Jump to content

1965 Kuplan vaihteiston purku ja kasaus


Recommended Posts

Liittyen Kuplan koneremonttiin, josta tarinaa tässä ketjussa.

 

Koska kone on nyt irti ja palasina katsoin aiheelliseksi ottaa myös laatikon alas ja hoitaa öljyvuodot kuriin. Sen lisäksi vaihteisto pitää varsinkin moottorijarrutuksissa kovemmissa vauhdissa kohtalaista vollotusta, sellainen matala sireenimäinen ääni kuuluu vaimeasti kun jalan nostaa maantievauhdeissa kaasulta. En tiedä mikä siellä vollottaa, mutta tutkitaan jos jotain löytyy.

 

En ole auton vaihteistoa ennen purkanut, yhden moottoripyörän vaihteiston kyllä, mutta siitäkin on 15 vuotta aikaa. Eli kaikki aloittelijan vinkit on tervetulleita.

 

Vaihteisto on irrotettu, pesty painepesurilla ja tänään aloitin purkamisen irrottelemalla vetoakselien suojaputket. Siinä sitten aikakin loppui jo, mutta seuraavaksi olisi ohjelmassa korjausoppaan (Haynesin VW 1200 englanninkielinen opas) nuo kananmunan väriset muovikupit:

 

jJBIUsIPYKzfrg6fASQxcO7Jsl_GD41pHZYFUDdQ

 

Niiden pitäisi ilmeisesti lähteä irti ilman että noita kahdeksalla mutterilla kiinni olevia kansia irrottaa, mutta miten? Korjausopas vain käskee ottamaan ne irti sen jälkeen kun vetarien suojaputket on irrotetty. Tartuin tuosta reijästä kädellä reippaasti kiinni ja koitin vetää ulos molemmilta puolilta, mutta ei ne hievahtaneetkaan. Materiaali on sen verran heppoisen oloista, että millään työkalulla niitä ei mielellään kampeaisi ulos.

 

Kun vaihteisto ja perä on pöydällä palasina, niin mitä osia sinne kannattaa vaihtaa vaikka vanhat ehjiä olisikin?

 

 

 

Link to comment

Valtosen Petteri kirjoitti joskus hyvät ohjeet tälle palstalle lootan purkuun, kun hän piti joskus vaihteiston kasauskurssin Forsgrenin Henkan kanssa BIFfissä Visulahdessa. Mie sitten koitin isoimpia kirotusvihreitä korjailla ja lisäsin parit havainnollistavat kuvat meidän kerhon käyttöön. Sama kait tuo on laittaa tänne tarjolle, ks.liite. Petterillä ei liene mitään sitä vastaan, kun teksti tältä kuitenkin löytyy. Nippuun lootaa ei kunnolla saa oman tallin lattialla ilman vaihteistonsäätöjigiä, (voi tehdä esim. teurastamalla toisen lootan). Joitain lootan laakereita voi olla vaikea saada, ilman että purkaa useita varaosalodjuja. VW:n ja Bentleyn Korjausopas kannattaa hommata, jos sitä ei ole. Viidakkorummulla löytynee sähköisenä, winkwink 😉 Erikoistyökalua voi tarvita myöhemmissä lootissa perän ison mutterin purkuun, mutta '65 ei tainnut sitä vielä tarvita. Ulina moottorijarrutuksellahan monesti on merkki lautaspyörän kulumisesta. 

DWL Ohjeet VW Kuplan vaihdelaatikon purkamiseksi_V2017_4.pdf

Edited by -tipi-
  • Like 2
Link to comment

Ainiin tuo muovikuppi pitäis kyllä lähteä vaan vetämällä, voi olla öljyllä kiinni tuossa pallo muodossa. Eli koitas kiertämällä irrottaa tai liuota öljyt pois bräkleenillä.

 

Edit: syncrojahan sinne pitää varmasti uusia.

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment

Kiitos ohjeista, laitoin talteen.

