Jump to content

Maalaushommista yleistä lätinää


Recommended Posts

Semmosta oisin kysynyt, että millä prosentilla porukka maalauttaa autojaan, kun ainakin projektiketjuissa näyttäisi aika monella uunissa olevan autoja, ja moniko maalaa ihan itte? Lähinnä siksi utelen kun tuota kustannusrakennetta katselen niin se ei ihan ilmasta hommaa ole, varsinkaan kun en ole kerennyt asuntolainoja maksella pois tai työelämässä muutenkaan oltua 40:tä vuotta. 

 

Kotimaalarit ja tallien sepät, mitä erityisjärjestelyitä olette tehneet maalausympäristön luomiseksi otolliseksi? Meillä on aika iso kimppatalli missä on ns. heittopaikka joka kooltaan kyllä soveltuu ruiskun kanssa heilumiseen, lähinnä mietin tuota muitten tallilaisten kannalta, että pitäisikö esim rakentaa joku väliaikainen muoviteltta tms ettei maali leviä jokapaikkaan? 

 

Minulla on itsellä joku automaalit.netistä ostettu ruisku, ei varmaan paras muttei paskinkaan, jotain pikkuosia sillä maalannut. Mitä nyt joskus yhden Tölkin telalla maalasin, niin ihan ok siitä tuli, mutta toki ne pohjatyöt on se vaativin osuus ja jos siinä laistaa, sitä ei kovinkaan ammattilainen maalilla paikkaa.  Tuo pallisprojekti tässä pikkuhiljaa alkaa rantautua talliin ja korityöt lähestyy, pohjaltahan se pitää aloittaa, kirjaimellisesti. Oletteko minkälaisia mössöjä/maaleja "alapohjaan" laittaneet jahka sen olette pellille vetäneet?

 

Tyhmiä kysymyksiä mutta tyhmä on kysyjäkin. Kiitos ja anteeksi.

Link to comment

Kaikki on tullut aina ite maalattua..harraste auto aikanaan "osamaksulla" runko, sisusta, lokarit, ovet, luukut..erikseen kun oli niin pieni talli ...ja nykyisin tulee enää maalattua korjausmaalauksia autoon ja tietty näitä moottoripyöriä...mutta en ole raaskinut maksaa ulos, vaan ite pitää tehdä, no eipä myöskään tarvi sitten valittaa että joku teki huonoa jälkeä.Nykyisin on aika kätevä maalinhankintapaikka netissä tuo, automaalit.net hyvät tuotesivut ja saa teknistä ohjeistusta jos tarvii. nyt on muutama päivä maalattu sivuvaunuja..ja taas tuli juuri niin hyviä kun itse osaa...Nykyiset pohjamaali/fillerit on kyllä hyviä pohjamaaleja ja eristää vanhaa venäläistä maalaustakin uusilla väreillä maalata. Yhden käden paineilma epäkesko hiomakone ja käyttää softeja kittejä ja juuri hyviä fillereitä niin saa nätit pohjat.

HPIM1478.JPG

HPIM1479.JPG

HPIM3254.JPG

vaunu 1.JPG

vaunu2.JPG

vaunu4.JPG

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment

Pohjatyöt on se joka maalauksessa eniten maksaa. Itse tekisin pohjat mahdollisimman pitkälle, jopa pohjamaaliin asti. Sitten ruiskutus ammattilaisen toimesta. Tällä tapaa ei pieni talliympäristön roskaisuuskaan muodostu ongelmaksi. Yhden Kuplan aika karuissa olosuhteissa maalanneena olen tullut tähän tulemaan. Tämä on tietenkin vain oma mielipide.

Link to comment
3 minutes ago, Paksu-Tolppa said:

Pohjatyöt on se joka maalauksessa eniten maksaa. Itse tekisin pohjat mahdollisimman pitkälle, jopa pohjamaaliin asti. Sitten ruiskutus ammattilaisen toimesta. Tällä tapaa ei pieni talliympäristön roskaisuuskaan muodostu ongelmaksi. Yhden Kuplan aika karuissa olosuhteissa maalanneena olen tullut tähän tulemaan. Tämä on tietenkin vain oma mielipide.

 

Paksu oikeassa, mutta oon niitäkin komentteja kuullut että kaikki maalarit ei ota ruiskun alle jos eivät saa tehdä pohjia.. jos joku tekee paskat pohjat ja ammattilainen ruiskuttaa ja vituiks männöön pohjien takia, niin hetihän kysytään että "kuka perkele tän maalas, aivan hanurista"

Link to comment

Jos isommassa tilassa maalailet niin ehdottomasti tarvitsee kyhätä teltta tai sitten suojata kaikki tasopinnat maalisumulta. 

Teltassa sitten tarvitsee olla ilmankierrätys ja tähän ei mikään 12v prossutuuletin riitä. Tuloilma mieluiten katonrajasta tai katosta ja poisto lattianrajasta. Jos oikein pro touhuun lähtee niin sitten tuloilmalle suodatus. 

 

Mitä itse maalaukseen tulee niin hidas kovetin on ehkäpä paras vinkki mitä itse saanut. Eli pienet epäpuhtaudet ja kuivat ruiskutukset yms. sulautuvat paremmin pintaan kun maali kuivuu kauemmin.

 

Auton kokoisessa maalaausprojektissa eteen tulee myös nopeasti aivan erilaiset paineilmaongelmat kuin jossain pikkuruiskutuksessa. Eli jos pieni kompura niin se riittää kyllä maalaamiseen, mutta ilma on hemmetin kuumaa ja jos kuumassa ilmassa olevaa vettä (höyryä) koettaa suodattaa pois niin eihän sitä siittä mikään vedeneroitin eroittele. Eli ilmalle jäähdytys joko ison tankin kautta tai sitten väsää itse kuivaimen/jäähdyttimen esim isosta vesijohtoputkesta ja rosterisista pesusienistä. Maalaamiseen kaipaat myös kunnon paineensäädön koska kompuran paineensäädöt usein vuotavat ja päästävät ekalle puhallukselle korkeamman paineen joka on aika ärsyttävä ominaisuus. 

 

Lattian kastelu auttaa myös roskien ja maalisumun imemisessä itseensä.

 

Tässä pätkä oman tallin maalaustuulettimista ja tosiaan poistavat puhaltimet joka ei mitenkään ideaaliratkaisu keskellä seinää.

 

  • Like 3
Link to comment

Mä en enää jaksa edes suojailla tallia mitenkään. Kaikki työkalut, koneet ja hyllyt on siinä rälläkän käryssä jo joten ei ne siitä juuri huonommaksi muutu. Roskia tulee aina joten pinta on hiottava ja kiillotettava kuitenkin. Samalla lähtee appelsiinikin.

 

Valaistukseen panostaisin eniten.

Link to comment

Pressuteltta jonka ylipaineistaa tuulettimella joka imee ilmaa suodattimen kanssa on aika kohtuullinen kompromissi. Etenkin tummia sävy vedettäessä maalisumu olisi hyvä saada tilasta pois että näkisi edes jotain. Ja tietty se valaistus, valoa ei ole koskaan vielä ollut mun tallissa liikaa.

 

Virheistä kuulemma oppii parhaiten. Ehkä kannattaa muutama yuutupe-pätkä kattoo eka pohjille.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...