Jump to content

Polttoaineen saanti ongelma kuumana


Recommended Posts

Semmoinen ongelma tässä nyt muutamat pidemmät reissut vaivannut, että jos kone kuumana, eli tuntien ajon jälkeen öljyn lämpöjen ollessa kauheissa lukemissa 110-120 astetta, menee esimerkiksi tankkaamaan tai niin kuin viime perjantaina Naapurivaaralle ajaessa pysähdyttiin kauppaan, niin taas liikkelle lähtiessä kone kyllä käynnistyy, mutta sammuu tovin käytyään eikä sen jälkeen suostu käynnistymään ennen poppakonsteja. Ei tee tätä aina, mutta toistunut kumminkin jo kolmesti 2 viikon sisällä. Oma arvaus on että polttoainepumppu ei pumppaa ja auto käy siis sen aikaa mitä letkuissa ja kaasareissa ainetta löytyy mikä yleensä riittää siihen että pääset juuri maantielle ja sitten oletkin tien varressa pelti pystyssä. Ongelman ilmaantuessa starttaus on myös jotenkin hyvin nihkeän kuuloista ja ensimmäisillä kerroilla säikähdin jopa että kone olisi leikannut, kun ei meinannut startti jaksaa pyöräyttää kuin vaivoin.

 

Ajossa ei kuitenkaan polttoaineen saannissa ole ongelmaa, lähinnä päin vastoin, kone käy osakaasualueen rikkaalla, vaikka tyhjäkäynti ja täysikaasu ja cruise ovatkin laajakaistan mukaan sinne päin kohdallaan. Kuumana vain joutuu kyllä sahaamaan kaasupohjassa aina tovin. Kaasuttimina ICT:t, kohot mitattu noin 6mm tiivistepinnasta, pumppuna 2 vuotta sitten vaihdettu "OE-style" . Polttoaineenpaine mitattu ~0,24-0,28bar ilman säädintä kun pumpun alle lyöty oliko 3 tiivistettä ennen säätimen hankintaa.Malpassin säätimellä lähinnä tasaantuu vaihtelu ja paine noin 0,24bar. 

 

Ongelmasta 2 ensimmäistä kertaa selvisin mielestäni sillä että käytin pumpulta lähtevää polttoaineletkua irti ja laitoin takaisin paikalleen, tämän jälkeen lähti heti nätisti käyntiin kun vain kerkesi nostaa kaasuttimille ainetta. Letku oli irroittaessa lähes kuiva. Nyt viime perjantaina ei sekään auttanut, mutta kun käytin pumpun suodatin kannen auki ja kasasin takaisin niin lähti taas toimimaan. Ennen näitä letkujen irroituksia olen kokeillut 4-8 sahausta ja kone kyllä hörähtelee kun kaasua polkaisee, mutta ei vain saa kakkua.

 

Mikä tämmöisen voisi aiheuttaa?

Onko pumpuissa joku sisäinen takaisku tms. mikä voisi jumia kuumana auki, minkä takia ei sitten myöskään nostaisi kaasuttimiin asti?

Korjauksena varmaan uusi PA-pumppu, mutta kannattaako harkita sähköistä vapaamman sijoittelun ja polttoaineen turhan lämmittämisen pois jäämisen vuoksi? Koneen jäähdytystä pitäisi kyllä joka tapauksessa jotenkin parantaa.

Link to comment

Paneutuisin ensin lämpöongelmiin jonka myötä helpottanee starttauskin.

 

Kokeile myös puhaltaa paineilmalla bensalinja läpi konehuoneesta tankille päin auki. Tuskin auttanee mutta ei maksa mitään kokeilla.

Onko bensatankin korvausilmaputki auki ?

 

Yleensä lämpimänä sahaukseen on yleisimmät ongelmat mm.

Väljä kone, Väljä startin pusla / laiska startti, höyrystyvä bensa nurkkakaasareissa eli kannet käyvät kuumana ja nostaa lämmöt kaasareihin.

 

Itselläni vastaavia oireita ilmestyi nurkkakaasareiden kanssa kun vaihdoin pakoputken pitkästä, auton alla kiertävästä mallista rosteriseen takapönttöön joka ilmeisesti sitoi ja päästi lämmön nousemaan kansien kautta kaasareille saakka. Aiemmalla putkistolla ei vastaavaa ollut koskaan.