 

5 hours ago, -tipi- said:

 Nippuun lootaa ei kunnolla saa oman tallin lattialla ilman vaihteistonsäätöjigiä, (voi tehdä esim. teurastamalla toisen lootan). Joitain lootan laakereita voi olla vaikea saada, ilman että purkaa useita varaosalodjuja

 

 

Tämä alkoi mietityttää. Kun laatikko kerran toimii muuten ok, niin maksaako vaivaa vain vaimean ulinan vuoksi purkaa kokonaan atomeiksi? Ulina on ollut siellä niin kauan kuin auto on mulla ajossa ollut, eli yli 10 vuotta ja noin 10 tkm, eikä se ole miksikään muuttunut. Jos se siitä pahenee tai muuten laatikko hajoaa, niin eipä tuo askin alasottaminen ihan hirveä vaiva ole.

 

Öljyä aski vuotaa etupäästään jommasta kummasta liitospinnasta niistä kahdesta, jotka siellä on. Siis päädyn koppa ja sen perässä oleva toinen koppa, joka liittyy vaihteiston kuoreen. Saako nuo irti ja tiivistettyä ilman erikoistyökaluja tai jigejä?

 

Toisaalta Turusta löytynee vaikka Vauhtipisteeltä tarvittavat kalut ja jigit, joten kyllä kai tuon saa soveltuvin osin kasautettua siinä tilanteessa että itsellä ei kalut ja kärsivällisyys riitä.

Edited by EVK
Link to comment

Kannattaa ainakin ottaa päätykoppa irti ja varmistaa että sen yläreunassa oleva huohotuskäytävä ja reikä on auki, ettei kerää painetta lämmetessään ja puske sen takia öljyjä pihalle. Samalla oheiset tiivisteet uusiksi.

 

Vetoakselin kumit vaihtaisin tämmösiin saumattomiin. Mutta tämä vain minun mielipiteeni. 

https://aircooled.fi/tuote/863/vetoakselin-suojakumi-saumaton-t13-1247479

Link to comment
1 hour ago, NO H2O said:

Mitäs öljyä laatikossa olikaan silloin kun se ääntä piti?

Öljyt olen vaihtanut menneinä vuosina kaksi kertaa, näillä ei ole ollut vaikutusta ääneen. Molemmilla kerroilla laatikkoon meni muistaakseni Mobilin 80W-90 öljyt.

 

En tiedä mitkä öljyt siellä oli ennen ekaa vaihtoa, mutta hyvin todennäköisesti ne jotka tehdas on sinne laittanut vuonna 1965.

 

Kumit varmaan pitäisi vaihtaa joo, siellä on auton alkuperäiset 55-vuotiaat tötteröt paikoillaan. Ja saumattomiin luonnollisesti nyt kun putket on joka tapauksessa irti.

Edited by EVK
Link to comment

Itse tehnyt muutaman öljyä vuotavan lootan uusiksi niin että nokkakappale irti ja vaihteensiirtotangon stefa uusiksi ja nokkakappale uuden tiivisteen kanssa takaisin kasaan.

Molemmilta puolilta isojen ja pienien poskien tiivisteet uusiksi ja vetarien välyyden säätö. sitten uudet vetarin suojakumit paikalleen. Ja lopuksi vielä kytkinakselin stefan vaihto. Näin saa ns. halvalla vähemmän reviiriä merkkaavan lootan.

 

Jos se loota ulisee ja ulina ei siis ole hirveästi itseä haittaava niin miksi ruveta korjaamaan jotain mikä ei ole varsinaisesti rikki. Siis oletuksena että vaiheet kumminkin menisi helposti pesäänsä.

 

Tietty koko homman saa myös teetettyä noin 500€+ remppaan tarvittavat osat. Ja uskoisin että näin välttyy ainakin yhdeltä lootan uudelleen irroitukselta remontin jälkeen kun ei ne siirtäjien säädöt kumminkaan mene kerralla kunnolla.

 

Ja onhan se oleellinen osa ajokokemusta kun vaihteet saa taistelematta pesäänsä.

Link to comment
On 2/25/2020 at 8:02 AM, -tipi- said:

Ainiin tuo muovikuppi pitäis kyllä lähteä vaan vetämällä, voi olla öljyllä kiinni tuossa pallo muodossa. Eli koitas kiertämällä irrottaa tai liuota öljyt pois bräkleenillä.

