Jump to content

Coiloverit eteen, kuplaan


Recommended Posts

Mitä mahtaa tapahtua, jos laitan coilit pallonivelkeulaiseen orkkisiskarien tilalle ja otan jousipakkojen lukkoruuvit pois kokonaan? Ainakin iskaritorneja varmaan joutuu vahvistamaan mutta voisiko toimia noin? Ettei välttämättä tarvitse purkaa jousipakkoja pois ja saisi korkeussäädön eteen. Vai eikö toimi? 

Link to comment

Siis ei säätöakselia? Jos otat jousipakan keskiruuvin pois niin jousitus pysyy yhtä jäykkänä,  mutta jousipakat ja myös tukivarret alkavat lonksua sivusuunnassa.

Jos on säätöakseli niin säätö alas ja coilovereilla korkeus takaisin lähtötilanteeseen. Madallusasteesta riippuen tarvitset luultavasti myös droppiolat.

  • Like 1
Link to comment

Tuohan voi olla pidemmän päälle parempi, kuin ne tangot, joissa päät ei pyöri.

Noinkohan olisi muut kuin liukulaakerit päissä? Tuossa pultin ja akselin halkaisijoiden erotus lienee luokkaa 6mm, joten 3mm leveää laakeria tuskin löytyy muuna kun kuulattomana/neulattomana.

Edited by VW-63
Link to comment

Mulla on '67 Kuplassa pelkkä säätöakseli, topakampi etuvakaaja, ja 16" pyörät. Ja on hyvä ajaa kovissakin nopeuksissa. Ei siis edes droppeja. Saahan noihin coilover jousituksiin omia rahojaan tuhlata, pysyy osavalmistajat leivässä, mutta aivan turhaa se on. Perusasiat kuntoon.

Link to comment
9 hours ago, -Alex- said:

Niin noiden päät on laakeroitu, kuten videossa sanottiin. Luultavasti neulalaakerit sisällä.

 

 

Noniin tälläinenhän ratkaisee mun ilma-akselin suunnitteluongelman. Tai siis veikkauksena että eiköhän vastaavia ole myynnissä myös type2 akseleihin.

Link to comment
12 hours ago, Tanhis said:

Noniin tälläinenhän ratkaisee mun ilma-akselin suunnitteluongelman. Tai siis veikkauksena että eiköhän vastaavia ole myynnissä myös type2 akseleihin.

Saiskohan red9designiltä erikseen pelkkää tankoa?

https://www.red9design.co.uk/type2.htm

 

Ja näyttäis saavan limebugilta pelkän tangon.  Tosin ei kerro että käykö molempiin, juna ja pallokeulaan. https://www.limebug.com/product/view/3940/t2-titan-super-strength-through-rods-520/#temp

 

Link to comment
On 5/5/2020 at 9:29 PM, VW-63 said:

Jos on säätöakseli niin säätö alas ja coilovereilla korkeus takaisin lähtötilanteeseen.

En ole laittamassa kierrejousia enkä ilmapusseja, mutta jos olisin, niin tekisin varmaan näin. Tuntuu varmemmalta ja kestävämmältä rakenteelta. Eihän sen tukivarren liike ole pitkä ja jos ei ole kyse mistään käyttöautosta, niin varmaan rauta rautaa vasten hinkkaaminenkin toimii.

Link to comment
8 hours ago, x-pj said:

En ole laittamassa kierrejousia enkä ilmapusseja, mutta jos olisin, niin tekisin varmaan näin. Tuntuu varmemmalta ja kestävämmältä rakenteelta. Eihän sen tukivarren liike ole pitkä ja jos ei ole kyse mistään käyttöautosta, niin varmaan rauta rautaa vasten hinkkaaminenkin toimii.

 

Liike ei ole pitkä mutta sitä on paljon. esim keskipalaa olen suunnitellut jo uusiksi jatkuvan liikkeen takia, ajatuksena ettei akselia tarvitse olla joka kesä uusimassa seuraavaan kehitysversioon vain sen takia että meni siittä missä aita on matalin. Tai vaihtoehtoisesti olla sitä akselia kokoajan rasvaamassa.

Link to comment
On 5/5/2020 at 8:29 PM, panzza said:

Mitä mahtaa tapahtua, jos laitan coilit pallonivelkeulaiseen orkkisiskarien tilalle ja otan jousipakkojen lukkoruuvit pois kokonaan? Ainakin iskaritorneja varmaan joutuu vahvistamaan mutta voisiko toimia noin? Ettei välttämättä tarvitse purkaa jousipakkoja pois ja saisi korkeussäädön eteen. Vai eikö toimi? 

 

Itse en lähtis sekoittamaan kahta erityyppistä jousitusjärjestelmää, saataa käyttäytyä tienpäällä arvaamattomasti.

