Jump to content
ape

Kuumakäynnistys ongelma

Recommended Posts

Olisiko vinkkiä antaa mikä vaivaa 1200 boxeria vm. 1963, kylmänä lähtee käyntiin heti, kuumana jos seisoo noin 5min. lähtee käyntiin normaalisti, jos seisoo n.20min. saa sahata pitkään ennen kuin ääni syntyy koneeseen. Kaikki  koneessa orkkista paitsi ilmanputsari joka tarvike "paremmin hengittävää"mallia, muuten toimii kone ok, venttiilin välykset säädetty 0,20 imu 0,30 pako. 

Share this post


Link to post

Lämpö sitä vaivaa, bensa haihtuu kaasarista tehokkaasti ton 20min aikana.

Share this post


Link to post

Henkimaailman juttuja välillä, mutta bensaletkut kannattaa koettaa pitää mahdollisimman kaukana lämmöstä.

Kaasu pohjassa starttaus auttaa. 

Ns. vian ollessa päällä voisi koettaa auttaako kunnon virran antaminen puolalle.

Share this post


Link to post

Jos bensa haihtuu kaasarista 20min aikana, miten se bensa sinne ilmestyy kun kone jäähtyy, silloinhan sitä pitäisi sahata myös pitkään kylmänä. Kylmänä lähtee heti käyntiin. 

Share this post


Link to post

Omassani oli sama vaiva mutta sillä erolla että tankilla käydessä ei voinut sammuttaa, muuten joutui työntämään pois.

 

Minulta korjautui sillä että kärkien väliksi laitoin aavistuksen alle suosituksen(oisko 0,30mm?) ja venttiilien säätö 0,15mm kaikki.

 

Jos et ole kokeillut vielä niin suosittelen kokeilemaan boschin wr78 nelikärkitulppia, niillä hävisi noin 90 prosenttia kaikista nykimisistä ja käyntihäiriöistä.

Share this post


Link to post
Jos et ole kokeillut vielä niin suosittelen kokeilemaan boschin wr78 nelikärkitulppia, niillä hävisi noin 90 prosenttia kaikista nykimisistä ja käyntihäiriöistä.


vakiokansiin menevien WR78G -tulppien valmistus on loppunut eikä niitä ole mistään enää saatavilla. Olivat aivan huippuhyvät tulpat, mutta minkäs teet..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post

Kävin hakee Bosch wr78 tulpat, nämä on 7mm pidemmät kierteen osalta kuin vanhat, mahtaako treffata männän kanssa jos tommoset laittaa kiinni.

Share this post


Link to post

Bosch WR78 jotka sulla nyt on, ovat pitkällä kierteellä, vakiokansiin sopiva olisi ollut WR78G joka on lyhyellä kierteellä mutta sitä ei siis enää ole saatavilla.

Share this post


Link to post
12 hours ago, ape said:

Kävin hakee Bosch wr78 tulpat, nämä on 7mm pidemmät kierteen osalta kuin vanhat, mahtaako treffata männän kanssa jos tommoset laittaa kiinni.

Tulpan kierre ei saa tulla palotilaan. Kierre nokeentuu eikä sitä saa enään irti ilman väkivaltaa. Lähtee kierteet kannnesta tulpan mukana.

Share this post


Link to post
On 6/6/2020 at 2:02 PM, ape said:

Olisiko vinkkiä antaa mikä vaivaa 1200 boxeria vm. 1963, kylmänä lähtee käyntiin heti, kuumana jos seisoo noin 5min. lähtee käyntiin normaalisti, jos seisoo n.20min. saa sahata pitkään ennen kuin ääni syntyy koneeseen. Kaikki  koneessa orkkista paitsi ilmanputsari joka tarvike "paremmin hengittävää"mallia, muuten toimii kone ok, venttiilin välykset säädetty 0,20 imu 0,30 pako. 

