Jump to content

Pallokeulan kulutus?


Recommended Posts

Moi!
Hankimme reilu kuukausi sitten briteistä -79 pallokeulan jossa on uusittu 2-litranen type 4 kone, kiinnostaisi kuulla vähän muilta kokemuksia, että paljonko teidän pallokeulat syö satasella? (Myös kuplan koneella olevat) Lähinnä mietityttää kuinka alas se pitäisi / olisi realistista saada. Meidän veti n. 14-15l/100km ensimmäiset 2500km kun tuotiin se Skotlannin kautta koukaten Suomeen, sen jälkeen siinä alkoi tulla kaikenlaista käynnin vaivaa ja kaasareiden suuttimia vaihdeltiin ja virranjakajaa fiksattiin yms. jonka jälkeen kävi 60km/h vauhtia nätisti mutta kovemmalla vauhdilla meni rikkaalle. Tässä kuosissa maistui 17-18l/100km. Nyt siihen vaihdettiin kärjetön virranjakaja sekä reilummat ilmasuuttimet ja nyt kulkee kivasti pintakaasulla 80km/h vauhtia, tämän hetkisestä kulutuksesta ei ole vielä tietoa, mutta kuhan heitetään sillä seuraava reissu niin selkiää. Ennen tuota viimeistä huoltoa oli n. 60hp ja n. 120Nm vääntöä, nyt 72hp ja 140Nm, miltä nämä lukemat vaikuttavat?
Vielä ei ole itsellä kauheasti tietoa eikä taitoa volkkareiden huoltamisesta, mutta eiköhän se tässä rupea käytön myötä kasvamaan.

-Markku

Link to comment

Mulla Valas (Early Bay Westalia Riviera typ1 koneella) vetelee Westfalia Essen kärryn kanssa semmosta kymmenen - ykstoista puoli ku ajonopeus siellä 85-90km/h riippuen kuinka helvetisti sitä tavaraa on mukana ja mikä on vasta tuuli ku Riviera on korkeempi ku tavallinen Westy.. Metake sanoi että kulutus laskis mulla jos ois vähän edes järkevämpi kaasarivalinta.. nyt PICT-jokupaska

Edited by Urbantoy
Link to comment

Varmaan tämä riippuu pitkälti otsapinta-alan ja painonkin määristä, itsellä ihan vakio matala ikkuna bussi ja tuntuu että se ei 1600sella kuplan koneella ihan kauheita vie vakiona. Alle kympissä oltiin (olikohan 9 litraa) kun laskin viimeksi. Ei sillä kyllä mihinkään pääsekään ja yli 80 ei tee mieli ajella juuri yhtään...

Link to comment

Mullahan ei ole tieto Maitovalaan koneen koosta, jenkkimyyjä sanoi että oisko 1835 tai 1915.. tupakkiaskin palksuinen lippulappulista tuli huolto papereita vuosien saatosta.. mutta ei niistä selvinnyt mikä siellä on, mutta ei taatusti 1600nen ku vetelee niin hyvin kärry ylilastissa välillä, Esseniinhän ei sais pakata ku 50kiloo.. on ollut varmaan tuplalastiakin.. 

No kone selviää ku leviää, ennen sitä tuskin avataan

Uus nelonen tulossa toivon mukaan keväälle

Edited by Urbantoy
Link to comment
8 hours ago, Kemin Karavaanari said:

Bussin kulutus pitäisi pyöriä kympin nurkilla matka-ajossa.

Samanlainen mielikuva on minulle syntynyt, vaikka en ole koskaan tarkkaan laskenut oman bussin kulutusta. Kilometrejä tulee noin 7-8000 vuodessa, joten joku perstuntuma siinä syntyy. Ajonopeudella on suuri vaikutus kulutukseen. Jos nopeus pysyy 80 nurkilla ja sallii hidastumisen jyrkissä ylämäissä, niin voi päästä hieman alle 10. Mulla yleensä motarilla 100 ja silloin menee kyllä yli 10, mutta ei kuittenkaan yli 12.

Mulla T1, 1850 cc.

Link to comment

1978 pallis, vakio 2L type 4 koneella ja 6 ripaisella lootalla 10-11L/100km matka-ajossa 80-90km/h nopeudella. Kaupungissa pyöritellen jotain 11-15L/100km. Auton ohjekirjassa lukee tehtaan kulutusarvioksi 11L/100km 2L type 4 koneelle joten ollaan ihan speksien mukaisissa lukemissa.

