Jump to content

Type 3 pakoputkisto uusiksi


Recommended Posts

Mulla orkkis putkisto lämmönvaihtajineen  1970 type 3 1600 fastback - koen vuotaa öljyä joten nakkasin irti... pakoputkisto ei ehjänä irronnut kun lienee iäti ollut sama ja nyt funtsin josko hommaan uuden putkiston ja j-putket ..ts. vanha pönttötyyppi pois ja modernimpi tilalle - pihalla kun näistä olen niin joutaakos silloin nuo taaemmat heaterboxit mäkeen? Koneessa noita pirun ilmanohjauspeltejäkin kiusaamassa muutenkin tarpeeksi irroitusta/asennusta - putkiston irroittamisessa mielestäni iso homma kun aina joku pelti tiellä ja nekään ei suosiolla irronneet vaikka kone irti....saas nähdä miten ne kaikki saa oiekin vielä takaisinkin...  TS. palikkaversio kertokee noviisille mitä kannatta laittaa ja mitä ei tarvita enää...Jeesiä kiitos.

IMG_20191124_162107.jpg

Edited by kari
Kuva unohtui
Link to comment

Tämän jumpan kertaalleen tehneenä, tunnen myötätuntoa.... ei ole helppoa ja aikaa kuluu. Noitahan ei tehdä jälkituotantona, joten alkuperäiseksi ja siten lämmitysteholtaan voimakkaaksi palauttaminen vaatii, että löytää hyvät käyttämättömät tai vähän käytetyt. Itselläni oli onnea ja Ruotsista löysin alkuperäiset käyttämättömät. Paruzzilla on vaihtoehto, jossa käytetään tyyppi 4:n äänenvaimenninta ja erikoisvalmistettuja väliputkia. Muistaakseni on vaihtoehto, jossa käytetään kahta pientäkin äänenvaimentajaa. Googlaa netissä englannin kielisillä hakusanoilla, niin erilaisia mahdollisuuksia löytyy. Onnea!

Link to comment

Kaikki pellit kannattaa laittaa takaisin. Jos lämmönvaihtimet pois makaat, niin miten hoidat lämmityksen tai huurteenpoiston? Saahan noihin käärmeenpesiä, joilla jää noi extra lämppärin pos tai hienompi csp phyton settejä mutta mielestäni aika arvokkaita. Laita googleen vw typ 3 exhaust niin vaihtoehdot aika nopeasti esillä. Mistä toi orkkis on rikki , paljonko pyydät, vois olla käyttöä

Edited by lasse haukkavuori
  • Like 2
Link to comment

Jos sulla on muuten orkkiskone ja tuo orkkispönttö on korjattavissa, niin ei kannata äänekkäitä Taiwan R.O.C kärmeksiä sinne laittaa. Ja laadukkaammat jälkituotantopöntöt maksaa melkein sisäelimen. Jos päädyt käämeenpesään ja positat lämmönvaihtimet kokonaan, huomaa että Typ3 J-tubet on omansa, eli kuplan ei käy.

 

Vastoin MAH luuloa, "orkkistyylistäkin" pönttöä saa JP:n valmisteena.

 

Tässähän nää vaihtoehdot melkopitkälti on:

https://www.csp-shop.com/en/exhaust-heating/python-exhaust-system-251-303-038-23835b.html

https://eu.vwheritage.com/type3/type-3-exhaust/exhausts-standard-performance

 

Itelläni on virikoneessa J-tubet ja halpapeltikärmes, mutta se oli niin äänekäs että lisäsin takahelman alle toisen vaimentimen. Ei taida tähän hätään kuvia olla, mutta periaatteessa se on tuo Heritagen sivulla oleva Empi Single Quiet Pack, mutta vaimentimen päästä lähtee U-mutkalla putki takas keskelle, toinen vaimennin on kuskinpuolella vähän samaan tapaan, kun tuo kuvan pönttö. Poisto on orkkispoiston kohdalla.

Link to comment

Pitäisikö kuvassa näkyvät pelpötikät saada irti os halajaa uuden takapöntön vain laittaa?? tuntuu vaikealta...... putki hajosi pöntön päästä kun väkisin irroiti, tosin tuohon saanee värkättyä uudet pätkät ja prässättyä levityksen päähänkin..sitten vuoan kenties takasin.... laitoin autoon tuulettimen moottorin kun alunperin ei ollut, tilasin muistaaksein käytetyn jostain...sillä lienee huurtet pois kesäajossa ok vaikkei sitten lämpöä niin enää uusioputkisysteemillä tulisi?? Enne sai sellaisi pieniä sähkävastuspuhaltimia joillasen ruuvaamalla kojelutaa sait fönrin auki - liekö moisia enää on.... tuo putken irtiooto tuntui käsittämättömän vaikealta - suojapeltien takana kaikki mutterit ja pellit ei tahtoneet puolestaa ihan helposti irrota ilman että putki taas pois jaloista.... takaisinlaitto jänskättää...

 

Link to comment

Noiden pikkulämmönvaihtimien irrotus ehjänä äänenvaimentimesta on äärimmäisen kenkkumaista, koska se iso mutteri yleensä on ruostunut perusteellisesti paikalleen. Itse jouduin sen tekemään, koska sain ostettua vain äänenvaimentimen, ja pikkulämmönvaihtimet piti käyttää uudestaan. Toivotan sisua ja kärsivällisyyttä, jos valitset tämän tien.

Helpommalla pääsee, kun pulittaa sen mitä nuo tyyppi 4:n äänenvaimentimeen perustuvat viritykset maksavat.

Link to comment
22 hours ago, Etelän Hetelmä said:

Noiden pikkulämmönvaihtimien irrotus ehjänä äänenvaimentimesta on äärimmäisen kenkkumaista, koska se iso mutteri yleensä on ruostunut perusteellisesti paikalleen. Itse jouduin sen tekemään, koska sain ostettua vain äänenvaimentimen, ja pikkulämmönvaihtimet piti käyttää uudestaan. Toivotan sisua ja kärsivällisyyttä, jos valitset tämän tien.

Helpommalla pääsee, kun pulittaa sen mitä nuo tyyppi 4:n äänenvaimentimeen perustuvat viritykset maksavat.

Ei ne ole vaikeita irrottaa lämmön kanssa. Mutta lämpöä sitten kanssa tarvitsee jonkunverran kun lämmitettävää massaakin on.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 months later...

No nyt tilanne se ettää hitsasin putken kasaan kun tuo liitoskohta mihin lämppärit tulee oli ruostunna- laitoi niin että ei ole enää laippaliitosta eli pautkia vastakkaain vaan menevät sisäkkäin...onm sakemanni perin outo otus---pakoputken,lämmönvaihtiminen, peltien yms kiinnitysjärjestys ja pulttienMutterien paikat ihan syvältä - monta kertaa purkasian ennen kuin hiffasin oikean järjestyksen - jos laitat väärin, et saa jotain toista osaa kiinni....ja ne mutterien paikat/tilat....ihmeellisen hankala paketti....saas nähdä miten saan koneen kiinni kotitallissa...

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...