EKA Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Laitettiin 1966 vuoden kuplan alle Motonetin iskarit, mutta alle 50 km/h nopeuksissa etupää pompottaa ikävästi. Auto selkeesti silloin rauhaton. Jos laittaa etupellin alle painoa, ohjaus rauhoittuu jonkin verran, mutta mitä tässä on mahdollisesti nyt mokattu? Menikö sutta alle? Korjaamollekin pitäisi varmaan jotain ohjeistaa, kun ei oma mielikuvitus nyt riitä. Any ideas? Quote Link to comment
Tanhis Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 (edited) Pompotus tulee yleensä siittä kun iskarit ei toimi ja ei pitäisi tapahtua edes niillä motonetin iskareilla. Mites rengaspaineet edessä ja mikä kumi. Onko madallettu ja kuinkapaljon jos on. Ja mitä tarkoitat etupään rauhattomuudella, tietenkin vaikuttaahan se ohjausiskarikin tähän. Ja onko etupää muuten katsottu läpi ettei ole löysiä niveliä tai jopa tukivarsi voi olla löysä akseliin nähden. Ja paino etupäässä vaikuttaa myös aurauskulmiin eli onko kulmat kunnossa. Edited June 1, 2020 by Tanhis Quote Link to comment
karhok Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 (edited) "Ilmasitko" vaimentajat vai asensitko suoraan alle? Eli jos et ilmannut niin luultavasti vika on siinä....Huomioi nestevaimenninta pitää pumppailla pystyasennossa muutamia kertoja että vaimennin ilmautuu koska se on seisonut varastoinnissa vaaka-asennossa...Tämä kyllä pitäisi lukea asennusohjeissa. Edited June 1, 2020 by karhok Quote Link to comment
EKA Posted June 1, 2020 Author Share Posted June 1, 2020 Kiitos vastauksesta. Originaalipeli, eikä ennen iskunvaimentimien vaihtoa ollut kuin hyvä ajotuntuma, vaikka iskareilla oli ikää jo parikymmentä vuotta. Ajattelin, että sitäkin voisi parantaa, mutta väärään suuntaan meni. Ei ole välyksiä, meni juuri katsastuksestakin läpi ja renkaat viisvuotiaat Hankookit. Eli vähän tuntuu, että ollaan henkimaailman puolella, kun mitään muuta ei ole vaihdettu. Kyläseppä (asiansa osaava) suoritti vaihdon, mutta aurauskulma nyt vaikuttaisi oleellisimmalta vaivalta, toisaalta ohjaus palauttaa hyvin, on jäykkä ja auto menee luotisuoraan tiellä. Rengaspaineet eivät ole oikeastaan koskaan vaikuttaneet ajo-ominaisuuksiin, kun niidenkin kanssa on aiemmin taiteillut. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Ja tulipahan mieleen myös että jos akselia ei ole rasvattu niin silloin voi tukivarsi jumittaa ja aiheuttaa pomputusta. Quote Link to comment
JaakkoS Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Ongelma voi olla myös noissa tarvike iskareissä myös se että eivät mene tarpeeksi alas. Itse olen huomannut mitä "letkumpi" iskari niin sen parempi yleensä on. Sitten jos haluua hifistellä niin punaiset KONI merkkiset säädettävät on aikas hyvät mielestäni, niissä on hyvä joustovara ja voi säätää. Quote Link to comment
peol Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Iskarit varmasti oikean pituiset ja "asennussarja" myös paikoillaan? Eli se iskarin yläpäähän ruuvattava jatkopätkä jossa myös pohjaanlyöntikumi. Joskus olen nähnyt sellaisenkin toteutuksen jossa iskari oli kiinnitetty yläpäästään suoraan akseliin ja silloin liikevara ulosjoustossa ei riitä. Eli jousitus ei toimi ennen kuin on riittävästi painoa keulassa. 131498441S 1 Quote Link to comment
Nikladz Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 (edited) Muistaakseni ostin itsekkin ensin motonetilta etuiskarit mutta asentaessa huomasin ne liian lyhkäsiksi ja vein takaisin. Neoretrolta löytyi oikeat joissa juurikin tuo korotusosa kuten peolin laittamassa kuvassa. Kyseessä oli -67 kupla. Edited June 1, 2020 by Nikladz Quote Link to comment
Maasturi Posted June 2, 2020 Share Posted June 2, 2020 Keiteleen Koneesta löytyy sopivat etuiskarit. Quote Link to comment
EKA Posted July 5, 2020 Author Share Posted July 5, 2020 Kyllä se vaan noilla tötteröillä rauhoittui. Kiitos vaan Peol & kumppanit. Pitää muistaa sitten 20 vuoden päästä. 1 Quote Link to comment
Vauhtiveikko Posted July 25, 2020 Share Posted July 25, 2020 Pitäiskö tollaset koroke tötteröt olla myös punaisten konien kanssa, jos on autossa droppiolat ja säätökeula paikallaan? Mulla on siellä vaan noi kumiholkit ja autona -66 kupla. Aika vähän tuntuisesti on keulassa eloa... Quote Link to comment
Joe Cool Posted July 29, 2020 Share Posted July 29, 2020 On 6/1/2020 at 11:27 AM, JaakkoS said: Ongelma voi olla myös noissa tarvike iskareissä myös se että eivät mene tarpeeksi alas. Itse olen huomannut mitä "letkumpi" iskari niin sen parempi yleensä on. Ilmeisesti tämä ratkesi tuolla korotuksella. Silti tähän myös sellainen kommentti, että jos jousitus on vetelä, niin liian jäykkä/kova iskari alkaa hakata ja täristää, kun se joutuu jousen töihin. Eli iskari ja jousi pitää toimia yhdessä kunnollisena parina. Kerran yhden kaverin Cadillaciin oli "parannettu" iskunvaimennusta joillain hienoilla kaasuiskareilla ja auton perä pomppi aivan tunnottomasti. Haettiin tarvikeliikkeestä perintesiet löysät öljyiskarit ilman mitään extroja ja pantiin paikoilleen. Sen jälkeen auto kulki juuri kuten Cadillacin pitääkin, keinuen ja leijuen 😉 Samoin käynee, jos panee liian jäykät jouset löysille iskareille. Vaimennus ei ehdi mukaan ja auto pomppii jousen varassa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.