Jump to content

Akkukäyttöinen pulttipyssy?


Recommended Posts

On 1/6/2019 at 1:58 PM, Ketsa said:

 

Kannattaa oikeasti hommata isompi alku, jos tuota käyttää muuhunkin kuin 2x vuodessa renkaiden vaihtoon. 6Ah tunnin akulla ihan eri peli, ainakin minun yksilö 😀

 

Joo, tätä en epäile. Pitää ostaa toinen akku kaveriksi jos/kun alkaa tökkiä.

Link to comment
  • 1 year later...

Itselläni on kokemuksia Milwaukeen, Hikokin, Ryobin, De Waltin, Panasonicin sekä Makitan pulttikoneista sekä muista akkutyökaluista.

Kokemukseni perustuu ammatti sekä siviilikäytöön.

 

Itseltäni löytyy Milwaukeen, Ryobin sekä Hikokin pulttikoneet. Milwaukee 3/4 ja 1/2 ja muut 1/2 karoilla.

 

Jos jotain pitää suositella niin ehdottomasti Milwaukeen tuotteita tai Hikokin.

Itselläni on koneet raskaassa ammattikäytössä missä otan niistä kaiken irti kaikissa olosuhteissa.

 

Milwaukeen voittanutta ei ole vielä vastaan tullut, niitä saa käyttää vasarana ja upottaa veteen ja öljyyn eivätkä säikähdä. Kerran pulttikone hörppäsi hienoa hiekkaa sisäänsä, siitä ei tykännyt.

 

Akkukoneet maksaa, ei voi mitään. Milwaukee ei halvin mutta paras. Jos haluaa hieman rahaa säästää niin Hikoki hyvä kakkonen. Makita sijoittuu kolmanneksi.

 

Ryobi kannattaa jättää hyllyyn, akku ei vastaa puheita ja kömpelö laite.

Link to comment

Itsellä se Ryobin malli, jossa 400Nm vääntö. Kannattaa huomata että Ryobilla on kaksi mallia ja se halvempi on aika vaatimaton teholtaan. 

 

Jos miettii että tuo voimakkaampi maksoi ainakin minulle 390€ niin hinta/laatu kohtaa. Mulla on vielä surkeat akutkin, kaikki jotain 2ah eli riittää ehkä kahteen rengas sarjaan kerrallaan. Silti olen ollut tyytyväinen. 

 

Mutta mitään oikeasti jumissa olevaa ei tuolla avata. Ja on hieman kömpelö pideltävä. 

 

Hikoki täys mysteeri, kädessä olen pidellyt myös Boschin sinistä (ammattilais)vempelettä missä vääntöä oli 700Nm. Sillä aukeaa sitte jo jumiutuneet alustan pultitkin. Hintaa toki se 800€.

Link to comment

tuollaisen ostin keväällä, kkyllä pultit ja mutterit aukeavat.

Ominaisuudet:

- äärimmäisen voimakas mutterinväännin 1650 Nm väännöllä - soveltuu niihin raskaisiin töihin, joihin akkukoneet eivät ole ennen kyenneet!

- kevyt ja ergonominen (kokonaispituus 221 mm)

- pitkäikäinen ja tehokas hiiliharjaton moottori

- IP56-luokiteltu: pöly- ja roiskevesitiivis

- 1/2" kara

- neljä kierros-/iskuluvun säätöasetusta

- LED-valo

- akkuindikaattori akun tilan seuraamiseen

- varustettu vyökoukulla ja ranneremmillä

- akkukiinnitys liuku

hikoki.jpg

  • Like 1
Link to comment

Mulla Ryobi 18V 5.0 ah akulla.

Kyllä sillä kymmeniä vuosia jumineet takaripustusten pultit aukeni ja eilen irrottelin juniksesta simpukan ongelmitta.

 

Ei varmaan voimakkain mutta ihan tyytyväinen olen ollut ku sama akku käy tuon lisäksi pensasleikkuriin ja akkurälläkkään.

 

Akun keston vuoksi ei ole jäänyt hommat kesken harrastekäytössä.

Link to comment

Tuo pyssyn valintahan liittyy kovasti siihen, minkä merkin laitteita haluaa ruveta ostamaan. Itse ostin 5 vuotta sitten Makitan porakoneen ja kaksi akkua, nyt Makitan samoilla akulla toimivia vekottimia taitaa olla n. 10 kpl, mm. kaksi porakonetta, radio, pistosaha, puukkosaha, ilmapumppu, pulttimopo. En osaa paremmuusjärjestykseen ottaa kantaa, mutta jotenkin ymmärtänyt että Ryobi olisi edukkain sarja ja valikoimaa on hyvin.

 

Mulla on tämä:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/makita-lxt-dtw285z-18v-iskeva-mutterinvaannin-runko-akkumutterinvaannin

Ei aukaise ihan kaikkia pultteja (tiedostettu asia jo ostaessa) mutta on todella kompakti ja on ollut kätevä. Vaikeat paikat sitten paineilmapyssyllä.

  • Like 1
Link to comment

Kevyttä konetta on mukava käyttää, eli yleensä käytän 3/8" harjatonta M12 Milwaukeeta nykyään. Sitten isoille pulteille mulla on 1000nm+ vääntävä Dewalt, mutta ei sitä ole kauhean mukava käyttää. Yhden koneen purin sillä kun muut tykit oli toisella tallilla ja kyllä siinä ranteen sai kipeäksi ihan koneen painon takia.

Link to comment

Ryobin R18IW3 täällä. Hankintaan johtivat kokolailla edullinen hinta (noin suhteessa tietenkin)  ja jokseenkin satunnainen tarve, lähinnä renkaanvaihtoa keväällä ja syksyllä ja jotain pientä siinä välissä. Ryobilla tietty noin 80 muutakin vimpainta jotka käyttävät samaa akkua mutta akkuporana edelleen muinaismuisto Bosch, kun ei se suostu menemään rikki. Se oli ensin firmalla ~10v ja se on nyt ollut minulla kohta 20v ja aina vain toimii.

 

Vaikka on pieni akku (2Ah) niin Ryobi jaksaa vääntää yhdellä akullisella auki & kiinni noin 6-7 pyörän pultit, á 5 pulttia per pyörä. Momenttia ei ole hirveän paljon, että pyöränpulteissakin sen ensinmmäisen narskauksen saa avatessa tehdä isommilla kaluilla, samoin loppukiristyksen. Tämä oli jo ostaessa tiedossa, mutta enemmän vääntävä oli oikein huomattavasti kalliimpi.

 

Säästää kyllä nysväystä hintansa edestä siinä välillä, ei harmita yhtään että hommasin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...