Jump to content

Juniksen ohjaus


Recommended Posts

En haulla löytänyt nopeasti ketjuja, joten aloitan uuden. Kyse siis brassi juniksesta. 

 

Ohjauksen kiritys ei tuonut toivottua tulosta. Kävi juuri kuten pelkäsinkin, eli parkkisella kääntelystä tuli raskasta ja suoraan meno ei mainittavasti parantunut. Muualla ohjauksessa ei ole löydetty väljää.

 

Onko näihin jotain simpukan korjaussarjaa tai kunnostettuja simpukoita myynnissä?

 

 

Link to comment

On niitä esmes BBT4VW, ohjausgeometria ei ole ihan sama, ääriasennosta toiseen taitaa olla lyhyempi ratin kierrätys.. kuulemma ihan toimiva simpukka.. 

Early Palloon löytyy korjaussarjaa, mutta en ole löytänyt löytyykö junikseen samaa, kierukka sieltä varmaa aamen.. 

Link to comment

Mahtoikohan brassi simpukka erota saksan juniksen vastaavasta. Jotenkin vain jäänyt tälläinen jostain mieleen.

 

Kuva kertoisi varmaankin tässä enempi kuin sanat. Ratin kiinnitys kannattaa myös varmistaa onko boorilla tai kiilalla.

 

Esim tälläisen löysin pikaisesti, mutta saattaa olla huomattavasti uudempaa brassiin tarkoitettu tämä.

https://www.vwheritage.com/7x0419051a-steering-box-with-column-brazilian-specification-vw-spare

Link to comment

Juu kovin on samantyylinen kuin juniksessa, mutta esim tuo mahdollinen varressa oleva rattilukko voi tuottaa vähän päänraapimista. Eli jos vain on paikka mistä löytää kuvan mukaisen brassi simpukan niin kannattaa tilata sieltä, ellei sitten saa joltain suomessa juniksen simpukkaa testisovitukseen.

Link to comment
11 hours ago, Tanhis said:

varressa oleva rattilukko voi tuottaa vähän päänraapimista. 

Luulisin ettei aiheuta ongelmaa, koska tuossa ei ole rattilukkoa. Asensin vaihdelukon.  Onko niin, että tuo ohjausakseli on aina mukana noissa simpukoissa jo valmiiksi kiinnitettynä?

 

Tuo periaatteessa näyttäisi irtoavan kohtuullisen pienellä vaivalla. Ehkä tuo kannattaa purkaa ja katsella löytyykö korjaussarjoja..? Mitenköhän tuohon kävisi uudempien simpukat. Saksan ebayssa joku myy tällaisia halvalla uustuotantona (?) Jos tuon saisi pultattua tuohon pitimeen, niin onko tuo välitys niin erilainen? Kuvassa tuo näyttää erilaiselta tuohon yllä olevaan brassimöhkylään mm. kiinnityspulttien osalta. Sopivuudeksi sanotaan VW    Transporter II Bus    1970/08-1979/04 ja maksaa vaivaiset 179 eur.

 

image.png.3348534029af56f29d96dd967bd7b661.png

Link to comment

Juniksen simpukassa niin kuin non-hippy sanoi, on kiinteä se tanko rattiin asti.. Ja usein ongelma on siellä kierukassa.. tangon päässä simpukan sisällä..

Juttelin BBT:llä Bobin kanssa ja sanoi että kannattaa avata simpukka ja usein jos kierukka on kunnossa, vika on siinä "Steerin peg" kuulemma suurin osa tulee kuntoon tuon tatin vaihtamalla..  en osaa suomentaa tuota.. eli tatin mikä kulkee kierukan sisällä ku ruoria vääntää.. olipahan taas hienosti kerrottu mutta ehkä se aukeaa jollekulle..

Eli tuosta osasta kyse:

https://www.csp-shop.com/en/front-axle/steering-peg-415-223-211a-30696a.html

 

EDIT: Ku sulla on se brassilaitos niin en tiedä onko tuo sopiva siihen.. se varmaan selviää aukomalla se simpukka.. 