 

Mahtaisiko tulvia kuumana ? Omassa bussissa ollut useammalla kone ja kaasari yhdistelmällä vastaavaa oireilua. Sopivasti seisonutta kuumaa konetta saa hetken veivata kaasu auki ennenkuin lähtee. Kylmänä ei tartte kuin koskea avaimeen, niin hörähtää heti. Tässä pari viikkoa sitten sain muista yhteyksistä vinkin että kannattaisi kokeilla bensapinnan laskemista 1-2mm johtuen nykyisistä bensalaaduista mitä pumpulla myydään. Itse en ole vielä ehtinyt kokeilla käytännössä.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Viallinen kondensaattori oireilee just noin.

Ja venttiilinvälykset pitäisi olla 0,15, nyt sulla on aivan liikaa.

Edited by Anssi

Share this post


Link to post

Venttiilin välys on vw korjaamokirjan mukaan 1963 0,2 imu ja 0,3 pako. Vuoden 1964 moottorinumerosta 9205700 alkaen  välys 0,10 imu sekä pakovälys, muutos johtuu keinuvipuakselin vaarnaruuvien muutoksen johdosta. Tämä minun kone on avaamaton ja vaarnaruuveja ei ole vielä vaihdettu. Jos venttiilin välyksen säätää liian pienelle silloin käyntiinlähtö on huononpaa jos venttiili jää lämpöisenä kantamaan. Kondensaattorivika kyllä vakuttaisi muuhunkin käyntiin, kone toimii muuten hienosti. Tuo bensapinnan lasku täytyy kokeilla. Kaasuttimen olen pessyt ultraäänipesurissa ja vaihtanut korjaus-sarjassa tulevat osat. 

Share this post


Link to post

Mulla oli samanlaista kuumakäynnistysongelmaa viime ja toissa kesänä enkä saanut sitä millään keinolla pois.

 

Tänä keväänä piti vaihtaa uus bensapumppu kun vanha valutti bensaa kammioon. Sen jälkeen kuumana lähtenyt ainakin toistaiseksi käyntiin ongelmitta. Eli oisko mulla ollu sit tuosta kiinni.

Share this post


Link to post

Ratkesko tämä vika? mulla vastaavaa tänä kesänä nyt n. kuukauden ajan kun sain bussin lainuusta takaisin, oli kuulemma toiminut niinkuin pitääkin mutta mulla nyt sitten: kylmänä lähtee ku palmun alta ja jos sammuttaa ja samantien uusiksi käyntiin niin ei ongelmaa mutta puolilämmin tai täyskuuma moottori välillä pitkään saa sauhhuttaa käyntiin. Kaasupoljin lattiaan saattaa pikkasen auttaa mutta vieläkin vähän joutuu normaalia pitempään sahaamaan käyntiin. Ajaessa en huomaa minkään olevan pielessä. Mullahan on -77 T2b ja moottorina AS. Kaasari on vuoden vanha Bocar 34pict-3 ja 034-kärjetön jakaja. Bensan seassa lyijynkorviketta ku en oo satavarma kansista. Muuten orkkis. Ei imuvuotoja.

 

Mitä ite oon asiaa miettinyt niin voiko puola olla jotenkin puolivikainen? mutta silloin pitäis varmaan näkyä käyntihäiriötä muutenkin ajossa. Toinen mitä oon harkinnyt syyksi on sytytystulpat, näillä on nyt 1 tai 2 kesää ajettu jostain syystä näkyy olevan NGK B6HS tulpat (omituista koska itse käyttänyt aina Bosch, kukahan nää on vaihtanut?)

Share this post


Link to post
1 hour ago, Kahviäijä said:

Ratkesko tämä vika? mulla vastaavaa tänä kesänä nyt n. kuukauden ajan kun sain bussin lainuusta takaisin, oli kuulemma toiminut niinkuin pitääkin mutta mulla nyt sitten: kylmänä lähtee ku palmun alta ja jos sammuttaa ja samantien uusiksi käyntiin niin ei ongelmaa mutta puolilämmin tai täyskuuma moottori välillä pitkään saa sauhhuttaa käyntiin. Kaasupoljin lattiaan saattaa pikkasen auttaa mutta vieläkin vähän joutuu normaalia pitempään sahaamaan käyntiin. Ajaessa en huomaa minkään olevan pielessä. Mullahan on -77 T2b ja moottorina AS. Kaasari on vuoden vanha Bocar 34pict-3 ja 034-kärjetön jakaja. Bensan seassa lyijynkorviketta ku en oo satavarma kansista. Muuten orkkis. Ei imuvuotoja.

