Jump to content

Ilmalämmittimet


Recommended Posts

9 hours ago, seppo mäntykivi said:

kävikö kaukosäätimeen v27 paristo?

Joku 27 se oli, jossain taisi olla mainittu F27, mutta otin eräästä toisesta Kiinan kaukosäätimestä, joita tuli erääseen tarkoitukseen tilattua pussillinen ja eivät tietysti toimineet siinä. Mutta patterit toimivat.

 

Link to comment
3 hours ago, Dalton said:

Onko faktaa että Diesel lämmitin toimii valopetroolilla?

Tuossa youtube videossa niin kerrotaan. Tässä keskustelussa joku mainitsi sitä Puuilon erikoisvalopetroolia käyttäneensä. Tästä syystä ostin itsekin sitä ja olen käyttänyt sitä nyt useita tunteja. Eli lämmitin toimii sillä hyvin. Aikoinaan käytin Wallaksen venelämmitintä valopetroolilla vuosikausia ja se on yleinen venelämmittimien polttoaine. Muista faktoista en tiedä, nämä riittävät minulle.

Petrooli on huomattavasti huonommin syttyvää, kuin bensiini. Voit panna purkkiin dieseliä tai valopetroolia ja heittää tulitikun siihen. Tikku palaa itsekseen loppuun ja polttoaine ei syty. Bensalla en kokeilisi 😉 Turvallisuusnäkökohta lienee veneissä tärkein. Enkä halua bussiin persauksen alle bensaa liekillä polttavaa laitetta samasta syystä.

Link to comment
7 hours ago, Dalton said:

Onko faktaa että Diesel lämmitin toimii valopetroolilla?

 

Onko kukaan asentanut vastaavaa bensa lämmitintä? Tässä olis etuna se, ettei tartteis useampien polttoaineiden kanssa touhuta.

Perinteisesti volkkareissa ollut eberin bensalämmittimiä. Minulla on omassa pallokeulassa bensalla toimiva webaston AT2000. Kallis tuo webasto oli verrattuna näihin edullisiin diesel-lämmittimiin, mutta ei tarvitse erillistä tankkia.

Webasto AT 2000 STC 12V/24V – Webasto

  • Like 1
Link to comment

Minulla se on kuskin penkin takana takatilan puolella. Minulla on siinä seinässä kiinni tavaraa ja tälle löyty sopiva kolo niiden alta. Siitä sais helpolla lämmön etutilaan. Nyt puhaltaa vain taakse. Väliseinä on matala, joten kyllä sitä lämpöä tulee kuskillekin, mutta ei jalkoihin. Minulla on normi lämmövaihtimet, että saan moottoriltakin lämpöä etutilaan.

Kuskinpenkissä on verhoilujen alla piilossa penkinlämmitin. Se on tosi mukava erityisesti kylmänä aamuna.

Link to comment

Suunnitelmat hahmottuneet. Kävin Vesterisen Akin tallilla mittailemassa että lämmitin mahtuu pohjalevyjen väliin. Tästä puhallus ohjaamoon alkuperäistä ilmalinjaa pitkin. Mulla on tässä päällä kaappi, jonka kautta saan ritilällä puhallettua lämpöistä takaosaan. Sähköt webastolle hupiakulta ohjaamon penkin alta.

 

Kovasti kiinnostaisi Webasto AT 2000 bensaversiona, jolloin ylimääräistä polttoainetankkia ei tartteis asennella. Alettava säästämään rahaa tähän.

 

Heittäkääs ideoita mistä tänne saisi raittiin ilman johdettua järkevästi?

Link to comment
1 hour ago, Dalton said:

Suunnitelmat hahmottuneet. Kävin Vesterisen Akin tallilla mittailemassa että lämmitin mahtuu pohjalevyjen väliin. Tästä puhallus ohjaamoon alkuperäistä ilmalinjaa pitkin. Mulla on tässä päällä kaappi, jonka kautta saan ritilällä puhallettua lämpöistä takaosaan. Sähköt webastolle hupiakulta ohjaamon penkin alta.