Lähtihän ne kun otti silmän käteen ja katsoi. En ollut siis hoksannut, että ne muovit onkin vain ohuet lipareet metallisen kupolin päällä, ja koitin aikaisemmin kiskoa niitä irti tunkemalla sormet reijästä laatikon sisään ja vetämällä koko kupolia ulos. Ne muovit oli tosiaan öljyn varassa kiinnitarttuuneena, hieman kun pyöräytti muoveja, niin ne sai ihan hyvin irti. Kiitos vinkistä!

 

Muuten on tämä viikko mennyt flunssassa, joten asia ei ole edennyt. Vähän sellaisella moodilla ollut niin kuin yleensä että kun tehdään niin tehdään kunnolla. Eli kaikki osiksi, tarkistukseen ja sitten kasaten soveltuvin osin uusilla osilla. Mutta katsotaan nyt miltä aikataulu näyttää kokonaisprojektin osalta. Asian toinen puoli on tosiaan se, että vaihteisto kyllä on toiminut moitteettomasti, eli vaihteet menee silmään ja synkronoinnitkin tuntuu pääpiirteissään pelaavan.

 

Vuoto on selvästi vaihteiston etupäästä, vetoakselien sisäänmeno ja kytkinakseli on kaikki ihan kuivia. Onko siellä jotain muuta mistä se voi vuotaa kuin vaihteensiirtimen stefasta tai niistä kahdesta tasotiivisteestä? Vaihteensiirtäjän stefan en tosin usko vuotaneen, koska laatikon liitos autoon on täysin kuiva, kaikki kostea öljymuhju laatikon pinnassa on tästä hieman taaemmas. Ei sinänsä väliä, että kyllähän ne stefat ja takapäänkin tiivisteet vaihdetaan nyt joka tapauksessa kun laatikko on irti.

  • Like 1
Link to comment

Reiät, joista vaihteensiirtäjän lukituskuulat on laitettu sisään, on yksi potentiaalinen öljyn ulostulokohta. Tuossa kuvassa näyttäisi kuitenkin olevan tulpat paikoillaan. Joten tuskin sekään selittää vuotoa. Jos Tipin jo mainitsema huohotusreikä on tukossa, niin työntää öljyä, joka raosta, vaikka paikat olisi normaalisti tiiviit.

image.png.fd5ec110ecdf496ce2ea7fd30193abae.png

Link to comment

No 1965 mallissa nuo tulpat on ollut alunperin muovia ja aivan varmasti siinä kunnossa(yleensä öljy pehmittänyt ja aivan tohjona) et vuotaa öljyä. Korjata voi muovitulpalla,uudempien laatikoiden alumiinitulpilla ja liimatiivistemassalla/uretasnimassalla liimaamalla reiän umpeen kun puhdistaa rasvat pois.

Link to comment

Muovia ovat jä kävin äske niitä ihmettelemässä. Keskimmäinen niistä näytti siltä, että se on sieltä jo valmiiksi ulos pullahtanut:

 

jyOb5KJAmbsEOUQJp6badE-502nVBwQOI7QPDS5E

 

Sormella painaen huomasin että se oli ihan löysällä ja rupesin sitä kampeamaan ulos, niin mureni totaalisesti. Ja mureni ne kaksi muutakin kun aloin niitä irrottelemaan. Hyvin todennäköisesti näistä on puskenut öljyä ulos.

 

O0PsX-bHk3rue_7yF7tzrLeGC6qaC3iTAeftkzVe

 

Onko se huohotusreikä siis tämä päätyosan yläreunassa oleva kolo?

 

Y6OvutqEVhG_Almq_VCSU67BUKN0qi6OhFkmpzNb

 

Ja vielä kysymys, että mikä tämä muovitulppa laatikon alapuolella on? Se on pullahtanut itsestään ulos ja lepää tuota mutteria vasten. Jos sen reikä aukeaa tilaan jossa on öljyä, niin aivan varmasti sieltä on sitä ulos tullut:

 

VG1CWpFIlytB0wPtu7GO-6xYrUoYSKf_1UoTcLXQ

 

