mrbates Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 (edited) "Viimein" julkaisen projekti kertomuksen tästä, autohan aika pitkällä jo töiden suhteen.. Joku tämän nähnytkin jo. Sattumien kautta löytyi tälläinen projektiksi, pitkään seissyt mystinen Volkswagen ea489 Basistransporter 1973 Pidin itseäni edes keskinkertaisena harrastajana mutta empä ollut tälläisestä aiemmin kuullut mitään. Edited October 20, 2019 by mrbates 6 Quote Link to comment
mrbates Posted October 19, 2019 Author Share Posted October 19, 2019 (edited) Tiesin ostaessani autoa siitä melkolailla saman minkä sika satelliitista, eli ei mitään hajua. Wikipedia ja muutama nettijulkaisu kertoi auton olevan Volkswagenin kehitysmaa mallin, saksassa tehtyjen autojen valmistusmäärän ollessa 2600kpl. Mutta, autoa oli valmistettu 75 ensimmäisen kerran ja tämä oli '73 mallinen. Salaisuuden verho poistui tehtaalta saatuun sähköiseen tietoon, mitä hieman itsekkin jo ounastelin, että harvinaisesta mallista tämä olisi vielä harvinaisempi. Yksi kolmesta tiedossa olevasta tehtaan prototyypistä. Yksi on tehtaan museossa, yksi Etelä-Afrikassa yksityisessä kokoelmassa ja tämä kolmas niistä ainoana vasemman puoleisella ohjauksella varustettu. Valmistusmäärästä ei ole tietoa, prototyypit on tuhottu mutta nämä kolme on jäänyt jäljelle. Tämä kyseinen auto on ilmeisesti myös ollut tehtaan julkistustilaisuudessa esiteltävänä. Tuolta ajalta oli säästynyt puskurissa yksi rekisterikilven kiinnityksessä käytetty naula, suomalaisen kilven ollessa kiinnitetty toiseen kohtaan. Niin, puskurihan on edessä puuta. Laitan sen kuvan esille myös kun saan vain pienennettyä kuvien kokoa sivulle sopiviksi... Edited October 20, 2019 by mrbates 10 Quote Link to comment
mrbates Posted October 19, 2019 Author Share Posted October 19, 2019 Wihuri yhtymä toi auton suomeen uutena puntaroiden autojen kasaamista ja myymistä suomeen, nopeasti vain huomasivat että auto on aivan liian karu Suomen olosuhteisiin ja kehittivät tämän pohjalta Teijo auton. Tämä on siis ollut Teijon tehtaalla mallina Teijolle, joka pohjautuu tekniikaltaan ja alustaltaan tähän autoon. Tämä ei siis ole Teijo, vaikka sillä merkillä onkin rekisteröity suomeen 80 luvun alussa. Ohessa pressikuva julkistustilaisuudesta. Kuvassa pitäisi olla sama auto uutena vuonna '73 5 Quote Link to comment
mrbates Posted October 19, 2019 Author Share Posted October 19, 2019 Ideahan volkkarilla oli myydä runko- ja tekniikkavalmista pakettia niin että vastaanottomaassa kori tehtäisiin piirustusten pohjalta. Siksikin jo kori on kulmikas ja rujohko, että se saataisiin tehtyä huonommillakin/alkeellisimmilla työkaluilla. https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA489_Basistransporter Kuvassa tehtaan museossa oleva yksilö. Quote Link to comment
Kaaleppi Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Mistä tällainen löytö löytyi? Millainen historia autolla? Quote Link to comment
Janne Välilä Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Raumalla palvellut?! Kodiksamista haettu? Quote Link to comment
mrbates Posted October 19, 2019 Author Share Posted October 19, 2019 Teijon tehtailta myyty, ilmeisesti viimeisenä "Teijona", oli huoltoasemalla tavaran kuljettimena, sen jälkeen tämä oli kuivassa tallissa harrastajalla taltioituna parikymmentä vuotta, sieltä myyty pari vuotta sitten eteenpäin. Mulle tuli varastosta ostaneelta. Quote Link to comment
mrbates Posted October 19, 2019 Author Share Posted October 19, 2019 1 minute ago, Janne Välilä said: Raumalla palvellut?! Kodiksamista haettu? Ymmärtääkseni kyllä, juuri näin. Quote Link to comment
mrbates Posted October 19, 2019 Author Share Posted October 19, 2019 Tuollaisen löysin facebookin Mobilisti ryhmän sivuilta jossa autosta oli pientä keskustelua.. Kuvassa volkkari uutena Helsingissä. Quote Link to comment
Pepe Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Hienoja kuvia ja tarina! Quote Link to comment
Tanhis Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Tää on kyllä semmoinen biili jonka tarjouskilpailun häviäminen on jäänyt harmittamaan. Quote Link to comment
