Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

On 1/30/2021 at 11:40 AM, wp said:

Sylinteriputkien viimeistelyhoonaus, paketti kiristetty momenttiin ja viimeiset sataset pois.

 

 

 

 

Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan?

Link to comment
40 minutes ago, PZQ said:

 

Momentti ei muutu lämpötilan mukaan

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

Link to comment
13 minutes ago, VW-63 said:

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

Ainakin isot pojat rapakon takana ajavat noita stressilevyillä ihan kylmänä

Link to comment
13 minutes ago, Mäki said:

Ainakin isot pojat rapakon takana ajavat noita stressilevyillä ihan kylmänä

Niin minäkin olen, mutta olen alkanut miettiä tulisiko tuloksesta parempi jos saisi jäljiteltyä kuuman koneen tilannetta paremmin. Nuo muutaman satkun muutokset kun tulee sylitereihin aika pienelläkin momentti erolla. Ainakin noihin ohkaseinäisiin, mitä nuo wp: putket eivät taida edustaa 🙂

Edited by VW-63
Link to comment
3 hours ago, VW-63 said:

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

 

Pähkäilin joskus samaa duunin puolesta inssille kun joudutaan työskentelemään Siperian pakkasesta  Afrikan helteisiin ja kaikkea sen välistä.

Hän väitti ettei se momentti siitä muutu / saa muuttua miksikään.

Mutta niin tai näin, niin tässä ko tapauksessa sillä ei ainakaan ole merkitystä

 

Link to comment
13 hours ago, VW-63 said:

Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan?

 

Ihan kylmänä vaan, pinnapultit on mittojen mukaan teetetty valmistajan sopivaksi katsomasta työkaluteräksestä. Rapakon takana ns. rajattoman budjetin tiimit hoonaavat Nascar- lohkot kuumana. Männänrenkaat niissä niin löysät etteivät siedä heittoja porauksen mitoissa

Edited by wp
Link to comment
49 minutes ago, PZQ said:

 

Pähkäilin joskus samaa duunin puolesta inssille kun joudutaan työskentelemään Siperian pakkasesta  Afrikan helteisiin ja kaikkea sen välistä.

Hän väitti ettei se momentti siitä muutu / saa muuttua miksikään.

Mutta niin tai näin, niin tässä ko tapauksessa sillä ei ainakaan ole merkitystä

 

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

Link to comment
1 minute ago, VW-63 said:

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

 

Juu ei toimitettu :)

Ja luulen että momentin muutos johtuisi enemmän materiaalin laatu erosta ?

Jos vertaisi eri lämpötilassa vaikka tätä pyttysarjaa normi kukkarolle sopivaan settiin, niin erot voi olla muussakin kuin hinnassa?

https://lnengineering.com/products/porsche-and-vw-aircooled-cylinders-and-pistons/vw-type-1/vw-type-1-94mm-nickies-cima-mahle-94-registers-4493-head-deck-inc-je-pistons.html

Vs joku muu

Link to comment
5 minutes ago, VW-63 said:

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

 

Ja lisämuuttujana on volkkareissa alumiiseoksinen kansi joka laajenee taas ihan eri tavalla kuin valurautainen sylinteriputki ja työkaluteräksinen pinnapultti.... Taidan ainakin itse mennä puhtaalla mutulla tässä kohtaa ja katsoa mitä tehdessä tulee. Kiristysmomentissa on kansipulttien kohdalla kysymys riittävästä pidätysvoimasta jotta sylinteripaine ei lähde nostelemaan kantta aiheuttaen vuotoa putken välistä

Link to comment
28 minutes ago, wp said:

 

Ja lisämuuttujana on volkkareissa alumiiseoksinen kansi joka laajenee taas ihan eri tavalla kuin valurautainen sylinteriputki ja työkaluteräksinen pinnapultti.... 

Ja vielä kun osa pinnapulteista on eri pituisia ja alapuolen pultit kuumia ja yläpuolen viileämpiä niin muuttujia riittää...