 

Mitä ite oon asiaa miettinyt niin voiko puola olla jotenkin puolivikainen? mutta silloin pitäis varmaan näkyä käyntihäiriötä muutenkin ajossa. Toinen mitä oon harkinnyt syyksi on sytytystulpat, näillä on nyt 1 tai 2 kesää ajettu jostain syystä näkyy olevan NGK B6HS tulpat (omituista koska itse käyttänyt aina Bosch, kukahan nää on vaihtanut?)

 

99,9% varmuudella tulvii, kun auton seistessä lämpö nousee ylöspäin kaasariin. Mulla helpotti huomattavasti vastaava vika, kun vaihdoin uudet neulaventtiilit ja laskin millin verran bensapintaa. Bensapinnan kanssa joutuu kikkailemaan kun nykybensat kiehahtaa helpommin kuin 40 vuotta sitten myydyt laadut. Säädin myös kiihdytyspumppuja, kun huomasin että ruuttaa heti bensaa kun vähänkään vivusto liikahtaa. Nyt riittää yleensä kun kääntää avaimesta ja aavistuksen avaa kaasua. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jos kaasun aukipitäminen auttaa, niin se viittaisi siihen, että moottoriin on valunut ylimääräistä bensaa seisonnan aikana. Voisit kokeilla paksumpaa tiivistettä neulaventtiilin alle tai sitten vaikka kaksi tiivistettä päällekkäin.

Share this post


Link to post

Vielä on tutkimatta tuo tulviminen kun ei kerennä. Mutta onko kui todennäköistä että suht yhtäkkiä alkaa tulvimaan? kuitenkin alkukesästä tätä ongelmaa ei ollut. Tarvike mekaaninen pumppu (melko vanha tosin)

 

Tutkittiin sitten ohimennen tänään sytytystulppia, vanhoissa ei varsinaisesti vikaa, mutta kun rupettiin rautalangalla tökkimään kannen tulppien kierteitä, niin siellä tuntuu olevan huomattavasti enemmän kierteitä kuin noissa NGK lyhytkierteisissä joissa on 9 kierrosta. Kaveri laski kannen puolen kierteet ja laski muistaakseni ainakin 13. Mikähän olis helpoin tapa varmistua onko mulla sittenkin pitkäkierteinen kansi? Tuleeko kellään mieleen mitään työkalua jolla onnistuis mitata tämä kannen ollessa paikoillaan konehuoneessa?

Share this post


Link to post

Kyllä se tulvii 😉 Riippuu niin ulko- ja koneen lämmöistä eli välillä saattaa mennä pitkäänkin ennenkuin sattuu olosuhteet just kohdalleen. 

 

Mulla oli alkuperäinen yli 40 vuotta vanha mekaaninen pumppu ja viikko sitten vaihdoin uuden mutta ei sillä ole asiaan vaikutusta. Myös tuliterät nurkka Solex/Brosolit käyttäytyi ihan samalla tavalla, kun sellaiset mulla oli pari kesää sitten ja silloin oli eri konekkin. Kuumana tulvi kun tovin auto seisoi tai sitten kiihdytyspumppu ruuttaa liian herkästi kaasuun koskiessa ja sitten sai sahata kaasu auki ennenkuin hörähti. 

 

Tässä just pari viikkoa sitten sattui yksi vanha Chryslerin polttoainedokumentti käsiin (mulla on yksi kyseisen konsernin yli 50 vuotias tallissa) ja siinä ohjeistettiin hyvinkin tarkasti just näihin nykypolttoaine/lämpö ongelmiin liittyvissä kysymyksissä. Oleellisimmat ohjeet oli suojata polttoainelinjat kuumilta pinnoilta ja bensapinnan säätö sopivaksi, riippuen siitä mitä menovettä paikallisella huoltoasemalla oli tarjolla. Jenkeissä näkee myös monesti erillistä lämpölevyä imusarjan ja kaasarin välissä estämässä lämmön nousua kohokammioon mutta itse en sellaista ole yhdessäkään koskaan joutunut käyttämään kun kaikki muut kohteet ovat olleet kunnossa.

