Jump to content

Sammutussolenoidi


Recommended Posts

Nyt brassijuniksen uusittu 1600 kone käy ja kukkuu. Harmia aiheuttaa silloin tällöin sammuva tyhjäkäynti. Kaasarina on ilmeisesti brassiversio Solex ja siinä on liitteiden mukainen sammutussolenoidi. Onko kukaan hommannut sellaista ja mistä sen saisi heti tiskiltä? Sen vaihdolla voisi aloittaa.  

 

image.png

image.png

Link to comment
2 minutes ago, JM said:

Ei kai motonetistä saa mitään kaasari tavaraa, siis autopuolelle? 

Siltä se vaikuttaa. Eikä näyttänyt Kaasutienexpertilläkään olevan. 

Mitenhän tuo toimisi, jos panisi prikan tai kaksi siihen alle. En ehtinyt katsoa, että toimiiko se niin, että virta päällä vetää ja päästää bensan virtaamaan? Silloin prikkaviritys voisi auttaa? Netissähän noita on myynnissä vaikka miten, mutta kun pitäisi tänään saada. Perjantaina tarkoitus ajella 180 km lenkki jos sää sallii.

Link to comment
1 minute ago, Joe Cool said:

Siltä se vaikuttaa. Eikä näyttänyt Kaasutienexpertilläkään olevan. 

Mitenhän tuo toimisi, jos panisi prikan tai kaksi siihen alle. En ehtinyt katsoa, että toimiiko se niin, että virta päällä vetää ja päästää bensan virtaamaan? Silloin prikkaviritys voisi auttaa? Netissähän noita on myynnissä vaikka miten, mutta kun pitäisi tänään saada. Perjantaina tarkoitus ajella 180 km lenkki jos sää sallii.

Vedät tuon "männän" akselin pihdeillä poikki ja lyöt takaisin kiinni ilman piuhaa.

Link to comment
7 minutes ago, Joe Cool said:

toimiiko se niin, että virta päällä vetää ja päästää bensan virtaamaan?

Kyllä. Tuon potikan tarkoitus on estää mahdollinen jälkikäynti eli sulkee pensansaannin kun virta on pois päältä. Pään katkaiseminen on hyvä hätäkorjaus.

Minulla oli kerran tuo venttiili vähän löysälle kiristetty. Ei saanut aina maata kaasarin rungosta. Aiheutti päänvaivaa kun välillä toimi ja välillä ei.

Link to comment

Tässä kun tätä pähkäilin, niin saatoin löytää mahdollisen/todennäköisen syynkin. Autossa on kärjetön jakaja ja kun nappasi virran puolalta systysvirran mukaan, solenoidi toimi, mutta ryyppy vei niin paljon virtaa, että kipinä häiriintyi. Nappasin sitten virran laturilta merkkivalon liittimesta ja kaikki toimi, mutta sammuu kun kone kunnolla kuuma ja kierrokset pääsevät alas. Eli laturi luultavasti siinä hetkessä pudottaa jännitteen liian alas tai lakkaa kokonaan lataamasta ja kas - solenoidi nappaa tyhjäkäyntibensat seis ja oire on kuin vääntäsi bensahanan kiinni. Sammuu muutamassa sekunnissa vähitelleen. 

Nyt kannattaa kokeilla virta solenoidille puolasta ja ryypylle saa tulla laturilta. Pikatesti on helppo tehdä niin.  

 

Voisihan siihen panna myöhemmin releen väliin ja ohjausvirta puolalta molemmille ja käyttövirta akulta, mutta katsotaan mitä kokeilu kertoo ensin. 

 

Ehkä solenoidissa ei olekaan vikaa, vaan kytkijässä 😉

Edited by Joe Cool
Link to comment

Pieni päivitys, otin solenoidille virran puolalta ja 15 km ajon jälkeen pääosin 80 aluetta ekoissa jo ja seuraavissa liikennevaloissa kone ei sammunut, kolmansissa sammui. Lähti käyntiin ja sen jälkeen, kun ajoin parkkikselle, kävi hyvin muutaman minuutin, mitä siinä kääntelin autoa ja annoin jonkun hetken käydä paikoillaan.

 

Huomenna pidempi reissu, katsotaan tilannetta. Virran vähyys lienee ilmeinen syy.

 

 

Edited by Joe Cool
  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...