Jump to content

VW 1303 RS


Recommended Posts

Viime syksynä eräällä arvostetulla harrastepalstalla törmäsin myytävänä olevaan projektiin jota olin jo aikoinaan lehdessä katsellut. German lookerin rakennus on pyörinyt mielessä jo todella pitkään ja tässä näin todellisen potentiaalin moiseen asiaan erikoisen ja suhteellisen pirteän tekniikan ja ehjän korin muodossa, eikä vähiten siinä jo mukana tulleiden korin osien myötä.

Tässähän siis tekniikkana on 2,1 WBX ja Porschen 901-tyypin 5-vaihteinen vaihdelaatikko. Simpukka-ohjaus on muutettu hammastangolle alkuperäisin osin. Ja auto on lupien kanssa muutoskatsastettu tälle tekniikalle alkuperäisin jarruin.

Pari päivää viilattiin asioita kohdilleen ja lyötiin sähköpostilla kättä päälle, haku sovittiin myöhempään ajankohtaan, kunhan saataisiin soviteltua aikataulut.

Niimpähän marraskuun 9. 2019 ajelin trailerin kanssa Kainuuseen autoa hakemaan.

 

 e7awHZhMiW9svDUxUjpaI4SKgGbEsBvzs-I9akT7 

 

Illaksi kotiin kauheassa lumipyryssä, auto talliin ja ihmettelmään, että mitä tuli ostettua.

 

L4MGZRptU_-b2ynrywDIMBgdisAhLFYvxsT-iM7F

_CTHE2KWczjp0UjCHRK8pqY1vWz0JCcOC4E_YWOi

 

Seuraavana aamuna osien purku vetoautosta.

 

AyPtsZaANbsUxa1OAVbAuOJb-oNaHmGRtyoGTlXg

urdHdbiv786Od1zmTUvmOpFfLoqi0rlKVIKJT65Q

 

Ensimmäinen työmaa oli asentaa mukana tullut WBX:iin jo valmiiksi muokattu Vintage Speedin Super Flow putkisto paikoilleen, että pääsee kokeilemaan autoa käyntiin.

 

XFiZxVMmlcMwSA7gXwADEX4KBYXcmRq5KrC-6voI

 

Sinnehän se putkisto asettuikin muutamien korjattujen kierteiden ja kansiin uusien pinnapulttien vaihdon jälkeen.

 

k_rVKTz1NuuO4vtmjY3D-HPnmN3Z6_c93qd4FKMq

 

Nyt pääsikin kokeilemaan autoa käyntiin, eli bensaa tankkiin ja jännityksellä koittamaan.

Niimpähän auto lähtikin samointein käyntiin, muutama nostin kalkatti iloisesti, mutta tunnelma korkealla, kone kävi ihan jees. Lämpimäksi käytyään kalkatuskin katosi, kun auto pidempään seissyt.

https://photos.google.com/share/AF1QipPyF5IKp2JD0BAuLiQkiezHpqYYYUqCtLh1s-3cNC5TO9JH4EWXLfLSDsHbXhW3lw/photo/AF1QipMLDRsRnze_IeI5X_m4XPoInxhrRN9NKgUYcdHo?key=c2dtN0JIRnI0aGtoeGVJNW5sc0pNdjViME1LY2ZR

 

Eräänä aamuna kävelin tallin ohi ja ihmettelin suhteellisen vahvaa Shellin V-Powerin tuoksua, vilkaisu talliin selitti tilanteen, letku murtunut tuhannen päreeksi ja bensat lattialla. Sitä sotkua ja hajua sitten siivottiin ja tuuletettiin ja meni tovi ennenkuin haju oli niin mieto että pystyi tallissa taas selvinpäin olemaan.

Ja vaikka katselin letkut läpi että uskaltaa ensinnäkään bensaa tankkiin laittaa, niin näin kävi. Ja kävi vielä ilmi että letku joka oli päreenä, ei ollut bensiinille tarkoitettua ensinkään, mutta senkokoista bensaletkua ei ole olemassakaan, mikä tankissa oli lähtö.

