Jump to content

Etsitään Eberin korjaajaa


Recommended Posts

Hei,

 

Ostin hetken mielihäiriössä vanhan Kuplassa olleen Eberspächerin. Laitetta ei ole kuulemma käytetty vuosikymmeniin, joten sille pitäisi tehdä huoltoa ja korjausta. Näyttää toki ulospäin erittäin hyväkuntoiselta ja aerodynaamiselta.

Kuka korjaa Ebereitä? Voisikohan tämä joku vilkaista minunkin laitetta? Mallia en tiedä, mutta sellainen klassinen peltikuorinen se on ja tarvittavia tietoja pystyn laitteesta etsimään.

 

Kiitos vinkeistä korjaajan löytämiseksi!

Jani

 

PS. Eihän tuo kait ihan mahdottoman monimutkainen laite ole, joten voisikohan sitä huoltaa ja remontoida hyvillä ohjeilla itsekin?

  • Like 1
Link to comment

Omat kokemukset näistä antiikki-Ebereistä ei ole kovin mieltäylentäviä. 3-4 vuotta sitten kunnostutin kaksi BN2:sta, palopesä soodapuhallettiin puhtaiksi, sähköliitokset putsattiin, kvartsisauvat säädettiin tehtaan spekseihin jne. Hinkuivat ja vinkuivat kuin uutuuttaan, mutta mutta. Esim. hehkutulppia näihin ei kaupasta, ei internetistä, eikä kiven alta meinannu löytyä mitenkään, en tiedä miten muita varaosia löytyy. Liekö sitten joku tuoreemman Eberin hehkutulppa kävisi. Kuin ihmeen kaupalla Aircooledin Tomplata löytyi yksi NOS hehkutulppa. Toisen lämppärin laitoin Timmy!:n, talvella 2017 se toimikin pari kertaa niin kuin pitikin, mutta sitten hemmetin sateiselle 2017 HO - EBI reissulla oltaessa ei enää käynnistynytkään. Ajeltiin sitten kaks viikkoa pitkin Eurooppaa ikkunat huurussa, kyllä vitutti. Toisen laitoin Mega-Ähtäriin, jonka myin melko pian, joten en tiedä miten on se toinen BN2 toiminut.

 

Kun kiinalaisen löpöeberin saa eBaystä alle 115€ kotiin kannettuna, en näe mitään järkeä käyttää enempää rahaa ja etenkään harrasteaikaa näidän vanhojen paskojen elvyttämiseksi. Tuskin tuo kinukki on sen pahempi palopommi, kuin 50v vanha saksalainen.

Edited by -tipi-
Link to comment

Ainoa vaan että tuollainen muovinen löböeeberi ei näkyessään hivele visuaalista silmää esim 50-60 luvun autossa läheskään samalla tavalla kuin aikakautensa tuote.

Kuten Janin postauksesta voi rivien välistä lukea, on esteettisyys, kuten aerodynaamisuus ehkä keskeisessä roolissa..mutta tiedä häntä.

 

Piiloon asennettuna olisin itsekin tod näk tuoreemman kannalla, mutta esille laitettuna old skoolin puolella.

Link to comment

Uudet mallit kiinalaisesta löpöeberistä on metallikuorilla, tilasin nyt heräteostoksena semmosen saksasta 119e hintaan. Riittääköhän, että vetää lämmöt alkuperäisen eberin putkilla kojelaudan alle, vai pitäisikö sitä lämmintä saada suoraan tuulilasille? Tarkoitus ei ole ajaa talvella, mutta suomen keleissä kevät-syksy.

Link to comment

Kyllä mulle tuli lämpöä ikävä kesäautossakin, kun luovuin lämmönvaihtimista, vaikka lämmönvaihdin oli pelkkä kuori j-putken ympärillä. Penkinlämmittimen piilotin verhouksen alle ja se oli mielestäni oiva apu viileisiin syys- ja kevätiltoihin.

Katsastuksessa taitavat vaatia jonkinlaisen huurteenpoiston. Lasille puhallettavan ilman ei kaiketi tarvitse olla lämmintä.

Edited by x-pj
Link to comment
20 hours ago, -AP- said:

Ihan yleisesti moni on sitä mieltä, ettei kesäautot tarvitse lämmityslaitetta. Huurteenpoisto kuitenkin on usein 'asiaa' Suomen kesässä.

Juu ja nämä on yleensä niitä kavereita joiden auto lähtee liikkeelle vain kauniina aurinkoisina ja sateettomina kesäpäivinä (huom ei siis aamuina tai iltoina)

 

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...