Edited by Urbantoy
Link to comment
8 hours ago, Urbantoy said:

kannattaa avata simpukka ja usein jos kierukka on kunnossa, vika on siinä "Steerin peg" kuulemma suurin osa tulee kuntoon tuon tatin vaihtamalla.

en tiedä onko tuo sopiva siihen.. se varmaan selviää aukomalla se simpukka.. 

Kiitos, kyllä se kannattaa avata, kun valmista ei ole suoraan tyrkyllä

 

Link to comment
  • 4 weeks later...

Nyt on simpukka avattu, tällaista tavaraa on sisällä:

image.thumb.png.21d2b546024548d1a1abd8d78ad2c38e.png

 

Tässä osassa löytyi erikoinen vaurio, ei noissa lautasissa, vaan tuossa säätöholkissa:

image.thumb.png.e60de1241726979860b53bfd0d02c335.png

 

Siinä on joku ehkä yrittänyt joskus omatoimista avausta tms. mutta oudolle näyttää:

 

image.thumb.png.195c2e8ae39723cede2e8e2c5c8f7921.png

 

Nyt tuo ruuvi liikkuu sisään ulos parisen milliä. Ilmeisesti tuolla sisällä on joku mekanismi, joka pakottaa nuo lautaset lähemmäs  ja kiinni ohjaustangon kierreosaan, kun tuota kiristetään. Nyt kiristys tosiaan tekee ohjauksen todella ikävän raskaaksi enemmän käännettäessä.

 

Näyttävätkö sisäkalut tutuilta? 

 

Millaisa ideoita raadilla olisi asiassa etenemiseen?

Tuossa Brassien korjaussarjassa ylempänä on ainakin tuo ohjauisakselin kierreosa uusi, mutta orggiskaan ei näytä pahalle. Toi pienikin kuluminen voinee aiheuttaa klappia?

Link to comment
On 10/25/2019 at 12:42 AM, Urbantoy said:

usein jos kierukka on kunnossa, vika on siinä "Steerin peg" kuulemma suurin osa tulee kuntoon tuon tatin vaihtamalla..  en osaa suomentaa tuota.. eli tatin mikä kulkee kierukan sisällä ku ruoria vääntää.. olipahan taas hienosti kerrottu mutta ehkä se aukeaa jollekulle..

Eli tuosta osasta kyse:

https://www.csp-shop.com/en/front-axle/steering-peg-415-223-211a-30696a.html

 

EDIT: Ku sulla on se brassilaitos niin en tiedä onko tuo sopiva siihen.. se varmaan selviää aukomalla se simpukka.. 

 

Nyt olen kyllä hieman hukassa tuon kanssa. Esille ei putkahtanut mitään tuollaista, mutta kirjoitit, että "tatin joka kulkee kierukan sisällä" En tiedä mahtuukop noiden sisään mitään tuollaista...?  Jos katsot nuo ylempänä olevat osat, niin missä se olisi jos olisi?

Link to comment
6 minutes ago, Joe Cool said:

 

Nyt olen kyllä hieman hukassa tuon kanssa. Esille ei putkahtanut mitään tuollaista, mutta kirjoitit, että "tatin joka kulkee kierukan sisällä" En tiedä mahtuukop noiden sisään mitään tuollaista...?  Jos katsot nuo ylempänä olevat osat, niin missä se olisi jos olisi?

 

Eli sulla on nyt siellä joku brassisimpukka, joka ei ole sinnepäinkään ku nuo mun linkkaamat osat.. ihan eri vielä tuo sun simpukka ku "normi"juniksessa..

Mä en osaa auttaa, ei muutakuin etsintää.. En osaa auttaa, mutta eiköhän täältä joku tietopankki löydy joka osaa auttaa, Metake tai Tanhis?

  • Like 1
Link to comment

Mulla ei kyllä sen enempää hajua miten tälläistä lähtisi ratkaisemaan ellei sitten sinne laita saksalaisen juniksen simpukkaa tilalle. Tietty jokuhan noita brassi simpukoita varmasti myy nossina/kunnostettuna, mutta se että onko brassisimpukka uutenakaan klapiton ei ole varmaa. Vaikkakin tuo worm/roller tyyppinen pitäisi olla parannus vanhaan malliin nähden.

