Jump to content

Sytytyksen säätö


Recommended Posts

Kupla 1300 -66 6v . sääsin sytytyksen  jonka jälkeen auto kävi hyvin ja kaikki oli ok.  sitten menin tarkistamaan sytytystä strobolampulla.

Lamppu näyttää että sytytys ei olisi kohdallaan, vaan valo vilkahtaa ennen kun tuo 7.5 YKK  on kohdallaan. strobo vilkkuu jo ennen ku se toinenkaan 10 astetta on kohdallaan.

jos säädän sytytyksen strobolampun kanssa YKK 7.5 alkaa auto käymään huonosti ja röpöttämään. mistä moinen johtuu ?. tämän kaiken olen tehnyt tyhjäkäynillä ja kierrokset noin alle 1000. (ja kone ei ole ihan lämmin. jos se vaikuttaa ?)

virranjakaja on sellainen jossa on kärjet (välys on 0.4) ja alipainekello. onko jossakin jotain vikaa mitä pitäisi korjata. vai mennäänkö säädöllä ilman strobolamppua.

Link to comment

Hihnapyörän merkit voi olla hihnapyörässä väärässä kohtaa.

 

Nykybensalle voi myös laittaa hieman lisää ennakkoa, 10 astetta ei ole paha tyhjäkäyntiennakko.

 

Säätäisin korvakuulolta niin että käy nätisti tyhjäkäyntiä ja pyrkisin sitten tarkastamaan stropolla niin ettei kierroksilla hihnapyörän yläkuolokohdan merkki mene pidemmälle kuin siihen mistä laturin remmi alkaa irtaantumaan alemmasta hihnapyörästä kohti laturia.

Mieluummin hihnan sisäreunasta puoli senttiä oikealle päin niin kokonaisennakko pysyttelee 30 asteen korvilla.

Screenshot_20190723-161111_Samsung Internet.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 1
Link to comment
5 minutes ago, x-pj said:

Säädettäessä moottorin olisi hyvä olla käntilämpöinen. Paras, jos ajaa pienen lenkin autolla ennen säätämistä.

Alipaineletkun kun ottaa irti jakajasta, niin se pitää muistaa tulpata kaasarin suuntaan.

Kiitos X-Pj   tuotakaan alipaineletkun tulppaus järjestystä en tiennyt .. (aina viisatuu  kun kyselee)

Link to comment

Miten sääsit sytytyksen ilman stoboa ja mihin merkkiin.

 

297466.jpg

 

Ja korvakuulolla säätäminen on vähän niin ja näin, juu sen tosiaan saa toimimaan mahdollisesti korvakuulollakin. Mutta jos esim yksi tulppa pimeänä tai kaasarissa jokin häikkä niin silloin vain kompensoit jotain muuta vikaa korvakuulolla säätämällä.

 

Eli jos sinulla on stobo käytössä niin minä tekisin näin.

-Auto käynnissä laita strobo jokaiseen tulpan johtoon yksi kerrallaan kiinni.

           -Jos strobo vilkkuu tasaisesti ilman pätkimistä jokaisessa tulpassa niin tämä vaihe ok.

           -Jos ei niin silloin sinulla on sen johdon päässä joko viallinen tulppa tai johdossa/ jakajan kannessa vika ja ennen sytkän säätöä vika pitää poistaa.

-Säädä kärkiväli liuskan kanssa 0,4mm (jos kärjellinen jakaja)

-Säädä sytytys noin 12asteeseen joka on nykybensalla yleensä aika hyvä.

Jos tämän jälkeen auto käy huonosti ja edelleen kaikkien pyttyjen johdoista stobo vilkkuu tasaisesti sinulla on vika muualla kuin sytkässä. Esim aloita laittamalla kaasari perussäätöihin, säädä venttiilivälykset, tarkista imuvuodot, mittaa puristuspaineet.

 

Link to comment
1 hour ago, Tanhis said:

Miten sääsit sytytyksen ilman stoboa ja mihin merkkiin.

 

297466.jpg

 

Ja korvakuulolla säätäminen on vähän niin ja näin, juu sen tosiaan saa toimimaan mahdollisesti korvakuulollakin. Mutta jos esim yksi tulppa pimeänä tai kaasarissa jokin häikkä niin silloin vain kompensoit jotain muuta vikaa korvakuulolla säätämällä.