 

Mitkä kaasarit sulla on koneessa ? Jos on orggis Solex PDSIT 32-34 nurkat, niin suuttimet on riippuen vähän mallista/vuodesta/vaihteistosta riippuen 

 

Main jet 132,5 tai 135

Air correction 140 tai 160

Idle jet 50

 

Mulla on omassa koneessa nyt (main jet) 135 ja (air correction) 160. Näiden rassaamisella ei oikein oleellista vaikutusta ole kulutukseen mutta muuhun kulkupuoleen kyllä. Toissa kesänä perässä oli vähän kutiteltu 2L type 4 ja silloin oli hetken 140:set pääsuuttimetkin mutta keskikulutus oli silloinkin samat 10-11L/100km normi matka-ajossa.

 

EDIT: ja jos on ne orggis Solexit, niin tässä on aika täydellinen säätöohje. Pätee myös myöhempiin malleihin vaikka siinä ketjun alussa taidetaan mainita vain 1972-1974.

Edited by KimmoH
Link to comment

Nyt on ensituntumaa tämän hetkisestä kulutuksesta, n. 20km kaupunkiajoo ja 90km motarilla 90-95km/h vauhdilla niin 12,6l/100km oli kulutus. Weberin tuplakaasarit tässä, nyt kiinni 150 polttoainesuuttimet, 195 ilmat ja 55 tyhjäkäynnit.

Meillä on kyllä kattoteline ja siellä 10litranen jerrykannu (koska täytyyhän sen näyttää vieläkin kivemmalta) mitkä varmaan tuo sen litran verran lisää kulutusta. Myöskin popup-katon reuna on n. 10cm vakiokattoa korkeampi.

IMG-20190929-WA0000.jpg

Link to comment
10 hours ago, leiska89 said:

Nyt on ensituntumaa tämän hetkisestä kulutuksesta, n. 20km kaupunkiajoo ja 90km motarilla 90-95km/h vauhdilla niin 12,6l/100km oli kulutus. Weberin tuplakaasarit tässä, nyt kiinni 150 polttoainesuuttimet, 195 ilmat ja 55 tyhjäkäynnit.

Meillä on kyllä kattoteline ja siellä 10litranen jerrykannu (koska täytyyhän sen näyttää vieläkin kivemmalta) mitkä varmaan tuo sen litran verran lisää kulutusta. Myöskin popup-katon reuna on n. 10cm vakiokattoa korkeampi.

IMG-20190929-WA0000.jpg

 

Tyhjä kattoteline ei litroja oleellisesti lisää ja mulla menee itseasiassa tuon noin 12 matkassa kun on pikku Heinemanni perässä. Tyhjällä autolla ollaan tuossa tehtaan ilmoittaman 11L/100km huitteissa. Käy tsekkaamassa jossain pajalla että päästöt on kohdillaan ja sitten vain kovaa ajoa. Kokeileppas ajaa 80km/h nopeudella noin satku maantieajoa, veikkaan että ollaan aika liki 11/100 lukemissa. Tuon virtaviivaisen luomuksen piiskaaminen kahdeksaakymppiä kovempiin nopeuksiin kasvattaa exponentiaalisesti polttoaineen kulutusta 😉 

 

Mikäs vaihteisto sulla siellä koneen jatkeena on ? 

Edited by KimmoH
Link to comment
8 minutes ago, leiska89 said:

KimmoH, ihan vakio vaihteisto taitaa olla? (R-1-2-3-4). Tänään saatiin reilu 250km maantievälillä 10,3l/100km kulutus, ajovauhti oli keskimäärin n. 90km/h.

 

Kimmo varmaan tarkoitti vaihteiston numeroita mikä identifioi vaihteiston, kaikissa vaihteistoissa on tuo, R(pakki) ja muut eteenpäin eli 1-2-3-4

Link to comment
10 hours ago, leiska89 said:

KimmoH, ihan vakio vaihteisto taitaa olla? (R-1-2-3-4). Tänään saatiin reilu 250km maantievälillä 10,3l/100km kulutus, ajovauhti oli keskimäärin n. 90km/h.

 

Hyvä hyvä, tuo on ihan hyvä lukema kulutukseksi! Askilla meinasin että mahtaako olla pitkää vaiko lyhyttä välitystä mutta tuolla kulutuksella on välityksetkin ihan kohdallaan. 

Link to comment

Kyllähän kattokuorman polttoaineen kulutuksen lisäyksestä löytyy Googlella helposti ihan tutkittuakin tietoa. Erään tutkimuksen mukaan pelkkä teline oli n.7% Mutta esim maastopyörät (2kpl) katolla nostivat useita kymmeniä prosentteja. 

 

Onkohan miten paljon vaikutusta ilmanvastukseen, kun Pallis lyyhöttää tuolleen etukenossa, ja pyrkii vauhdissa nousemaan ilmapatjan päälle? Tai kun madalletaan niin paljon ettei ilma pääse juuri laisinkaan pakenemaan auton ali? Olis ihan mielenkiintoisia tuulitunnelikokeita.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...