Jump to content

Volkkariharrastuksen aloittaminen


Recommended Posts

Hyvää päivää arvon väki!

Lähdimpä sitten täältä kyselemään, mielipiteitänne sillä Camperpakun rakentelu miehen kanssa on ollut pitkään suunnitelmissa, ja noita palliksia onkin tullut katseltua. (Plus kaikki isomman kokoiset projektit täältä)

Harrastuksen aloittamisessa mietityttään kuitenkin se, että meillä ei kummallakaan ole kokemusta autojen korjauksesta saati hitsauksesta. Mies opiskelee auto-ja konetekniikkaa amkissa joten haisu moottoreista ym on mutta konkreettista kokemusa korjauksesta hyvinkin vähän. 

Korjaustilana toimisi kesäisin piha, ja talveksi auto kulkisi suojaan vanhaan navettaan. Budjettikaan ei ole sellainen että oltaisiin heti 10 000 projektiaihiota ostamassa. Pitkäjänteisyyttä kyllä löytyy ja ajatuksena onkin ollut että projekti veisi noin kolme kesää? (Ehkä?)

Mitäs mieltä arvon harrastajat ovat tälläisestä? Onko mitään järkeä, loppuuko taidot heti kättelyssä?

Millaisista lähtökohdista arvon harrastajat ovat harrastuksensa aloittaneet? Kiitos jo mielipiteistä!

-Annikki

Link to comment

Ilman hitsaustaitoja hyvän aihion löytäminen on erityisen tärkeää, pienetkin hitsaustyöt vievät helposti koko päivän ammattimieheltäkin ja siittä voi sitten laskeskella esim 8x50€ (50€/h  alakantin hinnoittelu)

 

Näissä pakuissa tärkein ominaisuus on tosiaan kova aihio ja hinnat varmaankin pyörii muutamasta tonnista eteenpäin mutta siihen 5000€ saa varautua jos ei tuuri käy hyvän löytämisessa. Mutta tosiaan 5000€ alkaa olemaan jo katsastettujakin varmaankin markkinoilla.

 

Ja aika usein niin että hyvältäkin näyttävä saattaa olla aivan täynnä aikaisempia paikkoja pohjassa ja jos niitä ei ole kunnolla tehty niin se ottaa enemmän vain aikaa ensin putsata vanhat korjaukset pois ja sitten vasta uusia tilalle.

 

Fiksua on myös laskea että mitäs jos autoon rakentaa/verhoilee sisustan rakentaa koneen ja jarrut uusiksi ja sitten vielä vähän maalailee niin yhtäkkiä siittä parin tonnin aihiosta tulee sen hintainen että olisi voinut samantien ostaa sen kulkevan ja kukkuvan projektiksi.

  • Like 2
Link to comment

Tuolla kokemuksella ja budjetilla lähtisin Volkkari-retkeilyautoharrastusta alottelemaan leimakuntoisella Tölkki tai T4 pakulla. Aina niissäkin on rassaamista, kun ovat jo yli 20v vanhoja. Eikä tarvii ihan mahottomia summia laittaa kiinni, jos sitten haluaa päästä eroon ja vaihtaa vanhempaan, kun on kokemusta hieman kertynyt.

 

Tai hankkii sen isomman projektin sitten siihen rinnalle. Jota en voi kyllä sitäkään suositella, kun oo jo 2 vuotta läpimätää junista hitsannu. Ja pari vuotta on vielä jälellä, ennen kun pääsee sitten siitä autoa tekemään.

 

Kaikki Volkkarin pakut on kuitenkin mätiä paskoja, ja kesäisin pihalla hitsaamalla, ei tule semmosen projektin omistamisesta kuin stressiä ja pahaa mieltä. No pari vähäruosteista on itellä ollu. Tölkkimallin asuntoautoja molemmat, joilla ei ollut juuri talvisin ikinä ajettu. Ajettavuuskin paranee aina uudempaan siirryttäessä T1->T2->T3->T4.