 

Ja vaikea sanoa ilman sovittamista että sopisiko sinne juniksen simpukka, niitä kun saa kunnostettuna aika helposti.

 

Ja olihan se nyt varma että klappi tulee juurikin ohjausvaihteesta eikä muista ohjauksen osista.

  • Like 1
Link to comment

Sitä ohjausta on tutkittu kovasti eikä löysää tunnu missään. Ei myöskään katsastuksessa havaittu. Nyt on toki kysymys, onko tuo simpukka miten klapiton ollut uutenakaan, sen enempää saksalaisessa kuin brasilialaisessakaan.

 

Minulla on yksi '66 Mustang simpukalla ja sen simpukan kunnosti ihan hyvinkin prona pidetty firma. He sanoivat, että sen parempaa siitä ei niillä osilla saanut. Sinnekin jäi vähän klappia. Mutta ei se niin pahasti vetele, kuin tämä junis. Toki ohjausgeometria kaikkineen lienee Mustangissa parempi ja auto paljon matalampi.

 

Tämä setti kyllä nyt varmaankin kannattaa Brasiliasta tilata:

 

image.png.53eb53cdee4d41f22d26e5e905be7877.png


Ei ollut pahan hintainen tuossa linkatussa sivustossa, mutta toki siihen tulee rahtia ja tulleja päälle. Silti jäänee kohtuulliseksi. Olihan siellä valmiiksi korjattuja simpukoitakin, mutta tuosshan ne kuluvat osat pitäisi olla, jos tuo åunaisella merkattu osa on se rulla. Matopyörä siinä kyllä on kuvassa, niin miksei olisi tuo rullakin.

Pieneksi mysteeriksi jää kyllä tuo rotan syömä kiristysholkki ja onko sitä tuossa paketissa. Toisaalta kiristyssysteemin tila selviää, kun rullalautaset irrottaa.

 

EDIT. Eipä tuo brassifirma osoitteessa samantha@ImportT1Combi.eu taida olla toiminnassa. Mailit tulevat takaisin heti sekä Samantahan että myynnin osoitteesta. Panin viestiä sille Brassille, jonka kautta bussi löytyikin, saas nähdä...

 

 

 

Edited by Joe Cool
Link to comment
1 hour ago, Tanhis said:

Se akselissa kiinni oleva apusimpukka tai mikä L.rauta nyt onkaan. Tarkista ettei siinä ole klappia ja välissä oleva rasva voi antaa sen mielikuvan että se on ihan kunnossa.

Mulla oli tuossa apusimpukassa väljää ja myös se raidetangon pää oli väljä mikä siellä oli, leimalla vuosikymmeniä meni väljä pallo läpi kun inssi ei sen suojapellin taakse pääse katsomaan, itse paikallistin pallovian.

Link to comment

Tänään könyttiin kahteen mieheen bussin alla. Pyörät ilmassa ja simpukka irti ja simpukkaan tuleva rauta puupalikalla tuettuna paikalleen. Siinä sitten toinen riuhtoi renkaasta ja toinen katseli niveliä. Kuinka ollakaan, raidetako alkoi antaa sekä sisemmästä että ulommasta nivelestä pientä liikettä. Tanko myös pyöri kevyesti kädellä pyöritellessä. Ulommasta raidetangon pallosta löytyi vielä kumissa repeämä. Eli siinä ainakin on sanomista. 

 

Mahdollisesti oli havittavissa pientä likettä myös vasemassa alemmassa olkatapissa alapäässä. Tätä oli kyllä vaikea todeta. Millainen rakenne se oikein on? Onko siitä missä räjäytyskuvaa? onkohan se jotenkin kiristettävissä?

 

 

Link to comment
  • 3 weeks later...

Jatketaan tähän päivitystä. Raidetanko uusittiin toiselle puolelle, eli molemmat päät olivat siis hieman väljät. Simpukka kasattiin ja shimmattiin. Jostain löytyi ohjetta tuohon, että ensin päittäisvälyt matopyöräsatä pois. Sitten kännetään rattia 90 astetta ja kiristetään rulla kiinni matoon. Sitten kokeillaan toiselle puolelle 90 astetta. Näilä eväillä tuli aika hyvä.

