Jump to content

Pakolämpöjen mittauksesta. Mittari ja anturit?


Recommended Posts

Mieleni tekisi mittailla ja seurata pakokaasujen lämpötiloja jokaisesta sylinteristä, eli laittaa 4 kpl antureita pakosarjaan lähelle pakokanavia. 

 

Onko vinkkejä, miten se toteutetaan? Mistä ja millaiset anturit ja mittari? Haluan yhden mittarin tai näytön, josta voin tarkkailla kaikkia neljää anturia samanaikaisesti. 

 

Mulla on Haltechin Sprint 500 ECU, mutta siinä on huonosti liitäntöjä ylimääräisille antureille, joten tarvittaneen jokin moottorinohjauksen ulkopuolinen systeemi. 

Link to comment
On 10/23/2019 at 1:05 PM, Essi said:

Mieleni tekisi mittailla ja seurata pakokaasujen lämpötiloja jokaisesta sylinteristä, eli laittaa 4 kpl antureita pakosarjaan lähelle pakokanavia. 

 

Onko vinkkejä, miten se toteutetaan? Mistä ja millaiset anturit ja mittari? Haluan yhden mittarin tai näytön, josta voin tarkkailla kaikkia neljää anturia samanaikaisesti. 

 

Mulla on Haltechin Sprint 500 ECU, mutta siinä on huonosti liitäntöjä ylimääräisille antureille, joten tarvittaneen jokin moottorinohjauksen ulkopuolinen systeemi. 

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että, miksi haluat mitata pakokaasujen lämpötilaa..etkä esim. sytytystulppien alta lämpötilaa?

Link to comment
18 hours ago, Matti-Pekka said:

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että, miksi haluat mitata pakokaasujen lämpötilaa..etkä esim. sytytystulppien alta lämpötilaa?

En ole tosiaan mestari pakolämpöjen mittauksessa ja vielä vähemmän kannenlämpötilan mittauksessa tulppien alta, mutta vahvasti kuvittelen pakolämpöjen mittaamisen olevan se oikea tapa. Se lienee tarkempi, seuraa nopeammin muutoksia jne. Ennen kaikkea ei tulisi mieleenikään laittaa mitään ylimääräisiä johtoja ja prikkoja tulppien alle aiheuttamaan sekasortoa ja hankaloittamaan tulppien vaihtoa. Kuvittelen saavani pakolämpöanturit asennettua tyylikkäämmin.  

 

Enemmän mietin sitä, että kannattaako koko mittausta rakentaa ollenkaan, koska tieto perinteisesti lisää tuskaa ja työtä, mutta koen sen jotenkin mielenkiintoiseksi. Varsinkin, jos saan aikaiseksi laittaa Porschen puhaltimen, niin on jännä nähdä paljon arvaillut lämpötilaerot sylinterien välillä. 

 

Link to comment

Itse ajattelin lisätä nyt omaan kannenlämpö anturit 1kpl perkansi.  Pakolämpö anturit toimii enimmäkseen sytkäennakon säätöön,vian hakuun ja tietenkin jos tulee ongelma niin ecu lopettaa leikin kesken ennenkuin kaikki on sulanut.

 

tulpan alle ei vissiin suositella lämpöantureita ainakaan vw lentokone jutuissa.

 

 

 

kansi ja pakolämpö lentokoneessa..jpg

Edited by Roope
Link to comment

en tiedä miten nuo lentokone ja karting auto ym. mittausanturit mitään häiritsee, ja mittari ei vaadi erillistä virransyöttöä lainkaan , vaan pelkkä anturi ja mittari

https://vwparts.aircooled.net/VDO-Cylinder-Head-Temperature-CHT-14mm-Sender-p/v323701.htm

http://www.exhaustgas.com/ProductDetail.asp?ProductID=2059&DepartmentID=14&CategoryID=97&RepID=&BasketID=

 

tuossa hauska sovitus lentokone mittarista ryssän boxerin tankkiin..

 

mittari.jpg

lewis_cylinder_head_temperature_indicator.jpg

Edited by Matti-Pekka
Link to comment
  • 2 weeks later...

Minulla on ollut käytössä tuo MGL avionics mittari 12-kavanaisena, ja oikein tyytyväinen olen ollut. Näyttö on selkeä ja lukemat jää muistiin, niin voi katsella lukemia myöhemminkin. Hälytyksen saa asetettua haluttuun lämpötilaan. 
Anturit tilasin Kiinasta, ja niistäkään ei ole yhtään vielä antautunut, vaikka turbokone onkin. Toimii kyllä re85:lla, joka pitää pakolämmöt viileämpänä. 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...