 

Aikoinaan mulla oli yks Carterin kaasari Dodgessa mikä aavistuksen tulvi kuumana. Lisäksi kiihdytyspumppu oli viallinen ja se kasteli tulpat kuumana käynnistäessä lähes joka yrityksellä. Sen jälkeen ei auttanut kuin kaivaa kaikki 8 tulppaa irti ja kuivata ennenkuin oli mitään toiveita saada käyntiin. Vasta tänä kesänä tajusin että nämä mun satunnaiset volkkariongelmat helteillä ja kuumalla koneella johtuvat just samoista syistä. Dodgen ongelmat katosivat kaasarin vaihdolla, sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Volkkarin tapauksessa ei kaasarien vaihtokaan auttanut vaan pitää oikeasti hiplata se bensapinta sopivaksi ja säätää kiihdytyspumpun vivustojen liike.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Sytytystulpat vaihdettu pitkäkierteisiin

Edited by Kahviäijä
*turha postaus, tein oman topiikin eriävästä aiheesta*

Share this post


Link to post

Laitoin 1 mm prikan kaasarin kannen ja neulaventtiilin väliin. Sitten kun käynnistin niin ei vikaa, ja mentiin saunaan. Sitten tuntia myöhemmin ajettiin maantie ajoa 60km ja perillä ei tahtonut millään pysyä tyhjäkäynnillä, heti kun jalan nosti kaasupolkimelta niin sammui. Sitten jossain välissä iltaa lähdettiin tankkaamaan vaikka tankissa oli vielä vartti-puoli tankillista ja tankkauksen jälkeen vielä sama ongelma. Mutta sitten tapahtui ihme kun oltiin ajettu pari kilsaa tankilta. Se päätti jälleen pysyä tyhjäkäynnillä. Millään ei sammunut vaikka miten temppuili kaasun kanssa.

 

Mutta edelleen välillä kuumana seisottuaan +20 min niin saattaa joutua sahaamaan käyntiin, pakokaasuissa ei haise bensa (ainakaan itse en haista). Ja nyt tuli vaihdettua pitkäkierteiset sytytystulpat lyhytkierteisten tilalle niinkuin tuolla toisessa topicissa oon asiaa vähän avannut. Tulppien vaihdon jälkeenkin kaupassa käydessä joutui kahteen kertaan starttaamaan.

Share this post


Link to post

Venat säädetty keväällä, nyt ei tarkistettu. Mutta vika löytyi todennäköisesti nyt muualta kuin mitä kukaan osas epäillä. Eli kun ajoitusvalolla yritettiin säätää kokonaisennakkoa niin huomattiin että kiihdytyksen jälkeen ennakot ei palaakaan täysin perusennakolle. Jää pikkasen päälle. Noh kone sammuksiin ja virranjakajan kansi auki ja asiaan enemmän perehtynyt jenkkiharrastaja tutki pyörijää ja tultiin siihen tulokseen että se jousi siellä virranjakajan sisällä joka keskittää pyörijän on todennäköisesti rikki.

 

Virranjakaja on 034-kärjettömällä moduulilla ja alipainekellolla. Mistähän tähän sais varaosia? vai onko vaan ostettava uus jos haluaa hyväksi?

