Jump to content

Spacerit / mitä laki sanoo


Recommended Posts

eihän ne lailliset ole mutta mun kuuskolmosessa räbässä oli ne paikallaan takana ku kuustuumanen 901nen fukki otti sisälokariin 205/65 rattaalla ja lyhyellä vetarilla, tai on vieläkin, 25mm.. huomas ne, vähän tuumaili ja sitten ei puuttunut niihin.. kunnon limput ja kahdet 5*130 jaot on niissä.. taitaa olla tuurintouhua mitä sanovat

 

Pykäliä en tiedä

Edited by Urbantoy
Link to comment

Taraficomin määräyksillä näitä ohjataan.

Lausunnolla olleessa määräysluonnoksessa asia on kirjattu näin:

"Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan tarkoittamia sovituskappaleita"

eli käytännössä sama kuin aikaisemmin.

 

Link to comment
4 minutes ago, x-pj said:

Taraficomin määräyksillä näitä ohjataan.

Lausunnolla olleessa määräysluonnoksessa asia on kirjattu näin:

"Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan tarkoittamia sovituskappaleita"

 

eli käytännössä sama kuin aikaisemmin.

 

 

Eli nuo limput mulla on laittomat jos tuota pykälää tuijotetaan, ei ole vannevalmistajan eikä ajoneuvonvalmistajan limppuja.. jotkut mate in USA mallit

Link to comment
4 hours ago, Stidi said:

Mulle sanottiin katsastuksessa, että pultattavat spacerit on sallittu, vanteen ja jarrun väliin tuleva limppu pidemmillä pulteilla ei.

 

Mistähän katsastusmies on tuon tulkinnan omaksunut? Tuo lause "Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen ajoneuvomallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita" näyttäisi kieltävän sekä spacerit että adapterit lauseessa esitetyin poikkeuksin.

 

Tuo spacerien pulttausvaatimus tuntuu perustellulta, mutta pidempien pulttien käyttämisen kieltäminen tarkoittaa että spacerien paksuutta voi joutua kasvattamaan usein tarpeettoman paljon, esim. jos kyse on vain 5 mm spacerista.

 

Riittäisiköhän tuoksi vanteen valmistajan tarkoittamaksi sovituskappaleeksi esim. kappaleet jotka täyttävät vannevalmistajan lausumat spacerien/adapterien mitat? Tuollaiset jos laittaisi erillisellä pulttikiinnityksellä niin täyttäisikö vaatimukset.

Edited by Paksu-Tolppa
Link to comment

Mulla on tämmöset räbässä paikallaan takana, pultattavat.. Mutta tuo laillisuuspohja on ihan hakusessa, enkä itseasiassa siitä piittaa yhtään.. Se on voivoi jos katsuri itkee, käydään kotona ottaan pois ja viedään näyttöön uudestaan ja sitten takas paikalleen.. Ei ole aikaisemmin puuttuneet noihin.. Nuo mun tilauttu eGaysta joka on pullollaan noita eri mitoissa

 

spacerit.jpg

Edited by Urbantoy
Link to comment
15 hours ago, hpa said:

Määräys Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen kertoo. 

 

Kertoo kertoo, mutta miten sitä tulkitaan. Vähän vitsinä heitin tuon että se spaceri olisikin osa jarrua tai vannetta. Jos sopivasti lukee niin kumpaakaan ei kielletä. Etenkin vanteiden osalta olen ollut käsityksessä että vanteiden muokkaaminen olisi tarkemmin rajattua, mutta aika paljonhan tämä antaa varaa:

Quote

3.1 Vanteet ja renkaat
Ajoneuvoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin
kohdistuvia rasituksia verrattuina ajoneuvon alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon
seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen
verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan
oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät,
ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla ajoneuvon akselimassoille sopivat.
Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.
Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 %
tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa
lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan,
on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava.
Renkaan leveyttä ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 102 mm.
Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla
tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle
rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa.
Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan
vanteen ja kyseisen ajoneuvomallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
Ajoneuvon vanteiden ja renkaiden muutokset on tehtävä niin, että renkaat eivät muutosten
jälkeen osu ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen eivätkä jousituksen asennossa.
Renkaiden ja vanteiden on oltava yhteensopivia muodon ja mitoituksen puolesta.

 

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...