Jump to content

Moottorin vaihto kuplaan kenttäolosuhteissa


Recommended Posts

Miten vaihtaa kuplan kone helpoiten hiekkakentällä/nurmikolla/laattapohjaisessa autokatoksessa? Käytössä ei ole autonosturia, trukkia tms. korkealle nostavaa laitetta, ainoastaan hallitunkki, 20cm korkuiset ajorampit ja ketjutalja. Eli, miten olette vaihtaneet koneen ko. olosuhteissa, ja onko kenelläkään kokemusta netissä myytävästä  n. 400-500e arvoisesta porakoneella/kammella toimivasta autonostimesta jolla auton keulaa/perää saa nostettua/laskettua?? 

Link to comment

Hallitunkilla kuplan perä ilmaan, miesvoimalla moottori konehuoneen kohdalle maahan, perä alas ja miesvoimin hallitunkki koneen alle ja kone paikalleen. Noin sen olen tehnyt ulkona tai sisällä hallissa moneen kertaan..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
7 minutes ago, metake said:

Hallitunkilla kuplan perä ilmaan, miesvoimalla moottori konehuoneen kohdalle maahan, perä alas ja miesvoimin hallitunkki koneen alle ja kone paikalleen. Noin sen olen tehnyt ulkona tai sisällä hallissa moneen kertaan..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Jäi vielä tarkentamatta, että yksin pitäisi saada tehtyä... 

Link to comment

Saa tehtyä yksin 6kpl kakkosnelosia ~40cm auttaa hommaa aika paljon. Kakkosneloset siis sitä varten että saat koneen sen verran ilmaan että tunkki mahtuu alle. Ja korkealle nostava hallitunkki auttaa paljon auton perän nostossa niin korkealle että puhallinkoppa mahtuu takahelman ali. Olen kylläkin saanut homman tehtyä ihan sellaisella halvalla pikkuhallitunkillakin ja tosiaan yksin. Kytkinlevy kannattaa olla sitten hyvin keskitetty kun muuten saattaa mennä hermot varsinkin yksin touhutessa.

Link to comment

Auton perä pukkien päälle, koneen alle vaneri ja tunkki koneen alle jonka jälkeen pultit letkut yms irti, nostat konetta tunkilla pikkaisen ja nykäiset irti, kannattaa olla kakkosnelosen pätkiä joita laittaa koneen lämmönvaihtimien alle että saa tunkin koneen alta pois, tämän jälkeen nostaa konetta vuorotellen kummaltakin puolelta ja nykii kakkosnelosen pätkät koneen alta pois. Lopuksi kun kone on maassa nostat auton perän niin korkealle että koneen mahtuu vetämään alta pois vaneria pitkin. Noin se on tullut tehtyä yksin jo parin vuoden ajan tuossa hiekalla.

Link to comment

Mulla on tuollainen. Konetta en ole irrottanut tai asentanut sen kanssa. Muutoin ihan ok laite. Kupla tahtoo jäädä takapainoiseksi, vaikka nostimen laittaa niin taakse kuin saa. Eli pitää olla kaveri hommassa mukana ehkä. Tosin, jos irroittaa koneen ja nostaa sitten auton ylös tätä ongelmaa ei ole.1523e999c0a2daa7c5801fca4c97c714.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment

Kun pudottaa runkomoottorin päällä olevat apulaitteet pois, niin ei kovin korkealle tarvitse nostaa. Takimmainen moottoripelti kannattaa irrottaa niin pudottaminen on helpompaa.

 

Minä teen sen näin, perä ylös, takaluukku irti, apulaitteet irti (käytön samoja yleensä joten ne joutuu kuitenkin irroittamaan), kuitenkin vähintään polttoaineletku, kaasuvaijeri, takimmainen moottoripelti ja sähköt irti.

 

Sitten tunkki pehmustetyynyllä öljypohjaan kiinni ja moottorin nelja pulttia auki. Moottori irtoaa nyt. Jos on vakioputkisto, niin pakoputken päistä kiinni ja nitkuttaa moottorin Irti vaihteistosta 3-5 senttiä. Se jää yleensä vielä kiinni kytkinakseliin, joten varovasti laskemalla moottoria (sentti kerrallaan) ja vetää moottoria taaksepäin se kyllä irtoaa akselin päästä.

 

Sitten varovasti lasket moottorin alas maahan ja vedät sen (jos tunkki laskee riittävän alas) auton alta pois, pienellä tukemisella se pysyy hallitunkin päällä.  Jos arveluttaa niin laita vanerilevy alle ja vedä sitä pitkin ilman tunkkia.

 

Takaisin käänteisessä järjestyksessä, kytkinakslin pujotus on haastavin homma. Minä kallistan hieman moottoria vaihdelaatikon puoli vähän ylemmäs (pari senttiä) ja pujotan sitten akselin pään hollille, sitten tunkilla moottori oikeaan asentoon ja samalla nitkuttaa sitä kohti vaihteistoa. Joskus vaaditaan hieman moottorin heiluttelua sivusuunnassa että boorit naksahtavat kohdalleen.

 

Joskus olen tehnyt sen todella surkealla hallitunkilla joka ei mene alas eikä ylös, Silloin joutuu käyttämään vaikka kakkosnelosen pätkiä välissä ja lopussa pudottamaan sen kakkosnelosten päälle että tunkin saa alta pois (jos moottori ei mahdu tulemaan). Nyt minulla on 1.5 tonnin tunkki joka laskee ja nostaa hyvin.

 

Maltti on valttia, sekä nostossa että laskussa kannatta moottoria koko ajan hieman heilutella että huomaa jos se ottaa jostain kiinni.

 

Tässä kuva josta näkyy viimeisin vaihto yksin ja pihalla auton perä pukkien päällä vetoakseleista (pari pukkia per puoli).

moottorinvaihto.jpg

  • Like 1
Link to comment

Moottorin irroituksesta on jo tovi kulunut, mutta muistaakseni se oli helpompi vetää sivusuunnassa pois auton alta. Tietenkin sen puolen takarengas pitää olla irti. Saattoi kyllä johtua mun tallin ahtaudestakin.

 

t. Mika

  • Like 1
Link to comment
9 hours ago, jmatto said:

Minä teen sen näin, perä ylös, takaluukku irti, apulaitteet irti (käytön samoja yleensä joten ne joutuu kuitenkin irroittamaan), kuitenkin vähintään polttoaineletku, kaasuvaijeri, takimmainen moottoripelti ja sähköt irti.

 

Ja lämmönvaihtimen vaijerit ja putket.

Link to comment
57 minutes ago, mikan said:

Moottorin irroituksesta on jo tovi kulunut, mutta muistaakseni se oli helpompi vetää sivusuunnassa pois auton alta. Tietenkin sen puolen takarengas pitää olla irti. Saattoi kyllä johtua mun tallin ahtaudestakin.

 

t. Mika

Oikein muistit. Ihan yhtä korkealle ei tarvitse koppaa nostaa kun vetää sivukautta.

 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...