Jump to content

Museoauton rengastus


Recommended Posts

Moro, talouteen rantautui -63 mallin paksutolppa joka on museoleimassa ja tarviis uudet renkaat. Joku varmaan osaa sanoa voiko 5,60x15 rättirenkaan korvata vastaavalla vyörenkaalla? 

Vyörenkaita ei tietääkseni vielä 60-luvun alkupuolella ollut tuotannossa, mutta turvallisuuteen liittyvät perusteethan vyörenkaaseen siirtymisellä on kyllä olemassa.

Tai voihan rättirenkaan korvata toki millä vaan, mutta mitä katsuri sanoo jos renkaan tyyppi poikkeaa todistuksessa mainitusta renkaasta? 

 

 

Link to comment

Voi vaihtaa. Katsuri ei sano tohon mitään. Mulla on ollut vuosien saatossa puolen tusinaa museoautoa joissa uutena ollut rätit mutta olen laittanut kaikkiin aina vyörenkaat. Oikea vyörengas kuplaan on 155/80 R 15, 165/80 R 15 toimii myös. 

Link to comment

Aika pullean näköinen, tuohon kun 5.60 rinnalle laittaa, eron näkee selkeesti.

 

Renkaita etsivä tekee nyt itselleen selväksi, hakeeko mahdollisimman alkuperäistä ja oikeaa, silloin ainakin 165 pois laskuista, muuten ihan vapaalla valinnalla tietenkin.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

5,60" on kokolailla tarkasti 142,24mm mutta tapa mitata renkaan leveyttä ei ole sama, joten aivan 1:1 se ei siirry. Omissa olen käyttänyt vähän kaikkea 135/80 - 165/60 välillä. Viimeksimainittu on Kuplan vanteella kunnon donitsi, ei tosiaankaan näytä alkuperäiseltä enää.

 

Talvirenkaana oli joskus 175-millinen kun kapeampaa ei vain saanut (Hakkis 10). Kyllä se vanteella pysyi kun lumella ei niin tuota pitoa ole, mutta oli se hassun näköinen. :)

 

155-levyinen on 70-lukuisen Kuplan koko, vanhempiin 145/80 on ehkä lähinnä sama kuin aluperin.

 

Juniksessa ('61) on aavistuksen alkuperäistä isompi tuumainen ristikudosrengas eikä se ole mikään huono ajaa niilläkään, Camac:in tuotantoa. Kapeampia ei ollut niin sai valita tuon tai olla ilman..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...