Päätös siitä että letkut uusitaan koko linjaan vahvistui välittömästi. Vedin meno- ja paluulinjat alustaan teräsputkella, joka ainoa letku ja klemmari uusia. Tankkilähtö puristettiin pienemmäksi, joten koko nyt sama kuin pumpulle tulevassa liitoksessa ja oikeaa letkua löytyi helposti. Vaihdelaatikon päällä letkujen välissä roikkuneelle suodattimelle telineen ja suojan rakentelin myös, helpompi vaihtaakin kun näköpaikalla, eikä ole hakkaamassa mihinkään ja pahimmassa tapauksessa mee jopa rikki tai hieroudu puhki.

Näin polttoainejärjestelmä tuli suhteellisen turvalliseen kuntoon.

 

TZWDC2RxuXWSR4S5OKaFHYDn8YsJ51hEnZIeKgiN

RqpegKvhtozylPg2ELdqy_Mkb24dUjEFNp9obQqu

6P5kJpRKraN9NKewnXj1hJ8G72mAZnlhsSk3FKJd

 

Koekäytön yhteydessä tuli sitten huomattua muitakin vuotokohtia, vesipumppu vuotaa ja öljypumppu hikoilee.

Seuraava operaatio oliki siis vesipumpun vaihto, nesteletkujen läpikäynti ja klemmareiden uusinta, samalla pariin otteeseen käytin puhdistusaineen kun auto seisoessaan kerännyt ruskeaa järjestelmään. Tämä täytyy vielä kertaalleen tehdä, jonkin verran väriä vielä nesteen seassa. Paisunta-astia tuli myös samalla uusi, keruuastia pitää vielä jostakin löytää sopiva, nätimpi kuin vanha.

 

HU7ht6Ku4xBlsxHP_b1a-GaZz0kugO60TDCVZ3fj

-_gFHTNO4AA3X1b3Qx6Ae3t9fS82lPnivCo3n8Q5

 

Öljypumpun kannen, mutterit ja tiivisteet uusin myös tässä jossain kohtaa.

Ilmamäärämittarin putken vaihdoin samalla ja hihnapyöriin suttailin mustaa, niin kehtaa konehuoneeseen tässä kohtaa katsoa, hipistellään sitten myöhemmin lisää.

 

Seuraava operaatio olikin jarrujen herkistely, ne kun olivat seisoessa jumineet. Jarrut on uusittu aika pitkälle jossain kohtaa, mutta jumissa silti. Jarruihin tulee varmaan päivitystä, kunhan sopiviin paketteihin eteen ja taakse törmään, alkuunsa nyt mennään näillä vakioilla.

Takapäässä riitti sylintereiden herkistys, kenkin ja rumpujen hionta smirkelituukilla, putsaus ja kiinni, päälle säätö.

 

t1AHpraTXnZ_smjbPyQlq4lS8MXjG1Pat0Z6_4zO

 

Etujarrusatuloista mäntiä saikin houkutella ulos hetken aikaa. Kuitenkin ne sieltä tuli ja satulat sain pöydälle osiksi.

 

602zeRqrYHfujcOKCw13XACiAQ-aGjuCuxGqDavA

 

Tässä kohtaa elettiin joulunaluspäiviä. Jotenkin satulat pöydällä eivät houkutelleet ja talliin ei innostanut lähteä. Menikin muutama kuukausi, etten koskenutkaan autoon, motivaatio tipahti koronankin takia nolliin ja laitoinkin jo projektin myyntiin, jonkin verran oli kyselyä, mutta ei tosiostajaa ilmestynyt. Ajattelin kuitenki, että laittelen jarrut loppuun, että on helpompi tarvittaessa siirtää, kun auto on ajokuntoinen. Huhtikuun alkupuolella sitten sainkin satulat kasattua ja maalattua.

v0eoiKaHi4V3tx-f9WFS1oBCfDUVAAYa7IB28t21

 