 

Ja mitä enemmän on hankittavassa autossa valmiina retkivarusteita, säästyy pitkä penni, kun ei tarvii ite tehä ja ostaa joka osaa netistä erikseen. Kaikkiin harrasteautoihin liittyy perussääntö: Osta paras mihin rahasi riittää.

 

Jos pitää ilmajäähy olla, niin tuossa voisi olla hyvä aihio. Pääsis suoraan verhojen valintaan, jos nykyiset ei miellytä silmää.

Edited by -tipi-
  • Like 3
Link to comment

Itse haaveilin ensin junista matkailukäyttöön, sitten pallista, tölkin jätin suosiolla väliin ja lopulta ostin T4 Westyn... Westfalia California Coach siis

 

Jotenkin tuntui järkevimmältä vaihtoehdolta kun noita kupliakin piisaa rassattavaksi.... 

 

Mummon_punainen-65-lumi.jpg

Edited by NO H2O
typo
Link to comment

Pari suositeltavaa kirjaa, mistä saa hyvän kuvan, miten korjataan pallista: Volkswagen Bay Transporter Restoration Manual ja How to restore Volkswagen Bus.

Kunnon tallipaikka helpottaa kummasti. Jos on innostunut, niin kyllä oppii tekemällä ja Youtubessa on hyviä projekti-ja hitsausopetusvideoita.

Link to comment

Talveksi navettaan ruostumaan, ei aikaisempaa kokemusta rakentamisesta ja budjetti ( jos oikein tekstin ymmärsin ) reilusti alle 10t€, ei onnistu.

 

Rahaa lisää tai joku muu harrastekohteeksi, valitettavasti.

 

Link to comment

Itse etsisin hyvän tölkkiaihion ensi volkkariksi. Niitä onnistuu edelleen löytämään kohtuu tervepeltisinä pikkurahalla. Tekniikan, ulkokuoren ja sisustan fiksailusta on mukava aloittaa harrastus.

 

Etumoottoriset unohtaisin jos volkkaria etsii, koska ne ovat sitten jo ihan eri sceneä. Ja jos etumoottorinenkin kelpaa, niin sitten etsisin aihioita kaiken merkkisistä pakuista ja tehdastekoisista asuntoautoista.

 

Mutta kukin tekee just niinkuin haluaa ja tekevät oppii kantapään kautta. Loput sitten vaan viisastelee netissä nähtyjen kuvien pohjalta 🙂

Link to comment

Kiitos kaikista vastauksista! Hyviä pointteja kiitos niistä 🙂 Tosiaan mielessä on ollut projekti, jossa pääsisi opettelemaan myös sitä hitsausta ja korin korjausta, mutta mietityttäny juuri tuo kun kaikki tarttis onnistua pihalla. 

Mutta joo, haluttais se myös kunnon käyttöön sitten joskus kun olis käyttökunnossa, mutta että silti olis aina roppailrmista ja harrastamista autonhuollon puolella. 

Hyviä (ja ilmeisesti paljon fiksumpia, tutkimme nyt niitä!) vaihtoehtoja tuli pallikselle. Ja joo, budjetti oli projektin aihiolle, ei koko projektille ymmärrämme että halvaksi se ei tule😂

Link to comment

Jos hitsaamista haluaa palliksen kanssa harjoitella niin suojakaasu miggi olisi sitten lisättävä projketikustannuksiin.Ja pistehitsikoneella tekee paljon nopeasti palliksen alustassa sellaista mikä on migillä aikaavievää tehdä. Tietty jos hyvää hitsausprojektia kaipailee niin itselläkin voisi yksi varhaispallo olla kaupan.

Link to comment

Joo miggejä ollaan katseltu. Pitää tutkailla ja harkita mikä ei olisi mittasuhteiltaan täysin yliampuva projekti, kokeneita uskoen tuo tölkki voisi olla hyvä vaihtoehto.

