoakin kuin normibussissa joten sähköäkin tulee enemmän 😄

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
On 2/20/2022 at 10:10 AM, KimmoH said:

Nää erivalmistajien kaapit pitäisi oikeasti saada rinnakkain että vois vertailla todellista sähkönkulutusta. Tuolla Taloon.comin kaapilla pärjää varmaan puskaparkissa pari yötä heittämällä hupiakun voimin. Jos pidempään pitää olla poissa valtakunnanverkosta, niin sitten aurinkopaneelia vain katolle. Rohraumin katolla paneelit on puolet lähempänä aurinkoakin kuin normibussissa joten sähköäkin tulee enemmän 😄

Jos pidempi puskaparkkeilu on se juttu niin sitten kantsii siirtyä kaasuun. Samalla sitten saa voimalähteen myös keittolevylle ja grillille.

 

Toisaaltaan jos rossbaumin katto täynnä paneeleita niin turha lähteä norjaan asti vuorelle samoamaan kun saman liikunnan saa paneeleita putsatessa.

Link to comment

Minä käväsin Motonetistä hupiakulle jämerämpää erotusrelettä, kaapelia yms sälää.

Akkukoteloon tuli askarreltua pari kiinnitysrautaa ja ruuvasin jääkaapin kevyesti kiinni akkukotelon päälle.

 

Samalla askartelin hupiakulle maajohdon ja vetasin virtakaapelin hupiakulta konehuoneeseen.

20220225_183227.jpg

20220225_211135.jpg

 

20220225_184839.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Rohmulla on oikeastaan aina ollut taipumusta hieman kyykätä kun lähtee kiihdyttämään esim risteyksestä.

 

Aiemmin oli keskipakojakaja sekä solex 34 ykköstyypin 1600 kaksreikäkantisessa koneessa. Kompensoin kyykkäystä vaihtamalla tyhjäkäynnin 55 -> 65 ja hieman säädin seosta ja sillä mentiin kulutuksen ollessa 13 l sataselle.

 

Ostin nyt Art_Zilta perus 123 jakajan alipaineella ja kokeilin siihen eri käyriä sekä vaihdoin tulpat mutta edelleen pientä kyykkäystä varsinkin kun imu ei ole päällä.

 

Kokeilin myös paria muuta arpakaasaria ja esim toinen 34 kaasari pelas muuten paitsi että sama kyykkäys paheni.

 

Entiiäsaatana, ennakon lisäys kympistä ei tunnu auttavan, venat säädetty talvella ja muuten käy ja räjähtää käyntiin kylmänä ja kuumana heti sahaamatta.

Link to comment

No sehän on ominaisuus näissä, virheettömäksi ei tahdo saada oikein mitenkään. Vahva suositus sille, että hakkaat pään irti säästöpossusta ja investoit tuplakaasareihin. Kirpaisee kerran mutta nepä sopii sitten kaikkiin koneisiin tästä eteenpäin. Ja tulee älyttömän hieno ajaa ja rupeat itsekin ihmettelemään että mikset ostanut niitä jo vuosia sitten..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Link to comment
23 minutes ago, metake said:

No sehän on ominaisuus näissä, virheettömäksi ei tahdo saada oikein mitenkään. Vahva suositus sille, että hakkaat pään irti säästöpossusta ja investoit tuplakaasareihin. Kirpaisee kerran mutta nepä sopii sitten kaikkiin koneisiin tästä eteenpäin. Ja tulee älyttömän hieno ajaa ja rupeat itsekin ihmettelemään että mikset ostanut niitä jo vuosia sitten.. emoji16.png

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Muistan ku yks vuos MetriÅåkke piti saman saarnan mulle ajaessaan MaitoValasta DWL:n loistopippaloissa.. Siitä viisastuneena ne tuplat on hommattu ja menee paikalleen ku kone vaihtuu.. Ai sitä ihanuutta sitten jos MetriÅåkkeen on uskominen ja jos niin käy, joutu sille bissee tarjoon

Link to comment
54 minutes ago, metake said:

No sehän on ominaisuus näissä, virheettömäksi ei tahdo saada oikein mitenkään. Vahva suositus sille, että hakkaat pään irti säästöpossusta ja investoit tuplakaasareihin. Kirpaisee kerran mutta nepä sopii sitten kaikkiin koneisiin tästä eteenpäin. Ja tulee älyttömän hieno ajaa ja rupeat itsekin ihmettelemään että mikset ostanut niitä jo vuosia sitten.. emoji16.png

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Olen ollu aina 1 kurkkubrosolimies, niitäkin oli hyllyssä mutta on tullut hävitettyä kun vakiokoneella on muutoin ollut elämä niin auvoista ajelua jo useampi kesä.

 

Noo, pelaahan tuo niin katellaan. Kulutus saisi kyllä olla pienempi niin hinnan kun toimintasäteenkin nimissä.

Link to comment
Olen ollu aina 1 kurkkubrosolimies, niitäkin oli hyllyssä mutta on tullut hävitettyä kun vakiokoneella on muutoin ollut elämä niin auvoista ajelua jo useampi kesä.
 