 

Tähän vielä sellainen huomio, että kyseessä oli siis 2kW lämppäri mikä on pikkuisen lyhempi ja kapeampi kuin 5kW malli. 2kW mahtuu nätisti myös pallokeulan pohjapeltien väliin piiloon.

Link to comment
On 10/2/2020 at 6:42 AM, x-pj said:

Perinteisesti volkkareissa ollut eberin bensalämmittimiä. Minulla on omassa pallokeulassa bensalla toimiva webaston AT2000. Kallis tuo webasto oli verrattuna näihin edullisiin diesel-lämmittimiin, mutta ei tarvitse erillistä tankkia.

Perinteiden tai entisöinnin takia orggis bensalämmitin on ehdottomasti tyylikkäin vaihtoehto. Täällähän joku kauppasi pariakin pilkkahinnalla korjattavaksi.

Jos muuten vaan haluaa lämpöä keinoja kaihtamatta, niin tuo 5l petrooli/dieselkannu voi riittää 40-50 tuntia syys/kevätajossa, talvi tietenkin erikseen, jos meinaa pakkasessa ajella. Sitä ei tosiaan tarvinne kertaa kahta enempää kesässä täytellä. Kunhan tuo oma kannu alkaa osoittaa yhtään vajenemisen merkkejä, niin tuumin kaataa petroolia johonkin litran kaatopulloon ja sillä on helppo täyttää säiliötä ja taas mennään 10 tuntia 😉 Ei sitä piripintaan tarvitse täytellä. Itsekin inhosin ajatusta kahdesta polttoaineesta, mutta se on olllut kyllä ehdottomasti pienin vaiva koko projektissa. Pitänee ottaa video homman toiminnasta, kunhan tässä jaksaa ja ehtii.

Edited by Joe Cool
Link to comment
19 hours ago, Joe Cool said:

Perinteiden tai entisöinnin takia orggis bensalämmitin on ehdottomasti tyylikkäin vaihtoehto. Täällähän joku kauppasi pariakin pilkkahinnalla korjattavaksi.

Jos muuten vaan haluaa lämpöä keinoja kaihtamatta, niin tuo 5l petrooli/dieselkannu voi riittää 40-50 tuntia syys/kevätajossa, talvi tietenkin erikseen, jos meinaa pakkasessa ajella. Sitä ei tosiaan tarvinne kertaa kahta enempää kesässä täytellä. Kunhan tuo oma kannu alkaa osoittaa yhtään vajenemisen merkkejä, niin tuumin kaataa petroolia johonkin litran kaatopulloon ja sillä on helppo täyttää säiliötä ja taas mennään 10 tuntia 😉 Ei sitä piripintaan tarvitse täytellä. Itsekin inhosin ajatusta kahdesta polttoaineesta, mutta se on olllut kyllä ehdottomasti pienin vaiva koko projektissa. Pitänee ottaa video homman toiminnasta, kunhan tässä jaksaa ja ehtii.

Mulla oli joskus aikoinaan bensa webasto diesel autossa. Laitoin sen kun se oli jäänyt joutavaksi. Hyvin kahden tankin kanssa pärjäsi vaikka oli ympärivuotinen käyttöauto. Välillä, silloin kun satuin muistamaan, vilkaisin bensatankin tilannetta autoa tankatessa.

  • Like 1
Link to comment
  • 5 weeks later...
4 hours ago, Urbantoy said:

Joko asennuskuvia on tallentunut linssille, kiinnostas nähdä.. Suap mutkin laittaa jotka on kyhänneet lämppärin paikalleen

 

Mulla on rojut vielä pahvilaatikossa kun tuli tuollainen 2 kilon lämppäri tilattua. Jahka lumi laskee maahan, niin sitten sullon tuon pallukan bellypanin ja matkustamon lattian väliin ja 5 litran tankki tulee konehuoneeseen hupiakun viereen.

