Jump to content
Sign in to follow this  
Joe Cool

Juniksen ohjaus

Recommended Posts

En haulla löytänyt nopeasti ketjuja, joten aloitan uuden. Kyse siis brassi juniksesta. 

 

Ohjauksen kiritys ei tuonut toivottua tulosta. Kävi juuri kuten pelkäsinkin, eli parkkisella kääntelystä tuli raskasta ja suoraan meno ei mainittavasti parantunut. Muualla ohjauksessa ei ole löydetty väljää.

 

Onko näihin jotain simpukan korjaussarjaa tai kunnostettuja simpukoita myynnissä?

 

 

Share this post


Link to post

On niitä esmes BBT4VW, ohjausgeometria ei ole ihan sama, ääriasennosta toiseen taitaa olla lyhyempi ratin kierrätys.. kuulemma ihan toimiva simpukka.. 

Early Palloon löytyy korjaussarjaa, mutta en ole löytänyt löytyykö junikseen samaa, kierukka sieltä varmaa aamen.. 

Share this post


Link to post

Mahtoikohan brassi simpukka erota saksan juniksen vastaavasta. Jotenkin vain jäänyt tälläinen jostain mieleen.

 

Kuva kertoisi varmaankin tässä enempi kuin sanat. Ratin kiinnitys kannattaa myös varmistaa onko boorilla tai kiilalla.

 

Esim tälläisen löysin pikaisesti, mutta saattaa olla huomattavasti uudempaa brassiin tarkoitettu tämä.

https://www.vwheritage.com/7x0419051a-steering-box-with-column-brazilian-specification-vw-spare

Share this post


Link to post

Pitää napata kuva, jos ei nykyisistä löydy. Itse kun en näiden eroja tunne

Share this post


Link to post

ImportT1Combi.eu firman sivuilla on ainakin luettelo mistä katsoa ja voi yrittää tilatakin.Korjaussarjojakin on nähtävänä.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tässä olisi nyt kuvia tunnistettaviksi. Miltä vuoskymmeneltä tuo simpukka näyttäsi olevan, vaikuttaako tutulle?

DSC_0779k.JPG

DSC_0777k.JPG

Share this post


Link to post

Tuosta hpa:n vinkistä löytyi taulukkoa kuvilla. Eli taitaa olla ihan tuo mitä pitääkin, eli 63-75 malli.

 


image.thumb.png.6cda6ddaa05384fee0dd0f77aa6f2cdb.png

Share this post


Link to post

Juu kovin on samantyylinen kuin juniksessa, mutta esim tuo mahdollinen varressa oleva rattilukko voi tuottaa vähän päänraapimista. Eli jos vain on paikka mistä löytää kuvan mukaisen brassi simpukan niin kannattaa tilata sieltä, ellei sitten saa joltain suomessa juniksen simpukkaa testisovitukseen.

Share this post


Link to post
11 hours ago, Tanhis said:

varressa oleva rattilukko voi tuottaa vähän päänraapimista. 

Luulisin ettei aiheuta ongelmaa, koska tuossa ei ole rattilukkoa. Asensin vaihdelukon.  Onko niin, että tuo ohjausakseli on aina mukana noissa simpukoissa jo valmiiksi kiinnitettynä?

 

Tuo periaatteessa näyttäisi irtoavan kohtuullisen pienellä vaivalla. Ehkä tuo kannattaa purkaa ja katsella löytyykö korjaussarjoja..? Mitenköhän tuohon kävisi uudempien simpukat. Saksan ebayssa joku myy tällaisia halvalla uustuotantona (?) Jos tuon saisi pultattua tuohon pitimeen, niin onko tuo välitys niin erilainen? Kuvassa tuo näyttää erilaiselta tuohon yllä olevaan brassimöhkylään mm. kiinnityspulttien osalta. Sopivuudeksi sanotaan VW    Transporter II Bus    1970/08-1979/04 ja maksaa vaivaiset 179 eur.

 

image.png.3348534029af56f29d96dd967bd7b661.png

Share this post


Link to post

Juniksessa toi rattiakseli on samaa kiinteää osaa kierukasta rattiin.

Eli tuo rattiinpäin sojottava spoori puuttuu siitä mallista.

Pallokeulaan tuli se kuminivel tuohon simpukan päälle.

Share this post


Link to post

Juniksen simpukassa niin kuin non-hippy sanoi, on kiinteä se tanko rattiin asti.. Ja usein ongelma on siellä kierukassa.. tangon päässä simpukan sisällä..

Juttelin BBT:llä Bobin kanssa ja sanoi että kannattaa avata simpukka ja usein jos kierukka on kunnossa, vika on siinä "Steerin peg" kuulemma suurin osa tulee kuntoon tuon tatin vaihtamalla..  en osaa suomentaa tuota.. eli tatin mikä kulkee kierukan sisällä ku ruoria vääntää.. olipahan taas hienosti kerrottu mutta ehkä se aukeaa jollekulle..

