Jump to content

Sea-Lapland, Karavaanarin korkeakattonen junis


Recommended Posts

  • 1 month later...

Ajokausi alkoi tänään.

 

Nätisti ajelin teollisuusmosalla alkumetrit. Vetoja oli hyvin ja jaksoi mennä äkkiseltään ihan kuin kaksreikäsellä.

 

Hieman huolta aiheutti ennenkin paikallaan ollut bilteman lämpömittari. Näytti sataa astetta (niinkuin ennen 30 asteen helteellä!)

 

Infrapunamittarilla näytti onneksi eri puolilta 80-85 astetta joten koneessa oleva anturi ei nähtävästi pelaa oikein mittarin kanssa. Pitää koittaa saada aikaseksi vaihtaa kojetauluun hyllyssä oleva VDO mittari. 

Muistaakseni aiemmassa koneessa ja sen anturilla näytti  biltema 10 astetta liian vähän.

 

Kaksreikäsessä anturi oli t-haaralla öljynpaineanturin kanssa, tässä teollisuuskoneessa koneen vasemmalla puolen alaspäin, paineventtiilin kanavassa.

 

20230414_204120.jpg

20230414_202106.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 5
Link to comment

Tänään vaihdoin bilteman lämpömittarin tilalle VDOn. Nyt mittari näytti vaan 40 kun lämmöt oli 80.

 

Huomasin samalla että öljynpaineanturi alkoi vuotaa öljyä niin vaihdoin vanhasta koneesta öljynpaineanturin ja haaran lämpömittarille. Tämän jälkeen VDO näytti aiempaa vähemmän.

 

Lopuksi vaihdoin bilteman mittarin takaisin ja setti on nyt mittareineen ja antureineen sama kuin vanhassa koneessa ja näyttää jokseenkin oikein.

 

Sikäli ärsyttävä homma kun bilteman mittariin pitää olla lenkkiabikot ja VDOhon perus naarasabikot niin ei mennyt ihan niks naks vaihdella kutistesukkineen.

 

 

Link to comment
On 4/16/2023 at 7:46 PM, Kemin Karavaanari said:

Sikäli ärsyttävä homma kun bilteman mittariin pitää olla lenkkiabikot ja VDOhon perus naarasabikot niin ei mennyt ihan niks naks vaihdella kutistesukkineen.

 

 

 

Mikäs tässä Lattaliitin Messinki

on vikana?

 

nimim. nii-mä-oisin-tehny

Link to comment

Vaihdoin VDO:n siinä toivossa että se myös jää kojetauluun niin vaihdoin johtoihin liitimet kutistesukkineen.

 

Toki ku laitoinki Bilteman takas niin tein "johtoadapterit" väliin sillä mielin että joku päivä VDO tulee vielä laitettua ku sopiva anturi tulee vastaan.

 

Ei siihen hätään löytyny tuollasia lenkki-uros nippeleitä pakista.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Ajattelin tänään palkita moitteetta toimineen rohmun 5 tkm huollolla.

 

Siinä aloittaessa hieman yllätyin kun mataloittamalla pilatun alustan ja huolettoman kuljettajan lopputulemana on jossain välissä meinannut moottori pudota kyydistä kun takatuki on ottanut osumaa.

 

Toisaalta tuen alapultissa oli ennestään helicoil ja pienempi pultti niin tämä oli jopa odotettavissa.

20230821_165252.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment
  • 1 month later...

Ajokausi paketissa ja kilsoja tuli aikalailla 6 tkm. Mukavan huoletonta ajamista, tekniikka pelasi eikä öljyvuotojakaan ilmaantunut koko kesänä.

Näillä näkymin tälle ei tehdä talvella mitään vaan rakennellaan muita projekteja.

 

Laitan tähän vielä kivan muiston vuodelta 1970. Sain tuon aikaisen omistajan pojalta muutamia reissukuvia josta näkyy auton ulkoasu n. 5 vuoden iässä. Kuulemma mukavia reissumuistoja Norjasta, näiden reissujen tarrat löytyy vielä nykyäänkin nurkkaikkunoista.

 

received_2759748090842692.jpeg

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...