Jump to content

Twingon rätti junikseen...


Recommended Posts

Mitoiltaan Twingon katto istuis hyvin junikseen, onko tietoa onko kukaan näitä junikseen asentanut, en ite löytänyt vaikka useampi päivä tullut surffailtua. Uskoisin myös että tuo Twingon luukku olis varmasti tiivis ja käytössä toimiva.

 

Mikä olis vaihtoehto jos haluais alkuperäistä kunnioittaa? Jenkeistä löysin jotakin rättejä, minkälainen tuommonen olis asentaa? Ja mistä alkuperäistä rättiä kannattais lähteä metsästämään?

Link to comment

Ei muutakuin kättä syvemmälle taskuun.

 

https://grumpysmetal.com/1951-1963-bus-sunroof-conversion-w-windows-kit.html

 

Ja vaikka se twingo onkin niinsanottu nykyauto niin se on silti ranskalainen ja ei ne katot mitään vesitiiviitä ole. Budjettikattona on kylläkin aika makea ja tosiaan asennus onnistuu ilman hitsaamista, kattoverhoilun väkerrys onkin sitten ihan oma lukunsa kun twingon kattoverhoilu ei ole oikeastaan mikään verhoilu, vain neljä pahvinpalaa jotka on welcron kanssa kiinni katossa.

Link to comment
3 hours ago, Tonii73 said:

Kyllä mun twingossa katto piti ihan hyvin ympärivuotisesta käytössä useamman vuoden ajan. Ei vuotanut koskaan tippaakaan päälle kelissä kuin kelissä.

Poikkeus vahvistaa säännön. Tai sit sulla oli umpikattonen 😉

Link to comment
41 minutes ago, Tanhis said:

Poikkeus vahvistaa säännön. Tai sit sulla oli umpikattonen 😉

Tai sitten sinulla ei ole noista twingon räteistä kokemusta? Omassa ei vuotanut katto, kuten ei appivanhempienkaan. Itse asiassa en kuullut kenenkään muun katon vuotavan, jos rätti on vaan ollut ehjä. 

Edited by Tonii73
Link to comment

Kannattako "nostaa" arvoa jollain twingon räbällä, ei tajua.. ku ei se oikeasti nosta orkkishaitarinkaan liimaaleikki ajoneuvon arvoa.. tietty eriasia jos sen tekee itelleen ja ei edes suunnittele hävittää pois.. 

 

Tuommonen Panel on moninkerroin arvokkaampi ilman twingoa

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, Tanhis said:

Onneksi ei ole twingoista muuta kokemusta kuin räteistä. Mutta kaksi rättiä on mulla ollut ja molemmat vuosi. Ei paljon mutta vuosi kumminkin. Ja rätit oli ehjiä.

Oisko asentajalla tullut sitten asennusvirhe? 

 

OT: Vanhakoppainen työntötanko koneineen twingo oli paras Rellu, mitä itsellä on ikinä ollut. Tällä räbällä ajoin yli 400tkm. ilman minkään näköisiä ongelmia ja vielä huonolla huollolla. Tämänkin jälleen ehjä katto jatkoi vielä elämäänsä kuplan katolla 😉

Link to comment
11 hours ago, Tonii73 said:

Oisko asentajalla tullut sitten asennusvirhe? 

 

 

Sori nyt että menin loukkaamaan vuotamattoman twingon räbän mainetta, ei ilmeisesti ole mahdollista että sellainen vuotaa niin pakkohan se on olla asennusvirhe.

Link to comment

Mulle tuli reikä täältä: 

https://www.sunroofsource.com/pre-67-vw-bus-sliding-ragtops/

 

Nykyään on näköjään isompaakin "OE size" reikää tarjolla, kun mulle tullut 46x48 reikä. Tuo $795 hinta oli rahteineen ja veroineen yms. n.1100€ kotiovella.

 

Twingon haitari on kutakuinkin saman kokoinen, ehkä aavistuksen hieman kapeampi. Luulisin että Twingon rätti on hieman tehdastekoisemman oloinen ja huomattavasti huokeampi.

 

Sunroof Sourcen rätissä on samankaltainen sulkumekanismi kuin orkkiksessa, mutta ei kaksi toiminen, joten etureunan alaspäin kiristys tapahtuu vissiin erillisillä ruuveilla. 

 

Kuvissa minun rättini.

 

 

sunroofsource_46x48_2.jpg

sunroofsource_46x48.jpg

sunroofsource_46x48_3.jpg

Edited by -tipi-
Link to comment

Täällähän on keskustelu lähtenyt rullaamaan mukavasti 😊👍🏻

 

Mulla on jotenkin semmoinen tunne, että tuskin tuo Twingon haitari on renaultin valmistama? Eikös vastaavan ikäluokan autoissa ole muissakin saman oloisia rättejä?

 

Webasto valmistaa vielä tälläkin hetkellä rättikattoluukkua, jonka malli on Hollandia 400

https://www.webasto-comfort.com/en-uk/product-overview/product/show/hollandia-400/

 

Panelvania ei ole rättikatolla koskaan valmistettu, joten teen niin tai näin, ähtäröin alkuperäisestä poikkeavan lopputuloksen.

 

Itsellä on koko ajan ollut visio umpiautosta, jossa nyt pienenä matkustajien mukavuutta lisäävänä kompromissina bussin ovet apukuskin puolella. Tanhiksen esittämä katto Samba ikkunoilla ei siis tule kysymykseen.

 

Rätillä saisi retkeilykäyttöön mukavasti ilmavuutta ja mustakattoisessa autossa katto kiinni ulkoasu olis mukavan kliini.

Edited by Dalton
  • Like 2
Link to comment
12 hours ago, Dalton said:

Panelvania ei ole rättikatolla koskaan valmistettu, joten teen niin tai näin, ähtäröin alkuperäisestä poikkeavan lopputuloksen.
 

Kyllähän näitäkin ihmeellisyyksiä on tainnut tehtaalta tulla ulos.

 

Link to comment
1 hour ago, Tanhis said:

Kyllähän näitäkin ihmeellisyyksiä on tainnut tehtaalta tulla ulos.

 

 

M-koodillahan ei rättikattoa saanut, vaan se oli oma korimallinsa, jota ei umppariin tarjottu. Eli ovat varmaan erittäin harvinaisia.

Link to comment
3 hours ago, -tipi- said:

 

M-koodillahan ei rättikattoa saanut, vaan se oli oma korimallinsa, jota ei umppariin tarjottu. Eli ovat varmaan erittäin harvinaisia.

Nyt pitää nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi, eli sehän oli kombi mihin aurinkokattoa on saanut ilman kattoikkunoita. Mutta en silti ihmettelisi jos edellä mainittu erikoisuus olisi myös tehtaalta ulos joskus tullut.

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...