  • Like 1
Link to comment
17 minutes ago, KimmoH said:

 

Mulla on rojut vielä pahvilaatikossa kun tuli tuollainen 2 kilon lämppäri tilattua. Jahka lumi laskee maahan, niin sitten sullon tuon pallukan bellypanin ja matkustamon lattian väliin ja 5 litran tankki tulee konehuoneeseen hupiakun viereen.

 

Eli sinne simpukan viereen.. Mihin meinaat pakoputken vetaa että se ei hörytä pohjaa.. Kuumailma kummiskin putkesta kerää kondenssia herkästi.. 

Edited by Urbantoy
Link to comment
42 minutes ago, Urbantoy said:

 

Eli sinne simpukan viereen.. Mihin meinaat pakoputken vetaa että se ei hörytä pohjaa.. Kuumailma kummiskin putkesta kerää kondenssia herkästi.. 

 

Eiku matkustamon alle, siellä on bellypan kanssa ja siitä sitten matkustamon ilmatuloon suoraan kiini. Mulla on lattianrajassa valmiiksi "suuttimet" kun tässä on ollut tehtaalta lähtiessä bensalämppäri välipohjassa.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Mulla ois tämmönen tuolla myyntiosastolla, eberi bensalämppäri B1L tätä mallia voi käyttää myös pelkkään puhallukseen

(toiminta testattu)    aika pieni kooltaan niin ois helppo asentaa.                                                                                                 

Link to comment

Noissa tehokkaissa diesellämppäreissä kannattaa ottaa huomioon teho.

 

Se että max teho on 5kw tai 8kw, ja pääasiallinen käyttöteho 1-3kw välillä sellaisen kanssa karstoittaa kyseistä lämmitintä jonkun verran, tähän auttaa varmasti että joitain minuutteja ennen sammuttamista karstaa poistaa liki maksimiteholla.

 

https://heatbreeze.com/chinese-diesel-heater/

 

https://www.heatspace.co/china-vs-germany.html

 

 

Link to comment

Näistä ei eri merkeistä kokemusta ole, mutta kuplassa ollut at2000 bensakäyttöinen kymmenkunta vuotta.
 

Ainoa asia mikä harmittaa on tautisen pitkä käynnistys ja jälkijäähdytysaika. Jälkijäähdytyksellä niin väliä ole, mutta lyhyellä matkalla kun saa itsensä startattua siihen malliin että lämmintä alkaa tulemaan onkin jo kaupan piha saavutettu. En tiedä mitä se tekee ensimmäiset 3 minuuttia,  naksutteelee polttoainepumppua ja pyörittää ropellia hissukseen.

 

käyttiksessä diesel webasto ja lähtee käyntiin lähes välittömästi. 

Edited by peruskallio
Link to comment
33 minutes ago, peruskallio said:

Näistä ei eri merkeistä kokemusta ole, mutta kuplassa ollut at2000 bensakäyttöinen kymmenkunta vuotta.
 

Ainoa asia mikä harmittaa on tautisen pitkä käynnistys ja jälkijäähdytysaika. Jälkijäähdytyksellä niin väliä ole, mutta lyhyellä matkalla kun saa itsensä startattua siihen malliin että lämmintä alkaa tulemaan onkin jo kaupan piha saavutettu. En tiedä mitä se tekee ensimmäiset 3 minuuttia,  naksutteelee polttoainepumppua ja pyörittää ropellia hissukseen.

 

käyttiksessä diesel webasto ja lähtee käyntiin lähes välittömästi. 

Valuisiko polttoainelinja tyhjäksi. Kyllä minun at pölähtää melko pian käynnistyksen jälkeen tulille.

Link to comment
  • 3 years later...

Lämppäri junaan, typeriä ajatuksia ja kysymyksiä

 

Tulipa ostettua 8kW salkkulämmitin "kun halvalla sain" (85€ kotiin kuljetettuna) 

Ajatus oli heittää junikseen etummaisen takapenkin alle (siellä on iso tyhjä tila, ei orkkis) ja jakaa siitä letkuilla eteen ja taakse. 

