Jump to content

Hyvä TIG


Recommended Posts

Terve ,täällä oli muistaakseni keskustelu TIG hitsauskone hankinnasta, mutta en tietty sitä löytänyt. Eikä sen oikeastaan niin väliä ole, olisin kysynyt kokemuksia edullisista AC/DC  TIGeistä , joita harrastajat on hankkinut, ja kyseessä  siis ei ammattilais tasoinen työkone, vaan edullisempi jolla tulee hyvin toimeen harrastus tyyppisesti satunnaisesti alumiini hitsauksissa ja rosteri menee hyvin. Ostokanava/hinta/ kokemuksia.

Link to comment
1 hour ago, Orellhe said:

Esab about 4000€. Vesijäähdytetty kahva on alumiinin kanssa kiva. Hyvin on toiminut. Jos vähänkään enempää hitsaa niin jalkasäädin on must juttu.


Sent from my iPhone using Tapatalk

En sitte mitenkään dissaa, mutta en ole nähnyt kuin enemmän tai vähemmän viallisia esabeja, en sijoittaisi eurojani niihin. Vesijäähdytetty poltin tarvitaan jos aikoo koko päivän hitsata yli 100 ampeerin tehoilla.

Jos hitsaa pöydän ääressä niin jalkapoljin on aika kiva, muuten se on ihan joutava.

Link to comment

Terve

Onko tuollaisista kokemuksia....https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/TIG-AC-DC-Welders-with-Pulse/

näistä ammattikoneista..mulla oli yrityksellä tuossa 2000 luvun alussa AC/DC tig jolla tehtiin ihan laskutettavaa työtä..se oli kyllä yksi  per...leen vehje. Porrastetuissa sulakkeissa oli lähimmät 25 A ja se saamarin vehe paukutti sulaketta kun henkseleitä jos paksumpaa alumiinia pitempään hitsattiin, piti olla melkein koko muu paja pimeenä, jos sillä meinas jotain töitä tehdä...Joku joskus mulle selventi että niissä malleissa oli jotenkin se virranotto hieman huonosti rakennettu...no sitä se tosiaan oli. Käsittääkseni ne oli sitä aikaa, ja nykyisin on paremmin jo ns. harrastuskoneissa.

Link to comment
7 minutes ago, Raihna said:

Mikko sää teet sitä työkses...mites harastajan näkökulmasta. Pitääkö TIG:ssä olla painetta💣

Joo, totta kyllä.

Harrastajan näkökulmasta en ostaisi alle 250A konetta, että sais jotain alumiiniakin hitsattua. Rosteriin/mustaan riittää paljon vähempikin. Kempin 230A AC/DC valovirtakoneen saattaisin ostaa satunnaiseen hitsaukseen. Mutta sekään ei ole vesijäähdytetty.

Link to comment

Omaan harrastekäyttöön en ole jäähdytystä kaivannut. Kerran on kahva meinannut sulaa käteen 9 vuoden aikana. Koneena on kemppi mastertig 2300 ac/dc.

 

valovirtalaite, olen ollut tyytyväinen.
 

eipä sillä ihan kauheasti ole tullut tehtyä, oliskohan 3 tai 4:s 20 litran argon pullon täyttö tehty viime viikolla.

 

sai silloin ”kaupanpäälle” jollain ”monipuolisemmalla” ohajuspaneelilla (lue monimutkaisemmalla) olisi varmaan parempi ollut harrastelijalle se perusmalli. En muista mitä aikanaan maksoi, mutta nyt kun jostain hintaa koneelle löysin kuulosti kalliilta. Mielestäni sain huomattavasti edukkaammin. 
 

edit. Mitä polkimeen tulee, komppaan mikkoa. Ostin sen samalla kun koneen, kerran kokeilin ja latikossa ollut siitä lähtien. Kempissä saa säädettyä 2 eri hitsausvirtaa. Painaa valokaaren palamaan = kova virta. Painaa toisen kerran = tiputtaa määritellyn % määrän virtasta pois. 3 painallus=loppuramppi eli valokaari sammuu määritellyn sekuntimäärän aikana hiljalleen pois.

Edited by peruskallio
Link to comment
14 minutes ago, Matti-Pekka said:

Terve

Onko tuollaisista kokemuksia....https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/TIG-AC-DC-Welders-with-Pulse/

näistä ammattikoneista..mulla oli yrityksellä tuossa 2000 luvun alussa AC/DC tig jolla tehtiin ihan laskutettavaa työtä..se oli kyllä yksi  per...leen vehje. Porrastetuissa sulakkeissa oli lähimmät 25 A ja se saamarin vehe paukutti sulaketta kun henkseleitä jos paksumpaa alumiinia pitempään hitsattiin, piti olla melkein koko muu paja pimeenä, jos sillä meinas jotain töitä tehdä...Joku joskus mulle selventi että niissä malleissa oli jotenkin se virranotto hieman huonosti rakennettu...no sitä se tosiaan oli. Käsittääkseni ne oli sitä aikaa, ja nykyisin on paremmin jo ns. harrastuskoneissa.

