Jump to content

Turvaistuimesta ja sen kiinnityksestä.


Guest T1-1973

Recommended Posts

Nyt olet kyllä lukenut valitettavasti väärän penkin manuaalia.

 

Mää luin sen penkin manuaalia mikä meillä on, joku maxicosi priori se on. Mää en noista xp:stä sun muista tiedä mitään, mutta yritin vaan kertoa, että tommosiakin on joskus ollut.

 

Tuli vaan mieleen, että kun ei enää saa kuormaliinalla laittaa kiinni, niin kyllä noissa tarvikevöissä nuo lokot näyttää aika hepposilta jos vaikka vertaa 2 tonnin liinan kiristimeen, mutta jos kerran laki on laki, niin mitäpä sitä epäilemään. Pannan vaan aivot narikkaan ja luetaan finlexiä.

Link to comment
Tuli vaan mieleen, että kun ei enää saa kuormaliinalla laittaa kiinni, niin kyllä noissa tarvikevöissä nuo lokot näyttää aika hepposilta jos vaikka vertaa 2 tonnin liinan kiristimeen, mutta jos kerran laki on laki, niin mitäpä sitä epäilemään. Pannan vaan aivot narikkaan ja luetaan finlexiä.

 

Joskus aikanaan koevedettiin turvavöitä, poikki asti (kalibroidulla vetopenkillä). Aika tarkkaan 4 tonnia kesti ennenkuin katkes. Osasta katkes vyö ja osasta petti lukko.

Link to comment
  • 1 month later...

hui kamala teidän jutttuja!!! ihanko tosissaan mikko meinaat ottaa lapset mukaan ilman minkäänlaisia turvavöitä???

ja muutenkin... eikös se kuitenkin ole niin että ne omat lapset on hiukkasen verran tärkeempiä kuin auton imago.. siis turvallisuusasioista kun puhutaan niin eikös ole parempi että ne lapset on kunnolla kiinni... nimittäin jos vahinko käy ja lapsi lentää tuulilasiin siksi että jakkara/lapsi ei ole ollut kunnolla kiinni, niin on siinä vaiheessa aika myöhäistä katsoa enää peiliin... ja selittää vammautuneelle (kuolleelle ei tarvitse paljon selitellä..) lapselle että kun isi nyt ei halunnut laittaa kuplaan turvavöitä kun ne olivat vähän hankalat eikä juuri sopivan värisiä löytynyt hot carsista...

 

kyllä mä sanon että turvavyöt kuntoon ja haetaan asianmukaiset vaikka kivennavalta! ja ennen kuin ne on autoon asennettu pomminvarmasti ei lapsia (tai muitakaan) kyytiin oteta!!

nim. tuolla ne on -2 pientä tuhisijaa- maailman tärkeimmät...jopa tärkeämmät kuin valmistumassa oleva köröttelypeli!

Link to comment

Jaa... Omassa lapsuudessa kuplassa sai riekkua vapaasti ja se oli mitä hauskin leikkipaikka. Hauskaa oli niin takaikkunalla kuin keksitunnelin päällä tasapainoillessa :-)

 

Kolaritilanteessa kupla on varmasti täysin vastaanottava osapuoli nykyajan panssarivaunuilta, joten jos alkaa liikaa turvallisuutta pähkimään, niin ei voi muuta kuin jättää kuplan talliin ja jäädä tupaan tuhisioitten kanssa.

Link to comment
Jaa... Omassa lapsuudessa kuplassa sai riekkua vapaasti ja se oli mitä hauskin leikkipaikka. Hauskaa oli niin takaikkunalla kuin keksitunnelin päällä tasapainoillessa

 

diipa daapa just joo... ja eipä tästä kauaa oo aikaa kun isoisä raahasi putkiradioo päreillävalaistuun torppaansa...

onneksi kuitenkin nykypäivänä asioista tiedetään himpan verran enemmän kuin 'silloin kultaisessa lapsuudessa'

Link to comment
Jaa... Omassa lapsuudessa kuplassa sai riekkua vapaasti ja se oli mitä hauskin leikkipaikka. Hauskaa oli niin takaikkunalla kuin keksitunnelin päällä tasapainoillessa

 

diipa daapa just joo... ja eipä tästä kauaa oo aikaa kun isoisä raahasi putkiradioo päreillävalaistuun torppaansa...

onneksi kuitenkin nykypäivänä asioista tiedetään himpan verran enemmän kuin 'silloin kultaisessa lapsuudessa'

 

Juu, siks kuplat pitääkin paalata ja kaikille uus golf.

