Jump to content

aloittelijan tyhmä kysymys


Recommended Posts

aluksi, olisit voinut käyttää tätä samannimistä topiccia: 

mitä kysymykseen tulee, aivan varmasti kaikki on tehtävissä, se kuinka paljon sen saavuttamiseksi on nähtävä vaivaa olisi se oikea kysymys.
Helpoin tie on tämä:

https://aircooled.fi/tuote/6715/manta-sylinterisarja-83x64mm-1385cc-big-bore-valu-mahle

 

seuraavaksi helpoin hankkia toinen kampikammio ja rakentaa siitä.

 

jos haluaa kiivetä perse edellä puuhun voi ottaa sen kolmannen vaihtoehdon ja alkaa tekemään siitä 1200 lohkosta vielä isompaa.

 

Edited by peruskallio
Link to comment

Itse laittaisin nuo yllä mainitut pytyt ja männät, 1300 yksreikäkannet ( käy suoraan noihin pyttyihin eli ei tarvii avartaa ) ja sitten vielä nuo EMPIn epc tuplakaasarit yksreikäkantisen imusarjoilla. ( Edellämainitut voi tehdä alakertaan koskematta.) Jos avaat alakerran niin laittaisin sinne vielä tuon eagle 2280 nokan. Tällä reseptillä saa ihan mukavan vääntävän katukoneen jolla pitäisi pärjätä nykyliikenteen mukana. Voit lisätä tuohon vielä käärmeenpesän jos jostain satut löytämään 1200selle tarkoitetun mutta toimii hyvin vakiokaasarillakin. Kannattaa vain olla varovainen ettei kierrätä konetta kauheasti kun tuo kampiakseli ei kestä.

Edited by jupsu
Link to comment

1200 koneita on kahdella erikokoisella pytyn reiällä. Vanhemmat 87 ja uudemmat 90. Uudemmassa on siis sama reikä kuin 1300/1600 joten niihin sopii isommat pytyt suoraan, vanhempiin pitää tietysti reikää avartaa jolloin hommasta vähän katoaa mielekkyys..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment



Kannattaa vain olla varovainen ettei kierrätä konetta kauheasti kun tuo kampiakseli ei kestä.


Mikä tuossa kampiakselissa ei kestä? Miten se eroaa vanhemmasta 69 iskuisesta akselista kestävyyden kannalta?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Tuo 1200 kampiakseli menee yleensä poikki tuosta 1 ja 3 kiertokangen kaulan välistä. Kuvissa ylempänä on 1200sen kampura ja alempana 1300sen kampura. Olen myös huomannut että tuossa 1200sen kampurassa on paljon enemmän teräviä kulmia joista halkeamata voisivat lähteä. Itse teetätin kokeeksi yhden 1200sen kampuran johon hitsattiin vastapainot ja nuo terävät kulmat pyöristettiin. Tuo kampura kesti ainakin viime kesän (koneessa oli 1300sen kaksreikäkannet ja nuo 83 milliset putket sekä englen w120 nokka) konetta kierrätettiin välillä lähemmäs 7500rpm. Sitäedeltävänä kesänä hajosi kaksi vakiokampuraa kummatkin noin 5300rpm jälkeen. Jos tuon alakerran käyttää auki kannattaa samalla pyöristää nuo terävät kulmat.

s-l800.jpg

vw_typ_1_kaefer_kurbelwelle_neu_2555_1.jpg

  • Like 1
Link to comment
58 minutes ago, PellePeloton said:

Kiitos vastauksista, pitää alkaa pähkäileen mitä tekee,  nyt alkoi kiinnostaa jos polon/Golfin 1.4 60hp nestekoneen survois perään kun vois kulutus olla pienempi... ja täälläkin keskustelussa oli että jollain on katsastettu rivikoneella.

 

Älä nyt vesvessaksi rupea.. järkee vai ei.. Sitten kannattaa kattoa joku muu palsta.. täälläkin taitaa ohjeissa lukea että keskustelua ilmajäähytteisistä.. 

Link to comment

Meinasitko säästää vaihtamalla vesikoneen? Muun kustannuksen ja lisääntyneen epävarmuuden lisäks saatat - ehkä - säästää kaks litraa per 100km. Siis jos kustannukset koneen vaihdolle vaikka 1000e niin heti kun oot ajanu 33.000km niin alat säästää rahaa. Nam.

Link to comment
35 minutes ago, spege said:

Meinasitko säästää vaihtamalla vesikoneen? Muun kustannuksen ja lisääntyneen epävarmuuden lisäks saatat - ehkä - säästää kaks litraa per 100km. Siis jos kustannukset koneen vaihdolle vaikka 1000e niin heti kun oot ajanu 33.000km niin alat säästää rahaa. Nam.

Aika paljon enemmän menee rahaa siihen jos meinaa kunnostaa arpa ilmajäähyn siihen pisteeseen että koneteho on 60hp ja sillä voi ajaa 100tkm. Tosin vaihdon jälkeen se ei ole kunnon kupla enään.

Edited by Roope
Link to comment
On 12/5/2019 at 7:48 AM, metake said:

1200 koneita on kahdella erikokoisella pytyn reiällä. Vanhemmat 87 ja uudemmat 90. Uudemmassa on siis sama reikä kuin 1300/1600 joten niihin sopii isommat pytyt suoraan, vanhempiin pitää tietysti reikää avartaa jolloin hommasta vähän katoaa mielekkyys..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

On niitä vielä pienemmälläkin lohkon sylinteriputken aukolla kuin 87mm.

Link to comment
On 12/5/2019 at 8:29 AM, jupsu said:

Tuo 1200 kampiakseli menee yleensä poikki tuosta 1 ja 3 kiertokangen kaulan välistä. Kuvissa ylempänä on 1200sen kampura ja alempana 1300sen kampura. Olen myös huomannut että tuossa 1200sen kampurassa on paljon enemmän teräviä kulmia joista halkeamata voisivat lähteä. Itse teetätin kokeeksi yhden 1200sen kampuran johon hitsattiin vastapainot ja nuo terävät kulmat pyöristettiin. Tuo kampura kesti ainakin viime kesän (koneessa oli 1300sen kaksreikäkannet ja nuo 83 milliset putket sekä englen w120 nokka) konetta kierrätettiin välillä lähemmäs 7500rpm. Sitäedeltävänä kesänä hajosi kaksi vakiokampuraa kummatkin noin 5300rpm jälkeen. Jos tuon alakerran käyttää auki kannattaa samalla pyöristää nuo terävät kulmat.

s-l800.jpg

vw_typ_1_kaefer_kurbelwelle_neu_2555_1.jpg

 

Jos laittaa nämä ohuet 83mm. sylinteriputket niin on syytä varautua siihen, että ne painuvat sylinterikanteen, siksi kannattaa laittaa putken yläpään ja sylinterikannen väliin teräsprikka. Suurin osa kampiakseleiden katkeamisista johtuu epätasapainossa olevista osista tai jo valmiista hiushalkeamasta. Lisäksi on merkitystä sillä missä kohti nuo terävät reunat ovat kampiakselissa, sopivassa paikassa ne halkaisevat paremmin öljypinnan. 1200 männäntappi on 20mm. 1300- 22mm. . Sylinteriputken pituuksissa on myöskin eroa johtuen iskunpituuksista.

Edited by Maasturi
Link to comment
 
On niitä vielä pienemmälläkin lohkon sylinteriputken aukolla kuin 87mm.
Jaa siis irrotettavalla laturin jalalla olevia on pienemmällä kuin 87 mm reiällä? Kertoisitko lisää kun en tiennytkään tällaisesta.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...