Share this post


Link to post

Kyllä sinne jakajaan voi sen kärkilevyn(moduli levyn) alla olevaan keskipakoissäätimeen vaihtaa irronneen /katkenneen jousen toisesta jakajasta , ja usein riittää kun silmämääräisesti saman vahvuisen jousen laittaa. Ehkä useimmin syy on kumminkin niiden keskipakoislimppujen liikkeen nahistuminen, jolloin limput ei kunnolla kevyesti liiku koko liikerataa. Jos jouset näyttää ehjiltä niin ensin ohutta irroitusöljyä vaan sinne  ja limppujen liikutteluu ja paineilmaa mukaan. Kun tuntuu ettei mitään nahistusta enää tunnu , niin hieman tuhdimpaa (ohut moottoriöljy/aseöljy) voitelu vielä lopuksi, Ohuempi jousista osallistuu siihen viimeiseen palautukseen, ja siihen jouseen tai sen asetustappeihin on saattanut tulla väljää niin ettei se ole esijännityksessä lainkaan. Sen jousilenkkejä voi supistaa niin että jousessa ei ole välystä. Vahvemmassa jousessa joka vastustaa suuremman ennakon säätöä, saattaa olla jo alkujaankin pieni välys ja se on ihan ok. Alipainekellon vetovastusta jakajan kärkilevyyn on joissain jakajissa ollut mahdollisuus säätää jousen kiinnitystapin epäkesko tappia kiertämällä.  Normi tilassa keskipakoissäätimen voitelua hoitaa pyörijän alla olevaan huopapalaan sitoutuneen öljyn johtuminen säätimeen akselille, eli muutama tippa öljyä silloin tällöin pyörijän alla olevaan huopapalaan. Oletko kokeillut kuumana käynnistäessä sellaista , että et "sahaa" pitkään startilla vaan teet lyhyitä startauksia? Jos käy niin että kone tuntuu käynnistyvän juuri kun lyhyen startin lopettaa, eli tulee tunne että kone ei käynnisty kun starttaat vaan kun yrittää käynnistyä juuri kun "päästät" avaimesta. Silloin usein kuuma startti vie liikaa virtaa käynnistimeen ja jännite puolalla laskee niin ettei hyvää kipinää tule kun vasta kun starttille ei enää mene virtaa.  Jos siltä tuntuu niin mittaa puolalle tuleva jännite kylmänä ja kuumana. Ja tee vaikka testi niin että ajat koneen sellaiseen tilaan että käynnistyvyys on yleensä heikko ja anna puolan + nastaa lisävirtaa ulkoisesta akusta tms. virtalähteestä.  Joskus startit alkaa heikon laadun tai pitkän iän seurauksena naukka selkeästi enempi virtaa kuumetessa ,kun mitä normaalisti tapahtuu. Myös puola menettää tehoaan kuumetessa eli sen asennuspaikkaa muuttamalla voi saada parempaa kipinää

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Neoretro, Aircooled, Paruzzi, Keiteleen kone, HotCars myyvät varmaan kaikki tarvittavia osia.

Edited by Kemin Karavaanari

Share this post


Link to post

Jos kyseessä on "uustuotanto" kiinan 034:nen ja sieltä on oikeasti jousia poikki, niin helpoimmalla mahtaa selvitä kun ostaa uuden kärjellisen (=halpa) 034:sen ja vaihtaa kärjettömän hilut sitten siihen. Muistelisin että tuossa kiinan 034:ssa on sisuskalut niin erilaiset ettei niihin ainakaan orggis jakajien sisuskalut passanneet mitenkään kun joskus ennen 123:sen hankkimista tuli jakajia enemmänkin pyöriteltyä tallissa.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Juu uustuotanto kiinan 034, eilen purin atomeiks, en löytäny muuta vikaa ku toinen jousista oli pois paikoiltaan, seki saatto karata ku purin hieman väärin. Kasaan heti perään ja tänään paikoilleen ja hyvin hakeutuu pyörijä takasi keskelle.

 

Mutta sitten yritin käyntiin niin ei, ja kun sahas niin paukahti putkessa vaikka ajoitus samoilla kohdin kuin purkaessa. Noh aattelin että mennyt varmaan epähuomiossa tapin pohjasta epäkesko hahlo väärin päin ja purin pikaisesti ja käänsin 180 astetta. Ja silti sama homma. Ei käynnisty vaikka yrittää käännellä ajoitusta eri kohtiin. Paukahtelee putkessa.

