Jump to content

pallokeulan hupiakku


Recommended Posts

Eli mihin ois järkevä sijoittaa akku? 

Vetää pitkät johdot mutkien kautta konehuoneeseen jääkaapilta vai sijoittaa akku lähelle kaappia? 

Paljonkohan pitäis olla neliötä johdossa, jos vaikka 5metriä joutuisi jääkaappi johtoa vetämään konehuoneeseen saakka? Relehän sinne erottamaan tulee tietysti, mutta järkevät sijainnit kiinnostaisi. 

Kuskinpenkin takana tai kippipedin alla ois sisällä mahdollista laittaa tuo akku, liekö järkeviä paikkoja?

Jääkaappi tulee westfalian kaappiin hantinpenkin taakse piiloon. 

Link to comment
On 11/17/2019 at 9:27 AM, JM said:

2. 5  johto riittää 200w. Että mikä sen jääkaapin virrankulutus on. Tuskin enempää?

Ei kait tässä kannata johdon koolla ruveta nuukailemaan, 2,5 ja esim 10mm2 hintaero niin olematon max 5m pätkällä että ei sen takia kannata pienempää laittaa.

 

Ja tässä aika hyvä taulukko kaapelikoon määrittämiseen.

DC_wire_selection_chartlg.jpg

 

Itse laittaisin 20mm2 vaikka kylläkin pienempikin riittää. Saa sitten samasta johdosta ottaa huoletta muillekkin laitteille sähköä.

esim https://m.motonet.fi/fi/tuote/472652/Virtakaapeli-20mm-lapinakyva-punainen-1-metri

Link to comment

Omassa Westyssä oli hupiakku kuskin penkin takana olevan penkin alla.

Jotenkin aina mietitytti mahdollinen akun räjähdysvaara joten mieluiten sijoittaisin itse konehuoneeseen joka on kohtalaisen tuulettuva tila.

 

Westyn hupiakku latautui pääasiassa aurinkopaneelilla joten isoista virroista ei ollut kyse ja konehuoneen vasen reuna oli pyhitetty lisälämmittimelle.

Link to comment
8 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Omassa Westyssä oli hupiakku kuskin penkin takana olevan penkin alla.

Jotenkin aina mietitytti mahdollinen akun räjähdysvaara joten mieluiten sijoittaisin itse konehuoneeseen joka on kohtalaisen tuulettuva tila.

 

Westyn hupiakku latautui pääasiassa aurinkopaneelilla joten isoista virroista ei ollut kyse ja konehuoneen vasen reuna oli pyhitetty lisälämmittimelle.

Tätä hainkin hiukan. 

Paksu kaapeli on tietty hiukan hankala maskeerata mm. läpikävelyn kohdalla. 

Jostain syystä olen ymmärtänyt, että jääkaapit nirsoja kaapelin koon suhteen ja pituuden myös. Siksi arvon tätä. Tosin ei akkukaapelin vetokaan oo kivaa pitkästi. 

Link to comment

Mikä jääkaappi ja paljonko max virran kulutus ? 

 

Mulla on bussissa arkkumallin kylmäkone mikä haukkaa max 7A eli 1.5mm2 kaapeli riittää hyvin. Hupiakku on konehuoneessa vasemmalla puolen ja sieltä tulee 4 neliön piuha kabiiniin, hannarin jalkotilaan omaan sulakerasiaan mistä on sitten jaettu 8A sulakkeilla lähdöt rokkikoneelle, kylmäkoneelle ja puhelimen laturille.

  • Like 1
Link to comment
39 minutes ago, portu said:

Tätä hainkin hiukan. 

Paksu kaapeli on tietty hiukan hankala maskeerata mm. läpikävelyn kohdalla. 

Jostain syystä olen ymmärtänyt, että jääkaapit nirsoja kaapelin koon suhteen ja pituuden myös. Siksi arvon tätä. Tosin ei akkukaapelin vetokaan oo kivaa pitkästi. 

Pitääkö se sisällä tuoda? Ja muista laittaa pääsulake sille akulle myös. 

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, XTeme said:

Pitääkö se sisällä tuoda? Ja muista laittaa pääsulake sille akulle myös. 

No joo, kyllähän se kaappi kaukana on konehuoneesta. Yleensä sulake ois idea laittaa. Lähinnä tuo mihin se akku kantsii laittaa piuhoja kun pitää kuitenkin vetää. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...