Jump to content

Kk laakerit


Recommended Posts

  • 1 month later...

Joo nyt taas meni sormi suuhun vaihteeks. Näitä kun oon asentamassa nii yks kk meni nätisti vähän ajan rassailun päästä paikallee ja pyörii vapaasti. Nyt kun yrittää toista laittaa nii hetiku tiukkaa pultit momenttii nii lyö lukkoon🤔. Laakerit on ainaki oikeen kokoset verrattuna vanhoihi. Kun jumittuneen kk ottaa irti, laakerit on yleensä noussut pinnasta jonku 1mm. Ainii ja osat on rasvailtu ja öljyilty säästelemättä, ettei siitä pitäs jäähä kiinni. Laakerit on jotkuu parruzzin halvat ja eka kuplan kone mitä oon ikinä kokoamassa. Jos joku nyt selventäis alottelijalle ja kertoo mikä on menny vituiks. Kiitos

Link to comment

Niitä laakereita ei voi tilata vanhojen perusteella vaan mitat pitää ottaa kk-kauloista. Olen purkanut monta konetta joissa ollut väärät laakerit sisällä. Tarkistappa vielä kertaalleen että laakerin ja kiertokangen väli on puhdas ja ettei kampurassa ole likaa tai kolhuja. Pieninkin hiekan yms jyvänen laakerin ja kangen välissä voi lyödä sen jumiin.

  • Like 1
Link to comment
19 minutes ago, jupsu said:

Niitä laakereita ei voi tilata vanhojen perusteella vaan mitat pitää ottaa kk-kauloista. Olen purkanut monta konetta joissa ollut väärät laakerit sisällä. Tarkistappa vielä kertaalleen että laakerin ja kiertokangen väli on puhdas ja ettei kampurassa ole likaa tai kolhuja. Pieninkin hiekan yms jyvänen laakerin ja kangen välissä voi lyödä sen jumiin.

Veikkaan että jotain likaa päässyt väliin, sen sijaan että väärä koko. Kummiskin yks kk meni täydellisesti jo sisään

Link to comment
9 minutes ago, mikko k said:

En olisi ollenkaan hämmästynyt jos vain esim yksi kaula olisi hiottu ja siten siis kaulat voisivat olla erimitassa, eli mittaa kaikki kaulat.

Kävi mielessä, pitää varmuuden vuoksi mitata. Olen silti 95% varma että tän koneen alakertaan ei ole kertaakaan koluttu, sillä autolla 1 entinen omistaja suvusta 77tkm ajettu ja muutenkin räpeltämätön yksilö. Mutta silti pitää varmistaa

Link to comment
On 11/23/2019 at 9:43 AM, jupsu said:

Mittaamalla kamputan kk kaulan. Vakio kaula on 55mm, 0.25 on 54.75 ja niin edelleen.

Mullaha saattaa olla väärät laakerit. JOS nyt ymmärsin tän oikein, niin vakio 55mm kaulaan menee 0,5 laakerit (?). Tilasin 0,25 laakerit jotka ovat 54.75. Joo ja mites kannattais tota kk kaulaa alkaa mittailee ku on lohkon sisällä. Edit. Sain työntömitalla lukeman 55.04 kaulasta. 

Edited by Lakanakana
Link to comment

Vakio 55mm kaulaan menee STD laakerit. 54.75mm kaulaan menee 0.25 laakerit. Tuon ottamasi mitan perusteella kyseinen kaula tarvitsisi STD laakerin. Tuon sun kampiakselin kk-kaulat tai ainakin osa niistä on hiottu alikokoon jos tuo 0.25 alikoon laakeri meni siihen yhteen kaulaan. Suosittelen mittaamaan kaikki kaulat, myös sen kaulan jossa on kiertokanki kiinni ( josset ole sitä jo irroittanut ja mitannut). Kannatta myös hommata joku tarkempi mittaväline ( esim: mikrometri) niin saa tarkemmat mitat kauloista.

Link to comment
2 minutes ago, jupsu said:

Vakio 55mm kaulaan menee STD laakerit. 54.75mm kaulaan menee 0.25 laakerit. Tuon ottamasi mitan perusteella kyseinen kaula tarvitsisi STD laakerin. Tuon sun kampiakselin kk-kaulat tai ainakin osa niistä on hiottu alikokoon jos tuo 0.25 alikoon laakeri meni siihen yhteen kaulaan. Suosittelen mittaamaan kaikki kaulat, myös sen kaulan jossa on kiertokanki kiinni ( josset ole sitä jo irroittanut ja mitannut). Kannatta myös hommata joku tarkempi mittaväline ( esim: mikrometri) niin saa tarkemmat mitat kauloista.

😂Itseasiassa siitä kk:sta mikä pyörivapaasti puuttui näemmä toinen laakerit jonka vuoksi pyörikin vähän vapaammin. Ensikertalaiselle voi antaa anteeksi. 😄

Link to comment
1 minute ago, Lakanakana said:

😂Itseasiassa siitä kk:sta mikä pyörivapaasti puuttui näemmä toinen laakerit jonka vuoksi pyörikin vähän vapaammin. Ensikertalaiselle voi antaa anteeksi. 😄

Tekemällä oppii. Vai mites se meni.

  • Like 1
Link to comment

Hartastus on hyvä aloittaa nuorena. Itse aloitin 9 ikäisenä (ikää tällähetkellä 16). Itse olen noita koneita laitellut 9v lähtien. Viime kesänä tuli rakenneltua 4 konetta. Tulihan tuosta yhdestä koneesta vahingossa jätettyä nokka pihalle joka tuli huomattua vasta työntötankoja asennellessa. Sen olen oppinut että näiden koneiden (ja myös autojen) kanssa ei kannata pitää kiirettä, vaan käy kaikki osat tarkkaan läpi mitaten ja puhdistaen osat perusteellisesti. 1.2 koneista on hyvä aloittaa koska osia löytyy helposti ja ovat yleensäkkin halvempi, eli jos jotain sattuu hajoamaan niin virhe ei välttämättä tule kauhean kalliiksi.

  • Like 4
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...