 

Mikähän meni vikaan, hankala lähtee ettimään vikaa kun kaikki näyttää ehjältä, sytytysjärjestyksenkin tarkistin johdoista 1-4-3-2 tais olla laturinjalassa. kärjettömän moduulin johdot puolassa punanen positiivinen ja musta negatiivinen. Ideat loppuu prkl..

 

Edit: ideana tuli mieleen että pitää tarkistaa pyörijän alta magneetti että se on kunnolla pohjassa. Ja aircooledin sivuilta luin moduulin asennusohjeita mutta siellä ei mainita virranjakajan sisällä valkeeta johtoa joka mulla löytyy mikäköhän se on? Nyt kiinni ylimmässä lautasessa ja jakajan rungossa.

Edited by Kahviäijä

Share this post


Link to post

Terve

Jos irroitit sen jakajan siitä lohkosta olevan pinnapultin mutterin vain irrottamalla (teräs panta joka lukittuu jakan uumaan ja lohkon  em. pinnapulttiin)ja nostit jakan ylös, niin jakajan ennakon säätö ja asema jakoon pysyy ennallaan kun sen takaisin asennat. Joskus jakajan akseli epäkeskeinen pyöritin ei painukkaan ihan pohjaan siihen lohkossa olevan pyöritinakselin hahloon   ja vaatii että painaa jakajan hyvin pohjaan asti ja pyörijästä varmistaa että jakajan akseli varmasti lukittuu pyöritin akseliin.

Share this post


Link to post

Juu poistin kiinnitysraudan kanssa lohkosta. Ekaks yritin samassa asennossa takaisin mutta kun ei käynnistynykkää niin sitten kokeilin heilutella ajastuksen asentoa.

Share this post


Link to post
15 hours ago, Kahviäijä said:

Juu poistin kiinnitysraudan kanssa lohkosta. Ekaks yritin samassa asennossa takaisin mutta kun ei käynnistynykkää niin sitten kokeilin heilutella ajastuksen asentoa.

Taitaa nyt olla sitten ennakot ja ehkä jo sytytysjärjestys jakajassa pielessä jos avasit sen pannan siitä jakajan uumasta ja aloit pyöritellä. Nyt  sitten 1 sylinteri paukkuvalmiiseen kohtaan (eli 3 sylinterin venttiilit saksaa ja hihnapyörän ennakkomerkki on ykk kohdassa) ja jakajassa silloin pyörijä osoittaa jakajan kuoren yläreunassa olevaan pieneen viiltoon ,tai jos jakajassa ei sellaista ole niin mihin vaan , mutta siitä kohdasta mihin pyörijä osoittaa pitää lähteä tulpanjohto kohti 1 sylinteriä. Siitä sitten sytytysjärjestyksen mukaan myötäpäivää muut johdot tulpille (1,4,3,2) en tiedä millainen kärjetön siellä nyt on, ja kuinka sen perusasetus tehdään, mutta ainakin niin että laita ajoituslampun kiinni ( tunnistin 1 tai 3 tulpanjohtoon)ja kaveri starttaa ja katsot kun lamppu välähtää ja käännät jakajaa niin että se osuu hihnapyörän perusennakkomerkin kohdalle . Näin karkeasti sepitettynä...

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Tää kiinan kärjetön 034:nen taitaa olla "Pertronix" klooni. Jakajassa olevan kiinteän rinkulan tulee olla tietyllä etäisyydellä modulista. Petrtonixin mukana tulee sellainen muovinen rakotulkki, en muista paksuutta, oiskohan jossain millin paikkeilla. Sitten vain sytty Matin ohjeiden mukaisesti oikealle hoodille ja kyllä se sieltä pamahtaa käyntiin jos kaikki on kunnossa ja sitten vain ajoituslampulla tarkempi säätö. 

 

En tiedä onko tässä kiinan kopiossa sama juttu mutta Pertronixin voi käsittääkseni saada rikki jos jättää virrat pitkäksi aikaa päälle ilman että kone on käynnissä. Itse en ole saanut yhtään rikki vaikka näitä on taloudessa ollut jo 20 vuotta. 