 

Simpukka täytettiin Redlinen marjapuurolla ja ohjaus oli sen jälkeen parempi, kuin vielä koskaan. Jaksoi käännellä eikä heilu hervottomasti. Nyt bussi on talvilevossa ja odottaa lämpimiä kelejä.

 

  • Like 1
Link to comment

Väänneltiin kaikki mikä liikkui auton alla ja se raidetanko oli ainoa, missä saatiin selvää liikettä aikaan palloissa. Kaikki muut mutkat ja nivelet tuntuivat tiukalle. Nyt en ihan saa varmaa tolkkua, mikä j amissä se apusimpukan pusla siellä on.  Käsittäisin sen olevan simupalta lähtevän tangon toisessa päässä, mutta saa oikaista ja vinkata 🙂

Link to comment

Apusimpukka, aksrlin alaputkessa oleva pahka, apusimpukan pusla on numero 23. 
Heiluta Akseliputkien välistä kulkevaa vartta joka on about 90asteen kulmassa.

Ota kiinni päästä jossa renkaiden raidetangot kiinni ja nostele voimalla ylös alas, siellä sitä klappia varmasti..

BF604F66-B45A-4B46-9A55-56842220372C.gif

  • Like 1
Link to comment
  • 7 months later...
On 11/27/2019 at 7:45 AM, x-pj said:

Sidepultteja (23) voi kiristää, jos niissä on löysää

image.thumb.png.aa972410be80667a321015fcb2c7f8e8.png


Jatketaan tähän. Hain Paruzzilta sen apusimpuikan korjaussarjan, vaikka se se liike siellä on hyvin hyvin vähäistä (yllättäen kai, kun niin monella se on ollut väljä). Nyt on tarkoitus ehtiä ottaa se auki. Käytin auton katsastuksessa nyt uudestaan 2020. Siellä havaittiin 2 korjauskehotuksen arvoista asiaa. Öljyvuotoa vetoakselista jarrukengille toisella puolella ja yksi huono jarruletku edessä. Olivatkin brassit uusineet vain toisen puolen ja toinenoli maalattu 😉 

Samalla todettiin auton ollessa pukeilla heiluteltavana, että tuo olkatapin pultti 23 heilui vasemmalla puolella jonkin verran. Ei kuitenkaan kirjattu huomautuksiin. Oikea oli tiukka. Tutkitaan sen kiristämistä, jos/kun se on mahdollista. 

Muuten ohjaus on ollut hyvin vähäisessä ajossa jo ihan OK, mutta parantunee näillä vielä. Palaan raportoimaan taas...

 

  • Like 1
Link to comment

Jarrukorjaukset tehty ja pulttia 23 kiristetty. Koeajo vaikutti olevan OK, mutta ei tietenkään mikään klapiton, vaikka omalla kaistalla hyvin pysyikin.

 

Nyt kysymys tietäjille tuosta apusimpukkamötikän purusta.
Korjaussarja on olemassa:
 image.png.83f3b48561730e9790255e8a66f46581.png

Mutta miten se koko simpukka puretaan? Tarvitseeko se jotain prässejä tai erikoityökaluja? Mahtuuko se purkautumaan ihan auton alla, vai vaatiiko se peräti jotain akseliston purkua? Nopeasti katsottuna se reilun nyrkin kokoinen pahka ei näyttänyt avautuvan helposti mihinkään suuntaan. Siksi jätettiin se toistaiseksi koskematta ja koetan saada nyt auton leimaan ensin.

 

Edited by Joe Cool
Link to comment

Onnistuu akselin ollessa autossa eikä leveäluukkuseen taida tarvita edes erikoistyökaluja. Apusimpukkaa ei tarvitse/pysty purkamaan. Senkun ohjausvarsi irti, tappi pois ja naputella vanhat puslat pois.

Kapealuukkuseen piti aikoinaan vaihtaessa kalvata uusi pusla uuteen tappiin sopivaksi mutta leveäluukkusessa ei ilmeisesti tarvitse tehdä tätäkään.