 

Silti kiinnostaisi kyllä millainen projekti sulla Tanhis olisi ylimääräisenä? Jos haluat, voisit laittaa kuvia yms osoitteeseen annikki.k.p@gmail.com

Link to comment

näinhän se APO on, voi olla että joudutaan se toteamaan. Meillä ei oo kun miehellä kortti tommosen yhdistelmän kuljettamiseen joten kun 14h menee normi henkilöautollakin pelkkiin ajoihin ajateltiin että vähän lähempää sais löytyä. Olen kyllä lueskellut täällä että ilmeisen paljon haetaan ulkomailtakin aihioita. Täytyy sanoa ettei autonkuljetusauto tullut aiemmin mieleen, pitääpä tutkia 🙂

Link to comment

Enpä mä muuta ohjetta osais antaa ku älä osta rytöpaskaa hitsausprojektia.. pikku hitsihommatkin maksaa aina.. 

Pitkässä juoksussa mitä olen ite sutannut.. halvemmaks ois tullut ostaa ajokuntoinen katsastettu peli, hyvä semmonen, rauhassa etsimmällä..

Niin tein Valaan kanssa.. rauhassa kaivelin Amerikan markettia etsien EarlyBay Westyä.. ja sieltä se löyty.. suoraan lossista leimalle kehujen kera.. Akkukotelon pohjan vaihdoin ja takakulman oman mielenrauhan takia.. Sitten vuosien saatossa vaan paljon kilsoja ja pikku säätöjä/fiksailuja..

 

 

Link to comment

En voi suositella koko hommaa.

Autojen hitsaaminen on vaikeaa ja vw on huono. Onhan ne hienoja ja sympaattisia mutta ihan paskoja kyllä muuten. Ostakaa oikea matkailuauto jos haluatte matkailla. Se on kamala tilanne kun yhteiset säästöt on jossain romukasassa mitä ei välttämättä edes osaa korjata. Ostaa mielummin ensin jotain muuta halpaa hitsattavaa millä opettelee ja arvelee että haluaako vielä jatkossakin hitsata.

Edited by HSuomi
  • Like 5
Link to comment

Toiset syyttää autoa, Toiset katsoo peiliin ja sieltä katsoo takaisin ongelmien lähde.

Jollei näin yksinkertaisten keksintöjen kanssa pärjää,  niin tosiasioiden tunnustamista on 

keskittyä muihin vähemmän teknistä osaamista vaativiin harrasteisiin. Vaikka kukkien kasvatteluun.

  • Like 1
Link to comment
8 hours ago, HSuomi said:

En voi suositella koko hommaa.

Autojen hitsaaminen on vaikeaa ja vw on huono. Onhan ne hienoja ja sympaattisia mutta ihan paskoja kyllä muuten. Ostakaa oikea matkailu auto jos haluatte matkailla. Se on kamala tilanne kun yhteiset säästöt on jossain romukasassa mitä ei välttämättä edes osaa korjata. Ostaa mielummin ensin jotain muuta halpaa hitsattavaa millä opettelee ja arvelee että haluaako vielä jatkossakin hitsata.

 

Samaa mieltä!

 

Ruosteisen auton hitsaaminen on tympeintä hommaa mitä tiedän. Ja minä kuitenkin hitsaan työkseni migillä, tigillä, puikoilla rosteria, alumiinia, mustaa rautaa... Mullakin yksi volsu ollu varmaan 10 vuotta pukeilla kun ruostevammojen korjaus ei vain nappaa.. Nyt tosin väkisin olen pakottanut itseni talliin korjaamaan kyseistä yksilöä. Olis sitte vielä toinenkin korjattava joka on ollu purettuna noin 25 vuotta..

 

Miettikää nyt toinenkin kerta ennenkuin ostatte hitsaustaidottomina ruostevammaista harrastusautoa!