mrbates Posted October 19, 2019 Author Share Posted October 19, 2019 (edited) 26 minutes ago, Tanhis said: Tää on kyllä semmoinen biili jonka tarjouskilpailun häviäminen on jäänyt harmittamaan. Koska olit tätä ostamassa? Edited October 19, 2019 by mrbates Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Teijon tehtaalla tähän on asennettu Teijon lava ja lokasuojat, samalla kun alkuperäinen puulava on poistettu. Se että onko tämä nyt sitten myös Teijon "prototyyppi" noilta osin, sitä en tiedä. Ainakin lavan runko on ollut alunperin vaalean vihertävä sävyltään, kuten alkupään Teijoissa oli osassa ja maalattu jossain vaiheessa mustaksi. 1 Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Kiitos kuivan säilytyksen, korin peltityöt olivat aika pienet. 80 luvun katsastuksen ajalta tehtyjä muutoksia palautettiin alkuperäiseksi ja etuosassa korjattiin kahdesta kohtaa pellin kanttikohtia. Tässä vaiheessa korvaamattomaksi avuksi oli herra Turunen joka kiersi museon autoa Saksassa museon amanuenssin kanssa ja minä pyytelin puhelimen välityksellä kuvia tietyistä yksityiskohdista ja ratkaisuista. Ilman Mikon apua muutamat virheet olisi saattanut jäädä korjaamatta. Myös Etelä Afrikan auton omistajaan saatiin yhteys joka pyyteettömästi purki omaa autoaan jotta muutamalle komponentille saatiin varaosanumero. Autohan pohjautuu aikakautensa volkkareihin, osien ollessa pienimuotoinen sekametelisoppa. Mm oikeanlainen pyyhkijänmoottori tyyppi löytyi Etelä Afrikan auton omistajan avulla, siltä suunnalta tullut apu oli Mikon tarjoaman lisäksi korvaamatonta! 5 Quote Link to comment
Tanhis Posted October 20, 2019 Share Posted October 20, 2019 11 hours ago, mrbates said: Koska olit tätä ostamassa? Samaan aikaa sinun kanssa. 1 Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Runko purettuna ja valmiina hiekkapuhallukseen Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Runko epoksissa, tästä alkoi mukavin vaihe projektissa. Tai ainakin kiireisin, tuli luvattua auto kevään 2019 classic motorshow:hun ja hieman oli projekti vaiheessa... Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Runko värissä. Maalina rungossa ja alustan sekä laitojen osissa käytettiin Spies Heckerin raskaankaluston puolikiiltävää akryyliä. Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Toinen takavalo kiilloitettu, toinen maalattu. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 20, 2019 Share Posted October 20, 2019 Tätähän tulee nyt kun coca colaa....hienoa! Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Sitten olikin hytin vuoro. Tässä vaiheessa vielä tuntui hyvältä idealta käydä kori läpi ilman puhallusta... Idea joka iski näpeille aika rajusti vielä ja aika nopeastikkin.. Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Sitten iski todellisuus aikataululla naamaan, pakko oli käyttää koppa hiekkapuhalluksessa. Aikaa Lahden näyttelyyn 8 päivää. Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Koppa epoksiin ja hiontaväriin ympäriinsä ja alta ja sisältä väriin. Sävyksi valikoitui Ral kartastosta sävy joka oli erittäin lähellä pinnassa ollutta sävyä. Voisi jopa kuvitella että alunperinkin on käytetty Ral sävyjä autossa korjauksen helpottamiseksi. Sehän tässä ollut idea, ettei tarvitsisi viedä korjaamolle huoltoon vaan käyttäjä olisi pystynyt itse huoltamaan ja tekemään tarvittaessa jopa korin osia suorasta pellistä. Sitä taustaa vasten Ral kartaston käyttö oli perusteltua. Maalina Spies Heckerin akryyli. Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Koriin vielä kertaalleen hiontaväri ja sen hionnan jälkeen päästiin vetämään koriin viimein väri. Spies Heckerin akryylillä edelleen. Irto osat oli tässä vaiheessa maalattu jo erikseen etukäteen. Aikaa Lahden näyttelyyn viisi päivää. 1 Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Oli pakko työntää kori pihalle kevät aurinkoon, kahvitauko ja rungon kasauksen kimppuun. Aikaa Lahteen viisi päivää. Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Rungon kasaaminen menossa. Onneksi tuli otettua "muutama" valokuva purkamisen yhteydessä, ne olivat tarpeellisia Mikon ottamien kuvien lisäksi tässä vaiheessa. Korjausoppaita näihin kun ei kamalasti ollut tarjolla.. Onneksi kuitenkin todella simppeli laite tehdä. Tässä kohdassa Lahden näyttelyyn neljä päivää. Työpäivien jälkeiset illat alkoivat olla aika kiireisiä. 2 Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Vaikka helppo kasauksen puolesta olikin niin aikaa kului kyllä ihan tuhottomasti ettei pilaa maalausta samalla kun riehuu. Kolme päivää näyttelyyn... Quote Link to comment
mrbates Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Nyt alkoi jo helpottamaan... Kori nostettu rungon päälle takaisin. Kolme päivää Lahden näyttelyyn. Quote Link to comment
mrbates Posted October 22, 2019 Author Share Posted October 22, 2019 Saattoihan tuo nyt hieman muuttua siistimpään suuntaan. Jopa messuillekkin ehdittiin, jäi luppoaikaa melkein vuorokausi kuitenkin. Tosin, Lahdessa oli esillä vielä aikalailla raakileena kuten kesän bug in finn:issäkin. Jospa se vielä kohta liikkuisi omin voimin taas. On kyllä niin hämmentävä auto ajaa... 😄 Quote Link to comment
mrbates Posted October 22, 2019 Author Share Posted October 22, 2019 Ulkoisesti valmis tuote... On se vain kyllä... ..erilainen. 😄 17 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.