Link to comment

Mä oon pohtinu et miks toista vääntösauvat yhdistävää miten hyvänsä laakeroitua jousiterästankoa ei vois käyttää kallistuksen vaimentimena ja toinen sitten olis tollainen limebugin tapainen?

Ja sitten ne coiloverit

Link to comment
On 5/8/2020 at 10:06 PM, kari kittilä said:

 

Itse en lähtis sekoittamaan kahta erityyppistä jousitusjärjestelmää, saataa käyttäytyä tienpäällä arvaamattomasti.

En ole huomannut madalletussa kuplassa mitään haittavaikutuksia, vaikka vääntösauvat ovat coilovereiden kavereina. Molemmat jouset ovat kuitenkin koko ajan jännittyneenä. Coilovereiden jousien jäykkyyden valinta vaan ei mene ihan suoraan kg/cm ajattelulla, kun väätösauva on vaikutuksessa mukana.

 

33 minutes ago, SePi said:

Mä oon pohtinu et miks toista vääntösauvat yhdistävää miten hyvänsä laakeroitua jousiterästankoa ei vois käyttää kallistuksen vaimentimena ja toinen sitten olis tollainen limebugin tapainen?

Ja sitten ne coiloverit

Varmaan voisikin. Jollain sen kallistuksen vakaajan virkaa tekevä tangonkin sivuttais liike pitäsi kuitenkin rajoittaa. Vakaajan tangon vaihtaminen pitäsi myös tehdä melko helpoksi, koska jäykkyys tuskin osuu parilla ekalla yrittämällä mieleisekseen (jos kriteerit ovat tiukat:)). Jos ei välttämättä halua vakaajaa piiloon niin veitsivakaaja on aikas hyvä vaihtoehto perinteiselle.

Link to comment
1 hour ago, SePi said:

Mä oon pohtinu et miks toista vääntösauvat yhdistävää miten hyvänsä laakeroitua jousiterästankoa ei vois käyttää kallistuksen vaimentimena ja toinen sitten olis tollainen limebugin tapainen?

Ja sitten ne coiloverit

Semmonen muistikuva että vw pohjasissa formuloissa olisi tälläinen rakenne.

Link to comment

Opastakaa nyt uunoa.. Muuttuuko se keula oikeasti paremmaks coil-overeilla, vai onko tää vaan jotain hiistelyä että esson baarissa saa sanoa että mullapa on coil overit.. 

Siis tarkoitan normiajoa, pisteestä aaa pisteeseen bee

Edited by Urbantoy
Link to comment
58 minutes ago, Urbantoy said:

Opastakaa nyt uunoa.. Muuttuuko se keula oikeasti paremmaks coil-overeilla, vai onko tää vaan jotain hiistelyä että esson baarissa saa sanoa että mullapa on coil overit.. 

Siis tarkoitan normiajoa, pisteestä aaa pisteeseen bee

Korkeussäätö on helpompi, jos on säädettävät. Ajoon ei vaikuta.

Link to comment
14 hours ago, x-pj said:

Korkeussäätö on helpompi, jos on säädettävät. Ajoon ei vaikuta.

 

13 hours ago, VW-63 said:

x-pj mainitseman lisäksi jousituksen jäykkyyttä voidaan vaihtaa helposti.

 

.........jos ostaa kunnolliset eikä niitä halvimpia kromicoileja. Ja en nyt näkisi että coileissa korkeuden säätö olisi mitenkään helpompaa jos vertaa keskipalasta korkeuden säätöön.

Link to comment
20 minutes ago, Tanhis said:

 

 

.........jos ostaa kunnolliset eikä niitä halvimpia kromicoileja. Ja en nyt näkisi että coileissa korkeuden säätö olisi mitenkään helpompaa jos vertaa keskipalasta korkeuden säätöön.

Kunnollisissa eli kalliimmissa coilovereissa voi säätää jousen esijännitystä, mutta se on hienosäätöä. Varsinainen säätötapa on vaihtaa jousia, joka on kohtuullisella helposti tehtävissä. Jouset voidaan valita auton nurkkapainojen mukaan. Samalla akselilla voi olla eri jäykkyisiä jousia. Nuo on niitä hienouksia joiden takia niitä vaativassa käytössä suositaan. Normiharrastaja ei jaksa tuollaisilla asioilla päätään vaivata. Riittää kun voi esson baarissa asiasta ohimennen mainita 😉

Link to comment
52 minutes ago, x-pj said:

Kunnollisissa eli kalliimmissa coilovereissa voi säätää jousen esijännitystä, mutta se on hienosäätöä. Varsinainen säätötapa on vaihtaa jousia, joka on kohtuullisella helposti tehtävissä. Jouset voidaan valita auton nurkkapainojen mukaan. Samalla akselilla voi olla eri jäykkyisiä jousia. Nuo on niitä hienouksia joiden takia niitä vaativassa käytössä suositaan. Normiharrastaja ei jaksa tuollaisilla asioilla päätään vaivata. Riittää kun voi esson baarissa asiasta ohimennen mainita 😉

Jaa mä luulin että näissä halvimmissa oli sisähalkaisija niin pieni ettei helposti saatavissa olevat perusjouset sovi.