  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, mikko k said:

 

Ruosteisen auton hitsaaminen on tympeintä hommaa mitä tiedän. Ja minä kuitenkin hitsaan työkseni migillä, tigillä, puikoilla rosteria, alumiinia, mustaa rautaa... Mullakin yksi volsu ollu varmaan 10 vuotta pukeilla kun ruostevammojen korjaus ei vain nappaa.. Nyt tosin väkisin olen pakottanut itseni talliin korjaamaan kyseistä yksilöä. Olis sitte vielä toinenkin korjattava joka on ollu purettuna noin 25 vuotta..

 

Miettikää nyt toinenkin kerta ennenkuin ostatte hitsaustaidottomina ruostevammaista harrastusautoa!


 

Ehkä juuri tuo arkityö kärjistää mielipidettä. En minäkään kuuna päivänä kirjoittaisi projektisuunnitelmaa harrasteautolle, kosk niitä saa tehdä työkseen. Mutta auton hitsaus ja erityisesti peltien naputtelu on parasta vastapainoa arkityön vittumaisuudelle (=pörssiyhtiö + paljon insinöörejä) 🙂

 

Eli toisen resepti ei välttämättä ole toiselle tie onneen.

  • Like 5
Link to comment

Kiitos taas kaikista mielipiteistä! Tosi hyviä pointteja. Toki jokaisen kommentoijan mielipide ei välttämättä ole totuus, mutta otan ne vahvoina argumentteina koska itsellä ei kokemusta ole. Siispä alkoi kovasti mietityttää koko auto projekti säilytyspaikasta lähtien ( toki saahan niitä lämpimiä hallitilojanki vuokrattua, mutta oma oletus alunperin tosiaan oli, että navetan ylisillä on hyvä talvisäilytyspaikka kun traktoria ei enää ole. (Kuinka väärässä tässäkin ilmeisimmin olemme olleet😂)

 

Ja joo työskentelen kultaseppänä niin kaipaan kanssa juurikin vastapainoa sille, jotain hieman krouvimpaa projektia. Jotenka koripuoli oli suunniteltu mulle ja tekniikka miehelle✌🏻😂

 

Kovasti me silti ollaan vieläkin tölkkejä katteltu.  Vaikkakin mulla on nyt paikotellen ollut olo et opettelaan ensin korjaamaan hyvin vaikka ompelukoneet ja harjotellaan hitsausta johonkin muuhun niin maan per......ti ja mietitään sitten uusiks onko meistä tohon 😃

Link to comment
On 4/3/2020 at 8:15 PM, Ketsa said:

Etumoottoriset unohtaisin jos volkkaria etsii, koska ne ovat sitten jo ihan eri sceneä. Ja jos etumoottorinenkin kelpaa, niin sitten etsisin aihioita kaiken merkkisistä pakuista ja tehdastekoisista asuntoautoista.

 

Pitää paikkansa, itse katselin noita muitakin vaihtoehtoja ja kalkkiviivoille selvisi tällä erää Volkkari ja Mercedes. Kummassakin oli niitä juttuja mihin tykästyin mutta Westy löytyi ennen sopivan Mersun löytymistä...

 

Näillä mennään nyt tovi... 😎 

Link to comment

Ei ole kokemusta noista isommista volkkareista, mutta kuplista kyllä.

 

Minusta yksi hyvä puoli volkkareissa on se, että varaosia ja eteenkin varaosapeltejä löytyy yllättävän hyvin (ja toki monenlaatuisena), joten kaikkea ei tarvitse ruveta levystä tekemään. Monen muun merkin kanssa näin ei ole.

 

Olen myös samaa mieltä muiden kanssa jotka ovat varoitelleet ruosteläjistä, siinä voi käydä niin että harrastuksesta (hitsaamisesta) tulee työ ja silloin jotain on pielessä. Jos auto on katsastettu, niin ainakin jonkun mielestä se ei ole ihan mätä (vaikka nykyään ei ihan pieniin ruostevaurioihin puututakaan).vavanha

 

Itse pyrin pitämään auton ajokuntoisena ympäri vuoden, joten katsastusmies yleensä kertoo mitä kannattaa ensikerraksi hoitaa kuntoon ja siihen on sitten vuosi aikaa (ja kohta kaksi, kun katsastusväli harvenee). Tämä on leppoinen tahti, joka sopii minulle. En minäkään osaa hitsata, mutta ajan kanssa saan kyllä pienet hommat tehtyä vanhalla migillä.

