Jump to content

86,5x69 kone ja 40 DRLA:t, mitkä kurkut ja suuttimet?


Recommended Posts

Selaa reippaasti eteenpäin, siellä uusin tyhmä kysymys, nämä jorinat jätin vaan muistiin. Missä olisi sellainen tuplakyselykollektiivi kun pirun vaikea löytää tietoa ja netistä en löydä Dellortokirjaa? 

 

Tommonen kombo on tulossa koska osat tallissa.

92 pytyt

78 kampi

44IDF TAI 40 Dellortot

Weber 44 IDF pari sisältää nyt 36 mm kurkut, tuntuu isolta?

Dellortoja on 28 ja 32 sisäkurkuilla

Nokaksi tulee Eagle 4412

Kannet putsattu ja siistitty

Peltisarja, isoimmat vakio lämmönvaihtajat tulee

 

Edited by pas2
Link to comment

Kaasarin kurkun koolla ei säädetä seoksia. Jos kurkku on liian pieni, niin moottorista ei saa huipputehoa ulos. Kurkku alkaa rajoittaa moottorin ilmansaantia.

Jos kurkku on liian suuri, kaasuttimeen ei synny riittävää ilmavirtausta ja sen surauksena seosten säätäminen menee vaikeaksi tai mahdottomaksi. Erityisesti matalilla kierroksilla. Käyttöautossa, jossa ajettavuus on ehkä tärkeämpi kuin maksimitehot, kannattaa valita mieluummin liian pieni kuin liian iso kurkku.

On turha laittaa suurempaa kurkku, kuin mitä menee imukanavasta läpi. Kokeilemalla löytyy paras lopputulos. Yksi yleisohje on laittaa 4 mm imuventtiiliä pienempi kurkku. Aluksi kannattaa laitta mieluummin liian pieni kuin iso. Saa helpommin moottorin toimimaan. Sen jälkeen voi lähteä kokeilemaan saisiko moottorista vielä paremman kurkkua suurentamalla. Itse laittaisin vakio venoilla maksimissaan 30 mm kurkun.

Noista ekan postin vaihtoehdoista ehkä valitsisin aluksi dellut 28 mm kurkuilla. Sitten kun sais konee toimimaan moitteetta, vois miettiä tarvitseeko sille vielä tehdä jotain.

Tuo nokka on minulle tuntematon, mutta oikean nokan valinta tässä olis tärkeämpi asia. Sitä on työläs vaihtaa. Vakiovenoilla noin suuressa mootorissa pitäis olla aika mieto nokka.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Varsinaista käyttöautomoottoria tuosta tuskin tulee, eikä kierroskonettakaan, tuo nokka valikoitui kun tein nokista ajoitusympyrät (mikäseloinimeltään), C3 oli ensin ajatuksissa mutta tuo näyttää paremmalta pienemmän overlapin kanssa. 28mm sisäkurkuilla pitänee lähteä tosiaan kokeilemaan. 

Link to comment
36 minutes ago, Lasse said:

44:set 36 sisäkurkuilla toimii mulla 82*92 koneessa. 28 kurkuilla pitäis ainakin saada alapää säätöihin.

Minkälaiset kannet sinulla on. Ei moottorin tilavuus ole ratkaiseva, vaan se miten paljon saadaan menemään ilmaa kansista läpi.

Link to comment
1 minute ago, Lasse said:

Kai se nyt jotakin merkitsee imulle kuinka iso tilavuus tulee täyttää?

Paljon yksinkertaistettuna vois ajatella, että iso tilavuus täyttyy samankokoisesta reiästä hitaammin kuin pieni. Jos molemmissa moottoreissa on moottoriin sopiva nokka, pienempi kone ottaa enemmän kierroksia. Isommassa ilman saanti rajoittaa. Maximivirtaus on molemmissa moottoreissa sama. Alhaisilla kierroksilla isompi kone toki saa aikaan suuremman virtauksen, mutta kurkku yleensä mitoitetaan maximitehoon sopivaksi.

Kysyjän koneessa ymmärtääkseni on vähän hiplatut vakiokannet. 36 kurkut oli sopivat myös minun 82x94 koneeseen, mutta siinä moottorissa imuvenat oli 40mm. Siksi kysyin kansistasi.

  • Like 1
Link to comment

laittaisin nuo 40 lortot max.30mm kurkuilla. 28 toimii hyvin,mieto kone ja miedot kierrokset ja pikku venttiilit. 1800 kone oli mukavan vääntävä ajaa 284 nokalla ja 28 kurkuilla 40 webereissä. 1500-5.500 veti mahtavasti vakioventtileillä ja portatuilla kansilla.Ton kokoiseen koneeseen voi olla 30mm parempi jos kannet avattu kanavista..

Link to comment
  • 2 weeks later...

No juu, Dellorto 40 tuplat 28 kurkuilla toimi 92x69 koneessa ok, ja samat nyt bolt on asennuksella näyttäisi käyvän kovasti rikkaalla 1600 koneessa. Eli tulevaan comboon varmaan sitten nuo 40:t kokeiluun 30 kurkuilla TAI uusimmat uutuudet 36 tuplat 32 sisäkurkuilla 🙂

Link to comment

Mennään samalla topicilla otsikko vaihtuu

Menossa nyt RE85 kokeilu kun kone kävi todella rikkaalla. Maailma pelastuu jne.

Alakierroksilla oli puutumista ja kaasuun vastaaminen heikkoa

 

Setuppi:

1622cm3 

Vakio kannet Fischerin opeilla putsattu

Engle VZ35 nokka (muistaakseni, en kirjannut ylös ja ei sitä ainakaan missään näy) 

Käärmeenpesä Bugpackin vaimentajalla, kollektorin työnjälki putsattu, lämmönvaihtajat. 

40 mm Dellortot

28 sisäkurkut

7850.6 ja 52 (nämä vaihdoin kiinni jos olisi hyvä) 

190ilma +9164.3+145 pääsuutin

 

Tyhjäkäyntisuuttimena oli 45 ja käynnistyvyys ei ollut parhaimmistoa ja tosiaan hidas kaasuun vastaaminen. Ajollaan oli ihan ok ja maantienopeus meni kivasti. Kiihdytyspumput toimii. 

Laskuri antaa runkokooksi 36 kurkut 28 ja pääsuutin 120

Edited by pas2
Link to comment

Tyhjäkäyntisuuttimeksi 60-65 jossa on virtauspinta-alaa reilun parikymmentä prossaa enemmän kun tyypillisissä pienemmän koneen 50-55 tyhjäkäyntisuuttimissa. Pääsuuttimeksi menisi 135-140 samoilla spekseillä noilla 28 sisäkurkuilla.

 

Puavo

Link to comment
  • 4 months later...

Mitäs suuttimia tuohon nyt kannattaisi tilailla? 

92 pytyt

78 kampi

40 Dellortot 28 sisäkurkuilla

Nokka Eagle 4412

Kannet putsattu ja siistitty

Peltisarja, isoimmat vakio lämmönvaihtajat

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...