Jump to content

Jos renkaat raapii loksuihin....


Recommended Posts

Eli kun en pääse mittaamaan/mallaamaan ( eikä kokemusta) nyt niin mistä kohtaa  madalletun kuplan eturenkaat YLEENSÄ ottaa kiinni lokasuojan reunaan? ETUREUNA?  Lokasuojan muotoilu menossa niin meinasin että jos varmuuden vuoksi tekisin tilaa hieman reunaa muotoa muuttamalla. 

635C19F5-5928-4502-B10F-98D403A6E603.jpeg

Edited by 68teevee
Link to comment

Tuohon vaikuttaa vanteen malli, akselin pituus, mahdolliset droppiolat ja/tai levyjarrut. Kaikki mikä vaikuttaa raideleveyteen. Leveällä raidevälillä rajoittava tekijä on yleensä lokarin ulkoreuna. Pyörää käännettäessä ottaa kiinni. Jos on kavennettu raideleveys pyörä jää keskemmälle ja silloin pääsee alemmas ja pyörällä on enemmän tilaa kääntyä lokasuojan sisällä.  Jos oikein alas haluaa, niin sitten voi ottaa jo lampun taustakupuun kiinni. Kuvan autossa on kavennettu raideväliä.

Link to comment

Mitä enempi madallettu niin sitä edemmäs eturenkaat menee. Dropit luonnollisesti auttaa ongelmaa mutta ei poista sitä. Jos tästä haluaa eroon on akselin kiinnityspaikkaa siirettävä taaksepäin.

Link to comment
16 minutes ago, -tipi- said:

Ehkä isoin merkitys on käytettävällä renkaalla. Jos mennään linttaan, niin mennään linttakumilla, eikä millään traktorin renkaalla.

 

image.png.45f40214f542c3afa9e29ce664074650.png

 

Mulla oli niissä Empeissä jotku 155/matalaroffilli rattaa, karmeet ajettavat, niinkuin ois ollut tiiliskivet ja hemmetin uraherkät, mutta silti raapi ratasta käänettäessä.. Mutta ku matalalla piti mennä.. Kavennuksakseliin ois helpottanu, mutta valitsin laiskan vätyksen tien, ostin 4,5 tuumaset fukit ja niille 145set.. helepotti pikkusen 

Eli miä kyllä suosittelen lokasuojan ernan kannalta sitä akselin kavennusta, kaks tuumanen kavennettu ei vielä näytä kottikärryltä

Link to comment

5,5x15 kromi mangelsit 185/65/15, matala, rummuilla: piirsi rantua 5-6 välille. Sama akseli levyillä ei enää sopinut noille kumeilla --> 155/15 ja mahtui. Eli osui hivenen pyörännavan etupuolella, ja tässä tapauksessa vasen oli vakavampi kuin oikea...

  • Like 1
Link to comment

Kun tarkoitus ei ollut levittää etuloksuja niin tein sitten tuollaisen reunamuokkauksen. Alkup kanttauksen poisto toi 2-2,5cm lisää tilaa. Tässävaiheessa oli pieni homma tehä ja aina kaikki millit kotiopäin🙂

B4E37D07-2BBF-41B6-BFDE-E602137490BD.jpeg

C6367102-BF5C-4CEA-85FC-9F676488CF16.jpeg

Edited by 68teevee
  • Like 7
Link to comment
39 minutes ago, Urbantoy said:

Sulla kun tuo hitsauslaitos tuntuu olevan noin helvetin hyvin hallussa, sulle on pikkujuttu kaventaa etuakseli..

Etuakseli on vakioleveydellä , on jo melkein valmiiksi pinnoitettu viimeistelyä vailla. Tällä ei ajella minimi korkeudella, sillain hillityllä madalluksella ajetaan. Kumma juttu, mää aattelin että hitsuuhommat on kohta ohi ja tulee vaan kokoajan lisää kaikenlaista ihan pientä🙄😅

Edited by 68teevee
Link to comment

Entäs takarenkaille jäävä tila? Siis renkaan ja lokasuojan reunan välinen tila? Noin suurinpiirtein jääkö lliiaksikin tilaa? Perhana kun en näitäkään päässyt tutkimaan 🤔Taakse tulee orkis 3cm ulospäin levittävä vanne ja lyhyet vetarit. Renkaina 195/65 15 . 

Sillä kyselen kun näillä vanteilla mennään... tosin saahan kaikki muutettua sopivaksi . Mut lähinnä mietin eniten sitä että pitäiskö mun vaihtaa pitkät vetarit suosilla? Paljonko vetareilla on pituuseroa?🤔

0241E6DA-5129-46AD-B956-04357ECA4C37.jpeg

E8EDB4E9-3FEC-4B43-9D80-D03D51ACAF40.jpeg

Edited by 68teevee
Link to comment

Minä tilasin CBeeltä uudet vetarit suojaputkineen.. vetari on käsittääkseni sama, mutta tuolla suojaputken päähän tulevalla klöntillä mihin kiinnitetään iskarit ja jarruhilut tehdään se, onko lyhyt vetari vai pitkä.. siinä tuli paketissa tuli molemmmat klöntit mukana.. Ei ole kyllä ottaa kuvaa ku meni jo eteenpäin ku ei ollut käyttöä.. 

 

Eli tuo sarja mulle tuli: https://www.cbperformance.com/product-p/4405.htm

 

Noniin mä sekoilen tas, eli jos on lyhkäsemmät vetarit tuohon sarjaan pitää vaihtaa nuo irrallaan olevat köntit.. mikä liekkään niiden oikea nimitys onkaan.. 