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Kiitoksia, tuopa pitää kokeilla seuraavaksi. Huomenna yritän leimalle.

Raidetanko uusittiin oikealle jo silloin reilu vuosi sitten, oli ihan väljä. Vasen on yhä napakka.

 

Uudet puslat ovat suht tiukat uuteen tappiin, ei vielä ruvettu tekemään mitään, ihmeteltiin vaan tuota korjaussarjaa. Pitää ensin napata se vanha tappi irti ja katsoa, että onko edes samanlainen.

 

Eli se pitäisikö sen siis nousta siitä ylös ihan sopivasti nostamalla, kun se ohjausvarsi on irti? Vai putoaako se alas, jolloin sen pohjatulpan pitäisi lähteä simpukasta irti? Muutenhan siellä pitäisi olla joku lukkoprikka alhaalla, nyt siinä kai tuo laippa estää ylös nousun ja tuo lovi kiristyy ruuvilla yläpäästä? Kun ei ole mitää kuvaa siitä, niin pitää typerästi arvailla 🙂

Yksi tarkentava kysymys - jäävätkö puslat sinne simpukkaan, vai lähtevätkö tapin mukana? Jos jäävät simpukkaan, niin voiko naputella puslat alas tai pohjareiän kautta ylös? Ja kumpi suunta toimii? 

Edited by Joe Cool
Link to comment

Ohjausvarsi ja lukkopultti irti niin tappi tulee alaspäin. Puslat jäävät simpukkaan ja täytyy naputella pois, ehkä rasvanippakin täytyi irrottaa tätä varten. 

 

Tipi tuossa viittasi "kolmanteen" raidetankoon joka on simpukan ja apusimpukan välissä ja sen päihin. Se kannattaa tutkia.

 

Apusimpukan puslan ja tapin kunnon näkee kyllä heti rattia kääntelemällä mitään purkamatta, väljä jos tappi lonkkasee puslan sisällä.

Link to comment
31 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Apusimpukan puslan ja tapin kunnon näkee kyllä heti rattia kääntelemällä mitään purkamatta, väljä jos tappi lonkkasee puslan sisällä.

Kiitos vahvistuksesta purkusuunnan kanssa. Se tappi ei kyllä lonksu, mutta elää ihan hitusen. Paljon vähemmän kuin se olkatapin pusla poikittain, joka eilen kiristettiin. Siispä vääntelemme lisää turhaa työtä välttääksemme. Ja katsotaan sitä välivarttakin. 

 

Link to comment
  • 4 weeks later...
On 8/4/2020 at 12:54 PM, Kemin Karavaanari said:

Onnistuu akselin ollessa autossa eikä leveäluukkuseen taida tarvita edes erikoistyökaluja. Apusimpukkaa ei tarvitse/pysty purkamaan. Senkun ohjausvarsi irti, tappi pois ja naputella vanhat puslat pois.

Kapealuukkuseen piti aikoinaan vaihtaessa kalvata uusi pusla uuteen tappiin sopivaksi mutta leveäluukkusessa ei ilmeisesti tarvitse tehdä tätäkään.

Nyt on apusimpukan tappi irrotettu ja se ei ihan helpolla pudonnut, mutta kyllä se sieltä lähti. Alempi pusla tuntuu klappaavan, kun siinä heiluttelee tappia. Ylempi kiristää klapin hyvin vähiin ja sen on sen verran tiukempi, että ei ihan sormin painamalla tappi mene edes läpi asti. 

 

Google kertoi millainen on työkalu puslien vaihtoon, VW 131-a, tälalisella ne pitäisivät sieltä lähteä:

image.thumb.png.28ac7e8c028beb03b245d267a0e92a0c.png

Ja ilmeisesti samalla ne uudet saisi naputeltua takaisinkin sinne.

 

Mutta pitääkö niitä uusia 24 mm holkkeja rotsata vielä paikoilleen asennuksen jälkeen? Nyt ne ovat sen verran tiukat tuossa ylenpänä olevan kuvan sarjassa, että eivät mene sormella painamalla uuden tapin päälle. Vai kuuluuko seti ollakin niin tiukka, että se akseli naputellaan sisään?

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...