Noo, pelaahan tuo niin katellaan. Kulutus saisi kyllä olla pienempi niin hinnan kun toimintasäteenkin nimissä.
Kyllä se olis jo tuossa iässä aika menettää tuplakaasarineitsyys...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Haha 1
Link to comment

Tänään taas innostuin ja yritin säätää 34sta kiihdytyspumppua, ei auttanu.

 

Art_Zilta ostin 123 alipainejakajan kylkijäisenä 30 pict 1sen välilaipalla. Aikansa ku sitä puhdistelin ni sain käymään tyhjäkäyntiä ja pelaamaan.

125 pääsuuttimella ei kyykänny enää alhaalta mutta voima ei ollut läsnä yläkierroksilla. Otin edellisestä 34sta 132 enshätään ja ku sain sillä säätöihin niin testiajolla pelas aika ihanasti.

 

127,5 suutin löyty yhestä kaasarista niin sitä vois kokeilla joku päivä ja kaivella suutinkätköjä oisko muita.

Tyhjäkäynniksi jäi paikallaan ollut 55

 

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 2
Link to comment

No tällä 30 pict 1llä ei sitten kuitenkaan löytynyt lopulta tyhjäkäyntiä. Kun laittoi tyhjäkäyntisuuttimen pohjaan niin ei pelannut, kun löysäsi niin toimi kohtalaisesti. Suihkin myös bräleenillä kansien ja imusarjan liitokset eikä imuvuotoja löytynyt.

 

Tilasin uuden Solex/Brosol 30/31 kaasarin ja vaihdoin paikallaan olleen 120 pääsuuttimen ensin 127,5 ja myöhemmin 132.

 

Toistaiseksi paras säätö onnistu 132 pää, 55 tyhjä ja 65 power ja vetää ihan mukavasti.

Pitää odotella että kelit lämpeää ja koittaa sitten vielä hifistellä seoksia jos siltä tuntuu. Nyt on ollut sen verran viileää ettei tahdo konetta saada kunnon lämpöihin.

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment
  • 3 weeks later...

Uusi kaasari on toiminu aivan ihanasti 123 alipainejakajan kanssa niin huomio on keskittynyt muualle.

 

Veto päällä alkoi alustasta kuulumaan pientä vaikerrusta niin nappasin kuskin vetarin ruuvipenkkiin, putsasin ja uudet rasvat.

Ilmeisesti toissatalvena kun vaihdoin laatikon ei nähtävästi ole haluttanut läträtä tuoreiden vaseliinien kanssa.

 

Koeajolenkin perusteella onnistunut huoltotoimenpide.

20220526_111631.jpg

20220526_112129.jpg

  • Like 1
Link to comment

Jääkaapin asennuksesta alkaen harmittelin ettei siinä ollut usb-pistoketta kännykän lataukselle.

 

Tänään ostin vaimonkaupasta irtonaisen pistokkeen ja ruuvasin akkukoteloon. Käytettävyyden kannalta ei paras paikka mutta oli niin sopiva kolo että siihen se oli laitettava.

 

Tuohonkin tietysti tehtaalla laitettu jatkuvasti palava sininen ledi, kuinkas muutenkaan.

20220528_095226.jpg

20220528_095238.jpg

Link to comment
22 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Tuohonkin tietysti tehtaalla laitettu jatkuvasti palava sininen ledi, kuinkas muutenkaan.

Ihan ekana tussia ledin päälle ja sitten teipin pala tussatun ledin päälle. Itse asensin samansorttisen usb töpselin matkaajaan. Empä ajatellut että siinä lokaatiossa soikkaa suoraan naamaan kun on nukkumassa.

Link to comment

Käväsin tosiaan Kemistä Kilpisjärvellä testaamassa miten vetarinrasvaus onnistui ja tuntuhan tuo pelaavan ongelmitta muutenkin n. 1100 km lenkin.

 

Frezzerin jääkaappikaan ei ollut pettymys, nakit oli pakastelokerossa kotia tullessa jäässä ja Kilpisjärvellä akun jännite laski 15 tunnin paikallaanoloaikana 12,5stä 12,4ään, samoin 14 tunnin seisonnan aikana kun pois tullessa piipahdin Levillä. Jonkin taulukon mukaan 10% kulutus akusta.

20220529_184558.jpg

20220531_123546.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Tämä kuluttaa edelleen 

liikaa, 12-13 litraa sataselle.

Jouduin nykyseen 30/31 kaasariin laittamaan 132 pääsuuttimen jotta kyykkäys kiihdyttäessä hävisi. Palstojen mukaan yleensä käyttävät 125/127 pääsuutinta 1600 koneessa.

 

Kombona siis 1600 type1 early bayn kone 2r kansilla, 30/31 kaasarilla, alipaine 123 jakaja. Laatikkona palliksen "091", 0,89 nelosella ja 185/65x15 rengastuksella. 

 

Korkea otsapinta-ala, raskas kattoteline vararenkain, iso 140 ah hupiakku & jääkaappi, raskaista levyistä tehty yläsänky yms ei tietenkään auta tilannetta.

