Jump to content
Pete Ghia

1972 Karmann Ghia kesäkuntoon

Recommended Posts

Olen tässä aloitellut pikku hiljaa auton läpikäyntia talven aikana. Ensin pistetään auto palasiksi. Tässä valmistaudutaan korin soodapuhallukseen ja rungon hiekkapuhallukseen. Päivittelen projektin etenemistä muutaman kerran viikossa.

20191111_110508.thumb.jpg.7d288df9c1fbdc41e57c9d0d01f63f07.jpg

20191111_110527.jpg

Edited by Pete Ghia
  • Like 8

Share this post


Link to post

Purku hommat jatkuu. Katto lähti ja ovia riisutaan. Mitään ikäviä yllätyksiä ei onneksi ole vielä tullut vastaan, perus ruoste hommaa riittää kyllä.

 

Mulla olis 73 vuoden superbeetlen kuppi-istuimet tuohon. Tietääkö kukaan mahtuuko kuplan uudempien penkkien kiskosysteemit Ghiaan?

20191112_121616.jpg

20191112_121605.jpg

Share this post


Link to post

Sähköt on menossa kauttaaltaan uusiksi. Saa nähdä saisko vähän nätimmin laitettua kuin tuo nykyinen johtoviidakko...

20191112_121653.jpg

Share this post


Link to post

Nyt alkaa olemaan kojelauta tyhjänä. Ovet on myös purettu palasiksi ja vanhat istuimet heitetty jonkkaan.

Onko vinkkiä mistä saa 1973 jälkeiseen kuplan istuimeen takakiskot?

Etukolmioita tuntuu löytyvän kyllä...

20191119_114307.jpg

Share this post


Link to post

Jotta ei menis liian äijäilyksi, käyn samaan aikaan ompelemassa penkin päällisiä tuleviin istuimiin diy-verstaalla.

20191114_181302.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

 Mikähän tämä mahtaa olla? Siihen tullut letku oli katkaistu.

20191121_102354.jpg

Share this post


Link to post

Oisko (aktiivihiili?)suodatin, ettei bensahuurut pilaa Kalifornian ilmaa?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Purkuhommat alkaa olemaan loppusuoralla ja tukiraudat väsätty oviin. Löytyi sitä rapeatakin, kun purki takapenkin tukipellt. Vaidan varmaan koko tavaratilapellin. Kuplan osa menee tuohon aika pienellä modaamisella.

20191125_153644.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Suosittelen vahvasti lasikuulapuhallusta. Tai oikeastaan ihan mitä muuta tahansa puhallusta kuin soodapuhallusta. Soodahan ei vaikuta ruosteeseen millään tavalla ja joudut kuitenkin puhaltamaan nuo ruostepaikat erikseen hiekalla tjms. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Soittelin tuossa eilen puhaltajalle, se ehdotti samaa, joten paras unohtaa soodat.

Share this post


Link to post
58 minutes ago, Pete Ghia said:

Soittelin tuossa eilen puhaltajalle, se ehdotti samaa, joten paras unohtaa soodat.

 

Kannattaa otttaa mittoja ja kuvia ennen puhallusta.. sen verta rapsakalta vaikuttaa että jonkun verran häviää plootua jos hiekalla suihkitaan menemään.. 

Ei tarvi sitten arpoo minkälainen sen pitäs olla.. Vaikka onkin piilossa, oishan sen mukava olla alkuperäistä vastaava..

Share this post


Link to post

Sooda on pintapelteihin hyvä, mutta ruosteisiin osiin sitten lasia tai santaa.

Share this post


Link to post

Tuossa tavarahyllyn pellissä kiteytyi se, miten pienillä säästöillä (ostamatta jätetty takaikkunan tiiviste n. 30 dollaria,) on saatu aikaan helvetinmoiset tuhot, kun ikkuna on pissinyt tuonne hyllylle vuosia sadevesiä.

Share this post


Link to post

Nyt lähti kori ja runko puhallukseen. Edellinen diy-mies oli päättänyt hitsata etulokarit pohjalevyyn kiinni. Vähän aikaa meni, ennen kun kekkas hitsisaumat massan alta. Ihmettelin, kun etupää kinnas vastaan koria nostaessa.

20191127_135221.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Auto palaa vasta ensi viikolla puhalluksesta. Aloitin putsaamaan kaasareita uä-laitteella ja sitruunahapolla odotellessa.

20191128_150503.jpg

20191128_132853.jpg

Share this post


Link to post

20191202_100712.thumb.jpg.0e4bb5ac8b639779c48821de5b3c12f9.jpg

Siinä kaikki yhden kaasarin palikat pestynä. Uudet paffit vaihdoin samalla. Nyt kaasarit taas kasassa, kun tuppaa aina jokin palikka häviävän, jos noita pitää kauemman aikaa palasina.

Purkaessa kävi ilmi, että toinen kiihdytys pumpun kuula oli totaalisen jumissa, ja toinen puuttui kokonaan. Ei ihme, että kone pyki voimakkaammassa kiihdytyksessä. Laakeriliikkeestä sai melkein oikean kokoiset tilalle. 0,03 mm ero alkuperäiseen tuskin haittaa paljon ajetussa kaasarissa. Kasatessa huomasin, että tuo sisäkurkku oli 28 mm. Olis vissiin tarpeen laittaa isompi kurkku ja pääsuutin, kun on 1.8 kone.

Osaako joku neuvoa, saako Suomesta jostain Kadroniin Solexin tai Empin 30mm sisäkurkkua, vai pitääkö tilata ulkomailta?

Share this post


Link to post

Keiteleen kone Oy on ainakin ollut,mut jos et meinaa yli 6000rpm kierrättää moottoria ei kannata vaihtaa. Alakierrosalueen toiminta huononee tuossa kaasutinmallissa yllättävän nopeasti kurkkua suurennettaessa johtuen hajoittajan karkeasta rakenteesta.

Share this post


Link to post

Tuskin tulee kauheasti lämä tiskissä ajeltua. Nimenomaan alakierrosten vääntöä olisi hakusessa. Eipä tarvitse turhaan availla noita sitten uudestaan. Luin vaan suosituksia Solexien säätöihin yms. netistä, niin sattui tuollainen kokotaulukko silmään.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...