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Vähän lisäinfoja, eli siis koneella ajettu nyt about 3500km rakentamisen jälkeen. 1915cc, 36hp style doghousella mihin rakentelin vieläpä läpätkin ja t-4 jäähdyttimen. Polttoainelinja on auki sillä vaihdettu vasta muutama vuosi sitten ja tankkikin viimeksi putsattu viime kesänä. Alkukesästä kaasuttimet oli vielä ilman välibakeliitteja, mutta nyt siis nekin paikallaan eikä niistä ollut juuri muuta apua kuin että nyt ei kaasuttimet lämpiä enää kuumaksi ajossa, ennen bakeliitteja oli kaasuttimien lämmöt jopa yli 70 astetta, hyvin koskea sormin.

 

Kuumana käynnistäessä lähinnä kuulostaa, että kone olisi saanut aivan liikaa soppaa = lähtee pytty kerrallaa röpöttämään kunnes kiekasee sitten itsensä hereille. En tiedä voiko bensa kiehua pumpulla ja sen vuoksi tulvia sitten kaasuttimiin ja sieltä suoraan kurkkuihin? ja tosiaan tuo että ongelman ilmetessä / kun ongelman takia seisotaan tien poskessa niin pumpulta kaasuttimille menevät letkut ja putket ovat lähes kuivia.

 

Bensatankin korvausilmaputki? Auto -74 eli täyttöaukko kyljellä, tankissa ei mielestäni mitään erillistä korvausilmaputkea ole, joku letku kiertää kyllä kuskin puolelta täyttöputkeen, mutta eihän sekään mitään korvaa jos korkki on liian tiivis. Kuitenkin luulisi että aiheuttaisi ongelmia sitten ajossakin jos korkin kautta ei ilmaa saa tankkiin.

Link to comment

Se pikkuletku on korvausilmalle, pikku letku tulee juurikin täyttöputkeen. Eihän siihen korkki vaikuta kun se on täyttöputkessa, jos se pikkuletku ei ole vaan tukossa... tosin jos tankki ei saa korvausilmaa niin olisihan se ongelma kylmänäkin?

Link to comment

Hi.Kokeile seuraavan kerran, lähteekö starttipilotilla käyntiin kuumana kun ei muutoin käynnisty. Jos käynnistyy, on bensavika, muutoin sähkövika. Kuumana voi ventttiilivälykset pienetä ja lähtee vähän kylmettyään käyntiin muutoinkin. Moottorin lämpö voisi olla alhaisempikin. Voiko öljytikkuun koskea ollenkaan, kun on pysähdytty, vähän pitäisi pystyä. Oikeasti kuumuus voi olla jäähdytysilman puute. Umpinaisesta takaluukusta ei vaan tule tarpeeksi ilmaa.

Link to comment
4 hours ago, janskuk said:

Ootko kurkannut kaasareihin että jääkö ne tiputtelemaan bensaa kuumana sammuttamisen jälkeen?

Neulaventtiilit?

Tuo kuumuus varmaan suurin syy tässä.

 En ole kuumana kuumana hoksannut katsoa. Nyt tuossa töistä tultua pihassa katsoin kun lämmöt näytti about 90, että ei ainakaan sillon silmin nähtävästi tiputtele, mutta kaasuttimet on kyllä jopa ulkoa päin sen näköiset että jostain on jotain tullut kuumana kuumana.

 

 

1 hour ago, hpa said:

Hi.Kokeile seuraavan kerran, lähteekö starttipilotilla käyntiin kuumana kun ei muutoin käynnisty. Jos käynnistyy, on bensavika, muutoin sähkövika. Kuumana voi ventttiilivälykset pienetä ja lähtee vähän kylmettyään käyntiin muutoinkin. Moottorin lämpö voisi olla alhaisempikin. Voiko öljytikkuun koskea ollenkaan, kun on pysähdytty, vähän pitäisi pystyä. Oikeasti kuumuus voi olla jäähdytysilman puute. Umpinaisesta takaluukusta ei vaan tule tarpeeksi ilmaa.

Kertooko pilotti mitään jos kone on muuten jo ns. tukehtunut polttoaineeseen = kaasupohjassa käynnistettäessä tuulettuu ja lähtee siitä syystä siten käyntiin? Jakajana 123, etä sen puolesta todennäköisesti kaikki ok, mutta puola on kyllä joku vanhempi, eli saattaisi aiheuttaa kuumana kipinän heikkenemistä.

Niin ja öljytikkuun ei oikein kärsi kyllä koskea, joskaan tikkua tikkua ei ole nyt ollut paikallaan kun lämpömittari on tikun tilalla.

 

Lämmöt pitäisi kyllä jotenkin tosiaan saada asettumaan vähän fiksummalle tasolle. Jo 12,5km työmatkalla tämmöisellä 17 asteen sadekelillä näytti öljynlämmöt nousevan tuohon 90 asteeseen. Esim takahelma oli jo pihassa niin kuuma ettei kärsinyt kättä pitää.