 

Harrastus on hauskaa silloin kun mitään ei ole pakko tehdä, vaan voi tehdä; jos auto ei etene siihen tahtiin kun on itse kuvitellut - niin mitä siitä. Olen myös IT firmassa töissä ja käsillä tekeminen (muu kun näppäimistön näpsyttely) on rentouttavaa. Lisäksi näkee heti mitä on tehnyt (hyvässä ja pahassa).

  • Like 1
Link to comment
15 hours ago, jmatto said:

Ei ole kokemusta noista isommista volkkareista, mutta kuplista kyllä.

 

Minusta yksi hyvä puoli volkkareissa on se, että varaosia ja eteenkin varaosapeltejä löytyy yllättävän hyvin (ja toki monenlaatuisena), joten kaikkea ei tarvitse ruveta levystä tekemään. Monen muun merkin kanssa näin ei ole.

 

Olen myös samaa mieltä muiden kanssa jotka ovat varoitelleet ruosteläjistä, siinä voi käydä niin että harrastuksesta (hitsaamisesta) tulee työ ja silloin jotain on pielessä. Jos auto on katsastettu, niin ainakin jonkun mielestä se ei ole ihan mätä (vaikka nykyään ei ihan pieniin ruostevaurioihin puututakaan).vavanha

 

Itse pyrin pitämään auton ajokuntoisena ympäri vuoden, joten katsastusmies yleensä kertoo mitä kannattaa ensikerraksi hoitaa kuntoon ja siihen on sitten vuosi aikaa (ja kohta kaksi, kun katsastusväli harvenee). Tämä on leppoinen tahti, joka sopii minulle. En minäkään osaa hitsata, mutta ajan kanssa saan kyllä pienet hommat tehtyä vanhalla migillä.

 

Harrastus on hauskaa silloin kun mitään ei ole pakko tehdä, vaan voi tehdä; jos auto ei etene siihen tahtiin kun on itse kuvitellut - niin mitä siitä. Olen myös IT firmassa töissä ja käsillä tekeminen (muu kun näppäimistön näpsyttely) on rentouttavaa. Lisäksi näkee heti mitä on tehnyt (hyvässä ja pahassa).

 

Tää osien saatavuus oli yksi pointti miksi päädyttiin että volkkari voisi olla se merkki. Toinen oli se että näitä tuntuu olevan suomenmaassakin rassattu paljon vuosikymmeniä, että jos todellinen ongelma tulee vastaan josta ei yli pääse, eteenpäin auttavia vinkkejä ehkä löytyisi. Kolmas oli myös se että tää tuntuu merkkinä myös sellaiselta että jos todetaankin 5 vuoden päästä ettei tämä ollutkaan ihan meidän juttu autosta pääsee luultavasti eroon jos sitä on suht fiksusti korjaillut... ainakin jollain hintaa. Toki paljon muitakin kuin järkisyitä löytyy😂 

 

Ja joo alunperinkin ollaan heti torpattu ajatuksetkin autoista jotka on mallia - ajettu pihanperälle -86 eikä oo sen jälkeen käynyt mutta hyvässä kunnossa silti-

En vaan jaksa uskoa että taidot ja sinnikkyys siihen riittäisivät, mutta ehkä silti vähän liian optimistisesti ajateltiin lähtökohtaisesti millaisen projektin muutamassa vuodessa voisi saada kuntoon. Kiva myös kuulla, että hitsaus tolla perjaatteella onnistuu! Itsekkin olin ajatellut ettei se nyt rakettitiedettä voi olla, ja syksyntullen pystyisin varmasti pyytämään myös kädestäpitäen opetustuokion tutulta jos nappaan pellinpaloja mukaan. Toivoisin että sitäkin oppisi tekemällä.

