Jump to content

Käyttökelpoiset osat


Recommended Posts

Nyt tehdään ensi kesäksi käyttömoottori pystylamppuun. 

Olen joskus tehnyt muutaman volkkarin moottorin kohtuullisella menestyksellä, mutta siitä on aikaa. Kerkesin jo myymään kaikki vekottimetkin pois, mutta nyt tuntuu taas kertyvän autoja nurkkiin.

 

Asiaan.

 

Lohko 20191215_130539.thumb.jpg.6b9efdd7acb0628bfbf5668be4ff5460.jpg

 

Ja sylinterin alla AS21.

Ilmeisesti siis tehdaskunnostettu lohko. Tähän kuitenkin olisi taskoitus tehdä.

 

Vauhtipyörä

20191215_150916.thumb.jpg.141de23db5572c3a00082d2f747b3b1f.jpg

 

Nelitappinen, hiukan kevennetty, 200 mm kytkin.

 

 

 

 

 

Link to comment

AS21 lohkosta tärkeintä tarkistaa ettei ole käyttöä estäviä syöpymiä. Periaatteessa parempi lohko kuin  AS41 jos on vain säästynyt syöpymiltä.

 

Sitten tyhjä lohko momenttiin ja katsoa/koittaa rakotulkilla, että meneekö keskinmäinen runkolakeripukki kiinni, vai onko hiertynyt väljäksi.

 

Sitten ihmettelemään onko runkolaakeripinnoissa kulumaa (silmin näkyvää tai kynnellä tuntuvaa). Vanhoilla moottorista puretuilla laakereilla voi myös testata kuinka tiukasti laakerit istuvat paikoilleen.

 

Jos edelleen näyttää lupaavalta, niin sitten mittailemaan onko laakeripesät pyöreitä.

 

Sitten etsimään halkeemia ainakin 3 pytyn takaa ja öljynpaineanturin reiän ympäriltä.

 

Youtubesta löytyy hyviä videoita lohkon kunnon tsekkauksesta.

 

Ja sitten muiden osien ääreen...

Link to comment

Jännä muokkaus kannen imupuolelle, siinä on tehty normaaleista 2-reikäkansista ikäänkuin isot 1-reikäkannet. En oikein keksi mihin tarkoitukseen tuollaiset on tehty, olisiko yritetty nurkka-1-reikäisiä saada toimimaan paremmin ilman tasausputkea tai jotain vastaavaa. Jos noihin on valmiina sopivat imusarjat (tai no, miksipä ei kävisi ihan tavallisetkin) niin lienee käyttökelpoiset, mutta nurkkatuplat menee vähän hukkaan kun ei ole enää "individual runners" eli jokaiselle kaasarin kurkulle oma rööri palotilaan asti.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Lohko on pesty ja todettu ehjäksi. 

 

Millä tarkistan aarporauksen tarpeen?

Päittäsvälystä ei tunnu. 

 

Vakiokampi vs kiinalainen 76mm?

 

Ei doghouse puhaltimen riittävyys katukäytössä?

 

Kuinka paljon yksi napsu ulkoboorista madaltaa todellisuudessa perää?

 

Kiitos.

 

Link to comment
3 hours ago, EetuP said:

 

 

Kuinka paljon yksi napsu ulkoboorista madaltaa todellisuudessa perää?

 

 

 

 

Taulukon mukaan 5,5cm

edit. Jani ehti ensin😀

Edited by MU
Link to comment
On 12/19/2019 at 5:21 PM, EetuP said:

Onkos tää palotila aivan normin muotoinen? Näkyy jyrsimisjälkiä?

Kansiin tety syltyn yläpaille komeet väistöt, ei oo kuitankaan laskettu ihan simona (tuplan kierteeseen reilu matka)

Boonuksena ollu suremmat syltyt. Veikkaan 94 mäntiä, kun pinnapultin kolot puhki

  • Like 1
Link to comment

Perhana!

Ekassa kuvassa tuo kevennys ura näytti hämäävältä.

 

Mittaa tuo sylinteriaukko. Jos o d =94, niin on vakio 1600 mitoissan 

Ei näytä olevan pahemmin halki, jos ohurit on OK & ei oo sortunu, niin ajoon vaan

Imupuoli näyttää oudolle, mutta jos toimii, nii sitten se vaan toimii.....

 

*

 

Kampura;: kaikki kaulat hiottava

 

*

 

Lohko aarporattava + mahdollisesti laippa oikastava. Mittaa linjarilla meneekö minkä kokonen liuska keskimmäiseen isoon runkolaakerin väliin. Ketsan vinkki OK, mutta se kertoo vasta jos lohko on rankasti pulahtanut ulospäin. 0,05 tai 0,1mm pullahdus menee kiinni normi momentilla, 0,25 taas ei

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...