Jarrut kiinni, ilmaus, ja auto oli ajokuntoinen. Pääsin vihdoin liikuttamaan autoa omin voimin.

https://photos.google.com/share/AF1QipPyF5IKp2JD0BAuLiQkiezHpqYYYUqCtLh1s-3cNC5TO9JH4EWXLfLSDsHbXhW3lw/photo/AF1QipOfQ-vBLpxCjRYbtGzJMgBtX2BjYFFVVOAwiwkP?key=c2dtN0JIRnI0aGtoeGVJNW5sc0pNdjViME1LY2ZR

Lenkki korttelin ympäri ja myynti-ilmoitukset pois, kyllä virneeseen veti naaman, kun pääsi testiajolle ja päätös, etten myy.

 

Auto purkuun sisältä ja lasien irroitus.

 

Q4Z4Dv-8vJnvy7q43XRmkNP9wQlHy5UVCgcBIs9N

AlhlFN0igMCjq4Cu3aOpN9Z_Bh-PgawWdAjooGnV

 

Seuraavaksi sitten takakannakkeen kimppuun, kun entinen ei sopinutkaan uuden putkiston ja puskurikannakkeiden kanssa. Koneen puolen kannakkeen muokkaus ja uusi kannake huonekaluputkesta.

 

ttGCx_Fbrkhxas44xs6Mxbyw36AFSqvy-rV2yyR0

pr-_k47qz6qdgURRWEzShSLR4c57XAocEmbnd6hA

 

Tämän jälkeen luukuista ylimääräiset reiät umpeen, uuden takahelman muokkaus ja ruostevaurion korjaus.

 

jtQcrwpP2nsrcejoq1mrqgT5psIIrC05fHALKSd6IBWRWDvrQdBk5C5oZlN7bmCOGrSM8PvyS-q6sGlY

tpTlQzlcAxoXPHGC9R7zeAU8aYewZUDzJCSrNzYp

YicA9XsE6jSFI0jpgWCAtiJsfv31aigk5xiTf8C_

z6FoxaFHa-yorDaiFdFqnD_-XLGh0V9wvgOjvZq3

3UtecnItfN0c40QesNynxhANjfkDdVR1WdgcK0D2

 

Konepellistä ei taida saada nättiä, laitetaan parempi. Siinä kun oli isot reiät spoilerin kiinnitystä varten, onneksi luukkuja löytyy.

 

Seuraavana mallailinkin vanteita ja lokasuojia autoon kiinni. Jako pitää muuttaa ja vähän spaceria vaatii väliin.

 

SOXAx4Fc0SWnVa0v9jemK1dkXltNsFfEwPHLEMU5

0V9H8yCl7PF2fFA3XHyReJoBjxzdt8bsJxRqnwFt

 

Tässä kohtaa siis ollaan menossa.

Auton maalaus on vähän auki, että millä aikataululla siihen saadaan väri päälle. Jokatapauksessa pohjia seuraavaksi tekemään ja ainakin pohjaväri olisi tarkoitus saada, että autoa pääsisi ajamaan ja konttorillakin käyttämään. Voi toki olla että suunnitelmat muuttuu ajan kanssa. Ajatus oli kuitenkin, että auto on kesällä kauniina päivinä ajamista varten ja talvella ehtii hipistellä taas lisää, no, aika näyttää.

 

 

 

 

 

 

  • Like 11
Link to comment
  • 2 weeks later...

Keulapalaan muotoiltu aukko on alkanut ahdistaa, eikä vähiten siksi kun se on tehty läkkipeltipopniittipakkeli-menetelmällä. Aamulla ennen töitä käpistelin sen irti ja tilasin ritilällisen etuhelman, eli nyt tehdään kunnolla jos kerta tehdään,. 

IMG_20200518_065854.jpg

IMG_20200518_073951.jpg

IMG_20200518_073941.jpg

  • Like 3
Link to comment

Tälle päivää taas ihan pientä käpistelyä. Nokkapalan kiinnityskohtien parsintaa ja jäähdyttimen päältä tukikehikon purku, tässä ajatuksena laittaa matalampi flekti, jolloin pohjan voi muotoilla hieman toisin, ehkä jopa asiallisemmin kuin entinen versio aiheesta. 