Vähän alkaa vaikuttaa siltä, että fiksuinta lienee tsekata se huohotuskanava irrottamalla päätykappale, uusia nuo kaikki tulpat ja stefat, tiivisteet ja vetarien kumit ja laittaa laatikko takaisin autoon. Vaihteiston ulina olkoon, on tässä liian monta muutakin projektia tehtävänä ennen kesää, että jostain täytyy tinkiä. Kuplallahan ei ole sinänsä kiire, että eka pakollinen reissu olisi loppukesästä yksi hääautokeikka, mutta olishan tämä mukava saada ajoon jo toukokuussa. Ja naapuri koitti jo houkutella osallistumaan helatorstain Itäharjun ajoihin tämän kanssa, mikä voisi olla ihan mukavaa sekin.

 

 

Link to comment



Onko siellä jotain muuta mistä se voi vuotaa kuin vaihteensiirtimen stefasta tai niistä kahdesta tasotiivisteestä? Vaihteensiirtäjän stefan en tosin usko vuotaneen,


Muistaakseni -65 laatikossa ei vielä ole vaihteensiirtäjälle stefaa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Joo ei ole, siellä on vain jonkinnäköiset (messinkiset?) holkit.

 

Tänään siis pääsin hieman jatkamaan, kaivoin noista reijistä loput tulpanjämät pois, irrotin sen päätykappaleen ja ihmettelin paikkoja. Se huohotusreikä ei ollut ummessa, mutta toki kun katsoo kuvia ennen vaihteiston pesua, oli tuossa reijän kohdalla sellainen muutaman millin kerros öljyistä mujua, eli ei se vapaasti ole hengittänyt myöskään:

 

GKyf5NZCgxrcF_IACcLd3eB594_YneGOqHUu6_l8

 

Tänään vähän öljyvanoja tutkiessa kävi selväksi, että ainakin se alaspäin antava reikä, jossa se muovitulppa nojasi ulostautuneena mutteriin, on vuotanut öljyä. Ja todeenäköisesti myös ne kolme sivulle sojottavaa reikää.

 

On 3/1/2020 at 3:35 PM, Tutkija said:

No 1965 mallissa nuo tulpat on ollut alunperin muovia ja aivan varmasti siinä kunnossa(yleensä öljy pehmittänyt ja aivan tohjona) et vuotaa öljyä. Korjata voi muovitulpalla,uudempien laatikoiden alumiinitulpilla ja liimatiivistemassalla/uretasnimassalla liimaamalla reiän umpeen kun puhdistaa rasvat pois.

 

Mistä noita uudempien laatikoiden alumiinitulppia saa? Tai millä hakusanalla niitä pitäisi etsiä? Katsoin nopeasti tutut verkkokaupat (Paruzzi, Hotcars, Aircooled) läpi enkä löytänyt vaihteiston osien joukosta moisia, kuvien perusteella eivät sisälly vaihteiston tiivistesarjaan eikä pikainen googletuskaan tuottanut oikein mitään tuloksia.

 

Vai laitanko jotkut geneeriset tulpat kuten tällaiset: https://www.amazon.co.uk/Tyagi-Racing-10mm-Aluminium-Blanking/dp/B008MT6GE0

 

Onko muuten suositeltavaa vaihtaa nuo vaihteensirtäjän holkit nyt kun laatikko on auki? Ne eivät ole vuotaneet, mutta onko yleinen vaiva että alkaa jossain kohtaa? Vaatinee prässin, että saa vanhat ulos ja uudet sisään, vai onnistuuko kotikonstein?

 

Saitte sen verran peloteltua, että tosiaan nyt tilataan tiivisteet ja muut osat ja aletaan laittaa pakettia takaisin kasaan. Livahti jo maaliskuulle, ja jos koneistamo pitää lupauksensa, on tontilla kasa koneenosia parin viikon päästä. Olisi hyvä saada siihen mennessä tuo laatikko takaisin autoon, niin voi keskittyä koneen kasaamiseen loppukevään ajan. Eli ketjun otsikosta poiketen ei tätä laatikkoa nyt sitten pureta ja kasatakaan.

