Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

Laatuaikaa vietetty vaihteeksi tallissa, työn alla jarrurumpujen navat sekä etulevyt. Koneistusta ja porausta, 1/2" UNF- kierteiset prässättävät pinnapultit tulossa molempiin, reiät porattu mittaan ja pohjat koneistettu suoraksi. Weldin vanteiden mukana tuli tuumamitoituksella oleva holkkimutterisarja, tuntui olevan hankala löytää kyseisiä muttereita metrisillä kierteillä. Pinnapulttisarjat löytyivät kuitenkin helposti Summitilta rapakon takaa ja kulkeutuivat tuttavan isomman tilauksen kylkiäisenä perille.

post-676-0-53219500-1516455264_thumb.jpg

post-676-0-83682500-1516455285_thumb.jpg

post-676-0-51178700-1516455300_thumb.jpg

post-676-0-82367300-1516455312_thumb.jpg

  • Like 5
Link to comment

Laitoin bussiin talvipellin. Saa nähdä onko siitä mitään iloa.

Ihan noin hurjan värinen se ei ole luonnossa

Perimätiedon mukaan pellin ja moottorin väliin laittoivat vielä "karhuntaljaa" eli lasivillaa/mineraalivillaa viimaa torjumaan...

Link to comment

Westyyn kolaroitujen kylkipeltien vaihtoa ja ruostuneiden helmojen korjaus. Jos jollain on vinkata paikka mikä puhaltaisi lasikuulalla pallokeulan pohjan niin saa vinkata. Eräs uusimaalainen "iso" puhaltamo ei viitsi vastata viestipyyntöihin

post-3289-0-35638400-1517066326_thumb.jpg

post-3289-0-80953500-1517066348_thumb.jpg

Edited by Finbay
Link to comment

Kaverin kolmostyypin kynnyskoteloiden eheytystä. Tästä oli ruostunut sisältä lämpöputki ja vahvikepelti puolen metrin matkalta ja suuri osa kotelon pohjastakin meni uusiksi. Työläs oli, tätä on tehty jo useampi ilta, mutta lopputulos mielestäni oikein hyvä. Sit vielä sama toiselle puolelle ja takasisälokasuojaa ja ja ja...

post-35-0-16074200-1517138145_thumb.jpg

post-35-0-55583600-1517138146_thumb.jpg

post-35-0-00484900-1517138148_thumb.jpg

post-35-0-38429400-1517138149_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment

Ei, rälläkkä vain vihjeenä..varaosia

 

Ja ihan  hyvin toi oli hitsattu, mittatarkkuudesta en tiedä.

Anteeksi kun sotken, koska tää seuraava ei koske sun projektia, Alex. Mutta tota kappaletta kattellessa kävi tajunnanvirrassa sellainen molskahdus, että jos ne rodien jatkokikkareet on epämääräisinä turvariskeinä kielletty, ni mitä tapahtuu, jos tuota etukappaletta siirtää 10 - 20 senttiä eteenpäin tota keskitunnelia jatkamalla? Tuon tunnelin jatkaminen olisi helppo tehdä vaikka alkuperäistä tukevammaksi. Vai onko jo vanha juttu...?

Link to comment

Sepi. Akseliväli ei saa muuttua. Siinä lienee isoin ongelma Suomessa?

Niinpä. Amarokiin ja moniin matkailuautoihin hitsataan vaikka minkälaista jatkoa ja soviteosaa, mutta ha-puolelle vähemmän. VW taisi julkaista viralliset ohjeet tuon kirpun lyhennykselle, muttei kuplan mallisarjahistoriassa taida olla yhtään pidennettyä meksikotaksia joihin viittais, eikä sen valkoisen limusiinin papereilla ehkä pärjää. Teknisesti tuon runkoputken jatko olis siisti juttu. Jääköön seuraavaan projektiin, jos joskus...

Link to comment

Niinpä. Amarokiin ja moniin matkailuautoihin hitsataan vaikka minkälaista jatkoa ja soviteosaa, mutta ha-puolelle vähemmän. VW taisi julkaista viralliset ohjeet tuon kirpun lyhennykselle, muttei kuplan mallisarjahistoriassa taida olla yhtään pidennettyä meksikotaksia joihin viittais, eikä sen valkoisen limusiinin papereilla ehkä pärjää. Teknisesti tuon runkoputken jatko olis siisti juttu. Jääköön seuraavaan projektiin, jos joskus...

Esim Amarokkia joita Suomessa pätkitään ja jatkohitsataan ei oo ihan läpihuutojuttu. Firmat ostaa esim raakakoreja autotehtaalta suoraan ja hitsaa vahvat kiinnikkeet pohjaan ja lähetään voimamittareiden kanssa koria vetämään ja katsotaan millä voimalla ja mistä alkaa taipumaan. Menee aikaa ja tupakkaa eurojen lisäksi eli ei ihan läpihuutona nämäkään.