Link to comment

Ei se helpolla päästänyt rattiakselin toisessakaan päässä. Grantin keskiö ei oikein vakuuttanut, tosi väljän oloiset boorit. Eikun vakio ratin teurastus ja siitä keskiö. Nyt on napakka. 

IMG_20210207_143440.jpg

IMG_20210207_133500.jpg

IMG_20210207_142101.jpg

  • Like 4
Link to comment

Alkup saranat saivat nyt ainakin tässä yksilössä lähteä. Siihen oli oikeestaan 4 syytä. Sarana tuppaa ruostumaan ,sivupelti hieman taipuilee ovea käännellessä , saranoita ei voi säätää kuin yhteen/kahteen suuntaan ja muutenkin kun kaikki muu on sheivattu niin törröttävät saranat ei oikeen ollut hyvä. Muutenhan orkis saranat ovat hyvät. Sain upotettua koko saranaelementin a- pilarin sisään, melkoisesti täytyi tehdä suunnittelua ja kokeilua eri sarana tyypeillä. Kuplassa tosiaan tuo kaareva kylki jossa ovi ja kylkipelti ottaa kiinni toisiinsa helposti ovea avattaessa. Nyt kuitenkin sain saranan mitat/ geometrian toimimaan ja väliin jää riittävä tila. Nyt saan myös oven säädettyä/ovensaumat kohilleen.

05BC1772-BB18-44E7-A855-3C4DCC68B7BF.jpeg

BE297097-C94D-489B-9FCF-BE0516A0B498.jpeg

3E12D729-3CC6-47AE-96CA-DC53364BD7D0.jpeg

Edited by 68teevee
  • Like 12
Link to comment
On 12/4/2020 at 7:24 PM, wp said:

 

Imusarjan testausta, häviö käytännössä nolla pelkkään kanteen nähden. Pienillä kaasuttimilla tai läppärungoilla tähtää pituus kolmannelle kertaluvulle alle 8000 rpm ja imusarjat mahdollisimman lyhyet. Pituuden säätö imusarjan ja ruokintalaitteen väliin ja suppilot isolla säteellä👍

 

 

IMG_20201202_210815_1.jpg

 

Alkoivat harjoitteleen billet imusarjan tekoa, prototyyppiä työstetään.

 

 

billet intake.jpg

  • Like 1
Link to comment
7 minutes ago, -Alex- said:

 

Alkoivat harjoitteleen billet imusarjan tekoa, prototyyppiä työstetään.

 

 

billet intake.jpg

 

Jos protoa tehdään kylmätestausta varten niin miksi tätä ei vain printtaisi muovista tms.

Link to comment
10 minutes ago, Tanhis said:

 

Jos protoa tehdään kylmätestausta varten niin miksi tätä ei vain printtaisi muovista tms.

Totta tuokin, tässä testataan että osaako kaverit tehdä cnc koneella, kokenut kaveri valvoo. 

 

Muovista printattuna varmaan 250-350 paikkeilla pari, työstettynä 2 x kalliimpi.

 

image.thumb.png.d9e371daba9d979f9340fbbff72c2f52.png

Edited by -Alex-
Link to comment

Just tuli koevedos uunista ulos imarista. Mittojen tsekkaus ja istuvuus. Sit loput piirteet paikoilleen ja tulostus.

Nämä tulee R1 läppärunkoja varten ja sähköiset kaasuläpät. Ei tartte vaijerien kanssa tapella enään.

Imari.thumb.jpg.6108bd1161e0711f70a53e9bdda5745c.jpg

  • Like 7
Link to comment

Nylon Carbon fibre 190 astetta. Bensan/etskun kesto hieman kysymysmerkki. Ei oikein varmaa tietoa löytynyt. Ei ainakaan ohut suiru heti hävinnyt, kun kastoi etskuun.

Just pari viikkoa sit tuli tuki kans että pystyy tulostaa ruostumatonta lankaprintterillä. Ainut pitää sintrata, että tulee kiinteä. Ei vielä ole tullut kyseltyä missä Suomessa järkevän hintaista palvelua ja uunia. Sais jo monimuotoisia osia printattua mitä ei pysty edes koneistaen tekeen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...