IMG_20200521_151459.jpg

IMG_20200521_151450.jpg

IMG_20200521_140309.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Hetken hiljaiselon(lue väliprojektien) jälkeen tallissakin jotain tapahtunut. Keulapalaan testattu paikoilleen ja todettu että syylärille pitää tehdä uudet kiinnitys raudat. Tänä aamuna kattoverhoilun liimat putsailtu ja ovet irroitettu. 

IMG_20200823_183342.jpg

IMG_20200828_083735.jpg

IMG_20200828_083749.jpg

  • Like 2
Link to comment

Tänään aloitettu pohjien teko kuskin takaposkesta. Jotenkin heti lähtöön epätoivokin hiipi takaraivoon, kun ajatus värjätystä korista ennen syyssateita on pyörinyt mielessä, irto-osia kun pystyy kiikuttaa värjäämöön pakettiautossakin. No ei passaa heti lannistua, jotenkin vaan ruskeat pisamat toisensa jälkeen maalipinnan alla pelti pinnassa nostaa ahdistusta, täytyy vaan koittaa jaksaa puurtaa. 

IMG_20200830_173723.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tälle päivää yksi halkeama takaposken saumassa hitsattu ja hiottu. Takaikkunan ympäriltä puhaltelin hiekalla muutaman pisaman. 

Jäähdytin, tankki, täyttöputki ja pumppu irroitettu keulasta. Nyt keskittyminen pohjatöihin.

IMG_20200920_162806.jpg

IMG_20200920_191422.jpg

IMG_20200920_191429.jpg

Edited by Perttipee
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Täsä päivänä muutamana kuskin puoli käyty läpi ja puhalleltukin vähän, tänään apparin puolelle sama savottaa, hitaasti mutta varmasti pohjatyöt etenee. Tallikin vähän siistitty pölystä ja hiekasta, passaa pöllyyttää lisää😂

Link to comment

Aamusta taas oiottu maalikanttien reunoja sekä viimeiset värikokeilut hiottu kyljistä pois, saakeli mitä purkkaa ja kun minusta tuntuu että kaikki suojat on värjätty samalla liisterillä, menee sitä paperia vielä. No jos nyt keskittyä tähän koppaa ensin että saa sen fillerointikuntoon. 

IMG_20201006_085205.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Mielenkiintoinen projeki ja näyttää olevan todella hyväpeltinen aihiokin! Yleensä nämä 1303 on pönttölahoja. Kannattaa tosiaan harkita kahteen kertaan pohjan purkamista irti varsinkin kun näyttää noin hyvä olevan eikä näyttelyautoa tee. Tulee helposti vaan monenvuoden projekti joka ei valmistu ajoon "koskaan".

  • Like 1
Link to comment

Kuskin puolen kyljet saatu suunnilleen oikaistua ja hiottua ohkasella paperilla, seuraavaksi toinen puoli työn alle. Vänkärin puolelle pitää vaihtaa täyttöaukon syvennyspelti kunhan se ensi viikolla tulee. Onneksi koppa on suhteellisen suora, ettei tarvi hirveästi kittailla. 

IMG_20201101_182951.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
4 hours ago, Tanhis said:

Isot pojat maalaa nuo ritilän sisustat niin että teippaavat ritilät ja maalaavat ritilöiden läpi sisustan ja sitten poistavat teipit kun alla oleva maali on vielä sumun imevää ja maalavat itse ritilät.

 

Itse maalasin ensin auton päältä, teippasin ritilän ja maalasin sitten sisustan. Tätä ennen purin ritilän irti autosta, puhdistin ja pohjamaalasin ja hitsasin takaisin. Tuon ritilän irrotin koska siellä oli ruostetta. Jossakin olen nähnut mainostettavan hiomatikkuja, liekö sellaisilla voisi hioa sisäpuolen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...