Jump to content

Mikä 12v jääkappi bussiin


Recommended Posts

Nyt on muutama kesä vedetty Dometicin 12V/230V/kaasu kylmälaatikolla mutta tuo Dometicin sähkönkulutus on alkanut tökkimään ja kaasulla ei voi auton sisällä käyttää eli kiinnostaisi rakentaa kiinteä kompurakaappi pallukan matkustamon puolelle tuleviin omavalmistekalusteisiin. Mitäs tuotteita vwäki on käyttänyt kiinteissä asennuksissa ja olisiko jotain suosituksia tai "älä missään tapauksessa hanki"-malleja ?

 

+ mahdollisimman pieni virran kulutus, tavoitteena omavaraisuus muutaman yön reissuille hupiakun ja aurinkopanelien turvin

+ hiljainen

+ 50-80 litran vetoisuus

Link to comment

Venekokemuksesta tiedän että virrankulutukseen vaikuttaa merkittävästi se onko jäähdytyskenno (lauhdutin) paikassa jossa ilma kiertää vai ei.

Referenssinä mulla on veneessä vanha Waeco kompurakaappi 49 litraa ja 140W aurinkopaneeli + MPPT säädin ja 120AH AGM akku, kesällä ei tarvitse koneella ladata koskaan. Syksyllä valoa on vähemmän, mutta myös viileämpää joten toimii tehokkaammin, pilvisellä ei kuitenkaan saa yöllä poltettua virtaa ladattua takaisin (kertaakaan ei ole loppunut eli mennyt alle 11.6 volttia vaikka on öisin Webastokin päällä).

Link to comment

Minulla on waeco laitettu alkuperäiseen lavuaarilliseen kaappiin sisälle. Tämä siis alkuperäisessä westyssä. Hyvin 60ah akku jaksoi toista vrk:tta pyörittää tuota. Kylmenee 2-3tunnissa.

Itellä oli kanssa dometicin laatikko, mut hermo meni sen kanssa. Piti olla suorassa, jotta kylmenee yms. Oman waecon löysin tori.fi:stä n. 200e. Uudethan maksaa minusta liikaa.. 

Link to comment
57 minutes ago, portu said:

 

Itellä oli kanssa dometicin laatikko, mut hermo meni sen kanssa. Piti olla suorassa, jotta kylmenee yms. Oman waecon löysin tori.fi:stä n. 200e. Uudethan maksaa minusta liikaa.. 

 

Tähän törmäsin itse viime keväänä ekan kerran. Kotipihassa olin ajanut bussin pikkuisen kallelleen, eikä ollut edes paljoa vinossa. Ihmettelin kun loota ei alkanut kylmetä vaikka oli pari tuntia verkkovirrassa. Nostin lootan tallin lattialle ja juomat oli puolessa tunnissa kylmiä 😄 

Link to comment

Joko aitoa waecoa tai sitten kiinalaista kompressorikaappia. Mulla on pienin kiinalainen alpicool ostettu Varianttiin, mutta kun jäi tän kesän reissut melkolailla tekemättä niin pyörinyt nyt tallilla vuoden putkeen ilman mitään ongelmia. Bussissa ollaan ajeltu 230v kaappia invertterillä, akku riittää yhden yön yli mutta ei koko viikonloppua.

Link to comment

Mulla ollut Eribassa pari vuotta Tuontitukun Savoa eli kiinalainen kompressorikaappi pari vuotta. Menee 90Ah akulla sen pari vuorokautta. Tavarat on oikeasti kylmiä kuumassakin kelissä ja pakastelokerokin toimii. Paljoa muuta kulutusta ei akulla ole kun pienessä kopissa pärjää muutaman watin ledinauhalla hyvin, toki vesihanakin jotain vie. 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...