 

Mutta nyt luetaan ahkerasti palstoja ja projekteja ja mietitään tarkkaan kaikki osat projektista, että onko mahdollisuuksia onnistumiseen!✌🏻

 

 

Link to comment

Hep,

mulla kesti saada ajoon oma ns. "pienellä laitolla ajoon" about 4 vuotta.

Ennemmin nykyään ostaisin hyvillä peltiosilla varustetun auton mutta kun ite tekee ja tuuraa niin tietää mikä siitä tulee.

 

No mutta tätä tautia harrastaneena jo vuosia niin mene ihan oman vaatimustason mukaan. Pitääkö tehdä kaikki ite vai vaan esim. sisustus?
Kyllä näihin saa aikansa kulumaan ihan kunnolla ja rahatkin.
Mutta sehän ei mikään harrastus ole jos ei siihen kaikki rahat mene.

 

Ja sehän vaan se varustelu jatkuu sitten kun luulet et nyt mun auto on valmis. Ei se ole.

 

No näähän on vaan mun mielipiteitä...

  • Haha 1
Link to comment
  • 4 months later...

Heips! 

Olemme noin kuukauden olleet nyt onnellisia tölkin omistajia! 🙂 Ei ole kyllä ilmajäähy vehje tämä. Kyllä sitä sitten pieteetillä tutustuttiinkin kaikkiin meille ehkä sopiviin myyntiin tulleisiin autoihin, mutta löyty se oma 🤗

Iso Kiitos kuuluu vielä Tanhikselle joka jaksoi perehdyttää meitä volkkareiden saloihin. Sekä kaikille teille tietty erittäin hyvistä pointeista ja neuvoista 😊 ne auttoivat harkinnassa paljon. Vielä ei oo päästy sen enempää puuhastelemaan auton kanssa kuin sähkövikojen korjailu, mutta on ollu kyllä just niin antoisaa kuin kuvittelinkin ja ollaan saatu viat korjatuksikin😂 todellisia vitutuksia ja isoja ongelmia odotellessa🙈

  • Like 6
Link to comment

Tölkistä on "hyvä" alottaa, siinä on kaikki viat mitä ilmajäähyissäkin plus vielä vesivuodot päälle 😂😂 Mulla on niitä toistakymmentä ollut jostain syystä, yhtä perkelettä ja saatanaa koko ajan saa huutaa mutta silti edelleen niitä tontille ilmaantuu ja osa jopa tien päällekkin..

Link to comment
  • 2 weeks later...
On 8/18/2020 at 9:28 AM, Pastori said:

Tölkistä on "hyvä" alottaa, siinä on kaikki viat mitä ilmajäähyissäkin plus vielä vesivuodot päälle 😂😂 Mulla on niitä toistakymmentä ollut jostain syystä, yhtä perkelettä ja saatanaa koko ajan saa huutaa mutta silti edelleen niitä tontille ilmaantuu ja osa jopa tien päällekkin..

Itselläni tuo matkaaja tuossa ja ei kyllä voi samanapäivänä 2.1dj ruiskukoneista tölkkiä 60-70 luvun ilmajäähyä verrata.

Ennakoivana huoltona vaihdoin pitkät jäähyputket rosterisiin, kävin jarrut läpi ja vaihdoin kaikki bensaletkut (paitsi yksi unohtui joka sitten hajosikin Berliinin aamuruuhakssa). Näiden jälkeen on menty Raumalta Amsterdamiin ja Norjaan lofooteille käytännössä nesteiden tarkastuksilla. Juu kait sama onnistuisi myös hyvin huolletulla ja sopivasti päivitetyllä ilmavolsulla, mutta huoli olisi kokoajan isompi. Tölkki on vallan mainio harrastevolkkari johon ei välttämättä tarvitse lapata talikolla euroja että sillä uskaltaa reissata.