 

Eli jos sinulla on stobo käytössä niin minä tekisin näin.

-Auto käynnissä laita strobo jokaiseen tulpan johtoon yksi kerrallaan kiinni.

           -Jos strobo vilkkuu tasaisesti ilman pätkimistä jokaisessa tulpassa niin tämä vaihe ok.

           -Jos ei niin silloin sinulla on sen johdon päässä joko viallinen tulppa tai johdossa/ jakajan kannessa vika ja ennen sytkän säätöä vika pitää poistaa.

-Säädä kärkiväli liuskan kanssa 0,4mm (jos kärjellinen jakaja)

-Säädä sytytys noin 12asteeseen joka on nykybensalla yleensä aika hyvä.

Jos tämän jälkeen auto käy huonosti ja edelleen kaikkien pyttyjen johdoista stobo vilkkuu tasaisesti sinulla on vika muualla kuin sytkässä. Esim aloita laittamalla kaasari perussäätöihin, säädä venttiilivälykset, tarkista imuvuodot, mittaa puristuspaineet.

 

Minä säädin sytytyksen yleismittarin "piip" tominnolla . virranjakajan  - johto irti puolasta . mittari siihen kiinni ja toinen johto maihin. sitten pyöritin konetta.  kun mittari piippaa on kärjet kiinni. ja kun ei piippaa on kärjet auki. sääsin merkkiin 7.5 astetta.  ja kun merkki oli kohdallaan piippaus loppui. sitten katsoin kannen alle että ollaa 1 pytyssä eikä 3 pytyssä. ja kerran vielä tarkistus.  sitten kone käyntiin ja strobo kiinni 1 pytyn tulpanjohtoon . ja alipainekellon letku irti.. ja hyvin näytti olevan strobollakin kohdallaan,, hyvin käy ja kukkuu. olen tyytyväinen.. sitten alipainekellon letku takaisin tulppaus kaasarin suuntaan ,niin kuin täällä joku neuvoi.

Link to comment
2 hours ago, Twn Cornet said:

Minä säädin sytytyksen yleismittarin "piip" tominnolla . virranjakajan  - johto irti puolasta . mittari siihen kiinni ja toinen johto maihin. sitten pyöritin konetta.  kun mittari piippaa on kärjet kiinni. ja kun ei piippaa on kärjet auki. sääsin merkkiin 7.5 astetta.  ja kun merkki oli kohdallaan piippaus loppui. sitten katsoin kannen alle että ollaa 1 pytyssä eikä 3 pytyssä. ja kerran vielä tarkistus.  sitten kone käyntiin ja strobo kiinni 1 pytyn tulpanjohtoon . ja alipainekellon letku irti.. ja hyvin näytti olevan strobollakin kohdallaan,, hyvin käy ja kukkuu. olen tyytyväinen.. sitten alipainekellon letku takaisin tulppaus kaasarin suuntaan ,niin kuin täällä joku neuvoi.

Noni sitten hommahan on kunnossa, laita vielä vähän enemmän ennakkoa niin luultavasti toimii vielä paremmin.

Link to comment
8 hours ago, Twn Cornet said:

Minä säädin sytytyksen yleismittarin "piip" tominnolla . virranjakajan  - johto irti puolasta . mittari siihen kiinni ja toinen johto maihin. sitten pyöritin konetta.  kun mittari piippaa on kärjet kiinni. ja kun ei piippaa on kärjet auki. sääsin merkkiin 7.5 astetta.  ja kun merkki oli kohdallaan piippaus loppui. sitten katsoin kannen alle että ollaa 1 pytyssä eikä 3 pytyssä. ja kerran vielä tarkistus.  sitten kone käyntiin ja strobo kiinni 1 pytyn tulpanjohtoon . ja alipainekellon letku irti.. ja hyvin näytti olevan strobollakin kohdallaan,, hyvin käy ja kukkuu. olen tyytyväinen.. sitten alipainekellon letku takaisin tulppaus kaasarin suuntaan ,niin kuin täällä joku neuvoi.

Ja selvyyden vuoksi, letku tulpataan vain säädön ajaksi. Kun säädetty niin tulppa pois ja letku takaisin paikalleen.

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...