 

Kokeilin vehjettä  ja voihan tuolla vaikka tallia lämmittää, pienin teho varmaan riittää kuumentamaan auton. Naksutus voisi kyllä autossa ottaa kupoliin. 

 

HUOM kun tommosta tankkaa, niin siinä on sitten sihti siinä tankin päällä ja jos tratin läpi kaataa löpöä niin tulee yli, huomasin. Ei muuta kun puruja lattialle, kotelo auki ja puhaltelua ja kiroilua. Mutta hyvin toimii ja lämmittää. Sisällä kotelossa on muuten sitten pakattuna tommonen pötkömallin lämmitin, tankki ja pumppu. 

 

Pakokaasut ohjasin tallista pihalle oven pakokaasureiän läpi metalliputkella ja ~kahden metrin putki kuumeni suht lyhyessä testikäytössä, ettei voinut käsin koskea (vaikka enimmäkseen pienimmällä teholla huudattelin ja täysillä vain hetken). 

Tekisi mieli ottaa pakokaasun lämmöt talteen (joo VW on verissä) onko järkeä viritellä? (savupiippu on jo olemassa kyllä). 

 

Nyt vasta löysin tämän ketjun ja olisihan se näppärämpi asentaa tuollainen pieni tuonne varapyöräkoteloon ja jakaa siitä lähdöt... 

 

Ulkomailla joku oli asentanut pötkömallin auton alle sivuttain ja puhaltelemaan siis suoraan orkkiskanavaan. Ilmeisesti toimii sivuttain asennettuna, mitenkähän toimii rapakelillä? 

Ja vielä kirsikkana kakun kyljessä:

 

Toimiiko tuollainen ruokaöljyllä?

... 

Link to comment
5 hours ago, pas2 said:

Lämppäri junaan, typeriä ajatuksia ja kysymyksiä

 

Tulipa ostettua 8kW salkkulämmitin "kun halvalla sain" (85€ kotiin kuljetettuna) 

Ajatus oli heittää junikseen etummaisen takapenkin alle (siellä on iso tyhjä tila, ei orkkis) ja jakaa siitä letkuilla eteen ja taakse. 

 

Kokeilin vehjettä  ja voihan tuolla vaikka tallia lämmittää, pienin teho varmaan riittää kuumentamaan auton. Naksutus voisi kyllä autossa ottaa kupoliin. 

 

HUOM kun tommosta tankkaa, niin siinä on sitten sihti siinä tankin päällä ja jos tratin läpi kaataa löpöä niin tulee yli, huomasin. Ei muuta kun puruja lattialle, kotelo auki ja puhaltelua ja kiroilua. Mutta hyvin toimii ja lämmittää. Sisällä kotelossa on muuten sitten pakattuna tommonen pötkömallin lämmitin, tankki ja pumppu. 

 

Pakokaasut ohjasin tallista pihalle oven pakokaasureiän läpi metalliputkella ja ~kahden metrin putki kuumeni suht lyhyessä testikäytössä, ettei voinut käsin koskea (vaikka enimmäkseen pienimmällä teholla huudattelin ja täysillä vain hetken). 

Tekisi mieli ottaa pakokaasun lämmöt talteen (joo VW on verissä) onko järkeä viritellä? (savupiippu on jo olemassa kyllä). 

 

Nyt vasta löysin tämän ketjun ja olisihan se näppärämpi asentaa tuollainen pieni tuonne varapyöräkoteloon ja jakaa siitä lähdöt... 

 

Ulkomailla joku oli asentanut pötkömallin auton alle sivuttain ja puhaltelemaan siis suoraan orkkiskanavaan. Ilmeisesti toimii sivuttain asennettuna, mitenkähän toimii rapakelillä? 

Ja vielä kirsikkana kakun kyljessä:

 

Toimiiko tuollainen ruokaöljyllä?

... 