  • Like 1
Link to comment

Mulla ollut myös 2.1 dj ja kait ne on ehjänä hyviä ja luotettavia jos niitä on huollettu alusta alkaen. Se mikä itellä oli ja pari muuta joita tullut vastaan, niissä venttiilit ja nostajat nakuttaa, kauheita bensasyöppöjä (20 litraa satkulla helposti) ja öljyä poltti enempi kuin nuo jäteöljyvatkain diiselit mitä sittemmin suosinut. Jännityksellä odotan mitä tuo Type 4 2.0 ilmajäähy tuo tullessaan..

Link to comment
On 8/17/2020 at 8:52 PM, Annikki said:

Heips! 

Olemme noin kuukauden olleet nyt onnellisia tölkin omistajia! 🙂 Ei ole kyllä ilmajäähy vehje tämä. Kyllä sitä sitten pieteetillä tutustuttiinkin kaikkiin meille ehkä sopiviin myyntiin tulleisiin autoihin, mutta löyty se oma 🤗

Iso Kiitos kuuluu vielä Tanhikselle joka jaksoi perehdyttää meitä volkkareiden saloihin. Sekä kaikille teille tietty erittäin hyvistä pointeista ja neuvoista 😊 ne auttoivat harkinnassa paljon. Vielä ei oo päästy sen enempää puuhastelemaan auton kanssa kuin sähkövikojen korjailu, mutta on ollu kyllä just niin antoisaa kuin kuvittelinkin ja ollaan saatu viat korjatuksikin😂 todellisia vitutuksia ja isoja ongelmia odotellessa🙈

Näin saatiin ilmajäähdytteisten Volkswageneiden keskustelupalstalla ohjattua mahdollinen uusi harrastaja nestejäähdytteisiin Volkswageneihin...

  • Like 2
  • Haha 1
  • Confused 1
Link to comment
4 minutes ago, -tipi- said:

Oisit myyny Tuomo reissupakus tuolla budjetoidulla 5000€, niin ois saatu uus ilmajäähyharrastaja. 😜

 

Tipihän tämän omankin näkemykseni kiteytti aika hyvin sanoiksi.

 

Uusi harrastajapariskunta tosiaan kävi ekskursiolla mun hallilla ja katseltiin matkaaja ja varhaispallis läpi ja keskusteltiin ilman ilmajäähykiihkoa harrastamisen kustannuksista ja entisöintiin tarvittavista resursseista ja taidoista. Ja eiköhän sen nyt ole aika selvää että mahd. pienellä budjetilla ilman harrastamistiloja ja työkaluja ei ilmajäähdytteistä bussia/pakua hommata. Tietty niinkuin tuolla ylhäälläkin jo mainitsin niin onhan tuurilla mahdollista löytää vaikka mitä. Mutta jos esim nyt käy katsomassa harrastekauden loppupuolella myynnissä olevia ilmajäähyjä niin aika kapea on valikoima pikku projekteissa ja hinnoiltaan menee aika hätäiseen lähtökohdataan jo yli 5k€ katsastuskuntoon saatetusta. Ja sitten pitäisi aloittaa vasta se harrastaminen ja sisustan rakentelu ja mitä murheita sitten eka ajokesä tuokaan tullesaan. Ja kuten tänäkesänä tuli biffissäkin todettua että tölkkien määrä lisääntyy vuosi vuodelta ja ei ne ole niitä entisöimättömiä nuhruisia raksapakuja.

Link to comment
36 minutes ago, Tanhis said:

 

. Ja kuten tänäkesänä tuli biffissäkin todettua että tölkkien määrä lisääntyy vuosi vuodelta ja ei ne ole niitä entisöimättömiä nuhruisia raksapakuja.

Hienoja tosiaan jotkut yksilöt ovat. Tuossa yksi BIFfin esimerkki.

Harva täällä 100% vesiallerginen on. Eikä edes merkkiuskollinen.

 

t; yksi jo nuhjuisella ilmajäähyllä suhaava.

A0B291C0-BEA3-4827-92B8-6F59657E5DD4.jpeg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...