Jump to content

Volkswagen ea489 Basistransporter


Recommended Posts

"Viimein" julkaisen projekti kertomuksen tästä, autohan aika pitkällä jo töiden suhteen.. Joku tämän nähnytkin jo.

Sattumien kautta löytyi tälläinen projektiksi, pitkään seissyt mystinen Volkswagen ea489 Basistransporter 1973

Pidin itseäni edes keskinkertaisena harrastajana mutta empä ollut tälläisestä aiemmin kuullut mitään. 

IMG_20180807_001141.jpg

Edited by mrbates
  • Like 6
Link to comment

Tiesin ostaessani autoa siitä melkolailla saman minkä sika satelliitista, eli ei mitään hajua. Wikipedia ja muutama nettijulkaisu kertoi auton olevan Volkswagenin kehitysmaa mallin, saksassa tehtyjen autojen valmistusmäärän ollessa 2600kpl.

Mutta, autoa oli valmistettu 75 ensimmäisen kerran ja tämä oli '73 mallinen.

Salaisuuden verho poistui tehtaalta saatuun sähköiseen tietoon, mitä hieman itsekkin jo ounastelin, että harvinaisesta mallista tämä olisi vielä harvinaisempi. Yksi kolmesta tiedossa olevasta tehtaan prototyypistä. Yksi on tehtaan museossa, yksi Etelä-Afrikassa yksityisessä kokoelmassa ja tämä kolmas niistä ainoana vasemman puoleisella ohjauksella varustettu. Valmistusmäärästä ei ole tietoa, prototyypit on tuhottu mutta nämä kolme on jäänyt jäljelle.

Tämä kyseinen auto on ilmeisesti myös ollut tehtaan julkistustilaisuudessa esiteltävänä. Tuolta ajalta oli säästynyt puskurissa yksi rekisterikilven kiinnityksessä käytetty naula, suomalaisen kilven ollessa kiinnitetty toiseen kohtaan. Niin, puskurihan on edessä puuta. 

Laitan sen kuvan esille myös kun saan vain pienennettyä kuvien kokoa sivulle sopiviksi...

IMG_20180726_162556.jpg

IMG_20180807_155322.jpg

IMG_20180807_171832.jpg

IMG_20180810_163637.jpg

IMG_20180810_164619.jpg

Edited by mrbates
  • Like 10
Link to comment

Wihuri yhtymä toi auton suomeen uutena puntaroiden autojen kasaamista ja myymistä suomeen, nopeasti vain huomasivat että auto on aivan liian karu Suomen olosuhteisiin ja kehittivät tämän pohjalta Teijo auton. Tämä on siis ollut Teijon tehtaalla mallina Teijolle, joka pohjautuu tekniikaltaan ja alustaltaan tähän autoon. Tämä ei siis ole Teijo, vaikka sillä merkillä onkin rekisteröity suomeen 80 luvun alussa. 

 

Ohessa pressikuva julkistustilaisuudesta. Kuvassa pitäisi olla sama auto uutena vuonna '73

The_VW_EA489_Basistransporter_was_a_front-wheel_drive_truck_with_a_front-mounted_flat-four_air-cooled_engine2.jpg

  • Like 5
Link to comment

Teijon tehtaalla tähän on asennettu Teijon lava ja lokasuojat, samalla kun alkuperäinen puulava on poistettu. Se että onko tämä nyt sitten myös Teijon "prototyyppi" noilta osin, sitä en tiedä. Ainakin lavan runko on ollut alunperin vaalean vihertävä sävyltään, kuten alkupään Teijoissa oli osassa ja maalattu jossain vaiheessa mustaksi.

IMG_20180820_174847.jpg

IMG_20180822_162349.jpg

IMG_20180824_121751.jpg

  • Like 1
Link to comment

Kiitos kuivan säilytyksen, korin peltityöt olivat aika pienet. 80 luvun katsastuksen ajalta tehtyjä muutoksia palautettiin alkuperäiseksi ja etuosassa korjattiin kahdesta kohtaa pellin kanttikohtia. Tässä vaiheessa korvaamattomaksi avuksi oli herra Turunen joka kiersi museon autoa Saksassa museon amanuenssin kanssa ja minä pyytelin puhelimen välityksellä kuvia tietyistä yksityiskohdista ja ratkaisuista. 

Ilman Mikon apua muutamat virheet olisi saattanut jäädä korjaamatta. Myös Etelä Afrikan auton omistajaan saatiin yhteys joka pyyteettömästi purki omaa autoaan jotta muutamalle komponentille saatiin varaosanumero. Autohan pohjautuu aikakautensa volkkareihin, osien ollessa pienimuotoinen sekametelisoppa. Mm oikeanlainen pyyhkijänmoottori tyyppi löytyi Etelä Afrikan auton omistajan avulla, siltä suunnalta tullut apu oli Mikon tarjoaman lisäksi korvaamatonta! 

IMG_20181002_100327.jpg

IMG_20180810_160936.jpg

IMG_20180910_104126.jpg

  • Like 5
Link to comment

Koppa epoksiin ja hiontaväriin ympäriinsä ja alta ja sisältä väriin. Sävyksi valikoitui Ral kartastosta sävy joka oli erittäin lähellä pinnassa ollutta sävyä. Voisi jopa kuvitella että alunperinkin on käytetty Ral sävyjä autossa korjauksen helpottamiseksi. Sehän tässä ollut idea, ettei tarvitsisi viedä korjaamolle huoltoon vaan käyttäjä olisi pystynyt itse huoltamaan ja tekemään tarvittaessa jopa korin osia suorasta pellistä.

Sitä taustaa vasten Ral kartaston käyttö oli perusteltua. Maalina Spies Heckerin akryyli.

IMG_20190422_230349.jpg

IMG_20190423_232507.jpg

IMG_20190423_211116-1.jpg

IMG_20190426_195052.jpg

Link to comment

Rungon kasaaminen menossa. Onneksi tuli otettua "muutama" valokuva purkamisen yhteydessä, ne olivat tarpeellisia Mikon ottamien kuvien lisäksi tässä vaiheessa. Korjausoppaita näihin kun ei kamalasti ollut tarjolla..  Onneksi kuitenkin todella simppeli laite tehdä.

Tässä kohdassa Lahden näyttelyyn neljä päivää. Työpäivien jälkeiset illat  alkoivat olla aika kiireisiä.

IMG_20190428_194302.jpg

  • Like 2
Link to comment

Saattoihan tuo nyt hieman muuttua siistimpään suuntaan.

Jopa messuillekkin ehdittiin, jäi luppoaikaa melkein vuorokausi kuitenkin. Tosin, Lahdessa oli esillä vielä aikalailla raakileena kuten kesän bug in finn:issäkin. Jospa se vielä kohta liikkuisi omin voimin taas. On kyllä niin hämmentävä auto ajaa... 😄

IMG_20190502_122531.jpg

IMG_20190425_124943.jpg

IMG_20180726_162730.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...