Eli tuosta osasta kyse:

https://www.csp-shop.com/en/front-axle/steering-peg-415-223-211a-30696a.html

 

EDIT: Ku sulla on se brassilaitos niin en tiedä onko tuo sopiva siihen.. se varmaan selviää aukomalla se simpukka.. 

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post
8 hours ago, Urbantoy said:

kannattaa avata simpukka ja usein jos kierukka on kunnossa, vika on siinä "Steerin peg" kuulemma suurin osa tulee kuntoon tuon tatin vaihtamalla.

en tiedä onko tuo sopiva siihen.. se varmaan selviää aukomalla se simpukka.. 

Kiitos, kyllä se kannattaa avata, kun valmista ei ole suoraan tyrkyllä

 

Share this post


Link to post

Tällaisia sarjoja näyttäisi olevan Brasiliassa tarjolla:. Ei siitä taida tosiaan tolkkua tulla avaamatta.

 

image.png.262917d307f4ef07c66e3ba89476e91f.png

Share this post


Link to post

Nyt on simpukka avattu, tällaista tavaraa on sisällä:

image.thumb.png.21d2b546024548d1a1abd8d78ad2c38e.png

 

Tässä osassa löytyi erikoinen vaurio, ei noissa lautasissa, vaan tuossa säätöholkissa:

image.thumb.png.e60de1241726979860b53bfd0d02c335.png

 

Siinä on joku ehkä yrittänyt joskus omatoimista avausta tms. mutta oudolle näyttää:

 

image.thumb.png.195c2e8ae39723cede2e8e2c5c8f7921.png

 

Nyt tuo ruuvi liikkuu sisään ulos parisen milliä. Ilmeisesti tuolla sisällä on joku mekanismi, joka pakottaa nuo lautaset lähemmäs  ja kiinni ohjaustangon kierreosaan, kun tuota kiristetään. Nyt kiristys tosiaan tekee ohjauksen todella ikävän raskaaksi enemmän käännettäessä.

 

Näyttävätkö sisäkalut tutuilta? 

 

Millaisa ideoita raadilla olisi asiassa etenemiseen?

Tuossa Brassien korjaussarjassa ylempänä on ainakin tuo ohjauisakselin kierreosa uusi, mutta orggiskaan ei näytä pahalle. Toi pienikin kuluminen voinee aiheuttaa klappia?

Share this post


Link to post
On 10/25/2019 at 12:42 AM, Urbantoy said:

usein jos kierukka on kunnossa, vika on siinä "Steerin peg" kuulemma suurin osa tulee kuntoon tuon tatin vaihtamalla..  en osaa suomentaa tuota.. eli tatin mikä kulkee kierukan sisällä ku ruoria vääntää.. olipahan taas hienosti kerrottu mutta ehkä se aukeaa jollekulle..

Eli tuosta osasta kyse:

https://www.csp-shop.com/en/front-axle/steering-peg-415-223-211a-30696a.html

 

EDIT: Ku sulla on se brassilaitos niin en tiedä onko tuo sopiva siihen.. se varmaan selviää aukomalla se simpukka.. 

 

Nyt olen kyllä hieman hukassa tuon kanssa. Esille ei putkahtanut mitään tuollaista, mutta kirjoitit, että "tatin joka kulkee kierukan sisällä" En tiedä mahtuukop noiden sisään mitään tuollaista...?  Jos katsot nuo ylempänä olevat osat, niin missä se olisi jos olisi?

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Joe Cool said:

 

Nyt olen kyllä hieman hukassa tuon kanssa. Esille ei putkahtanut mitään tuollaista, mutta kirjoitit, että "tatin joka kulkee kierukan sisällä" En tiedä mahtuukop noiden sisään mitään tuollaista...?  Jos katsot nuo ylempänä olevat osat, niin missä se olisi jos olisi?

 

Eli sulla on nyt siellä joku brassisimpukka, joka ei ole sinnepäinkään ku nuo mun linkkaamat osat.. ihan eri vielä tuo sun simpukka ku "normi"juniksessa..

Mä en osaa auttaa, ei muutakuin etsintää.. En osaa auttaa, mutta eiköhän täältä joku tietopankki löydy joka osaa auttaa, Metake tai Tanhis?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vanha juniksen simpukka taitaa olla mallia Cam & Peg, kun taas Brassijuniksessa mallia Worm & roller

 

 clip_image0123.jpg?imgmax=800 WORM-AND-ROLLER-e1528473501157.png?resiz

  • Like 2

Share this post


Link to post

Mulla ei kyllä sen enempää hajua miten tälläistä lähtisi ratkaisemaan ellei sitten sinne laita saksalaisen juniksen simpukkaa tilalle. Tietty jokuhan noita brassi simpukoita varmasti myy nossina/kunnostettuna, mutta se että onko brassisimpukka uutenakaan klapiton ei ole varmaa. Vaikkakin tuo worm/roller tyyppinen pitäisi olla parannus vanhaan malliin nähden.