 

Samalla tuli tänään todettua, että lienee syytä vaihtaa vaihteistön ylittävä jarruputki. Tutkiessa keskitunnelin kuivuutta veihteensiirtimen öljyvuotoja silmällä pitäen huomasin että jarruputki näyttää vähän huonolta ja on sellaisessa paikassa, että jos uuden haluaa täysin samaan paikkaan, on vaihteisto kiinni ollessaan hankalasti tiellä.

  • Like 1
Link to comment

Itse itselleni vastaten:

Ne kolme reikää vaiheistön sivussa vaatii 10 mm tulpat, VW:n osanumero 113.311.599, alaspäin sojottavaan reikään menee 8 mm tulppa, osanumero 111.301.115. Näitä löytyy (yllätys, yllätys) Volkswagenilta Saksasta:

 

https://www.volkswagen-classic-parts.de/stopfen-b9cb76.html

https://www.volkswagen-classic-parts.de/stopfen-046647.html

 

8 mm tulppa on alla olevassa numero viisi ja 10 mm tulppa numero kuusi:

 

033040000.png

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Osat saapui Paruzzilta ja Saksasta viime viikolla. Eilen kävin vielä Motonetissä hakemassa pari takapään jarruputkea, jotka kannattaa uusia nyt samalla kun vaihteisto on irti. Nyt pitäisi olla kaikki osat mitä tarvitaan vaihteiston laittamiseksi kasaan ja takaisin autoon.

 

Mutta sellainen kysymys heräsi, että saako noita vanhoja vaihteenvalitsimen akselin holkkeja mitenkään kotikonstein irti?

 

uf9rRx7zgrq2H68NIsSCs9nUrDUsA1V6DVoWeAki

 

GpyYaFF0TLY_qcPgJtoyLgICq6r-SKj_5obz2rgv

 

Siellä on siis messinkiholkit ihan vain prässättynä paikoilleen. Ostin uudet alkuperäiset VW-holkit, kun ne tarjolla oli, mutta en tiedä miten saisin nuo vanhat järkevästi irti. Jos vaatii prässiä tai erikoistyökaluja, niin täytynee viedä jonnekin muualle puserrettavaksi.

 

Moottorikoneistamon kanssa juttelin muutama päivä sitten, ja kuulemma ensi viikolla voisi olla toivoa saada koneen palikat kotiin, joten vaihteisto olisi kiva saada paikalleen viikon sisään, jotta voi sen jälkeen keskittyä koneen kasaamiseen. Tosin moottorin pellit on vielä hiekkapuhaltamatta, mutta ne nyt on viimeisen pään juttuja koneen kasaamisessa, joten alkuun pääsee ilman niitäkin. Kunhan ei tule koronan takia sellaisia ulkonaliikkumiskieltoja, ettei pääse osia viemään ja/tai hakemaan.

Link to comment

Kierretäänkö kierretappi siis holkin sisäpintaan kiinni ja sitten työnnetään tuurnalla tappia? Itse koitin varovasti naputella vasaralla tuurnaa, joka oli holkin reunaa vasten, mutta ei liikkunut. Ehkä pitää kokeilla isommalla voimalla.

Link to comment

Yleensä tapilla vedetään ulos, en nyt yksiselitteisesti Tästä ymmärrä kumpaan suuntaa holkkia ollaan naputtelemassa.
 

Toki siihen lyödäkin vastapuolelta voi, tai jos on varma ettei ole pykälä takana sisäänpäin. Silloin ei tekisin sen oikean kokoisella tuurnalla joka vastaa koko alalta holkin otsapintaan tapin sijaan.

Link to comment

Holkkeja on siis kaksi tuossa putkessa eli sen molemmissa päissä ja molemmat holkit voi naputella ulos tai käsittääkseni myös sisään, eli siellä ei ole mitään kynnystä tätä estämässä. Kun molemmat on paikoillaan, ei reikään voi tunkea juuri oikeankokoista tuurnaa, koska toinen holkki estää sen. Juuri oikean kokoisella tuurnalla voi toki naputella holkkia sisäänpäin, jolloin kyseiken holkki hetken edettyään alkaa työntää sitä toista holkkia ja ne tulevat sitten peräkkäin ulos, jos vain jaksavat sillä naputuksella liikkua.

