Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

"Ja vielä pitkän reissun vetäisit leiman jälkeen, konetta avaamatta"...

Ei ole tapana ruveta aukomaan koneita ilman selkeää syytä... Jos säätämisellä koneen saa käymään hienosti, niin se on mun kirjoissa kunnossa oleva kone. Kyllä ne viat sitten aikanaan ilmoittavat itsestään. Kuten sanoin, koneesta näkee, että se on ainakin kerran peruskorjattu - luultavasti asiantuntevasti, kun muusta autosta näkee, että se on ollut ilmajäähy-VW:eitä ymmärtävissä käsissä. Kaksi seikkaa, jotka viittaavat kunnossa olevaan koneeseen, ovat reissun keskikulutus, joka jäi alle 8 l/100 km ja öljynkulutus 0,3 dl. Loppujen lopuksi, kone näyttää kestäneen parin kymmenen vuoden seisomisen aikamoisen hyvin.

  • Like 2
Link to comment
1 hour ago, Tuomo Pelli said:

"Ja vielä pitkän reissun vetäisit leiman jälkeen, konetta avaamatta"...

Ei ole tapana ruveta aukomaan koneita ilman selkeää syytä... Jos säätämisellä koneen saa käymään hienosti, niin se on mun kirjoissa kunnossa oleva kone. Kyllä ne viat sitten aikanaan ilmoittavat itsestään. Kuten sanoin, koneesta näkee, että se on ainakin kerran peruskorjattu - luultavasti asiantuntevasti, kun muusta autosta näkee, että se on ollut ilmajäähy-VW:eitä ymmärtävissä käsissä. Kaksi seikkaa, jotka viittaavat kunnossa olevaan koneeseen, ovat reissun keskikulutus, joka jäi alle 8 l/100 km ja öljynkulutus 0,3 dl. Loppujen lopuksi, kone näyttää kestäneen parin kymmenen vuoden seisomisen aikamoisen hyvin.

Öljyn ja bensankulutus ei juurikaan kerro onko kiertokangen laakeri kuoriutumassa öljynkiertoon taikka haljenneesta kannesta pian irtilentävästä tulpasta.

 

Tämän ikäisten kanssa tarvitaan tuuria ja on toki silläkin merkitystä ajellaanko tasaista 80km/h vai kuopio-siilinjärvi motarilla vedetään nilkka suorana ja yritetään saada mittariin se 140km/h marssivauhti jota vauhtia muut siellä ajaa.

Edited by ARTO
Link to comment

Täällä voinee jakaa, jos joku toinenkin joskus pähkäilee samaa. Tarvittiin sopiva ja nimenomaan tarkka viiva 1303 tuulilasiin, jonka mukaan Kuttila tekee uuden matalamman lasin. Ekaks vanha lasi paikoilleen ja sivujen tolpista tarkat merkinnät. Sitten keskelle merkkasin tavoitellun tuulilasin korkeuden ja koska nyt tehtiin sivuttain kaarevaa lasia, yläreunankin tuli olla hiukan kaareva ulkonäön takia. Langat ja viivottimet antoivat liian epätarkkoja mittoja. Hain naapurilta laserin lainaan ja laitoin sen ja auton kohdilleen. Lasia keskellä urassaan pidellen nostimme naapurin avustamana sitä pystyyn niin, että sivut, sekä keskelle merkattu tavoitekorkeus olivat juuri samalla linjalla. Tämän jälkeen valkoista paperia laserin linjalla pitäen sain tehtyä tussilla lasiin merkkiviivan. Sitten vain lasi irti ja työtasolle (pahvilaatikon päälle), leivinpaperi pyykkipojilla napakasti kohdilleen ja tussi käteen. Kaava piirretty ja kirjeellä Kuttilan autolasiin. Helppoa!