 

Ja vaikea sanoa ilman sovittamista että sopisiko sinne juniksen simpukka, niitä kun saa kunnostettuna aika helposti.

 

Ja olihan se nyt varma että klappi tulee juurikin ohjausvaihteesta eikä muista ohjauksen osista.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Sitä ohjausta on tutkittu kovasti eikä löysää tunnu missään. Ei myöskään katsastuksessa havaittu. Nyt on toki kysymys, onko tuo simpukka miten klapiton ollut uutenakaan, sen enempää saksalaisessa kuin brasilialaisessakaan.

 

Minulla on yksi '66 Mustang simpukalla ja sen simpukan kunnosti ihan hyvinkin prona pidetty firma. He sanoivat, että sen parempaa siitä ei niillä osilla saanut. Sinnekin jäi vähän klappia. Mutta ei se niin pahasti vetele, kuin tämä junis. Toki ohjausgeometria kaikkineen lienee Mustangissa parempi ja auto paljon matalampi.

 

Tämä setti kyllä nyt varmaankin kannattaa Brasiliasta tilata:

 

image.png.53eb53cdee4d41f22d26e5e905be7877.png


Ei ollut pahan hintainen tuossa linkatussa sivustossa, mutta toki siihen tulee rahtia ja tulleja päälle. Silti jäänee kohtuulliseksi. Olihan siellä valmiiksi korjattuja simpukoitakin, mutta tuosshan ne kuluvat osat pitäisi olla, jos tuo åunaisella merkattu osa on se rulla. Matopyörä siinä kyllä on kuvassa, niin miksei olisi tuo rullakin.

Pieneksi mysteeriksi jää kyllä tuo rotan syömä kiristysholkki ja onko sitä tuossa paketissa. Toisaalta kiristyssysteemin tila selviää, kun rullalautaset irrottaa.

 

EDIT. Eipä tuo brassifirma osoitteessa samantha@ImportT1Combi.eu taida olla toiminnassa. Mailit tulevat takaisin heti sekä Samantahan että myynnin osoitteesta. Panin viestiä sille Brassille, jonka kautta bussi löytyikin, saas nähdä...

 

 

 

Edited by Joe Cool

Share this post


Link to post

Se akselissa kiinni oleva apusimpukka tai mikä L.rauta nyt onkaan. Tarkista ettei siinä ole klappia ja välissä oleva rasva voi antaa sen mielikuvan että se on ihan kunnossa.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Tanhis said:

Se akselissa kiinni oleva apusimpukka tai mikä L.rauta nyt onkaan. Tarkista ettei siinä ole klappia ja välissä oleva rasva voi antaa sen mielikuvan että se on ihan kunnossa.

Mulla oli tuossa apusimpukassa väljää ja myös se raidetangon pää oli väljä mikä siellä oli, leimalla vuosikymmeniä meni väljä pallo läpi kun inssi ei sen suojapellin taakse pääse katsomaan, itse paikallistin pallovian.

Share this post


Link to post

Ääni täältäkin apusimpukalle, ei tarvitse paljonkaan olla välystä kun alkaa tuntumaan ohjauksessa.

Share this post


Link to post

Tänään könyttiin kahteen mieheen bussin alla. Pyörät ilmassa ja simpukka irti ja simpukkaan tuleva rauta puupalikalla tuettuna paikalleen. Siinä sitten toinen riuhtoi renkaasta ja toinen katseli niveliä. Kuinka ollakaan, raidetako alkoi antaa sekä sisemmästä että ulommasta nivelestä pientä liikettä. Tanko myös pyöri kevyesti kädellä pyöritellessä. Ulommasta raidetangon pallosta löytyi vielä kumissa repeämä. Eli siinä ainakin on sanomista. 

 

Mahdollisesti oli havittavissa pientä likettä myös vasemassa alemmassa olkatapissa alapäässä. Tätä oli kyllä vaikea todeta. Millainen rakenne se oikein on? Onko siitä missä räjäytyskuvaa? onkohan se jotenkin kiristettävissä?

 

 

Share this post


Link to post

Olkatappi ei ole säädettävissä kuin pituus suunnassassaan eli jos siellä on klappia niin täytyy laittaa uudet puslat ja kalvaa oikeaan mittaansa.

Share this post


Link to post

Sidepultteja (23) voi kiristää, jos niissä on löysää

image.thumb.png.aa972410be80667a321015fcb2c7f8e8.png

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...