Edited by KimmoH

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Nyt Vettu, ykkös sylinteri YKK, ajoitusmerkki nollassa. Pitkän taistelun jälkeen sain jakajan pohjaan asti ktaikki tuntu hyvältä, pyörijä osoittaa ykkössylinteriin, jouset palauttaa keskelle ainakin jos eteenpäin yrittää heilutella, taaksepäin liikkuu melko vapaasti. Noh kansi kiinni ja kokeilemaan. Ei pauku enää putkessa mutta ei myöskään käynnisty, tai edes yritä käynnistyä.

Jakajan kansi auki ja pyörijä liikkuu vapaasti edestakaisin vaikka jakaja on varmasti pohjassa ja epäkesko nasta kans. Pyörijän alta tarkistin magneetin että on pohjassa, ja tappi ruuvattu oikein. Mutta lopuksi kun moduulia olin laittamassa kiinni niin epätoivoisena väänsin pikkusen liikaa ja ruuvit pyörähti yli kierteiden. Eli nyt moduuli pääsee liikkumaan jakajan sisällä

 

Sitten irrrotin vielä kerran jakajan ja asetin taas ykkösen YKK ja pyörijä ykkössylinterin kohdalle ja jakajaa paikoilleen, edelleen pistää vastaan helvetin kovasti. mutta taputtelulla ja rungon kääntelyllä jälleen pohjaan ja jälleen kerran pyörijä tuntuu hyvälle jos eteenpäin kääntää sopivasti mutta sitten jos vähän reilummin niin pyörähtää lävite, pikkasen yrittää siinä ykkösen kohdalla pysähtyä kuitenkin. Moduulin virtoja ei oo pidetty turhaan päällä eli sen puolesta tuskin kärähtänyt.

 

Oiskohan missään näitten kasausohjeita tai räjäytyskuvaa? Kaikkialta tuntuu löytyvän vaan alkuperäisten kärjellisten ja muitten tosivanhojen rebuild vinkkejä mitkä soveltuu näihin huonosti.

Ja modulin kiinnitys pitää vielä yrittää pelastaa vaikka liimalla jos ei muuta keksitä mutta tuo pyörijän läpi pyöriminen... Osaako sitä joku neuvoa että rikki vai väärin kasattu vai jotain muuta?

 

 

Ps. Kun ekan kerran nyt purin jakajan irti niin kuvan mukainen erikoisen näköinen pultti löytyi hihnapyörän ja jäähy pellin välistä. Mistähän ois pudonnut ?

DSC_0971.JPG

Edited by Kahviäijä

Share this post


Link to post

Meillä oli samaa vikaa vw typ 3 1500S. Kylmänä lähti aina mutta ämpösenä ei muuta kuin työntämällä. Ajossa toimi normisti. Venoja säädeltiin, kaasareita availtiin, virtapuolta rassaltiin. Vika oli puolassa. Se kun vaihdettiin niin ongelmat loppui heti. Nyt ei tartte  ku avainta näyttää niin hörähtää

Share this post


Link to post
38 minutes ago, Kahviäijä said:

Lasse haukkavuori mittasitko vanhan puolan ohmit? Näkyykö se vika ihan mittarilla?

Terve

Kärjettömän 12V "kiukkusemman" puolan ensiövastus voi olla jopa 0,6...0.9 ohmin luokkaa ja toisio 10...13 kohmia. Tavan kärjetön ensiö luokka 1 ohmia.Mutta kärjetön toimii myös kärkipuolalla jossa 12V puolassa yleensä ensiö 2..4 ohmia ja toisio 7..10 kohmia, kipinä ei ole ihan niin "kiukkunen" mutta pelaa ihan ok.. Jos puola on saanut lämpöshokin niin kylmänä mitatut vastusarvot ei aina kerro kunnosta totuutta ja mittaustuloksen arviointi jää toleranssien sisään.

Share this post


Link to post
14 hours ago, Kahviäijä said:

Nyt Vettu, ykkös sylinteri YKK, ajoitusmerkki nollassa. Pitkän taistelun jälkeen sain jakajan pohjaan asti ktaikki tuntu hyvältä, pyörijä osoittaa ykkössylinteriin, jouset palauttaa keskelle ainakin jos eteenpäin yrittää heilutella, taaksepäin liikkuu melko vapaasti. Noh kansi kiinni ja kokeilemaan. Ei pauku enää putkessa mutta ei myöskään käynnisty, tai edes yritä käynnistyä.