 

Ja siis pienemmällä tuurnalla olen yrittänyt ulospäin noita naputella. Täytyy illemmalla koittaa vielä uudelleen isommalla voimalla, noin isoa kierretappia ei hyllystä kuitenkaan löydy.

Edited by EVK
Link to comment

Kyllähän siellä on laakeripuslan kohdalla laajennus eli läpilyöminen ei onnistu.  Helpoin on terävällä ja kapealla taltalla lyödä puslan ja päätykappaleen rajapinnasta puslaa sisäänpäin kasaan joilloin puristus katoaa ja lähtee helposti pois...

Link to comment

Joo niinpä onkin. Sen huomasin äsken kun sain lopulta lyötyä molemmat holkit ulos tuurnalla. Se auttoi, että löi alkuun holkin sauman viereen ja lähti siitä kiertämään holkkia ympäri.

 

Nyt jännitetään miten uusien asentaminen onnistuu. Sovite on aika tiukka. Holkit on olleet jo viikon pakastearkussa ja nokkapala meni äsken 250 asteiseen uuniin. Saas nähdä saanko puskettua ne paikoilleen.

Edited by EVK
  • Like 1
Link to comment

Se on muuten kumma, kun toinen on pian 10 vuotta ollut autoharrastajan kanssa naimisissa, niin silti tuollainen palavan maalin käry uunista taloon saa aikaan kamalaa valitusta 😁

 

Nyt on kuitenkin sekä uudet tulpat asennettu, että nokkakappale uusine holkkeineen kiinni:

 

Ot3EJ11BxWy4JY_7aIby9o6oKc970sc9lmMG1hH8

 

DYnnWKJf-OeeVd8NO7tmW3RAobX8Vet-iBwh0-AG

 

h07N723QXBbZJWxF13ZpLQSv-4W_jf_Zsxl9moMA

 

Tehostin tulppia vielä Loctiten tiivisteliimalla. Laitoin samaa tavaraa paperitiivisteen lisäksi nokkakappaleen kiinnitykseen, en sitten tiedä oliko se virhe sen kannalta jos joskus joudun tuon vielä avaamaan. Toisaalta kyllä se siitä irti pitäisi saada vaikka vähän jumittaisikin, ja tiivistepinnat on helposti puhdistettavissa.

 

Lopuksi otin vielä öljyproput irti, pesin ja putsasin ne ja asensin momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen.

 

Vielä olisi kytkinakselin stefan vaihto ja sen jälkeen vetoakselien putket kumeineen kiinni ja loota takaisin autoon. Hoksasin samalla, että mulla on uutena vain vaihteiston etupään kiinnike, takapään kiinnikkeitä ei ole. Toisaalta vanhat on ehjät, joten ehkä niillä pärjää. Saakohan niitä vaihdettua koneen ollessa paikallaan vai vaatiiko koneen pudotuksen? Niin kiire meinaan ei nyt ole, etteikö voisi nuo tyynyt vielä tilata. Voisi olla sarjassa hieman kyrsii, jos nuo kiinnikkeet pettää heti tänä kesänä ja uusiminen vaatisi taas koneen irrottamisen.

 

Tuossa vaihteistossa on tuota mustaa ja punaista maalia jostain, harkitsen vielä pitäiskö tuo sivellä Nitromorsilla tai muuten raaputella puhtaaksi maalista ennen asennusta. Tämä ei kuitenkaan ole mikään näyttelyvehje, että sen puolesta ei olisi tarvis, mutta onhan se toki helpompaa nyt kuin sitten kun laatikko on jo autossa.

Edited by EVK
Link to comment
22 minutes ago, EVK said:

takapään kiinnikkeitä ei ole. Toisaalta vanhat on ehjät, joten ehkä niillä pärjää. Saakohan niitä vaihdettua koneen ollessa paikallaan vai vaatiiko koneen pudotuksen?

Ei saa vaihdettua ilman koneen irrotusta. Kiinnitys mutterit on kytkinkopan sisällä. Kannattaa vaihtaa, vaikka on ehyet. Vaihteiston hyvä kiinnitys on kuplassa tärkeä. Mootorikin on niiden varassa. 

Link to comment
  • 1 month later...