 

IMG_2584.JPG

IMG_2582.JPG

IMG_2580.JPG

Edited by SePi
kuvat tietenkin väärässä järjestyksessä...
  • Like 5
Link to comment

Mattasin ja vahasin "lintulaudan" mutta pinta tuntui jäävän melko araksi sormenjäljille ja lialle. Sinol- käsittelystä löytyi mainintoja pinnan suojaamiseksi, onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi kiillotettujen alumiinivanteiden suoja-aineista

IMG_20180523_213354.jpg

Link to comment

Näyttelystä palailtu takaisin kotitalliin, yleisön palaute oli positiivista. Projekti nostetaan taas vähäksi aikaa pukeille jarruputkien ja polttoainelinjojen asennusta varten. Sähköjohdotusta ja virran jakelua pitänee myös alkaa suunnitella ainakin paperilla.

IMG_20180526_162508.jpg

Edited by wp
  • Like 8
Link to comment
19 hours ago, wp said:

Näyttelystä palailtu takaisin kotitalliin, yleisön palaute oli positiivista. Projekti nostetaan taas vähäksi aikaa pukeille jarruputkien ja polttoainelinjojen asennusta varten. Sähköjohdotusta ja virran jakelua pitänee myös alkaa suunnitella ainakin paperilla.

IMG_20180526_162508.jpg

Hienosti väri muuttui auringonpaisteessa vaaleammaksi....

Link to comment

Juuri tuon värin vaihtelun vuoksi valitsin kyseisen sävyn, valon tulokulmasta riippuen näyttää tumman tai vaalean siniseltä sekä meren vihreältä. 2 kierrosta kirkaslakkaa korostaa efektiä. Aika uskomatonta että tavallinen 2k akryyli voi näyttää tuollaiselta.

Link to comment

Noista takalaakerin irroituksista aina joku kyselee, stefa oli antautunut niin samalla vaihdettiin laakeri ja jarrukengät tiistaina.

Sähköliimalla ja omatekoisella työkalulla läks heleposti, ei tarvi hajottaa laakeria hampaat irvessä.

 

 

DSC_1162.JPG

Link to comment

Ai tältäkö kuplan vaihteiston kuuluukin tuntua:)

Vaihteensiirtäjän puslien vaihto siis suoritettu.

Vanha takapusla oli jotakuinkin kunnossa, mutta etummainen oli tangon ympärillä kahdessa osassa.

Melkoinen vääntö, että sain tangon uudesta etupuslasta läpi.

Olisi ehkä pitänyt noudattaa Chris Vallonen Youtube ohjetta ja laitaa siima kiinni tankoon ja vetää tanko sillä puslan läpi.

Nyt jouduin väliaikaisesti kiristämään vaihdetankoon letkuklemmarin josta sain sen verran tukea, että sain kammettua tangon pään uudesta puslasta läpi.

Kyseessä siis 1303, enkä lähtenyt etupään runkopalaa irrottamaan.

  • Like 1
Link to comment
On 5/31/2018 at 10:13 PM, JaniM said:

Tuohon pitäis hormia taikoa virtuaalisesti ensin. Saas nähdä onnistuuko softat jutteleen keskenään.

VolkswagenAutoCraft.stl.png

Ihan mun oxy. Skannerilla huidottu pistepilveä. Ei ihan tarkka, mutta pääpiirteet saa pakareita mallinnettaessa, jotta saa koordinaateilla teetettyä putkiston.

  • Like 2
Link to comment

Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍

 

 

IMG_20180603_191419.jpg

IMG_20180603_191321.jpg

Edited by wp
  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, wp said:

Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍

 

50-luvun akseleista olis löytynyt noita valmiina. On kyllä kätevät monessa suhteessa.

Bracket.jpg

  • Like 1
Link to comment
On 3.6.2018 at 7:27 PM, wp said:

Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍

 

 

IMG_20180603_191419.jpg

IMG_20180603_191321.jpg

Mitkä nuo sun takaiskarit on? Onko vääntösauvat käytössä? 

Link to comment

Vääntösauvat ei käytössä, ns. ladder- bar tuenta 32" pitkillä tukivarsilla. Tukivarret lähtevät käytännössä pääkaaresta, coilover jouset ja iskunvaimentimet erillisillä sisään- ja ulosjouston säädöllä. 18 eri jäykkyyttä molempiin suuntiin, mittatilaustyönä Ron Lummus Racingin kautta.

Valmistaja QA1- suspensions.

 

 

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...