Link to comment

Mielestäni sain kyllä säädettyä termostaatin niin, että läpät aukeaisi kokonaan. Noita on vaan vähän hankala tarkastaa mistään että toimiiko.

Tiivisteet on paikallaan. Takatiiviste vähän hassusti eli peltien päällä kun muuten sulaisi pakosarjaan mikä kiertää aivan moottorin takimmaisessa pellissä kiinni. Tuntuu kuitenkin estävän noinkin kuuman ilman nousua melko tehokkaasti.

Kone kyllä lämpeää todella nopeasti liian kuuman puolelle. Tänään testinä tulin saman 12,5km työmatkan isompaa tietä muiden mukana eli vähän päälle 100km/h. Pihassa öljynlämmöt yli 100 astetta.4eb678a61f277a3d5443570ff72f1350.jpg

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
28 minutes ago, x-pj said:

Korkea öljynpaine voi myös aiheuttaa öljyn lämpenemistä. Jos öljynpaine on korkea, öljy ohjautuu jäähdyttimen ohi suoraan laakereille.

Myös jumissa oleva öljynpaineventtiili voi oireilla näin.

Link to comment

Öljynpaineita en ole kyllä vielä mitannut, vaikka tietysti olisi pitänyt. Pitääpä kokeilla nyt viikonloppuna ottaa asiaksi ruuvailla mittari kiinni niin viisastutaan senkin osalta.

Pumppu on muistaakseni 30mm, FF kierrolla ja paineventtiilillisellä pumpun kannella.

 

Onko tästä olemassa mitään ohjearvoa paljonko paineet saisi lämpimällä koneella maksimissaan olla, että tuo jäähdytinkierto vielä toimisi?

 

Venttiilikopissa ei ainakaan noin venttiilejä säätäessä ole ollut mitään merkkejä että olisi ollut hirveitä määriä öljyä,

Kone ei huohota kovinkaan hirveitä ja muuten huohotus toteutettu kuten kuvasta jotenkin ehkä erottaa niin molemmilla kaasuttimille tuosta öljyntäyttötornilta.

Link to comment
6 hours ago, Henkar said:

Onko tästä olemassa mitään ohjearvoa paljonko paineet saisi lämpimällä koneella maksimissaan olla, että tuo jäähdytinkierto vielä toimisi?

 

Oman kokemuksen mukaan, jos nousee yli 3 baaria tai 45 psi, niin sitten alkaa öljy mennä ohi jäähdyttimen. Raja riippuu varmaan monesta tekijästä. Ennenkaikkea ohjausventiilin jousen jäykkyydestä. Öljynpaine pitää mitata kovilla kierroksilla. Vähintään niillä kierroksilla, joissa liikutaan maantieajossa. Helpoin tapa alentaa öljynpainetta on vaihtaa ohuemmat öljyt.

Link to comment

Tätä päästiin mittaamaan viikonloppuna vähän. Ei kylläkään ajossa kun sähköisen mittarin kanssa oli vähän pulmaa, mutta ihan mekaanisen mittarin kanssa tallissa.

 

Öljynä 15W-40. Kone oli ajettu 2h aiemmin päälle sataan asteeseen, mutta jäähtyi siinä asennellessa.

Öljyn lämmöt noin 60°C, Paineet tyhjäkäynnillä 2,4bar, about ajokierroksilla 3,2-3,4bar ja kun kierrosta antoi nopeasti niin kävi hetkellisesti noin 4bar.

Öljyn lämmöt noin 80°C, Paineet tyhjäkäynnillä ~1,7bar, kierroksilla 2,9-3,2bar

 

Kuumempia ei saatu mitattua silloisen aikataulun painettua päälle.

Link to comment

Öljynpaineeseen kuorma ei vaikuta, joten tallissa saa oikeat lukemat.

Ihan hyviä lukemia. Itse kokeilisin kuitenkin ohkasempia öljyjä ennenkuin rupeaa mitää isompaa tekemään. Näkisi onko sillä mitään vaikutusta. Yhden moottorin öljynlämmöt sain pelkällä öljynvaihdolla kuntoon.

Link to comment

Mulla oli keväällä vähän samaa ongelmaa, bensa kiehu ajon jälkeen. Ongelman ratkaisin raottamalla konepeltiä alareunasta jotta saa ajossa ilmaa. Ja ennenku se huuto alkaa, että nostaa kaupungissa lämpöjä ni vitut nosta. Kyseessä paksutolppa eli luukun raottamisella siksi iso vaikutus.

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...