Projekti vähän seissyt tässä, koneen osatkin tuli haettua koneistamolta jo joskus maaliskuussa. On vaan keväällä ollut kaikkea muuta, mökillä remonttia, yksi talo paloi, leikkasin mattopuukolla sormestani palasen, koiralla kasvain, lapset mankuu huomiota yms. pieniä murheita yleisen koronahössötyksen päälle.

 

No selittelyt sikseen, eilen sain itseni talliin vielä vaihteiston kimppuun, siinähän ei ollut enää kuin kytkinakselin stefa, painelaakeri ja kytkinvivun katkennut jousi vaihdettavina, sitten vetoakselien suojaputket yms niihin liityvät hilppeet kiinni ja asennus autoon, minkä jälkeen pääsisi kokoamaan konetta.

 

Kytkimen pään kilkkeet tulikin eilen laitettua kuntoon ja nyt ajattelin laittaa noi vetoakselien romut kasaan. Mutta nyt vasta hoksasin että mähän ostin halkaisemattomat uudet kumitötteröt noihin suojaputkiin ja nehän ei menekään kummmastaan putken päästä ihan noin vain paikoilleen. Miten tuo suojaputki puretaan niin että tuon kumin saa asennettua? Korjausopas puhuu vain halkaistuista vaihtokumeista ja minä kun ajattelin että ne on vain sitä tilannetta varten, kun tötterö vaihdetaan putken ollessa paikoillaan autossa.

20200520_185527.jpg

Edited by EVK
Link to comment
1 hour ago, EVK said:

Mitvit... näinkö se oikeasti on tehtävä: 

 

https://youtu.be/8wYLnLtwQWE

 

Pitänee pyytää vaimo hommiin, sillä on enemmän kokemusta vastaavista hommista, eli yli-isojen asioiden tunkemisesta ulos pikkiriikkisen reijän läpi 😆

Oon käyny tossa viereisellä teboililla, niillä on tommmonen levitin.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/voimansiirto/vetonivelet/joustavan-vetonivelen-suojakumien-asennustyokalu-2000037950

 

Link to comment

Itse asiassa se nurinkurin käännetyn tötterön kääntäminen oikeinpäin oli vaikeampaa kuin kumin venytys päätylaipan yli.

 

Seuraava ihmetys koskee suojaputken ja laatikon välisiä tiivisteitä. Siellä pitäisi olla päällekkäin shimminä 0,2 ja 0,1 mm paksuja papereita ja paksuudet merkitty kahdella tai yhdellä reijällä vastaavasti. Yksi- ja kaksireikäisiä papruja löytyy myös tiivistesatsista kasa. No molemmilta puolilta löytyi kolme paperia, joista kaksi ohuempia ja kaksireikäisiä ja yksi selvästi paksumpi, jossa ei reikiä laisinkaan. Mikrometrillä mittasin että kaksireikäiset on 0,17 mm ja se paksu 0,27 mm. Noista tulisi yhteensä 0,61 mm, mutta kun mittaan koko pakan paksuuden, on tulos luokkaa 0,55-0,60 mm (sen verran pehmeä pakka, että tarkkaa mittaa ei oikein saa).

 

No sitten laitoin uudesta tiivistesatsista pakaksi yhden yksireikäisen ja kaksi kaksireikäistä, ja mikrometri näyttää 0,55 mm. Ehkäpä menen mittausten enkä reikien mukaan, ihmetyttää vain että pitääkö tässä nyt korvata paksu ohuella, että kokonaispaksuus täsmää?

Edited by EVK
Link to comment

Elikkä noilla eri kokoisilla tiivisteillä säädetään akseliputki sopivaan tiukkuuteen, niin ettei se pääse liikkumaan suhteessa vaihteistoon. Jos akseliputki liikkuu, niin takapyörä liikkuu sen mukana. Tarkoitus on kokeilemalla/sovittamalla selvittää mikä on oikea määrä tiivisteitä. Putken pitää päästä liikkumaan, mutta tuntua jämäkältä. Laskeutuu itsestään, mutta ei putoa. Helpoin tehdä tiivisteiden määrän sovittelu ennen akseleiden asennusta, jos ne on irti. Öljyä vaihteiston päähän joka väliin sovittelun ajaksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...