Jump to content

Lyhyet vetoakselit ja 4*130 jako


Recommended Posts

Oma Kuplan vetoakselinvaihto lyhyempiin ja pulttijaonmuutos jäi kesken kun myin auton aikoinaan pois. Laitoin siihen Sebron Porsche 924 takajarrurummut (5*130), ja niissä ei rumpu mennyt riittävän syvälle. Niinpä sorvautin spoorista 4 mm sisäpuolelta pois. Kun kiristin mutterit niin rumpuun tai pikemminkin vetoakseliin tuntui jäävän liikaa välystä. Meniköhän rummut pilalle vai voiko tuo välys sittenkin johtua jostakin muusta, esim. kilven erosta laakerinkanteen nähden? Kaikki tuntui muuten pelittävän, öljyt pysyivät sisällä jne.

 

EDIT: Tuo että rumpu ei mennyt riittävän syvälle näkyi niin että jarrukilven reuna jäi kokonaan näkyville ja jarrukengät jäivät liian lähelle rummun sisäreunaa.

Edited by Paksu-Tolppa
Link to comment
1 hour ago, Paksu-Tolppa said:

Oma Kuplan vetoakselinvaihto lyhyempiin ja pulttijaonmuutos jäi kesken kun myin auton aikoinaan pois. Laitoin siihen Sebron Porsche 924 takajarrurummut (5*130), ja niissä ei rumpu mennyt riittävän syvälle. Niinpä sorvautin spoorista 4 mm sisäpuolelta pois. Kun kiristin mutterit niin rumpuun tai pikemminkin vetoakseliin tuntui jäävän liikaa välystä. Meniköhän rummut pilalle vai voiko tuo välys sittenkin johtua jostakin muusta, esim. kilven erosta laakerinkanteen nähden? Kaikki tuntui muuten pelittävän, öljyt pysyivät sisällä jne.

 

EDIT: Tuo että rumpu ei mennyt riittävän syvälle näkyi niin että jarrukilven reuna jäi kokonaan näkyville ja jarrukengät jäivät liian lähelle rummun sisäreunaa.

Oisko välys voinut johtua siitä, että rummun spoori jäi liian lyhyeksi. Niin käy esim silloin kun laittaa viisipulttirummun pitkäspooriseen vetarin. Silloin voi laittaa prikkaa rummun ulkopuolelle.

Mulla kans kuplan rumpujen kanssa riitti noin 15 mm poisto rummun ulkopinnasta. Jarrukilvet oli myös nellipulttijarruista, jotta pääsi jarruja säätämään. Muistaakseni rumpu jäi tässäkin konversiossa hiukan ulommas, mutta jarrukengät meni kyllä piiloon rummun sisälle ja se riitti minulle.

Link to comment
53 minutes ago, Paksu-Tolppa said:

Onko viispulttisen jarrukilpi saman paksuinen kuin nelipulttisen? En muista mittasinko sitä aikoinaan. Autossa jossa oli liikaa välystä rummussa tai pikemminkin vetoakselissa, oli vuoden 1964 vetoakselit ja vuoden 1969 jarrukilvet.

Oliskohan siellä ollut väärän kokoinen laakerikansi ja laakeri päässyt liikkumaan laakeripesässä. Mutterin kiristäminen vetää alkselin kiinni laakeriin ja rumpu ja holkit siinä välissä kiristyy laakerin toiselle puolelle. Kun nippu on puristetty kasaan, akseli ei liiku, jos laakeri ei liiku.

Link to comment
4 minutes ago, x-pj said:

Oliskohan siellä ollut väärän kokoinen laakerikansi ja laakeri päässyt liikkumaan laakeripesässä. Mutterin kiristäminen vetää alkselin kiinni laakeriin ja rumpu ja holkit siinä välissä kiristyy laakerin toiselle puolelle. Kun nippu on puristetty kasaan, akseli ei liiku, jos laakeri ei liiku.

 

Se on mahdollista että kannet olivat väärät. Hommasta on jo vuosia aikaa mutta asia jäi vaivaamaan.

  • Like 1
Link to comment
15 hours ago, Paksu-Tolppa said:

Onko viispulttisen jarrukilpi saman paksuinen kuin nelipulttisen? En muista mittasinko sitä aikoinaan. Autossa jossa oli liikaa välystä rummussa tai pikemminkin vetoakselissa, oli vuoden 1964 vetoakselit ja vuoden 1969 jarrukilvet.

 

On ainakin kahta eri paksuutta jarrukilpiä ja kahta erikokoa keskireikää. Esim juniksen kilvet ei mene irs kuplan laakeripesään ilman spaceria ja reijän suurennusta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...