 

Ilmansuodattimena palliksen pönttö, vois korvata jälkituotantosuodattimella jos edesauttais koneen hengitystä.

 

Mielestäni pitäisi päästä 10-11 kulutukseen. Lisäteho auttaisi jotta voisi ajaa kevyemmällä kaasulla.

Link to comment
33 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Tämä kuluttaa edelleen 

liikaa, 12-13 litraa sataselle.

Jouduin nykyseen 30/31 kaasariin laittamaan 132 pääsuuttimen jotta kyykkäys kiihdyttäessä hävisi. Palstojen mukaan yleensä käyttävät 125/127 pääsuutinta 1600 koneessa.

 

Kombona siis 1600 type1 early bayn kone 2r kansilla, 30/31 kaasarilla, alipaine 123 jakaja. Laatikkona palliksen "091", 0,89 nelosella ja 185/65x15 rengastuksella. 

 

Korkea otsapinta-ala, raskas kattoteline vararenkain, iso 140 ah hupiakku & jääkaappi, raskaista levyistä tehty yläsänky yms ei tietenkään auta tilannetta.

 

Ilmansuodattimena palliksen pönttö, vois korvata jälkituotantosuodattimella jos edesauttais koneen hengitystä.

 

Mielestäni pitäisi päästä 10-11 kulutukseen. Lisäteho auttaisi jotta voisi ajaa kevyemmällä kaasulla.

Metaken sanoja lainatakseni ku se ajo MaitoValaalla "vaihda tupla kaasarit, loppuu viive mikä siinä on kaasua painaessa vakiokaasarilla ja kulutus pienenee"
Metskun ohjetta noudattaen seuraavassa on tuplat.. Ei Gurujen ohjeita vastaan kannata taistella.. 😃 

Link to comment

Viime kesänä vähäiset ajelut juniksella meni sinne 8-9 l/100km välille. Koneena 1776 W120 nokalla ja 35,5/40 venoilla olevilla kansilla, 123 jakaja ja kaasareina 40 idf:t update kiteillä, säädöiltään aivan liian rikkaalla. Ja laatikkona kuplan tihein malli. Täksi kesäksi vaihtuu harvavälityksinen IRS, ja jos vähän jaksaisi säätää konetta niin tavoitteena on saada kulutuksesta litra pois.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 3
Link to comment
19 hours ago, metake said:

Viime kesänä vähäiset ajelut juniksella meni sinne 8-9 l/100km välille. Koneena 1776 W120 nokalla ja 35,5/40 venoilla olevilla kansilla, 123 jakaja ja kaasareina 40 idf:t update kiteillä, säädöiltään aivan liian rikkaalla. Ja laatikkona kuplan tihein malli. Täksi kesäksi vaihtuu harvavälityksinen IRS, ja jos vähän jaksaisi säätää konetta niin tavoitteena on saada kulutuksesta litra pois.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Mulla meni aiempi junis samoihin lukemiin. 2110, nurkkabrosolit ja 4.125 loova harvalla nelosella.

 

 

  • Like 1
Link to comment

Nyt viikonloppuna tuli piipahdettua 600 km mutkat Kajaanissa.

 

Auto oli ilman ulkopuolista sähköä 44 tuntia, Pe klo 13 - Su klo 09 ja yleismittarilla mitattuna oli 140 ah hupiakun varauksesta lähtiessä vielä 60% jäljellä. Keli oli kesäisen lämmin, shortsit ja t-paita.

 

Akkua kulutti ainoastaan jääkaappi, lämmitystä ei ole (kuin 220v lämmitin) ja ruuat hoidetaan kaasulla.

 

Mukava kun ei ole kesäkelillä enää riippuvainen sähköstä.

 

20220612_080355.jpg

  • Like 6
Link to comment
  • 3 weeks later...

Sain onneksi kaiveltua pultinjämät ihan meisselillä ulos (kuvassa jo tuloillaan).

 

Vaihdoin kuskin puolelle vastaavat pultit mutta tähtipääkannalla jotka sai isolla räikällä väännettyä tiukkaan. Laitoin vielä varmistukseksi lukkoprikkojen lisäksi kierrelukitetta.

 

Sama homma pitää jossain vaiheessa tehdä hantin puolellekin, vaikka siellä oli pultit pysyneet kiinni.

Link to comment
Minulla oli sama ongelma omassa bussissa. Kyllästyin kiristelemään vetarin pultteja ja laiton kokeeksi tuollaiset Nord-Lock prikat ja sen jälkeen ongelma poistui.

Siellähän kuuluu alkuperäisenä ollakin tuollaiset nordlockia hieman muistuttavat lukkoprikat.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
4 hours ago, metake said:

Siellähän kuuluu alkuperäisenä ollakin tuollaiset nordlockia hieman muistuttavat lukkoprikat.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Kyllä minulla siellä oli ne alkuperäiset prikat. Jos olis vaihtanut "tuoreet" samanlaiset, niin oishan nekin voinut pitää.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...