Link to comment
4 hours ago, Tanhis said:

Jaa mä luulin että näissä halvimmissa oli sisähalkaisija niin pieni ettei helposti saatavissa olevat perusjouset sovi.

Jos nyt puhutaan oikeista coilovereista eikä niistä parinkympin iskareista, joissa on päällä kiva kromin värinen jousi niin kyllä coiloverin valmistaja luonnollisestikin tarjoaa laajan skaalan jousia omiin tuotteisiinsa. Ja jouset on ihan universaali mitoilla eli kuin tarkastaa jousen sisähalkaisija niin käyvät ristiin eri valmistajien iskareille.

Coiloveri muutoksessahan on samalla hyvä tilaisuus vaihtaa myös iskarit säädettäviksi, vaikka voihan ne tietysti vaihtaa vakio iskarin tilalle ilman jousiakin.

 

Mutta kaikkihan nämä muutoksethan ovat mieltymysten mukaan. Jos haluaa säilyttää VW:n autenttisen ajotuntuman, mikä ei käsittääkseni nykymittapuulla ole se paras mahdollinen, niin ei näitä kannata laittaa.

Jos taas on jotain toiveita normaalista sunnuntaiajelusta poikkeavaan ajo-ominaisuuksien parantamiseen niin näitä, kuten montaa muutakin muutosta, kannatta harkita:)

 

1 hour ago, kari kittilä said:

Kuinka moni on tehnyt Karmann Ghian tai Kuplan jossa on oikeat coiloverit (jossa on napilla säädöt molempiin suuntiin) joka nurkassa ilman vakiojousi osia ja on ajokokemusta sillä. Omalta kohdalta voin sanoa että ero on kuin yöllä ja päivällä.

Onko Karilla jousen jäykkyyden säätö napilla vai iskarin?

Link to comment

Olisko huomioitava vielä iskaritolppien yläpäiden keskinäinen tuenta - kuten MacPhersoneissakin on tapana? Nythän jousien kuormat kohdistuu uusiin pisteisiin.

Pukkikeulallehan löytyy jo valmiita tukia pohjalevyyn, jotka kannattaa laittaa joka tapauksessa

Link to comment
42 minutes ago, VW-63 said:

Jos nyt puhutaan oikeista coilovereista eikä niistä parinkympin iskareista, joissa on päällä kiva kromin värinen jousi niin kyllä coiloverin valmistaja luonnollisestikin tarjoaa laajan skaalan jousia omiin tuotteisiinsa. Ja jouset on ihan universaali mitoilla eli kuin tarkastaa jousen sisähalkaisija niin käyvät ristiin eri valmistajien iskareille.

Coiloveri muutoksessahan on samalla hyvä tilaisuus vaihtaa myös iskarit säädettäviksi, vaikka voihan ne tietysti vaihtaa vakio iskarin tilalle ilman jousiakin.

 

Mutta kaikkihan nämä muutoksethan ovat mieltymysten mukaan. Jos haluaa säilyttää VW:n autenttisen ajotuntuman, mikä ei käsittääkseni nykymittapuulla ole se paras mahdollinen, niin ei näitä kannata laittaa.

Jos taas on jotain toiveita normaalista sunnuntaiajelusta poikkeavaan ajo-ominaisuuksien parantamiseen niin näitä, kuten montaa muutakin muutosta, kannatta harkita:)

 

Onko Karilla jousen jäykkyyden säätö napilla vai iskarin?

 

Juu puhutaan kahdesta eriasiasta sinä puhut siis laillisista coilovereista ja minä puhun niistä halvoista kormikikkareista millä ei taida tehdä juuri mitään.

Link to comment

Jep. Samanlaiset GAZ:it kuin minullakin. Jousivoimat vain hieman isommat, kun minulla vakiojouset on paikallaan. Tosin niin löysälle käännettynä, ettei niillä ajamaan pystyisi, mutta keventävät kuitenkin vähän, että ihan kaikki kuorma ei ole colovereilla. Takana jouset 300lbs ja edessä 100lbs.

Edited by VW-63
Etujousen jäykkyys korjattu
Link to comment
  • 2 years later...
On 5/12/2020 at 3:36 PM, VW-63 said:

Jep. Samanlaiset GAZ:it kuin minullakin. Jousivoimat vain hieman isommat, kun minulla vakiojouset on paikallaan. Tosin niin löysälle käännettynä, ettei niillä ajamaan pystyisi, mutta keventävät kuitenkin vähän, että ihan kaikki kuorma ei ole colovereilla. Takana jouset 300lbs ja edessä 100lbs.

Mistä tilasitte noita GAZ coilovereita etupäähän? 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...