Jump to content

Onko suhteeni lopussa?


EKA

Recommended Posts

Nimittäin 6 voltin akun kanssa.

 

Kultaako aika muistot vai olivatko pikiakut 20 vuotta sitten parempia? Unohdat kertaalleen valot päälle nykyisillä ja maailmankaikkeus sakottaa siitä 160 euroa, kun akku on mennyttä. Akkulaturi koittaa vielä kaikilla digitaalisilla hienouksilla pelastaa tilannetta, mutta menee itsekin lopulta tilttiin.

 

1. Pystyykö vuoden 1966 sähköjärjestelmän konvertoimaan 12 volttiseksi niin, että se päällisin puolin näyttää museokelpoiselta?

2. Onko Optima jonkin sortin taikasana näissä asioissa, mahtuuko se edes akkukoteloon?

 

Link to comment

Pikiakun näköinen Optima ja 6 voltin järjestelmään sopiva valohälytin. Juuri kun luulit tietäväsi autostasi kaiken oleellisen... No, kymmenen vuotta meni siihen, että oivalsi, että mittariston valot saa päälle pyöräyttämällä ajovalonuppia.

 

 

Link to comment

Kyllä se optima on avain onneen. Ja jos en nyt väärin muista niin keltahattunen kesti syväpurkua ja punahattunen oli ns starttiakku.

 

Itse muutamaan otteeseen syväpurkanut punasen ja kyllä se tuolla vieläkin porskuttaa.

 

6v optimalle kannattaa kysyä päivän hinta https://www.lonsinakku.fi/ tällä mestalla siis jonkunsortin maahantuontisoppari jonka takia hinnat kilpailukykyisiä.

Link to comment

Museoautoon saa päivittää 12V-järjestelmän turvallisuussyistä välittämättä ulkonäköseikoista. Eli ei tarvitse ohutta Porschen laturia vaan '66 voi laittaa vaikka myöhemmän Kuplan vaihtovirtalaturin. Toki se voi vaatia myös laturinjalan, bensapumpun, laturin kiinnityspeltien ja hihnan vaihdon. Muiden 12V sähköjen lisäksi. Eikä Optimaakaan tarvitse piilotella pikiakun kuoriin.

Edited by -tipi-
Link to comment



Kyllä se optima on avain onneen. Ja jos en nyt väärin muista niin keltahattunen kesti syväpurkua ja punahattunen oli ns starttiakku.


Keltaista ei saa laskea tyhjäksi asti, se voi olla kertalaakista kaputt. Punaisessa ei ole sitä vaaraa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
24 minutes ago, metake said:

Keltaista ei saa laskea tyhjäksi asti, se voi olla kertalaakista kaputt. Punaisessa ei ole sitä vaaraa.
 

Nyt kyllä taisi mennä värit sekaisin.

 

Lainattu optiman sivuilta.

 

"For example, if you have a Ford Expedition with an aftermarket alarm system and you drive the vehicle every day, the OPTIMA REDTOP would be the correct choice since the amperage drain will be nominal and the battery would be recharged daily.

However, if you store the vehicle for long periods with the alarm system engaged without maintaining the battery, you should use an OPTIMA YELLOWTOP since the amperage drain over several weeks would damage a REDTOP and reduce its life."

Link to comment
1 hour ago, -tipi- said:

Museoautoon saa päivittää 12V-järjestelmän turvallisuussyistä välittämättä ulkonäköseikoista. Eli ei tarvitse ohutta Porschen laturia vaan '66 voi laittaa vaikka myöhemmän Kuplan vaihtovirtalaturin. Toki se voi vaatia myös laturinjalan, bensapumpun, laturin kiinnityspeltien ja hihnan vaihdon. Muiden 12V sähköjen lisäksi. Eikä Optimaakaan tarvitse piilotella pikiakun kuoriin.

Vieraskone sisään missä valmiiksi 12V systeemi turvallisuutta parantamaan. Ja samalla kun turvallisuutta lähdetään parantamaan niin xenonin keulalle ja kuppipenkit sisään 5-piste vöiden kanssa, tietenkin turvallisuuden nimissä. Ja ei saa tietenkään unohtaa nelimäntäisiä bremboja jokanurkkaan reijitetyillä levyillä ja kun nämä ei sopinut vakiovanteen sisään niin 17" vossenit alle, tietenkin turvallisuuden nimissä.  Tämä on siis minun näkemys nykyisestä museokatsastajan ajatusmaailmasta.

Edited by Tanhis
Link to comment
4 hours ago, metake said:

Kokeile emoji23.png

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Kokeiltu on. Kaksi keltasta tuhottu laskemalla ihan tyhjäksi. Mutta keltasessa voi toistuvasti laskea jänniteen alas, eikä se siitä ole moksiskaan. Vinssiakkuna isopyöräisissä autoissa tuli käytettyä keltaisia. Tavallinen akku ei siinä leikissä kauan kestä.

Link to comment

Laturiasiaan kommenttina että ohutrunkoinen 12-volttinen laturi hoitaa hommat: Minimimuutoksilla mennään ja se näyttää ihan samalta kuin aiempi 6-volttinen.

 

Startin voi jättää ja josko ei ajele sateessa, niin pyyhkimien moottorikin kestää satunnaista väärinkäyttöä hyvin (5 Sateesta vain lasiin niin ei maantiellä pyyhkimiä tarvitse ja jos/kun ei paljoa pimeällä ajele niin sen kalvokaan ei juuri häiritse). Tööttikin törähtää komeasti 12 voltilla, kunhan ei jää nojaamaan siihen.

 

Vaihtolistalle siis laturi, latausrele, akku, kaikki polttimot, vilkkurele, valorele (66:ssa muistaakseni jo on). Mahdollisesti jotain mitä en muista enää.

 

Nimim. moisen konversion KG:hen tehnyt. Sai H4-tuikut keulaan kun 6V hehkuilla ei nähnyt mitään ja konekin vaihtui sellaiseen jossa oli valmiiksi 12V vaihtovirtanen kiinni. KG:ssä helppo nakki kun oli pystylamput valmiiksi ja Hellan 7" vakioumpio meni pudottamalla paikalleen.

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...