Ei ole kokemusta noista, mutta tuohon virrankulutukseen voisin sanoa että mulla on 350A Kemppi ac/dc ja 500A fronius ac/dc ja ne menee 16A sulakkeella..

Link to comment
6 minutes ago, peruskallio said:

Omaan harrastekäyttöön en ole jäähdytystä kaivannut. Kerran on kahva meinannut sulaa käteen 9 vuoden aikana. Koneena on kemppi mastertig 2300 ac/dc.

 

valovirtalaite, olen ollut tyytyväinen.
 

eipä sillä ihan kauheasti ole tullut tehtyä, oliskohan 3 tai 4:s 20 litran argon pullon täyttö tehty viime viikolla.

 

sai silloin ”kaupanpäälle” jollain ”monipuolisemmalla” ohajuspaneelilla (lue monimutkaisemmalla) olisi varmaan parempi ollut harrastelijalle se perusmalli. En muista mitä aikanaan maksoi, mutta nyt kun jostain hintaa koneelle löysin kuulosti kalliilta. Mielestäni sain huomattavasti edukkaammin. 

Tämä Kemppi on kyllä aivan hyvä kone, muutaman kerran sellaisella on tullut hitsattua. Mikään kaasujäähdytetty poltin ei kestä mitään 150A hitsausta koko päivää. Pulssipaneeli on ehkä ollut. Se on toki hyvä tarvitessa, riippuu kovasti hitsaustarpeesta.

 

Mulla on tuota kaasua mennyt pahimmillaan/parhaimmillaan yksin hitsattuna 50L:n pullo neljässä päivässä, noin 50kpl 50L:n pulloja vuodessa.. Pari saumaa on tullut vedettyä työkseen..

Link to comment

Meillä on ollut Everlast ac/dc 250A pulssikone vesijäähyllä n. 4 vuotta.

Kerran ollut vika ac puolella, kun ei pystynyt hitsaamaan alle 30A virralla. Koneesta ei löytynyt huollossa mitään vikaa. Olisiko ollu jossain kortissa/liittimessä huono kontakti, joka korjautui kuljetuksen aikana tärinästä? Maahantuojan puolesta palvelu pelasi hyvin.

"Jalkakaasu" on kyllä yksi sellainen laite jota ilman en alumiinia enää pajon viitsi hitsata. Varsinkin kun on lyhyitä saumoja ja epämääräisiä muotoja hitsattavana niin lämmöntuottoa on helppo annostella polkimella. Suojakaasu kun on sen verran kallista, että ei viitsi valokaarta turhaan poltella.

Oishan se kiva koittaa joskus jotain kallistakin ammattikonetta, että olisko isosti eroa lopputuloksessa.

  • Like 1
Link to comment

Pari vuotta ollu tommonen. Aika tasan 1300€ pedaalin kanssa jäähdytetyllä kolvilla.

 

Ei oo ihan kahta pulloa mennyt kaasua, joten luotettavuudesta/laadusta ei hirveesti pysty sanomaan.

 

Auton hitsaukseen pieni valovirta raapaisu tig oli kyllä mun mielestä näppärämpi, kun oli helpompi siirrellä ja pitemmät ja notkeammat kapelit.

ADA4CA6C-7A75-4D59-A274-ACA26100F3C9.jpeg

Link to comment
15 hours ago, Matti-Pekka said:

Terve

Onko tuollaisista kokemuksia....https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/TIG-AC-DC-Welders-with-Pulse/

näistä ammattikoneista..mulla oli yrityksellä tuossa 2000 luvun alussa AC/DC tig jolla tehtiin ihan laskutettavaa työtä..se oli kyllä yksi  per...leen vehje. Porrastetuissa sulakkeissa oli lähimmät 25 A ja se saamarin vehe paukutti sulaketta kun henkseleitä jos paksumpaa alumiinia pitempään hitsattiin, piti olla melkein koko muu paja pimeenä, jos sillä meinas jotain töitä tehdä...Joku joskus mulle selventi että niissä malleissa oli jotenkin se virranotto hieman huonosti rakennettu...no sitä se tosiaan oli. Käsittääkseni ne oli sitä aikaa, ja nykyisin on paremmin jo ns. harrastuskoneissa.

 

Mulla on stahlwerkin ac/dc + plasma combo kone. Tuu testaa jos oot kiinnostunut tommosesta.

Link to comment
23 hours ago, Matti-Pekka said:

 

Mulla on tollanen halpa Stahlwerkin shaisegeräte 200A ac/dc tigi, ei siinä mitään pulssia kyllä ole... Paremmasta kun ei tiedä, niin olen sillä opetellut rosterin ja alumiinin hitsaamista ihan kohtalaisella menestyksellä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...