Jump to content
Sign in to follow this  
Dnepr-pilot

Öljyvuoto sylinterin ja lohkon välistä.

Recommended Posts

Konekerran käynyt kuumana. Sylinterikannet pehmeni niin että sylinterit 92milliset tekivät 1,3mm urat niihin. Kansista jyrsitty 1,5mm pois. Tilalle laitettu 1,5mm rautarenkaat tilalle. Sylinterit taas paikalle ja tiivistysaineena käytetty Loctite SI 5926-se sininen silikooni. Seurasi täys katastrooffi. Öljyä vuoti jokaisen sylinterin ja lohkon välistä. Uusi yritys ja tällä kertaa käytin se musta Loctite 5910. Vähän parempi lopputulos. Sylinterit 2,3 ja 4 ovat ok mutta ykkösesta vuotaa reippaasti. Ylipainetta lohkoon tuskin enää tulee. Alkuperäinen huohotus vielä paikallaan ja hengittää vapaasti ilmaan. Venttiilikopasta-molemmista huohotus suoraan tuplakaasuttimen ilmaputsarille. Joudun siis irrottaman sylinterit 1 ja 2 vielä kerran ja yrittää tiivistää niitä paremmin juuresta. Hyllyssä vielä RTV RED silkonikumitiiviste ja GASKET MAKER SEALANT NUMBER 4-se vanha purkki missä on pensseli kiinni korkissa.

Mitä ainetta te muut ootte käyttänyt sylintereitten ja lohkon välillä?

Share this post


Link to post

GASKET MAKER SEALANT NUMBER 4 tätä olen käyttänyt, pitänyt parissa koneessa joiden parissa askarrellut, tosin useampaan kertaan.

Share this post


Link to post

Liimativiste massa tai polyuretaani liimamassa toimii molemmat. Silikoonit ei toimi juuri missään kunnolla,ei edes täyteaineena rintarauhasen alla.

Share this post


Link to post

Öljyvuoto selvisi. Kyllä tuo musta Loctite 5910 oli pitänyt. Lohkossa oli halkeama ykkösylinterin yläpuolella noin klo 14:30.

Ei tullut huomattua ennen kun kaikki oli öljyn ja lian peitossa.

Millä aineella olette hitsannut halkeamat?

VW halkeama.jpg

VW halkeama2.jpg

Edited by Dnepr-pilot
Picture

Share this post


Link to post

Magnesiumiahan tuo lohko on, eli ihan paskaa hitsattavaa..

Share this post


Link to post

Sanoisin et romukoppaan kampikammio. Hyvin tuon jos korjaa eli aukaisee halkeaman ja kunnolla hitsaa kiinni pitää sen jälkeen koneistuttaa kaikki pinnat uudestaa kun lämpö vetelee kaikki pois muodostaan. Kumminkin halkeama alkaa sylinterin pinnapultin kierrereiästä mikä myötää nyt kun siinä on halkeama. 

Edit

Jos päädyt hitsaamiseen niin siilinjärveltä Rally Corsa Shopista löydät toimivaa tig-hitsauslankaa magnesiumille.

Edited by Tutkija

Share this post


Link to post

Täysin samaa mieltä Tutkijan kanssa. Valmista romua. Jos kuitenkin haluaa hitsata, niin halkeama pitää avata kokonaan ja pinnapultin reikä pitää hitsata umpeen avaamalla se ensin sylinteriin päin. Halkeama on lisäksi aivan täynnä öljyä eli pitää senkin vuoksi avata. Teknoweldit sun muut sonnat kannattaa jättää kauppaan. Magnesiumlanka on ainoa oikea vaihtoehto. Kyseinen lisäaine lanka maksaa vain muutamia satasia per kilo...

Share this post


Link to post

Koitan ensin quickfixin - sorvasin 25mm pitkän metallihylsyn. 12mm ulkokierre ja 8mm sisäkierre. 10mm pinnapultista tein toisen päähän 8mm kierteet. Metallihylsy siihen lohkoon entiselle 10mm reikään ja halkeaman syvensin noin 4millin syväksi. Syvennettyyn halkeamaan ensin kerros Sikaflex 221. Annoin kuivata vuorokauden ja sitten toinen kerros Sikaflexiä päälle, levitin päälle sen verran että peittää halkeamasta noin 15mm sivuille. Koitan ensin tätä quickfix ja jos ei toimi hitsataan. Vaidelaatikon hitsasin noin kymmenen vuotta sitten että sain sen lyhennettyä 10cm. Silloin leikkasin pienet palat toisesta laatikosta jota käytin materiaalina saumoihin. Hyvin ne saumat ovat kestäneet viimeiset 10 vuotta. Tosinaan oli kyllä vaikeaa hitsata. Onkos lohko vielä vaihdelaatikkoa vaikeampaa materiaaliseosta?

Share this post


Link to post

Tuossa lohkossa on noin 2% alumiinia loput taitaa olla magneesiumia eli ei kannata alkaa hitsaamaan. Ja jos hitsauksen saa onnistumaan niin tuo lohko tulee aika varmaan halkeamaan uudestaan. Onkos tuo lohko kahdella vai yhdellä öljynpaineventiilillä?

Share this post


Link to post

Lohko on kahdella öljypaineventtiilillä. Onkos lohko ja vaihdelaatikko eri materiali? 90-luvun alussa suositeltin tighitsausta ja Castolin 1902 hitsauslankaa/puikkoja vaihdelaatikkojen korjauksiin. 

Share this post


Link to post

On eri materiaalia mut ei paljon. Kampikammioitakin on kolmella eri magnesiumseoksella tehty. AS21 alumiinia 2%piitä1% ja loput magnesiumia

AS41 4%alumiinia ja 1%piitä  ja yksi vanhempi tuntematon magnesium valuseos.

Share this post


Link to post

Quickfixin metallihylsyllä ja Sikaflex 221 suurennettuun halkeamaan kesti ainakin puolen tunnin koeajon. Saas nähdä kestääkö pidemmän päälle. Viikonloppuna kuitenkin hakemaan vanhan bussin 1600 konetta. Jos lohko on kunnossa aarporaan ja vaihdan sisuskalut omasta moottorista.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...