Jump to content

pyyhkijän moottori


Recommended Posts

Kupla 1300 -66 6v . tuulilasinpyyhkijänmoottoriin tulee kaksi johtoa musta ja ruskea, johdot tulevat katkasijalta. lisäksi katkasijalta tulee yksi johto joka ei ole kiinni pyyhkijän moottorissa. sähkökuvassakin moottorille tulee katkaisijalta kolme johtoa. pyyhkijät toimii . mikä tuon yhden johdon tarkoitus on, jos sitä ei edes tarvita. kuvassa johto on "musta violetti" ja lähtee katkaisijasta nr. 54d.

Katkaisija on yksi nopeuksinen.  onko -66 kupla 1300. ollut alkuperäisenä yksi vai kaksinopeuksinen  pyyhkijät ?

Edited by Twn Cornet
Link to comment
1 hour ago, Twn Cornet said:

Kiitos ! mitä tarkoittaa "palautusjohto" tarkoittaako se sitä että pyyhkimet palautuu alaasentoon ?.. minulla ei meinaan palaudu, pyyhkimet pysähtyy siihen kohtaan kun katkaisijasta sammutan,, täytyy kokeilla jospa minullakin palautuu. 

Pyyhkimet palautuu alkuasentoonsa, kun 54d on kytketty.

Link to comment

En saanut pyyhkimiä palautumaan alkuasentoon,vaihtelin johtojakin "puolin ja toisin" jos vaikka olisi siellä kytkimen päässä jotenkin yhdistetty väärin, kun sinne ei oikein näe,kun on radiokin edessä. täytyy talvella ottaa kytkin ja pyyhkijänmekanismi irti ja alkaa tutkimaan onko vika kytkimessä pyyhkijänmoottorissa vai molemmissa.

Link to comment

Olen mäkin hyvä neuvoja, itsellä ei myöskään palautus toimi! Huomenna menossa katsastukseen korjaamon toimesta eli vielä katsotaan ainakin jarrut, valot, auraus. Mulla ongelma näyttää olevan se, että katkaisin 2-nopeuksinen, vaikka itsellä vain 1 nopeus. Olen laittanut katkaisimen ylös, pesimen moottorin taakse, ei näe merkintöjä, mutta tyhjiä kytkentänastoja näyttää olevan...Täytyis ottaa irti ja kokeilla, mut ei taida ehtiä, kun auto haetaan 1½h kuluttua.

 

Kuva0474.jpg

Link to comment

Otin pyyhkijän moottorin irti , en saanut sitä pöydälläkään toimimaan kun vain sillain että se pysähtyy siihen kohtaan kun virta loppuu,  johdot ovat kytkimen ja moottorin välillä oikein,joten tämän hetkinen olettamus on että moottori on jotenkin epäkunnossa, pelaa , mutta ei palaudu alkuasentoon. 

Link to comment
6 minutes ago, Timo Suosalmi said:

Täytyy munki kattoo, kun tulee katsastuksest. Otan kans oikein irti ja kokeilen.

Pitää sitten olla oma kytkimensä tuossa ja luultavasti vielä maadoitettuna, ei oikein muuten toimi. Kytkimen sisällä johdot yhdistyvät "ristiin" ja moottorin pysähtymistä auttaa jarrutustoiminto jossa moottori kytketään tavallaan oikosulkuun.

 

Sambassa on ohjeita jos on väärän vuosimallin kytkin (oletan että eurooppamalleissa sama kytkentä..?)

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=509371

Link to comment

Meneekin monimutkaiseksi. Minulla on 2-nopeuksinen kytkin, koska siinä kahdesta eri kohdasta (väännän ensin vasempaan ja uudestaan vasempaan) pyyhkijät toimivat, mutta samalla nopeudella. Eli moottori on kytkentäkaavion mukainen, mutta kytkin ei. Taidan laittaa ostoilmoituksen 1 nopeuden kykimestä...Täytyy viä kattoo, jos ymmärtäis Sambaa.

Link to comment

Luulen löytäneeni vian, miksi pyyhkijät eivät palaudu. tuolla liittimien taka oleva "kärkiliuska" on poikki. toivottavasti saat kuvasta selvää, ilmeisesti tuollaisen osan saa jostakin,olen ainakin kuvia netissä nähnyt. laita fasebookkiin ostetaan tuollainen osa ja alan tuollaista metsästämään.   tai sitten halpaa moottoria jossa on tuo osa ehjä .

20190702_083432.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...