Jakajan kansi auki ja pyörijä liikkuu vapaasti edestakaisin vaikka jakaja on varmasti pohjassa ja epäkesko nasta kans. Pyörijän alta tarkistin magneetin että on pohjassa, ja tappi ruuvattu oikein. Mutta lopuksi kun moduulia olin laittamassa kiinni niin epätoivoisena väänsin pikkusen liikaa ja ruuvit pyörähti yli kierteiden. Eli nyt moduuli pääsee liikkumaan jakajan sisällä

 

Sitten irrrotin vielä kerran jakajan ja asetin taas ykkösen YKK ja pyörijä ykkössylinterin kohdalle ja jakajaa paikoilleen, edelleen pistää vastaan helvetin kovasti. mutta taputtelulla ja rungon kääntelyllä jälleen pohjaan ja jälleen kerran pyörijä tuntuu hyvälle jos eteenpäin kääntää sopivasti mutta sitten jos vähän reilummin niin pyörähtää lävite, pikkasen yrittää siinä ykkösen kohdalla pysähtyä kuitenkin. Moduulin virtoja ei oo pidetty turhaan päällä eli sen puolesta tuskin kärähtänyt.

 

Oiskohan missään näitten kasausohjeita tai räjäytyskuvaa? Kaikkialta tuntuu löytyvän vaan alkuperäisten kärjellisten ja muitten tosivanhojen rebuild vinkkejä mitkä soveltuu näihin huonosti.

Ja modulin kiinnitys pitää vielä yrittää pelastaa vaikka liimalla jos ei muuta keksitä mutta tuo pyörijän läpi pyöriminen... Osaako sitä joku neuvoa että rikki vai väärin kasattu vai jotain muuta?

 

 

Ps. Kun ekan kerran nyt purin jakajan irti niin kuvan mukainen erikoisen näköinen pultti löytyi hihnapyörän ja jäähy pellin välistä. Mistähän ois pudonnut ?

DSC_0971.JPG

Edellisten valossa suosittelisin laittamaan toisen jakajan ja enemmän malttia, vähemmän voimaa.

Pultin koko viittaisi moottorin peltien kiinnitysruuviin.

 

Moduulin liimaaminen ja pyörijän pyöriminen holtittomasti on jo epätoivoisten yritysten huonommalla puolella.

Share this post


Link to post
10 hours ago, Kahviäijä said:

Lasse haukkavuori mittasitko vanhan puolan ohmit? Näkyykö se vika ihan mittarilla?

En mitannut, se oli enään viimeinen mitä ei uusittu ja koemielessä testattiin toista puolaa ja vika loppui. Uudestaan vanha kiinni ja sama homma - ei lämpösenä toivoakaan startilla käymän mutta kun vaihtoi puolan ni heti hörähti. En ole mittaillut mitenkään

Share this post


Link to post

Tooddih, eilen tuttu jenkkiharrastaja kävi jakajan läpi, sanoi että alipaine ennakko ainaki jumitti, putsas ja rasvas sitten uudestaan. Moduulin ruuvien kierteisiin laittoi kierrelukitetta ja moduulin pohjaan sikamassaa. Sitten paikoilleen ja prkl taas pyörii pyörijä lävite, sitten sain vinkkiä että ei se voi olla muutakuin että jakaja ei ole pohjassa, nooh jakajan runkoon räikän päällä pari napsua pyörijää samalla liikutellen edes takaisin. Perhana kyllä se vielä muutaman millin meni alaspäin vaikka näytti että se on pohjassa. Sitten pyörijä asettui. Ja sitten loput läjään ja perkule sehän käynnistyy. Huomenna kattellaan vielä strobolla kerta sellainen mahdollisuus on. Nyt jos vielä kuumana joutuu sahaamaan käyntiin niin lähtee uus puola tilaukseen.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...