 

Terv. Koripajoilla vieraillut

Edited by ARTO
  • Like 1
Link to comment

Takajousitus on nyt siinä vaiheessa että pitäisi tehdä päätös millaiset kierrejouset tilaa iskunvaimentimien pariksi. Mitoittamisen kanssa alkuun pääsy tuntui aluksi hankalalta kun ei ollut ihan tarkkaa tietoa paljonko olisi sopiva iskunvaimentimen kokoonpuristuma auton ollessa ajokorkeudessa. Käyttötarkoituksesta riippuen suositus vaihteli 40-60% välillä koko iskunvaimentimen liikematkasta, itse päädyin lopulta 50% arvoon pienen harkinnan jälkeen. Asian ratkaisi tarve jättää tila pohjaanlyöntikumia varten.

 

Karkeiden laskelmien jälkeen jousitaulukosta löytyi kolme jousta arvoilla 45, 49 ja 53kg/cm joissa vapaa pituus on vaadittu 265mm. Tarkistin vielä tilanteen jossa koko paino olisi takapyörillä, jousi painuisi kokoon perusmitasta vielä 30mm. Tukivarren liikerata on vielä tarkastamatta, mikäli pyörän asento menee äärimmäiseksi on jousivakiota mietittävä uudelleen. Mihinkä tahansa noista laskelman jousista päätyykään ovat ne vain lähtökohta, lopullinen jousivalinta tehdään kun auto on valmiina pyörillään ja kuormattuna.

 

Kuvassa on vetoakseli tuettuna noin 4 asteen kulmaan alaspäin, iskunvaimennin 50% kokoon puristuneena. Yläkiinnityksessä on säätöreiät alustakorkeuden hienosäätöä varten, säätökorvakko on totetutettu siten että kääntämällä se toisin päin korkeuden muutos puolittuu.  

 

post-676-0-57428200-1518036602_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 3 weeks later...

Neljättä päivää influenssa ja yli 38 kuumetta, alkas olla vähän tallille ikävä. Edellisiä ihania talliviikonloppuja muistellessani tein tälläisen kollaasin satunnaiseen järjestykseen reilun parin kuukauden ajalta. Kuvien välissä on muutamassa kuvassa olennaisen takana vilahtavan museonotsin helma uusiutunut lähes täysin vaikka ei se ihan valmis vieläkään ole.

IMG_20180210_154519215.jpg

IMG_20171226_130643411_HDR.jpg

IMG_20171230_125909417.jpg

IMG_20171231_151233989_HDR.jpg

IMG_20180112_153143098.jpg

IMG_20180113_153158434_HDR.jpg

IMG_20180203_154835870_HDR.jpg

IMG_20180209_140547363.jpg

  • Like 3
  • Haha 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

043 kannen koejuottamista.Ilman esilämmitystä ei kuumene kaasutoholla vaan lämpö siirtyy koko kanteen kuten kuuluukin.Ihmeainetta tuntuu olevan.Irtonaisen jäähdytysrivan sai sulamaan kokonaan.

Link to comment

Pitää kai sitä itsekkin vähän vuodattaa, kun kerta muutkin harrastajat tekevät niin..

 

Pienessä pajassa pari rautapöytää täynnä kone projekteja ja osa niistä jouduttu

sijoittamaan maalatulle ja lakaistulle betonilattialle lakanan alle tilan puutten takia..

 

Pienimmästä isompaan.

 

-T-1 69x90.5

-T1 69x92

-T4 66x96

-T1 82x90.5

-T-4 71x103

-T.4 82x96 

-T.4 83x96 

 

Ja lisänumerot..

 

356 (t-1) 78x94

T-4 77x105.4

Edited by arvuuttaja
  • Like 1
Link to comment

 

 

Koska jarrusatuloiden kiinnikkeiden valmistus tyssäsi materiaalin puutteeseen pyöräytin sovitusrenkaat alle ja laskin ensi kerran keulan pukeilta.

Tunkkia ei meinannut saada sopimaan alta, pienellä jousipakkojen säädöllä sain keulan lähelle oikeaan korkeuteen  ja pääsin kokeilemaan

etujousituksen toimintaa. Keula oli erittäin herkkäliikkeinen ja pehmeätoiminen mikä on hyvä asia säädettävyyden kannalta.

Sovitusrenkaiden koko on nyt 24 x 3.6 x 15" mutta todennäköisesti vaihtunee 22.5" halkaisijaiseen kapeampaan kunhan aika koittaa.

 

 

 

IMG_20180318_204210.jpg

  • Like 4
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...