 

t. Mika :)

  • Like 1
Link to comment
  • 6 years later...
Guest Juha
Ei ne takavyötkään kuplaan ole hankalia laittaa. Meillä ne asennettiin juuri noiden ipanoiden turvakaukaloiden / istuimien takia yli kymmenen vuotta sitten. Takatavaratilaan mahtui vielä yhdistelmävaunut / rattaat paketoituina.

 

Eli älkää niitä muksujanne millään räikkäliinoilla kiinnitelkö.

 

Minkä vuosimallin kupla mistä kuvat on?

Mistä vuosimallista lähtien takaakin löytyy 3-piste turvavöiden kiinnityspisteet?

Mihin rulla on asennettu kiinni? Entä ala-sivu-kiinnityspiste?

 

Omassa vm-65 on kiinnityspisteet vain takasivuikkunan karmissa ja keskellä penkin alla eli siis vain olkavyön paikat.

Tarkoitus asentaa kolmipistevyö rullalla, että saa turvaistuimen kiinni.

Sambasta löysin tämän topikin:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... lt&start=0

 

mutta siinä kyseessä on uudempi auto, jossa on takapenkin selkänojan kiinnityspultin vieressä kiinnityspiste vöille. Ja rullalle on tee-se-itse-kiinnityspiste lokarin läpi.

 

Oisko ihmisillä enemmän kuvia omista viritelmistään?

Link to comment
  • 5 years later...

Ovaaliin pitäs alkaa vyöt taikoon turvaistuinta varten.

Isofixithän sais näppärästi takapenkille, mutta vuodet tuntuu kuluvan niin nopeesti, että ei mee ku hetki ni muksu on kasvanu sen kokoseks ettei isofixi enää ole ok.

 

Kysymys kuuluukin, että onko helpompi/järkevämpi laittaa vyöt etupenkille vai takapenkille?

 

Ja jos ois kuvia jostai pre 60 kikottimesta, jossa ei vyön paikkoja oo tehtaalta lähtiessä ollu, että mite on toteutettu?

 

Taaksehan sais 2-pistevyöt helpolla, mutta karsii aikalailla turvaistuinvaihtoehtoja ja jotenkin 3-pistevyöt tuntus turvallisemmalta.

Link to comment

Mä hommasin Turvavyö Oy:sta kaikki neljä vyötä, sai valkata värinkin ja tuli kaikki tarvittava mukana. Takavyötkin vinolla rullalla ni ei tartte kikkailla. Meni meinaan aikanaan hermo ku yritti kaikenmaailman Saabin vöitä saada toimiin.

 

Takavöiden sivukiinnikkeet on selkänojan saranan lähellä ja etuvöiden rulla suoraan lattiasta läpi.

20180818_212434.jpg

20180818_212443.jpg

Link to comment
  • 7 months later...

Nostellaas. Näppäsin ovaaliin lannevyön taakse keskelle. Onko olemassa turvajakkaraa jonka sais lannevyöhön kasvot menosuuntaan?

Ja ei en ala viritteleen 3-pistevöitä...

Jos ei ni sit ajellaan polvet suussa ja napero selkä menosuuntaan tai ajelevat rouvan kans käyttiksellä perässä 🙂

 

Nimim. Kuski vaijjaa 190cm ja muksu pitäs saahaa taakse.

Edited by Art_Zi
Link to comment
  • 2 weeks later...

Omaan kuplaan (-74) lainasin turvavyöt takapenkille 80-luvun lopun viisiovisesta Saab 900:sta. Rullan kiinnike muotoiltiin saabin omasta pultattavasta takavyön kiinnikkeestä ja hitsattiin koriin kiinni samaan kohtaan kuin pari viestiä aikaisemmin olevassa kuvassa. Ylä- ja alakiinnike sekä lukko pultattiin kuplan omiin kiinntyspisteisiin. Rulla oli asennostaan suht tarkka, mutta sallii silti jonkinlaisen toleranssin.

 

Ei vyöt kuplassa ketään pelastane moottoritienopeuksissa, mutta pienemmässä vauhdissa taatusti pienentää vammautumisriskiä. En tiedä vielä mitä katsuri on mieltä, mutta en ainkaan ääneen ajattele asiaa. Asia selviää tai jää selviämättä tulevana tiistaina... 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...