Edit: 5kW on tämä paketti, eli olisiko järkevää purkaa ja asentaa itse häristin auton alle puhaltamaan alkuperäiseen tötteröön kahdella lähdöllö, vetää takatilaan kaksi lähtöä? Ja mietiskelin pakokaasun lämmön talteenottoa: jos putken kuljettaisi lämppärikanavassa auton taakse ja ottaisi tuloilman siitä alkuperäisputkesta? Siis että pötkö vaan orkkiksen väliin. 

Sorsat lähtee pois käytöstä, olen kyllästynyt bensa/pakokaasukäryihin hytissä. Viimeisimmässä veraiossa varmaan kaasarit kusi bensaa ja se haisi, paineistuskokeellakaan eivät sorsat päästäneet pakokaasua läpi (en haista mitään ja mulle kerrottiin että haisee pakokaasu/bensa). 

Link to comment

Mulla on ovaalissa 2kW joka sirompi kuin 5->kW mallit. Vasemmalla vaihteiston ja jousilatan välissä poikittain, ottaa ilman suoraan siitä jousilatan/vääntösauvan valuosan takaa, puhalluspää on vaihteiston päällä, siitä lyhyt iso kurvi jossa T-haara ja ne laitettu suoraan orggis rei-istä takapenkin alle. Ja puhaltaneet pelkästään sieltä lattiaa pitkin penkkien alta eteen. Eli putket loppuu takapenkin pystyosan tasalle (ne peltiset änkkäripöntöt poistettu) Koitin myös miten jaksaa painaa kynnyskotelon kautta lasille, tulee joo, mutta jäähtyy huomattavan paljon ja puhallusteho ei riitä. Mulla kynnyksien sisään laitettu rosteriputket jotka loppuu A pilarin nurkille, tän tein ajatuksella että ei olis ihan kaikki puhallettava ilma suoraan kylmää ulkopeltiä vasten. Lämpöeristettä en ympärille laittanu mahdollisten kosteustapausten varalle.  Toiminut ihan ok, pärjännyt keväästä lähes joulukuulle asti, periaatteessa koko sen ajan ajelin minkä uskalsi kesärenkailla mennä, vaikka pakkasta oli kympinkin luokkaa, sisällä autossa oli noin 14-18 astetta. Löpötankiks laitoin konehuoneen vasempaan ylänurkkaan -68 kuplan pissapojansäiliön kahdella teräspannalla ja pumppu roikkuu kumilärpäkkeessä siinä vieressä pitkän lokarin kiinnityspultin varassa mutterin alla. Tankin saa täytettyä ilmanottoritilän ja luukun välistä mukavasti se avattuna, toki reikä on pieni, mutta oon nokkakannulla saanut homman hoidettua. Vartissa lämmitti kabiinin pakkasaamuina, jos lähti suoraan ajamaan ja laitto vasta sit päälle niin kesti melko pitkään että ilmatila lämpenee, sen verran vetää ja työntää joka reiästä ja raosta. Kojelaudan eessä mulla on semmonen 3mm tiukahko huopamatto nostettuna tuulilasin alareunaan ja tankkia vasten. Tosta eniten tuntui painavan viileetä sisään. Jos jaksais vielä tilkitä A pilarin nousut ja hommata orggista vastaavan isompihuulisen tiivarin etuluukkuun, vois olosuhteet parantua paljonkin, kaikissa reproissa se lerppahuuli on useita millejä lyhyempi kuin mitä splitissä/ovaalissa alkujaan on ollut, joten hentonen luukun irvistys koriin nähden jättää rakoja josta ajoviima tunkee sisään.

 

 

Loppuviisautena: jos mahdollista, laittaisin tän autoon sisään ja vaan tuloilman otto ulkoa, puhaltaa hiton kuumaa, mutta se ehtii selkeesti jäähtymään tuolla auton alla noissa paksuissa pahviputkissakin, haastava asentaa, joten noiden lämpöeristäminen olis melko tuskaista, ellei tee kone/loota irti.

20220906_152341.jpg

20220906_190635.jpg

20220906_202038.jpg

Edited by ovaaliheppu
  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...