Sori sekoilu, kannattaa näköjään lukea joskus myyntiimoituksen selvitys asiasta, no tulipahan luettua vaikka ei niitä enää ole.. 

Edited by Urbantoy
link added
  • Like 1
Link to comment

Suunniteluvaiheessa noin 3 cm on varmaan riittävä tieto. Sitten kun ryhtyy osia etsimään ja kasaamaan, täytyy olla tarkempi. Itse suojaputket on tosiaan saman mittaisia, mutta valuosa ulkopäässä erilainen. Niissäkin sitten vielä vuosimalleittain eroja laakeripesän osalta. Laakerikannet vastaavasti erilaiset. Vetareita löytyy myös kolmea eri mallia. Tuolla on aika paljon mittoja https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=597158.

 

  • Like 1
Link to comment

Tuli muuten mieleen että tähän peliin vielä vaikuttaa se, että lokasuojat ovat kovin eri muotoisia riippuen valmistajasta. Ero saattaa olla merkittävä ja sitä ei välttämättä huomaa kuin sovittamalla. Omaani jouduin aikoinaan valitsemaan useasta eri lokasuojasta sarjan vähiten huonoja. Alkuperäisiä on saatettu kolhia ja korjata vähän sinne päin ja tarvikkeet tuntuu olevan yksittäiskappaleita.

Link to comment
48 minutes ago, Lasse said:

Tuli muuten mieleen että tähän peliin vielä vaikuttaa se, että lokasuojat ovat kovin eri muotoisia riippuen valmistajasta. Ero saattaa olla merkittävä ja sitä ei välttämättä huomaa kuin sovittamalla. Omaani jouduin aikoinaan valitsemaan useasta eri lokasuojasta sarjan vähiten huonoja. Alkuperäisiä on saatettu kolhia ja korjata vähän sinne päin ja tarvikkeet tuntuu olevan yksittäiskappaleita.

Olen antanut uskotella itselleni, että tarvikeloksut prässätään nipussa, useampi kerralla. En tiedä onko alun perin prässätty yksi kerrallaan tai ohuemmassa nipussa. Peltien määrästä riippuen, nipun päällimmäisen ja alimmaisen ero kasvaa aika suureksi. Valkkaamalla niistä voi tosiaan löytyä kaksi sammallaista.

Link to comment
44 minutes ago, x-pj said:

Olen antanut uskotella itselleni, että tarvikeloksut prässätään nipussa, useampi kerralla. En tiedä onko alun perin prässätty yksi kerrallaan tai ohuemmassa nipussa. Peltien määrästä riippuen, nipun päällimmäisen ja alimmaisen ero kasvaa aika suureksi. Valkkaamalla niistä voi tosiaan löytyä kaksi sammallaista.

 

Eiköhän ne ihan yksittäiskappaleina ole prässätty niin alkuperäiset kuin reprotkin.

 

Reprot vaan on mitä sattuu ja sopivuus on yleensä merkitty 40-luvulta 90-luvulle. Ja niiden reprojen erot selittyy ihan vain useilla muoteilla ja tehtailla missä niitä on tehty.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
37 minutes ago, Tanhis said:

Eiköhän ne ihan yksittäiskappaleina ole prässätty niin alkuperäiset kuin reprotkin.

 

Reprot vaan on mitä sattuu ja sopivuus on yleensä merkitty 40-luvulta 90-luvulle. Ja niiden reprojen erot selittyy ihan vain useilla muoteilla ja tehtailla missä niitä on tehty.

 

 

 

Samalta tehtaalata tulee erikokokoisia, muoteissa vika?

Link to comment
2 hours ago, x-pj said:

Samalta tehtaalata tulee erikokokoisia, muoteissa vika?

Ajatellaan asia näin että noita on prässätty 70-luvulta lähtien nykypäivään. Ei välttämättä mennä enää ekalla muotilla. Ja mitä tulee saman tehtaan tuotteisiin niin se että siinä on saman valmistajan tarra päällä ei tarkoita sitä että se olisi samalta tehtaalta peräisin.

 

Ja tähän vielä lisänä se että noita on voitu ostaa vaikka mihin varastoihin josta ne ovat sitten liikkuneet kuuluisan kontin purkamisen jälkeen takaisin valikoimiin vuosia valmistamisen jälkeen.

Edited by Tanhis
Link to comment

Tuo muotti homma ei ole ihan pikku homma.. Jos seuraa BBT4VW blogia, siellä on aika paljon tehty töitä ku juniksen pelleille tehty kiinassa muotteja, ja ei todellakaan ole eka kerralla mennyt ku römsöössä.. vaan testikappaleita on joutuneet tekeen ja sitten muottia ymmärtääkseni korjailtu ja sitten taas tehty uus painos.. ja taas kateltu että vastaako orkkista.. Ainakin kuvien perusteella nykyiset pellit ovat lähes täydellisiä.. Viimeisimpänä saivat vihdoin lastin kuplan 53-59 lokasuojia myyntiin..

 

Tuolta nopeasti kopioitu kuva noista lokareista:

https://www.csp-shop.com/en/body/fenders-front-821-021-111b-31104a.html?cache=1588156256&sort=400041

Link to comment
6 hours ago, x-pj said:

Se on hyvä, kun tiedätte miten homma menee. Minä en tiedä. Eräs tuttava, joka myy auton peltejä työkseen, tuon "nipputeorian" kertoi. En edes tiedä oliko hänelläkään mitään tietoa vai pelkkää arvailua.

Nipputeoria voi olla ihan pätevä joissain semmoisissa osissa missä pelti pääsee liukumaan yhteen suuntaan jolloin nippu voisi toimiakkin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...